marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Den stora frågan är väl om han finjusterar svingen med slägga...
Men jag antar det eftersom han tycks ha Jofas seal of approval.
Ska bli kul att se fullgungarna när de börjar trilla in.

/johan

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Rockingman sa:
Utan att veta något om hur det ligger till med den saken är jag inte säker på att Marino tänkt överdrivet mycket på det där med anti-squat och kick-back m.m. i och med att geometrin är plankad från Pole men själva länkaget är annorlunda.....

Är det isf inte lämpligare att utgå ifrån Orange Stage 5, dom vet ju iaf vad dom gör med sin SP-design...
Även jag o herr Marino har bollat lite idéer ang FS-ram (tänk Diet-Pinner fast 29'a...), sen har han i ett svagt ögonblick erbjudit sig att göra en Bronson/5010 fast i stål. Alltså med VPP-länkage...

Haha, detta blir ju bara bättre och bättre. Då jag gillar enkelheten i en single pivot så avstår jag från experiment med stål-VPP och satsar på en pole rip-off

marino bikes the tråd!
Ser blir nog grymt. Alla jag känner som kör pole säger att det är det bästa. BB-höjden är förvånande hög, men det verkar inte hindra någon. All annan geometri är svårmatchad. Länkagegrejerna är nog inte fullt så viktiga som folk vill inbilla sig. Pepp!

marino bikes the tråd!
nu jävlar haglar köpargumenten in här ser jag, gillart...Nu är den sista stora frågan om cykeln ska vara knallgul och heta svennebanan eller ej....

marino bikes the tråd!
Hehe det tar ett tag å bygga så du kan ju sova på saken? själv ska jag nog hämta en svennebanan cykel åt mig imorgon...

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Larsaw, jag vill se dig visa upp lite peruanskt stål inom en snar framtid. Jag tror inte Herr Marino vill ha jättemånga svenska brevvänner som inte handlar.

Haha! Än så länge är den bara på ett virituellt stadie och Mr Marino är väl medveten om att det lär dröja med ev. beställning...

Det jag filar på är en länkagedriven SP, detta för att kunna labborera med "leverage ratio" då jag vill att den ska funka för en linjär fjäderdämpare.

IMG_3021.JPG

marino bikes the tråd!
Stackars Marino, han lär ju inte fatta vad han satt igång när han öppnade Pandoras ask och byggde EST's hoj. Helt plötslugt blur han mailbombad av tjogvis med konstiga svenskar som vill att han ska bygga finska cyklar och skämtar om marsvin hela tiden. Han kommer snart bli utbränd.

marino bikes the tråd!
Luthman Photography sa:
Stackars Marino, han lär ju inte fatta vad han satt igång när han öppnade Pandoras ask och byggde EST's hoj. Helt plötslugt blur han mailbombad av tjogvis med konstiga svenskar som vill att han ska bygga finska cyklar och skämtar om marsvin hela tiden. Han kommer snart bli utbränd.

eller så kommer han att outsourca det till Kina..

Annan fråga, hur lång tid tar det för en van byggare som Marino att bygga en hoj? Alltså från det att han börjar kapa rör tills att ramen är färdig för lack?

marino bikes the tråd!
desmo sa:
Luthman Photography sa:

Annan fråga, hur lång tid tar det för en van byggare som Marino att bygga en hoj? Alltså från det att han börjar kapa rör tills att ramen är färdig för lack?

Haha, exakt! Snart sitter det en liten "Made by child in China" på ramarna.

Med det sagt är jag inte osugen själv, synd bara atr fs'arna är så osexiga att titta oå.

marino bikes the tråd!
Luthman Photography sa:
desmo sa:
Luthman Photography sa:

Haha, exakt! Snart sitter det en liten "Made by child in China" på ramarna.

Med det sagt är jag inte osugen själv, synd bara atr fs'arna är så osexiga att titta oå.

Cykelns osnygghet är en perfekt match till hur jag ser ut så fort stigen börjar luta nedåt, är det inte duckface så får jag otvivelaktigt till en svårt bajsnödig look.

marino bikes the tråd!
Min blev ju färdigbyggd med lack och allt 10 dagar efter jag skickade första mailet. Det tar honom inte lång tid att svetsa rören. Jag har segat ner processen då ha. Har behövt fråga mig och han lär bygga flera cyklar samtidigt. Min var med i ett stort lass med cyklar som lackades samtidigt.

