marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Någon som lyckats beställa sin Marino med "clearcoat"? Dvs bara klarlack...

Har försökt med alla mina tre ramar men icke!!

Han kan inte garantera att det inte rostar under klarlacken. Fick se några bilder på hur det kan bli. Sparade dom tyvärr inte.

marino bikes the tråd!
Jensen sa:
revben sa:
Har för mig att folk försökt innan men att han sagt nej till det. Han kanske lärt sig svetsa nu så han kan tänka sig att inte lacka över.
Sidenote
Tror jag läst att BTR slutat erbjuda ramar med bara klarlack av rostskyddsskäl.

Skulle det rosta mer med bara klarlack?

Har också hört att det är svårt med viss rostbildning under klarlack på "rå" metall. Till alu. finns det någon speciell KLAR grund"färg" men till stål vet jag ej.

marino bikes the tråd!
Jag har haft ett par stålramar med bara klarlack och det blir helt klart mer rost på dom jämfört med de vanligt lackade ramar jag har haft. Inte för att det spelar någon roll, men det är synligt. On-One har varit tydliga med att påpeka detta för deras raw-ramar.

marino bikes the tråd!
Jag hade en Fixie/SS 29er 2013 som Marino byggt, den var endast klarlackad och rostade väldigt mycket när den gick på salta stockholmsvägar. Tror klarlacken fäste dåligt och så fort den fick ett stenskott eller liknande så blev det lite rost som kröp under klarlacken.

Hittade bara en väldigt gammal bild på instagrm, kan ha nått mer på någon hårddisk hemma.
Skrmklipp.JPG

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Det blir ju bara ytrost och det spelar ju ingen roll för funktionen. On One sålde det som en feature som fixar patina :D

The Raw Finish is designed to have manufacturing blemishes and might not appeal to all. Also, it's extremely likely that some degree of surface rusting may be present from new or develop over time, though due to the only process that this frame has been through is the first surface treatment in the paint process, the action of that rust on the frame is only as bad as the action of rust on the inside of a painted frame. The frame is coated with a matt laquer, which being slightly porous will allow the steel tubes to corrode, but this, we consider, gives a patina of age and wear (like a nice wok) rather than it being a problem.

marino bikes the tråd!
Anledningen till att det håller så dåligt är att man inte har någon grundfärg/primer med bett och inte heller någon täcklack. Man får bara något som är tänkt att ligga ytterst och det ger nära obefintligt skydd. Vill man hamna i närheten får man välja en färg som känns raw och göra jobbet som vanligt.

marino bikes the tråd!
Ok, tar o lägger ner RAW/klarlacks-spåret. Hur funkar det då med "hammarlack"? Har fått för mig att den är lite som ett allt-i-ett, men så "bra" kan det väl inte vara?

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Ok, tar o lägger ner RAW/klarlacks-spåret. Hur funkar det då med "hammarlack"? Har fått för mig att den är lite som ett allt-i-ett, men så "bra" kan det väl inte vara?

Hammarlack är fan det fulaste som finns. Tar du bort allt löst och målar med det håller det ett tag men inget håller för evigt. Rena ytor och bra förarbete är A och O. Utöver det undvika spalter och att blanda metaller som kommer i kontakt med varandra i blött tillstånd.

marino bikes the tråd!
Hasse#7 sa:
larsaw sa:

Hammarlack är fan det fulaste som finns. Tar du bort allt löst och målar med det håller det ett tag men inget håller för evigt. Rena ytor och bra förarbete är A och O. Utöver det undvika spalter och att blanda metaller som kommer i kontakt med varandra i blött tillstånd.

Ok, nä då då går det också bort. Arbri har dessutom redan sån lack på sin FS, så det har egentligen aldrig varit ett alternativ. Kör nog vidare på befintlig lack på E3'an. Metallic hade iof varit fränt men är skeptisk till att M fixar det snyggt...

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Hasse#7 sa:
larsaw sa:

Ok, nä då då går det också bort. Arbri har dessutom redan sån lack på sin FS, så det har egentligen aldrig varit ett alternativ. Kör nog vidare på befintlig lack på E3'an. Metallic hade iof varit fränt men är skeptisk till att M fixar det snyggt...

Som du pysslar och fixar samt använder flitigt är det bäst med en solid lack som går att bättra vid behov. Ber om ursäkt till Aribr men personligen tänker jag på billiga fundament till hemgym från Rusta när hammarlack nämns.

marino bikes the tråd!
Om det går att få en obehandlad ram vet jag att många har smörjt in sina ramar med kallpressad linolja med vad som verkar vara gott resultat.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Jonatan F sa:
Om det går att få en obehandlad ram vet jag att många har smörjt in sina ramar med kallpressad linolja med vad som verkar vara gott resultat.

