Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Vad fan kör Jenny för däck fram? Framhjulssläpp varje gång hon är i bild typ. Stark ser hon i alla fall ut att vara, men förtroendet i utförskörningarna kan inte vara på topp.

Jenny Rissveds
PFP har ju inte heller sett superstabil ut utför, men jag undrar hur hon tänker inför OS - en femteplats om resultatet står sig och ganska långt efter.

Jenny Rissveds
Ser ju ut som om hon har gjort ett bra övervägande mellan grepp och rull.
Jag har ingen koll på hur mycket skillnad i rull och grepp det är med olika däck. Därav min fråga. För oinvigda som mig är det svårt att avgöra hur mycket det kostar med ett mer greppigt däck och om faktumet att Jenny varit väldigt bra uppför idag främst ska tillskrivas bra form eller bättre rullande däck. Och hur detta ska värderas mot att det blir besvärligare utför.

Jenny Rissveds
Verkligen, vilket styrkebesked inför Tokyo. Hon var ju minst lika snabb som Lecomte om man räknar bort tiden hon förlorade i sina krascher. Sen kanske Lecomte hade mer i reserv, men det här var helt klart en bekräftelse av OS-formen.

Jenny Rissveds
Hon slog av när hon inte kunde komma ifatt och inte var hotad bakifrån. Hade redan visat vad hon skulle.
Att hålla tryck skulle ju bara gett sämre/längre återhämtning, inget annat.

Är min killgissning....

Jenny Rissveds
Lecomte kör utan dropper, inte många som kör utan vad jag kan se?
Kommentatorerna spekulerade i att det kunde vara av viktskäl. Vet inte vad en dropper väger och hur mycket man vinner på att spara in den vikten kontra nyttan av att ha dropper.
Däremot så har det ju hänt några gånger i leriga förhållanden att tävlande fått problem med droppern och skulle den fastna i nedre läget är det så klart förödande, kanske därför hon valt att köra utan.

Jenny Rissveds
Kommentatorerna spekulerade i att det kunde vara av viktskäl. Vet inte vad en dropper väger och hur mycket man vinner på att spara in den vikten kontra nyttan av att ha dropper.
Däremot så har det ju hänt några gånger i leriga förhållanden att tävlande fått problem med droppern och skulle den fastna i nedre läget är det så klart förödande, kanske därför hon valt att köra utan.

Jag tror att främste skäll är vikt. En dropper är 200-300 gram tyngre, som kan vara 0,5% av vikten av en lätt åkare som Lecomte plus cykel. Det ger en klart skillnad uppför. Frågan är då hur mycket tid man tappar i stök utan dropper.

Jenny Rissveds
En fundering efter att ha sett både damernas och herrarnas lopp, vore det inte idé att uppfinna en "cykeltvätt"?
Tänk er en fålla med vatten i munstycken från alla håll, ca en halvmeter hög och några meter lång. Där skulle alla som känner behov av det kunna välja det spåret och rulla igenom varje varv och få lera och skit bortspolade från ram och växlar. De som inte vill kan köra bredvid. Det borde vara effektivare än de försök man ser där de sprutar vatten med flaskan på bakväxeln.

Tillbaka
Topp