Det är jättekul om många vill köpa cyklar. Det är aspepp för alla inblandand. Men ni kan väl låta bli att vara en happylegion av snåla brevvänner som ska ställa en miljard frågor och inte hosta upp.

Kort version. Köpa arbete från egenföretagare i u-land, mycket bra! Tvinga egenföretagare i u-land till gratisarbete, mycket dåligt!

marino bikes the tråd!
Jag har också inlett ett förhållande med Marino. Dock med avsikt att beställa något så fort som möjligt då SBR26 Hell-Ass krävde blot, och min Spark anmälde sig som frivillig..

Jofa o EST, är era ramar vanliga 142x12 spacing bak?
Jag har frågat karln om han kan göra 148x12...

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Grymt! Jag körde på 142x12. Ska du ha FS eller ht?

HT. Lite för många parametrar att skruva bort sig på med en FS.

Det blir lite mellanmjölksendurohellasmoppe.

Men jag kryper till korset och kör boost, för jag vill nog ändå inte köra HT med 26tum och 25 mm fälgar.
Får bygga nya hjul.
Budget är ganska låg, så om ni vet nav i klass med hope o fälgar som är lagom lätta men typ 35 mm breda som är cheapo så hit me! :)

marino bikes the tråd!
Wohoo nu fick jag igång Bike CAD.
Så bilden nedan har jag slängt ihop själv och inget jag fått från Marino.

Fick inte till det där staget mellan sadelrör och överrör.. well well
Styrhuvudet ska nog vara lite längre å...
Gaffeln är en Fox 34 140mm

jag är 173 cm kort och har taxben, alltså lite längre överkropp jämfört med ben än medel (tror jag).

däck: 27,5 x 2,8 max.
så jävla peppad!!!
ScreenShot2017-09-29at21.41.42.png

marino bikes the tråd!
EST sa:
Grymt hur fick du igång det? Jag vill med?

På jobb-PCn ville det inte funka alls. Troligen strul med 32/64 bit win/java/browser.

På macen hemma var det vara att installera viruset Java, lägga till en exception i javainställningar (länk under cad-fönstret på bikecad.ca) starta om Safari o köra.

Segt som kall knäck men ett riktigt kul program!
Man kör det alltså i browsern.

marino bikes the tråd!
EST sa:
jofahjalm sa:
Gurra, jag tycker du ska sänka BB mer. Är det någon tanke med -30 mm?
Jag håller med?

Jag har delvis plankat av en Surly instigator 2.0 (mellan M och L) (som är en 26+) tänkte att bb-höjd på 320 mm är nice. Men nu när jag tänker efter så har t.ex. Whyte T-130 som jag kikat på också 320 mm fast osaggad. Så sag på 20 % blir -26 mm lägre, alltså 294 mm BBhöjd.
Men EST, började inte du slå i vevarna på din Ragley vid typ 300 ?
Kanske ändra till -40 BB drop, då hamnar jag på ca 310 BB hjöd. Tänker antagligen köra ganska stora däck.

Nu skriver jag direkt ur huvudet hur jag resonerar så det blev lite långt.

marino bikes the tråd!
BB-höjden är inte tillförlitligt att tala om, det beror så mycket på däck/fälg-kombon. 40 mm dropp låter bättre. Jämförelsevis så har en Kona Explosif 42 mm dropp och är för normala däck.

marino bikes the tråd!
Ja jag tyckte gen 2 Ragleyn var för låg den hade bb dropp på-70 jag kör på-60 som första Ragleyn å det är kanon står här nånstans bb höjden orkar inte leta?

marino bikes the tråd!
Nu har har geometrikorrespondensen gått två varv. Det är inte alltid helt lätt att tolka vad han skriver... :)

Nu börjar det likna något.
Har fått lite kläm på bikecad
Brand: marino
Model: gurra
Om man vill titta på hojen i "design archive"
geogurra2.png

marino bikes the tråd!
Tänkte ha semiplus. Alltså max 2,8.
Ett par highroller II 27x2,8 är just 718 mm diameter (mätt av nån mtbtidning). Så det borde funka. Dessutom är det sliding dropouts så det är 410-430 mm kedjestag.

Tillbaka
Topp