mikipedia_
Aktiv medlem
Magura bromsar, högt å lågt.
Istf att lusa ner paket tråden med massa ot får Magura en egen tråd!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mikipedia_ sa:soderblom sa:mikipedia_ sa:Rattnalle sa:Jag gick från MT4 till Shimano och tyckte det var en förbättring att den där jäkla svampiga känslan försvann ^^mikipedia_ sa:soderblom sa:mikipedia_ sa:soderblom sa:De har fått kritik för att det inte gått justera handtagen nära styret nog, vilket får mig med små händer att tveka. Detta skulle dock vara åtgärdat till 2016.
Nu har jag mätt, det är 60mm längst ifrån handtaget och 40mm som närmast i kvartsvarv på justerskruven.
Jag har mätt på den "närmsta punkten" där levern har skarpast vinkel och sen blir parallel mot handtaget, och i rätvinkel från handtaget.
Det låter bra! Mina MT6'or är nästan 50mm ifrån vi "närmsta punkten" vilket är lite på gränsen. Då gäller det bara att klicka hem ett par MT7'or till så bra pris som möjligt.
Det låter bra? Shit vilken bra känsla i bettet jämfört med shimanos on/off. Jag "fyndade" på bike-components för 360€ inkl frakt och extra oliver och hylsor.
Du ser va olika man kan uppfatta en känsla? Jag skulle inte kalla det svampigt, väldigt tydligt när bromsen börjar ta och mjukt å fint in till full kraft. Bra modulation helt enkelt.
Mt 4 är inte det en 2kolvs variant?
Det är exakt som jag har upplevt de olika Magurabromsarna som jag har haft. Att det går åt belägg och att de är dyrare än Shimano spelar mindre roll när känsla och prestanda är på topp. Vill inte göra avsteg från det pga snålhet, trots mina småländska rötter.
Magurabromsarna borde förtjäna en egen tråd och inte bara som OT här. Eller är det kanske bara vi två som uppskattar dem här i Sverige.
Jag fixar?
soderblom sa:Hade varit stiligt med Raceline på min clownfärgade cykel. Men de fanns bara 2015 i begränsad upplaga. Vill ha 2016 med nya reglagen, men stressar inte med beställning.
På tal om Magura har jag åkt Louise Carbon och MT6 innan med bara goda erfarenheter. Bra modulation, inget skrik och relativt lätta att lufta.
Oggler sa:Jag kom precis hem från en tur med ett par magurabromsar som sitter orginal på min Epic. Jag vet inte vilken modell det är. Bakbromsen är ok. Frambromsen är dett ett himla liv på kort sakt. Det skorrar och knorrar och hugger så man kunde lika gärna bromsa med en pinne i hjulet. Jag har bytt skiva en gång för att prova att ändra något. Men det hjälpte inte. Vad ska man göra? Prova andra belägg?
soderblom sa:Dvs mycket mer luft än aluminium på SL än vanliga Storm.
NLC sa:soderblom sa:Dvs mycket mer luft än aluminium på SL än vanliga Storm.
Jag trodde både Storm och Storm SL var stålskivor men av olika legering.
Däremot kan jag meddela att MT-belagen av typ "endurance" gav en lätt obehaglig känsla efter att ha blivit riktigt grisleriga. Upplevde inte samma sak med "performance" men åas så slets ju de som suddgummin.
mikipedia_ sa:soderblom sa:Hade varit stiligt med Raceline på min clownfärgade cykel. Men de fanns bara 2015 i begränsad upplaga. Vill ha 2016 med nya reglagen, men stressar inte med beställning.
På tal om Magura har jag åkt Louise Carbon och MT6 innan med bara goda erfarenheter. Bra modulation, inget skrik och relativt lätta att lufta.
Vad tråkigt att det inte finns på 16? Jag gillar färg och gade gärna haft det själv nämligen.
soderblom sa:mikipedia_ sa:soderblom sa:Hade varit stiligt med Raceline på min clownfärgade cykel. Men de fanns bara 2015 i begränsad upplaga. Vill ha 2016 med nya reglagen, men stressar inte med beställning.
Vad tråkigt att det inte finns på 16? Jag gillar färg och gade gärna haft det själv nämligen.
Finns fortfarande ett begränsat antal ifall man är intresserad. Dock verkar enda alternativet vara att beställa från Australien. Minns inte hur många ex som tillverkades, men det var en rätt begränsad upplaga.
http://www.ebay.com/itm/Magura-MT7-...ulic-Disc-Brake-LIMITED-EDITION-/252190285966
soderblom sa:mikipedia_ sa:soderblom sa:Hade varit stiligt med Raceline på min clownfärgade cykel. Men de fanns bara 2015 i begränsad upplaga. Vill ha 2016 med nya reglagen, men stressar inte med beställning.
Finns fortfarande ett begränsat antal ifall man är intresserad. Dock verkar enda alternativet vara att beställa från Australien. Minns inte hur många ex som tillverkades, men det var en rätt begränsad upplaga.
http://www.ebay.com/itm/Magura-MT7-...ulic-Disc-Brake-LIMITED-EDITION-/252190285966
Oggler sa:Ikväll bytte jag till organiska belägg i frambromsen på min epic comp carbon. vilken fantastisk förbättring det blev. Jag noterade att magura kör med magnetiska kolvar. Fiffigt. Men funkar det i längden när det blivit lite skitigt med avlagringar mm? Det var ju väldigt enkelt att byta belägg i alla fall.
soderblom sa:Har haft svårigheter att få Magurabromsar att lira bra med Shimanoskivor tidigare. I huvudsak för att Shimanos skivor är 1.8mm och Maguras 2.0mm. Dvs nya Shimanoskivor har samma tjocklek som minimum på en sliten från Magura. Dock kan detta ha ändrats på senare tid.
Eller för dålig modulation...?mikipedia_ sa:http://www.pinkbike.com/news/greg-williamsons-cube-lourdes-dh-world-cup-2016.html
Det finns dom som har problem med för mycket bett?
Crossmax sa:Eller för dålig modulation...?mikipedia_ sa:http://www.pinkbike.com/news/greg-williamsons-cube-lourdes-dh-world-cup-2016.html
Det finns dom som har problem med för mycket bett?
mikipedia_ sa:Jag måste lufta min frambroms men har glömt köpa RoyalBlood (Maguras mineralolja) Tror ni det funkar att bara pytsa i shimanos röda mineral ist?? Den har jag en liter av.
Det är ju dyrare med frakt än olja:-(
Vernersson sa:mikipedia_ sa:Jag måste lufta min frambroms men har glömt köpa RoyalBlood (Maguras mineralolja) Tror ni det funkar att bara pytsa i shimanos röda mineral ist?? Den har jag en liter av.
Det är ju dyrare med frakt än olja:-(
Beror väl mest på om du är intresserad av att behålla eventuell garanti eller inte ;)
Magura är väl lite kinkiga på det där om jag har fattat rätt.
Personligen hade jag spolat igenom all grön olja till jag fick ut röd i andra änden =)
soderblom sa:Jag brukar alltid använda nya grejer när jag kortar mina slangar. Oklart om det funkar med Shimanos grejer, men det borde du kunna hitta mha Google.
Har du kollat med Concept Store eller någon av de andra större butikerna med verkstad som säljer Specialized? Var ju ett tag det satt Magura MTS på Specialized, så de borde ju ha lite delar liggande.
desmo sa:Jag behöver korta slangen till min MT2a.
Går det att använda Shimanos "insert" och oliv? Eller måste det vara Magura?
Eller går det att återanvända de som sitter i?
Känns som om det är svårt att hitta Magura-grejer över disk i Stockholm (?) och frakten på småsaker blir dyrare än prylarna då jag inte har något mer på inköpslistan just nu.