Kan du cykla 30km under timmen och springa milen under 50 minuter?

Kan du cykla +30km på 1h och/eller springa 10km under 50 minuter.

• Jag kan/har kunnat cykla +30km under 60 minuter.

Röster: 59 15.1%
  • Jag kan/har kunnat springa milen under 50 minuter.

Röster: 31 7.9%
  • Jag kan/har kunnat bägge alternativen.

Röster: 210 53.7%
  • Jag kan poppa popcorn.

Röster: 91 23.3%

• Antal röster
    391
Cykling är vad skidåkning var förr. Dvs nåt "elitmotionärer" går över till när de inte längre kan hålla bra tempo i löpning. Ofta mellan 45-50 år. På cykel eller skidor håller du hyfsat 10 år till, är min uppfattning.
Har man inte åkt längdskidor innan 45-50 lär man ha betydligt svårare att hävda sig där än på i alla fall tempolopp på cykel om man gått in i maratonvrakens klubb och det inte längre håller att löpträna så mkt.

Jo, det är en parameter. Längdåkning är tekniskt svårt att lära sig. Flertalet av "elitmotionärerna" eller som du kallar dem, "maratonvraken" har dock åkt skidor mer eller mindre när de var yngre även om det då inte var huvudidrotten. Sen är ren stakåkning som det i dagens långlopp ofta handlar om lättare att lära sig för många. Cykla kan som du säger alla, bara att träna benen mer ?

För övrigt blir trådens frågor intressantare om man kastar om dem lite:

Kan du cykla 50 km under timmen och springa milen under 30 minuter?​

För övrigt blir trådens frågor intressantare om man kastar om dem lite:

Kan du cykla 50 km under timmen och springa milen under 30 minuter?​

Finns det någon som kan det tro ?
Bästa triatleterna ?
Tom pidkock läste jag nyss twittra omdiskuterat i vintras att han gjorde 5km på 13.30 under en träningsrunda ...

Jo, det är en parameter. Längdåkning är tekniskt svårt att lära sig. Flertalet av "elitmotionärerna" eller som du kallar dem, "maratonvraken" har dock åkt skidor mer eller mindre när de var yngre även om det då inte var huvudidrotten. Sen är ren stakåkning som det i dagens långlopp ofta handlar om lättare att lära sig för många. Cykla kan som du säger alla, bara att träna benen mer ?
Inte alla kan (lära sig) åka skidor, men alla kan (lära sig) staka.

Tror att 40 km cykling på timmen och milen under 40 min är en intressantare. Några här på forumet borde vara kandidater.

Cykling är vad skidåkning var förr. Dvs nåt "elitmotionärer" går över till när de inte längre kan hålla bra tempo i löpning. Ofta mellan 45-50 år. På cykel eller skidor håller du hyfsat 10 år till, är min uppfattning.
Bäst att jag börjar löpa någon gång då så jag kan bli "elitmotionär" och sen börja cykla igen.

För tre år sen sprang jag ledigt milen på under 40 min, men det tog mer än en timma att cykla 40 km. Nu är det tvärtom, kan cykla längre än 40 km (rundbana) på timman när jag vill men eftersom jag har slutat löpträna pga anledning går det inte längre lika fort till fots.

Betyder det att jag måste börja med skidor nu?

För tre år sen sprang jag ledigt milen på under 40 min, men det tog mer än en timma att cykla 40 km. Nu är det tvärtom, kan cykla längre än 40 km (rundbana) på timman när jag vill men eftersom jag har slutat löpträna pga anledning går det inte längre lika fort till fots.

Nä. Du får börja simma. I kallt vatten.

"pga anledning"

Fick du skadeproblem genom löpningen? (bara nyfiken)

"pga anledning"

Fick du skadeproblem genom löpningen? (bara nyfiken)

Jag bröt underbenet genom cyklingen våren 2019. Med märgspik och tillhörande skruvar har det varit "lite besvärligt" att komma igång och springa smärtfritt. Bästa miltiderna efter det har varit runt 42 minuter i jämn tröskelfart (ingen tempoökning på slutet).

