Knakande Pike

nossodo

Ny medlem
Knakande Pike
Märkte idag att min RS Pike 150mm har börjat knaka där gaffelbenen fäster i kronan. Testat genom att ta bort hjulet och bryta lite. Hur allvarligt är detta. Irriterande eller körförbud? Fixa på något sätt eller reklamera?

Knakande Pike
Jag vet inte hur stor risken är att gaffeln plötsligt faller i bitar (jag gissar på liten risk). Men om presspassningen mellan kronan och innerbenen är keff är det något du får reklamera om du vill slippa det.

Knakande Pike
Har haft bort styr stammen och satt på monteringskräm. Har haft bort gaffeln och servat och den skall nog vara tillräckligt spänd. Hade cykeln uppochned när jag testade och är 95 % säker att ljudet kommer från benen men skulle gärna ha fel. Var utan cykel 6 veckor i somras när jag väntade på denna och skulle ogärna bli utan cykel igen efter bara en månad. :(

Knakande Pike
Cykeln upp och ner, ut med framhjulet, dra i ytterbenen i varsin riktning. Knäpper det då så kan du nog utesluta något annat fel och då är det bara att reklamera när säsongen är slut. Vanligt fel som inte lett till några dödsfall hittills vad jag vet. Jag fick en ny helt utan tjafs i alla fall.

Knakande Pike
Jag tror att jag har samma problem på min. Har gjort alla tänkbara bli-av-med-knak-knep men nånting från framvagnen fortsätter låta. Min guide i Visp, som verkade ha bra känningar hos rockshox (han berättade om nya lyrik innan det blev officiellt), berättade att han hade hört från rockshox att det existerade ett sånt här problem hos just pike.

Man kanske skulle prova att reklamera det i höst.

Knakande Pike
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är kopplingen?

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte hur stor risken är att gaffeln
> plötsligt faller i bitar.

Kom osökt att tänka på el Sebastiano vars gaffel typ föll ihop.

Knakande Pike
Hade samma problem på min YT Capra med Pike-gaffel. Provade dels (som beskrivits ovan) att ta bort hjulet och vända hojen upponer för att sedan dra gaffelbenen åt varsitt håll i hojens längdriktning. Det knakade. Tog sedan bort gaffeln från cykeln och satte varsamt fast styrröret i ett skruvstäd, bände försiktigt gaffeln fram och tillbaka. Det knakade. Kontaktade YT som sa att det var solklar reklamation. Så nu är gaffeln på reklamation hos tyska Rockshox. Hoppas de är snabba i hanteringen...

Knakande Pike
Är det det som knakar om man bromsar hårt? Jag har reagerat på att det knakar men inte tänkt på det så mycket. Tänkte att det kanske är styrlager eller något sådant.

Knakande Pike
Jag skulle nog säga att det inte är nån fara. Hade precis samma med min Fox, tror det beror på damm/smuts/sand partiklar som letar sig in där mellan innerben och gaffelkrona. Den gick rätt hårt ändå och det blev inte värre.

Senast ändrad:
Knakande Pike
Enligt Google så verkar det inte vara någon som har råkat ut för haveri. Men det verkar ändå vara ett känt "fel".
Jag kör vidare med mitt knakande så får vi se om det blir värre. Väger trots allt inte mer än en flugfjärt och cyklar mesigt så det håller nog.

Tillbaka
Topp