Magura bromsar, högt å lågt.

Hittar du ingen kan du skicka ett pm så kanske det går att lösa;-)

Edit. Jag bor inte i 08landet så det blir post isf.

Senast ändrad:
desmo sa:
Jag behöver korta slangen till min MT2a.
Går det att använda Shimanos "insert" och oliv? Eller måste det vara Magura?
Eller går det att återanvända de som sitter i?
Känns som om det är svårt att hitta Magura-grejer över disk i Stockholm (?) och frakten på småsaker blir dyrare än prylarna då jag inte har något mer på inköpslistan just nu.

Notera att det till MT2 inte "behövs" någon insert/pin, åtminstone klarade jag mig utan - http://happyride.se/forum/read.php/1/2807863/2807881

Är bromsen köpt separat eller var den monterad på cykeln vid leverans?

NLC: Bromsen är köpt separat. Dock levererad i påse så inga reservdelar följde med.

mikipedia_ :Jag hoppas slippa lufta. Men med min tur så lär det väl strula. Vore skönt att slippa köpa service kittet då det + frakt skulle kosta lika mycket som bromsen! Och just nu fixar jag för att sälja.
Tack för erbjudandet. Ska kolla i butik idag.

desmo sa:
NLC: Bromsen är köpt separat. Dock levererad i påse så inga reservdelar följde med.

mikipedia_ :Jag hoppas slippa lufta. Men med min tur så lär det väl strula. Vore skönt att slippa köpa service kittet då det + frakt skulle kosta lika mycket som bromsen! Och just nu fixar jag för att sälja.
Tack för erbjudandet. Ska kolla i butik idag.

Om du måste lufta är det iaf en m6 nippel i oket, enligt tips i fulmekskategorin kan man borra ett 1-1,5mm hål genom en m6 skruv och sen fila tills du kan trä på en slang som passar i sprutan:-)

Min lbs som säljer Big S hade inget. Innan jag utnyttjar mikipedia_s erbjudande, finns det någon webshop som har det jag behöver och skälig frakt på små prylar?

Nu har jag luftat å luftat? Vilket jävla skit det är å lufta bromsar (oavsett bil,traktor,cykel osv)
När jag struntade i den officiella beskrivningen och bara tryckte igenom ny olja blev det superbra iaf.

Men nu är frambromsen bättre än ny, så nu måste bak få en omgång snart oxå?

Kan starkt rekomendera det lilla service kittet för ca250kr perfekt med lite nipplar och olja osv.

Bilagor

• IMG_0199.PNG
    IMG_0199.PNG
    54.2 KB · Besök: 100
Någon mer än jag som helt plötsligt blivit utan bromsverkan? Vips så gick bromsen ända mot handtaget och tar ingenting, mitt under en tur.. Har beställt luftningsgrejer men kan den helt plötsligt ta in luft bara sådär? Ser inget läckage utan allt är torrt och fint.

MT-Race heter dom enligt specifikationen och har gått typ 30-35 mil bara.

Testar nya bromsar! Magura MT trail. Första intrycket är positivt iallafall! :) 4+2=3 som dom säger...

Bilagor

• IMG_0943.JPG
    IMG_0943.JPG
    451.3 KB · Besök: 78
HåkanC sa:
grynning sa:
Grattis!
Men hur gör du när du testar?
Och hur skiljer sig det för dig från när du provar? Eller när du "bara" använder ngn ny pryl/del?

/Håkan

Ja om jag inte blir nöjd byter jag väl tillbaka till mina gamla shimanobromsar. Men om man ska vara noga så har jag köpt nya bromsar, de på bilden! Innan hade jag några enklare deorebromsar, dessa känns helt annorlunda mot de gamla inte lika mycket av och på som shimanobromsar gjorde.

Jag antar att det riktiga testet blir när jag får köra "mina" slingor i skogen. Då märks det väl om dom bra eller inte.

grynning sa:
om man ska vara noga så har jag köpt nya bromsar, de på bilden! Innan hade jag några enklare deorebromsar, dessa känns helt annorlunda mot de gamla inte lika mycket av och på som shimanobromsar gjorde.
Grattis, hoppas du fortsätter att vara nöjd med dem.

JTF sa:
Själv så afnjuter jag mina bromsar med fingertoppskänsla, slutna ögon, och smackande gom.
Bästa sättet!

/Håkan

grynning sa:
HåkanC sa:
grynning sa:
Grattis!
Och hur skiljer sig det för dig från när du provar? Eller när du "bara" använder ngn ny pryl/del?

/Håkan

Ja om jag inte blir nöjd byter jag väl tillbaka till mina gamla shimanobromsar. Men om man ska vara noga så har jag köpt nya bromsar, de på bilden! Innan hade jag några enklare deorebromsar, dessa känns helt annorlunda mot de gamla inte lika mycket av och på som shimanobromsar gjorde.

Jag antar att det riktiga testet blir när jag får köra "mina" slingor i skogen. Då märks det väl om dom bra eller inte.