Det kommer nog lösa sig med löpningen. Mitt känns inte längre under/efter löpning, men det har tagit sin tid.

Ja, men passa dig för rullskidor. Livsfarligt. Hellre inlines med stavar.

Jag bröt underbenet genom cyklingen våren 2019. Med märgspik och tillhörande skruvar har det varit "lite besvärligt" att komma igång och springa smärtfritt. Bästa miltiderna efter det har varit runt 42 minuter i jämn tröskelfart (ingen tempoökning på slutet).

Oj, dramatiskt :-( starkt av dig att komma tillbaka så här, ytterst imponerande.

Ja, cykling må vara skonsammare rent generellt men så länge som man inte kraschar, blir påkörd eller liknande.

Har en tendens själv att dra på mig störande småskador när jag tränat löpning regelbundet och bra från och med 6 månader ungefär, därav min fråga.

Ja, men passa dig för rullskidor. Livsfarligt. Hellre inlines med stavar.
Nädå. Efter man tränat upp förlängda märgen att hålla styr på skidorna genom att kanta fötterna är det helt odramatiskt.
Nästan alla som åkt Vasaloppet vet ju också att inte undervärdera små grå gubbar/tanter i skidkläder från 80-talet. Maxhastighet kanske inte är så imponerande, uthålligheten däremot.

Nästa fredagspoll:

"Har du provat köra in i carporten med cykel på taket ?"

- alt 1 med Garmin connect påslagen (visa historiken)

- alt 2 jag hade "clearance"

- alt 3 + 70kSEK för skador på bil, carport och cykel.
Vill ha in alternativet "nej men jag har sett det hända nån annan"

Nädå. Efter man tränat upp förlängda märgen att hålla styr på skidorna genom att kanta fötterna är det helt odramatiskt.
Nästan alla som åkt Vasaloppet vet ju också att inte undervärdera små grå gubbar/tanter i skidkläder från 80-talet. Maxhastighet kanske inte är så imponerande, uthålligheten däremot.
Nu tänker du på såna där moderna rullskidor som det till och med går att skejta på. Gamla, klassiska rullskidor går inte att kanta, därav är de helt livsfarliga.

Det hemliga vapnet!
548e539cbb926686373e39ed82331bc4.jpg

Hmm, var det där ironiskt ;-) ?
Haha, nej, det var bara happytrams.
Du verkar ju ha koll på riktigt på det där med att springa.

Referensen var till

Lycka till med rehabbande och fortspringande
/Johan

Haha, nej, det var bara happytrams.
Du verkar ju ha koll på riktigt på det där med att springa.

Referensen var till

Lycka till med rehabbande och fortspringande
/Johan

Gott så, köper såklart enbart forta skor! T.ex. skuttade jag runt i ett par NB Hanzo S förra våren vilket var sjukt kul i 5 kilometer tills det uppenbarade sig att jag köpt en halv storlek för små dojjor och det började sippra ut röd "mousse" från tåboxens meshtyg. För årets löpturer har det mest blivit jogg i trailskori väntan på att det ska sluta regna och de nyinköpta (vita) NB 1500 v6 ska gå att använda utan att behöva tvätta dem.

Nästa steg, som sann gubbmotionär, är nog att materialdopa sig med ett par Vaporfly...

Nu tänker du på såna där moderna rullskidor som det till och med går att skejta på. Gamla, klassiska rullskidor går inte att kanta, därav är de helt livsfarliga.
Förutom min gamle far, snart 80 bast fyllda, vet jag ingen som fortfarande framhärdar med såna där livsfarliga trehjulingar :oops:

Min förlängda märg är tyvärr väldigt envis. Eller så gillar den drama.

Ändra camber mha fotlederna, eftersom hjulen är konkava styr då skidan.
Hm, jag tror du menar att hjulen är konvexa.

Skidor med konkava hjul låter lika farligt som de skidor som din far åker på. I vart fall tills hjulens kanter slitits ned, och hjulen inte längre är konkava.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp