[lvg] Dagens utväxlingsfråga

staine

Aktiv medlem
Tänkte ev köpa lite nytt.

Compact vev och cykla i backar, vad bör man ha fram och vad bak?
Om man är halvgammal, halvkass men ändå vill verka halvstark.

Tacksam för seriösa åsikter!

Halvgammal och halvkass så 55 fram och 11-23 bak. Lite kassare och äldre ändå så kör standard 53 fram och 11-23 bak. Ska du köra i riktiga berg så kan du ha en tjejkasset bak på 11-25 om du är riktigt klen.

28:an kan väl vara skönt att ha om man ska göra klättringar med branta inslag, dvs över 15% tidvis. Annars så borde du klara dig på en 25:a

Beror ju på hur tuffa backar du syftar på. Viss skillnad på jämn lutning runt 5% och en backe som snittar 9-10% och har partier på 15-20%.

Har f.ö. för mig att Contador körde 34-29 upp till Kronplatz på ngt giro.

50/36 är det compact?
Har för mig att jag på gamräsern har typ 53 på storklingan och rätt mycket på lillklingan också.
Men man vill ju inte växla i onödan, så kanske 50/36 fram då.
Och 11/25 bak kanske är en lagom fjöskassett för mig då :)

Tackar för input.

GoranS det kan nog korta bitar bli över 10% eller uppåt 14% minns inte så noga,
Men man vill ju kunna normalcykla på samma hoj också utan att behöva byta och greja.

Vad har du själv på din backcykel?

Trodde du skämtade, ska du köra berg så compact fram 50-34 och en 12-28 kassett bak så finns det inga för stora utmaningar

Compact är normalt 50/34. Jag hade lätt valt 11-28 kassett. Du tappar nästan inget och om du behöver den låga utväxlingen är den guld värd.

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> GoranS det kan nog korta bitar bli över 10% eller
> uppåt 14% minns inte så noga,
> Men man vill ju kunna normalcykla på samma hoj
> också utan att behöva byta och greja.
>
> Vad har du själv på din backcykel?

Se ovan , finns inte många happyiter som trampar ur den utväxlingen

Ridley skrev:
> Trodde du skämtade, ska du köra berg så compact
> fram 50-34 och en 12-28 kassett bak så finns det
> inga för stora utmaningar

50/12 det blir drygt 4x utväxling, räcker det till för långa snabba utförslöpor?
After all så vill man väl ändå ha lite allround funktion?

Men det kanske räcker, jag har inte så bra koll.

staine skrev:
> Ridley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trodde du skämtade, ska du köra berg så
> compact
> > fram 50-34 och en 12-28 kassett bak så finns
> det
> > inga för stora utmaningar
>
> 50/12 det blir drygt 4x utväxling, räcker det
> till för långa snabba utförslöpor?
> After all så vill man väl ändå ha lite
> allround funktion?
>
> Men det kanske räcker, jag har inte så bra koll.

Kör med 11 som minst bak om du vill, min erfarenhet är dock att i bergen /alperna så finns det väldigt få ställen man trampar ur 50-12. Där det teoretist går då är det antingen för tekniskt eller helt enkelt för brant, dvs du trampar ur även 53-11. Detta är lite generaliserat, men i stora drag.så..

Jag varvar ur runt 65 km/h med 50/12. Eller åtminstone känns det som jag inte får så mkt mer driv över det.

Jag har 50/34 och en kassett som går till 27 eller 28 som största bak. Lätt växel är i mitt tycke bra av flera skäl än att man grejar de allra värsta partierna lite lättare. Om man kör berg under ett antal dagar i rad och en del höjdmeter är det skönt att kunna sitta och spinna runt benen med skaplig kadens på lite mer lättåkta partier. Gör att man inte är lika sliten när man väl kommer till de riktigt branta partierna. Men, det där är ju individuellt. Vissa gillar ju att bryta sig upp på tunga växlar. Bland de jag cyklat med i berg är det dock vanligare med önskemål om lättare lättaste växel än att de tycker att lättaste växeln är onödig.

Tilläggas bör väl också att det är inte bara ur ett personligt perspektiv, jag cyklar och guidar ett par hundra gäster i bergen varje år och den utväxlingen räcker i stort sett för både gamla Agda på 75år som Sverigeeliten.

Aha, intressant.

Vet inte exakt vad jag har för största drev bak men inte 28 i vart fall, det är helt klart mindre.

Och som sagt för stora klingor på det så blir det onödigt mycket mjölksyra misstänker jag.

staine skrev:
> 50/12 det blir drygt 4x utväxling, räcker det
> till för långa snabba utförslöpor?
> After all så vill man väl ändå ha lite
> allround funktion?
>
> Men det kanske räcker, jag har inte så bra koll.

Jag vet inte hur jag står mig som jämförelse, men jag känner igen mig i både halvgammal och halvkass och en vilja att se lite halvstark ut...

Hur som helst överlevde undertecknad fjolårets alper med milslånga berg med hyfsad lutning (max kanske 14-15%, långa partier 9-10%) på 50/34 och 11/25 (glömde byta till 11/28, tyckte de andra vevade konstigt lätt...). Och det räckte till att köra ikapp ett gäng benrakade österrikare nedför, även om kadensen då var uppe på rött. Sen har jag kört den utväxlingen här hemma och bara undantagsvis saknat 53:an.

Jmf själv med tex:
http://www.gear-calculator.com/#

<REDIGERAT>

Ridley skrev:
> Trodde du skämtade, ska du köra berg så compact
> fram 50-34 och en 12-28 kassett bak så finns det
> inga för stora utmaningar

Det där är onödigt skryt, världseliten håller helst en kadens >90,
80 kadens och 34-28 ger det en minhastighet på >12km/h
Det är en hastighet inte särskilt många motionärer klarar av att hålla ens i svenska backar.

</REDIGERAT>

/Håkan

Senast ändrad:
16T-drevet saknas på 11-28, kan vara skönt att ha på platten med motvind eller svagt motlut då man kan annars hamnar i "glappet" mellan 15 och 17.

50/34 tycker jag ger för stort hopp, man måste "kompensionsväxla" två kugg bak när man växlar fram. Lilla klingan blir också mer användbar om man väljer 36T (eller ännu bättre 38T om man tycker 38-25 räcker som lättaste).

Senast ändrad:
Ja, det får väl bli lite kompromissande om man också vill att det ska funka på längre platta sträckor.

Betyder T här ovan nåt särskilt Jocke?

Om man snackar rejäl bergscykling är det ju väsentligen s.a. man växlar ner till lilla när man går in i backen och över till stora när man passerar toppen. Att behöva dra något extra tag på bakväxeln en gång i timmen eller så kan jag leva med om jag får lite lättare växel.

Resonemanget med 16T-drevet köper jag helt. Där gå det ju dock att slänga bort 11:an och själv stoppa in en 16T.

Edit: Korrektion för felkoppling i skallen.

Senast ändrad:
GurraG skrev:
> 52/36 + 11/28 täcker "allt"

Beror på vem man är och vad man kör. Sen är det ju lite så att man anpassar sig efter vad man har tillgängligt. Få grejar att hålla 90 i kadens långa sträckor med 12-14% lutning. Jag är i alla fall långt ifrån.

Helt klart är ändå tycker jag att icke-compact 53/39 ser bäst ut. 11 eller 12 T som minsta bak är dock svårt att se skillnad på. Själv behöver jag inte 53-11 och kör därför 50/36 och 11-23. Men om jag köpte ny hoj idag skulle jag nog valt 53/39 12-25 bara för utseendets skull. Kanske lite fånigt men sån är jag...

Senast ändrad:
Men, det finns en poäng i att fundera på användningen. Är det ngt enstaka berg du ska ge dig på kan ju en "fullösning" med ännu större drev vara en variant. Är ju typiskt dyrare med klingor än drev.

staine skrev:
> HåkanC länken funkar inte riktigt, ska prova på
> en pc i morn...

Funkar i Chrome på Win 7

GoranS skrev:
> GurraG skrev:
> -----
> > 52/36 + 11/28 täcker "allt"
>
> Beror på vem man är och vad man kör.

+1

/Håkan

GurraG skrev:
> 52/36 + 11/28 täcker "allt"

Håller inte riktigt med då 16T saknas. Och som gammall halvkass motionär hamnar man ganska ofta i farter melkan 52-15 och 52-17 på platten.

Dessutom tycker jag att 52/36 ger för stor skillnad i utväxling mellan stora och lilla klingan.

Senast ändrad:
Håller med om att 34 ser lite "fjantigt" ut, men hellre fjantig och ta sig upp för backarna än att haverera halvvägs upp för ngn stigning femte dagen på resan för att ngn del av kroppen börjar protestera med eftertryck efter fyra dagars slitande på lite för tung växel.

GoranS skrev:
> Men, det finns en poäng i att fundera på
> användningen. Är det ngt enstaka berg du ska ge
> dig på kan ju en "fullösning" med ännu större
> drev vara en variant. Är ju typiskt dyrare med
> klingor än drev.

Inga enstaka berg, nänä :)

Och dyrt brukar bli billigast i längden så bäst att satsa lite när *regeringen* tittar bort. ;)

Men det är lite konstigt att min dagliga pendlarcykel som är en single speed 57-16 funkar skitbar och jag saknar aldrig möjligheten att växla. Men när jag kör på min CX med 48-36 och 11-28 så irriterar jag mig ofta att kassett inte tillräckligt tät då jag ofta på platten skulle vilja ligga på en växel melkan 48-15 och 48-17.

Senast ändrad:
staine skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Men, det finns en poäng i att fundera på
> > användningen. Är det ngt enstaka berg du ska
> ge
> > dig på kan ju en "fullösning" med ännu
> större
> > drev vara en variant. Är ju typiskt dyrare med
> > klingor än drev.
>
>
> Inga enstaka berg, nänä :)
>
> Och dyrt brukar bli billigast i längden så bäst
> att satsa lite när *regeringen* tittar bort. ;)

Då tycker jag du ska satsa på en ny cykel byggd på den här ramen http://www.cervelo.com/en/bikes/project-california/rca.html Kommer att bli riktigt billigt i längden. ;-)

Håller med Supertramp om att 16-drevet är en fördel med 12/28 framför 11/28. 50-12 räcker gott som högsta växel för en långsam cyklist som dig. Vid utförskörning i bergen så är det dessutom främst ditt bristande dödsförakt i kurvtagningen som begränsar farten, inte att trampa ur högsta växeln. ;-)

Och som sagts ovan, om det kommer en lång rak utförslöpa så trampar man ur 50-11 nästan lika snabbt som 50-12.

50/34 och 12/28 tycker jag borde passa dig perfekt. En nackdel med 50/34 är det stora hoppet när man växlar fram. Vid bergscykling är det absolut värt det när man får den låga utväxlingen, men för cykling hemmavid är det lite störigt och 34-klingan kommer du knappt att använda alls. Då kan du ha 50/38 hemma, så får du iaf LITE användning för lillklingan, och byta ut till 34 när du ska åka ner till bergen. Men alla har ju lite olika preferenser när det kommer till utväxling. :-)

Gud vad alla nybörjare ska komma och veta mer än mig som körde vr när ni gick på dagis, om ens det :p

Allvarligt, ok tips hörru 80-talisten,

Och allvarligt, GoranS, jag vågade inte ens bläddra net till priset på den där, hade tänkt mig nåt lite mer gediget tüskt om man säger.
Value for money du vet... :)

Senast ändrad:
53/39 och 11-23. Inte fan håller jag reda på vilka drev jag har mittemellan. Går det tungt? Växla ned och öka kadensen. Hur svårt kan det va?

Ja, R5Ca-ramen är nog överkurs för alla som inte har extremt gott om pengar. Ser dock bra ut (i mina ögon) och är en bra grund för en riktigt lätt cykel. Har testat att lyfta en cykel på under 5kg byggd på den ramen. Kändes larvigt!

grump skrev:
> 53/39 och 11-23.

Ja det var ju ett bra råd till en långsam gubbe som ska cykla i bergen...

grump skrev:
> 53/39 och 11-23. Inte fan håller jag reda på
> vilka drev jag har mittemellan. Går det tungt?
> Växla ned och öka kadensen. Hur svårt kan det
> va?

Njaä sådär enkelt är det inte om man ska vara seriös, det har tom jag fattat. Vi snackar finlir!
Jag tar tacksamt emot av den samlade kunskapen.

Och jag borde kanske stryka mitt raljerande över ungdomen ovan, det lär ju väldigt snart bli brist på äldre och erfarnare cyklister än mig så ok då sorry DT ;)

DT skrev:
> grump skrev:
> -----
> > 53/39 och 11-23.
>
> Ja det var ju ett bra råd till en långsam gubbe
> som ska cykla i bergen...

Ah, det klassiska tricket att bryta ut ett minimalt subset för att förstärka ett raljerande.

Förlåt

Själva utväxlingen kan ju variera byt ut 53/11 till 50/34 och 11-28 om det funkar bättre. Det jag inte köper är snacket om 16 drevet och det var endast det som inlägget handlade om.

grump skrev:
> va?

Lägg gärna upp videon på när du kör denna med 39/23 (eller tyngre om du inte vill gå ner på lättaste). ;-)

Nebelhorn-extrem-13.06.08.jpg

grump skrev:
> va?

Vill hålla med, att 16T saknas borde man kunna leva med. Men ändå så sitter jag där på väg till jobbet på min CX i lätt motvind över Årstafältet och irrtiterar skitmycket för att jag har en cykel med tjugo växelkombinationer och ändå hamnar i en fart där jag tycker att 48-15 går för tungt och 48-17 ger för hög kadens. Men jag kanske skulle gå till en psykolog eller läsa nån dån där självhjälps-bok som lär ut hur man fokusera på det som är viktigt i livet, och hur man ska undvika onödiga negativa tankar och inte irritera sig på oviktiga småsaker.

Senast ändrad:
schture skrev:
> Jag skulle ta 52/36 med en 12-28 kassett, ett steg
> från 12-17 i alla fall, tror det finns en 105
> 11-delad sådan.

Jag är beredd att ändra mitt inlägg "52/36 + 11/28 täcker "allt"" till att med 52/36 och valfri kassett täcker du "allt".
Ditt förslag med 12-28 tycker jag är bättre än 11-28.

Tillbaka
Topp