Nejnej, det riktiga testet är när du skickar dem till den tyska tidningen Tour och ser till att de drar på sig labbrockarna, tar med sig grejerna till Cern och kör skiten ur dem i labbmiljö. Det är ett test det!

Luthman Photography sa:
grynning sa:
HåkanC sa:
grynning sa:
Grattis!

/Håkan

Nejnej, det riktiga testet är när du skickar dem till den tyska tidningen Tour och ser till att de drar på sig labbrockarna, tar med sig grejerna till Cern och kör skiten ur dem i labbmiljö. Det är ett test det!

Ja det vore förstås ett alternativ om jag inte blir nöjd! ;) Men jag tror börjar med att prova dom i spåren. :)

Har åkt med MT4 sedan Maj är grymt nöjd med känslan (har även en Honda cross som har överlägset bäst bromsar av de jag provat) nog om det, Detta innebär att jag är grymt petig med att få likadana belägg när jag byter alltså original Magura var köper man detta?

Ps allt är inte perfekt det låter en del när det är blött men för mig är känslan viktigast Ds

Jag skaffade ett par Trail Comp till senaste stigraket. Det relativt låga priset och vikten gjorde att jag slog till på oprövade bromsar.

Det blev en ganska dryg start med belägen som var kontaminerade från start... så det blev nya skivor och beläg samt ett luftningsskit (som kommer med massa extra skruvar, oliver, osv... vilket är trevligt). Att lufta Magura bromsar är inte speciellt svårt men det blev ändå royal blood bath för mig som är van med enkelheten och smidighet som både Shimano och Sram (med Edge) erbjuder på den fronten. Efter allt detta började bromsarna funka som dom ska, ingen flytande bromspunkt à la Shimano och något stadigare känsla än Guide vid bromspunkten. Att belägen hålls på plats med magneter är ju strålande bra! Ergonomin var ju inte lika lyckad i mitt tycke: jag kunde inte få växelreglaget och sadelspaken där jag ville utan att kompromissa med var bromshandtag log... detta även med Magura shiftmix adaptern!

Nu har jag bytt till Shimano bromshandtag och därmed byggt Shigura bromsar som har kortare throw (hur mycket man behöver flytta handtaget innan bromsen biter) och verkar ha vansinnigt med kraft efter en kort tur i det blöta. Reglagen sitter nu där jag vill.

Är det någon här som haft problem med bromshandtag som plötsligt springer läck på sina magurabromsar?

Jag köpte ett par begagnade Magura M2 (2014) av en säljare här på happy och när jag skulle montera dem på cykeln började handtaget till bakbromsen att läcka ymnigt. Jag mailade Magura som menar att handtaget nu är kass och måste bytas. Säljaren lovar och svär att de var funkis när hand sist använde dem (jag är beredd att tro honom, de ser väldigt fina ut).

Jag frågar mig såklart om det ens är värt att skaffa ett nytt handtag om de nu är så himla känsliga... jag har läst om flera som råkat ut för samma sak på utrikiska forum men är det någon här som drabbats av detta och hur gjorde ni då?

Yes jag hade ett par MT S som gjorde så, tydligen ett ganska vanligt problem med lite äldre (läs innan MT next släpptes) modeller. Huruvida de nyare modellerna håller ihop återstår att se! Jag är hur som helst nöjd med mina. :)

grynning sa:
Yes jag hade ett par MT S som gjorde så, tydligen ett ganska vanligt problem med lite äldre (läs innan MT next släpptes) modeller. Huruvida de nyare modellerna håller ihop återstår att se! Jag är hur som helst nöjd med mina. :)

Hur gjorde du då? Fick du köpa nya bromsar eller gick de att rädda?

DarthVidar sa:
grynning sa:

Hur gjorde du då? Fick du köpa nya bromsar eller gick de att rädda?

Viktigt att inte försöka pressa/trycka olja in när man luftar MT bromsar!! Reservoaren är av komposit (armerad plast?) Och troligtvis är det någon packning i reservoarens halvor som läcker. Inget som kan tas isär och bytas ut vad jag vet. För övrigt fantastiska bromsar med fin modulation och nog med bromskraft med 203mm skiva fram.

Jag mötte ett par tyskar häromdagen som körde maguras ok med Shimanos reglage efter att de börjat läcka och det inte funnits rätt till hands. Men det var tydligen inte helt ovanligt där nere.

Jag är nybliven innehavare av ett par Magura MT trail.
Efter kort provtur märker jag att frambromsens handtag inte fjädrar tillbaka på samma sätt som höger vilket resulterar i att bromsen ligger på om jag inte petar ut bromshandtaget manuelt.
Vet någon vad jag kan göra för att fixa detta?
De är helt nya så det borde inte vara skillnad på de två handtagen.
Den stålfjäder som ser ut att stå för funktionen att fjädra tillbaka se normal ut dvs lika på båda sidor.
Jag ser inte heller att jag kan lätta på någon skruv för att få handtaget att gå lättare tillbaka.

Vet någon vad man kan göra förutom att byta ut handtaget?

Tja!
Jag har ett irriterande klickljud på min cykel som kommer från bakbromsen, det verkar som att magneterna på min MT Trail ok (dvs vanligt 2-kolv ok från Magura) inte orkar hålla belägen på plats när det är stökig.
Hur skulle ni lösa det?

Randigeralf sa:
Efter kort provtur märker jag att frambromsens handtag inte fjädrar tillbaka på samma sätt som höger vilket resulterar i att bromsen ligger på om jag inte petar ut bromshandtaget manuelt.
Den stålfjäder som ser ut att stå för funktionen att fjädra tillbaka se normal ut dvs lika på båda sidor.
Jag ser inte heller att jag kan lätta på någon skruv för att få handtaget att gå lättare tillbaka.

Skumt, du kan ju prova att byta sida på slangarna så ser du om felet är i ok eller handtaget.

happymtb.fr sa:
Tja!
Jag har ett irriterande klickljud på min cykel som kommer från bakbromsen, det verkar som att magneterna på min MT Trail ok (dvs vanligt 2-kolv ok från Magura) inte orkar hålla belägen på plats när det är stökig.
Hur skulle ni lösa det?

Oj det lät svår fixat? Kolla om du kan fulmeka in en fjäder vid beläggen från några andra bromsar är det enda jag kommer på. Lr en lite fjäder från en bläckpenna i hållakvar beläggskruven?

MatteXC sa:
Randigeralf sa:

Skumt, du kan ju prova att byta sida på slangarna så ser du om felet är i ok eller handtaget.

Tack!

Efter visst mekande så tog jag helt sonika loss handtaget på vänster sida och la på lite fett. Då blev det något bättre. Helt ok men inte lika bra som på höger. Nu funkar det i alla fall.

mikipedia_ sa:
happymtb.fr sa:
Tja!
Hur skulle ni lösa det?

Oj det lät svår fixat? Kolla om du kan fulmeka in en fjäder vid beläggen från några andra bromsar är det enda jag kommer på. Lr en lite fjäder från en bläckpenna i hållakvar beläggskruven?
Ska kolla det, tack!

Jag undrar om magneterna kan ha blivit svagare med tiden?

happymtb.fr sa:
mikipedia_ sa:
happymtb.fr sa:
Tja!
Hur skulle ni lösa det?

Ska kolla det, tack!

Jag undrar om magneterna kan ha blivit svagare med tiden?
Det är inte bara skitigt då? Magneterna är väl rätt svaga redan från början så det inte behövs så mycket skit ivägen innan det kan börja glappa?

Jag har Magura fälgbromsar på en gammal cykel. De ser ut att va motsvarande den modell som kallas HS11 nuförtiden.

Men det sitter inte Magura bromshandtag på den. Bromshandtagen är från en tillverkare som heter TWP.
Nu behöver jag längre slangar på bromsarna och har skaffat slangar, oliver mm till Magura. Oliverna passar dock inte TWP-handtagen. Finns det nån firma man kan höra av sig till som har oliver i alla olika utföranden?

Vid min LBS fick jag rådet att plocka handtagen från ett billigt hydrauliskt system, Shimano eller Magura, vilket som helst som man lätt kan skaffa oliver till.
Det skulle ju i så fall va ett skivbromssystem. Men det kan väl inte funka? Är det inte helt olika tryck i fälgbromsar och skivbromsar?

Jag lutar åt det dyrare alternativet: att köpa nya bromshandtag (Magura HS33). Kan det va olika tryck i dem och mina gamla Magura-fälgbromsar?

Jag letar bromsar till mitt fatbikebygge.
Kommer handla från R2 och B-D.
Inom "budget" kan jag få MT2, MT4, MT5 typ. Någon tanke på hur man ska resonera?
Annars ligger Shimano SLX eller SRAM Guide T som alternativ. Så typ max 1500kr för ett set. Sedan ska det ju vara skivor till också..

Lidqvist sa:
Jag har Magura fälgbromsar på en gammal cykel. De ser ut att va motsvarande den modell som kallas HS11 nuförtiden.

Men det sitter inte Magura bromshandtag på den. Bromshandtagen är från en tillverkare som heter TWP.
Nu behöver jag längre slangar på bromsarna och har skaffat slangar, oliver mm till Magura. Oliverna passar dock inte TWP-handtagen. Finns det nån firma man kan höra av sig till som har oliver i alla olika utföranden?

Vid min LBS fick jag rådet att plocka handtagen från ett billigt hydrauliskt system, Shimano eller Magura, vilket som helst som man lätt kan skaffa oliver till.
Det skulle ju i så fall va ett skivbromssystem. Men det kan väl inte funka? Är det inte helt olika tryck i fälgbromsar och skivbromsar?

Jag lutar åt det dyrare alternativet: att köpa nya bromshandtag (Magura HS33). Kan det va olika tryck i dem och mina gamla Magura-fälgbromsar?

Shigura! Jag funderade på att behålla SLX handtagen och använda MT5 calipern (svenskt ord tack).
Finns en uppsjö av trådar om just Shimano + Magura.
https://www.google.com/search?q=shigura+brakes&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab

Tillbaka
Topp