Jag doppade inte hela ramen i linolja men när jag fick min ram så hällde jag linolja genom ramen och lät den torka för att motverka rost invändigt i ramen, har haft cykeln i över 1 år nu och ingen rost än vad jag kan se.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Linolja ska inte vara bättre än något annat, det är bara jobbigare och mer flanell.

Har för mig att EST använde linolja på en tank till en motorcykel han byggde för ett par år sedan. (Kan ha varit en SR 400?)

Det här var på den tiden han hade tid med sådant alltså. Innan han började svetsa trampcyklar i garaget istället.

marino bikes the tråd!
Jag har alltid använt linolja på mina stål hojar, finns säkert ett annat alternativ, men linolja kostar inte mycket och funkar.

Hammarlack är ju grymmt, mest för att det är så enkelt att fixa det om man får lite skav. Det verkar också vara lite tåligare än lacken på min andra Marino.

marino bikes the tråd!
aribr sa:
Jag har alltid använt linolja på mina stål hojar, finns säkert ett annat alternativ, men linolja kostar inte mycket och funkar.

Hammarlack är ju grymmt, mest för att det är så enkelt att fixa det om man får lite skav. Det verkar också vara lite tåligare än lacken på min andra Marino.

Hammarlack är ju väldigt tåligt så det är inte konstigt.

marino bikes the tråd!
Bonzo sa:
jofahjalm sa:
Linolja ska inte vara bättre än något annat, det är bara jobbigare och mer flanell.

Har för mig att EST använde linolja på en tank till en motorcykel han byggde för ett par år sedan. (Kan ha varit en SR 400?)

Det här var på den tiden han hade tid med sådant alltså. Innan han började svetsa trampcyklar i garaget istället.

Nääää jag tog pastan man har innan man tennar blev väldigt skumt å bra rastade nada men man värmer in den med gas?
Borde funka på cykel med.

marino bikes the tråd!
Jag har en ovan nämnd On one som inte verkar ha fått ett dugg ytrost trots att den har använts friskt i skogen i ganska många år utan att skötas om nämnvärt.

Med en liknande behandling skulle jag inte vara orolig.

marino bikes the tråd!
EST sa:
Bonzo sa:
jofahjalm sa:

Nääää jag tog pastan man har innan man tennar blev väldigt skumt å bra rastade nada men man värmer in den med gas?
Borde funka på cykel med.

Minns jag så fel alltså? Där ser man.

marino bikes the tråd!
Kan ju ha bygg nåt jag inte minns alla med, skulle ju inte vara så förvånad?
Men sr en med högt styre brat style hojen är den jag tror du tänker på.

marino bikes the tråd!
Hasse#7 sa:
larsaw sa:

Fast hammarlack finns ju som slät också, behöver inte välja den som ser hamrad ut ?
Innehåller väl silikon tror jag så ska vara svår (omöjlig?) att fästa annan färg på.

marino bikes the tråd!
Jimel sa:
Hasse#7 sa:
larsaw sa:

Fast hammarlack finns ju som slät också, behöver inte välja den som ser hamrad ut ?
Innehåller väl silikon tror jag så ska vara svår (omöjlig?) att fästa annan färg på.

Jag ber alla berörda om ursäkt men jag kan inte tycka annat än att hammarlack oavsett typ är en förorening när det landar på något av värde. Ignorera mig. :)

marino bikes the tråd!
Ni med hardtail Marinos, och kanske främst ni med hyggligt korta kedjestag: Hur upplever ni vertikalstyvheten jämför med andra hojjar?

Går i tankarna om att platta till kedjestagen något i stil med Production Privee shan-hojjarna.
Med mina 70kg i kombination med 425mm CS så vore det nice med lite extra flex vid större smällar/dropp.

Någon som testat Shan? Eller kanske andra flex-stags-hojjar?

Joffa, du har ju långa CS på din Marino, men väger liknande som mig om jag inte minns fel, känner du att de ger märkbart flex? Du kör bäl små däck dessutom så ev ramflex bör kännas tydligare.

Annan fundering: Någon som sett om den gode Marino har gjort några ramar med 425mm CS eller kortare där det får plats 27.5x2.8 däck?

/VanGarg

marino bikes the tråd!
VanGarg sa:
Ni med hardtail Marinos, och kanske främst ni med hyggligt korta kedjestag: Hur upplever ni vertikalstyvheten jämför med andra hojjar?

Går i tankarna om att platta till kedjestagen något i stil med Production Privee shan-hojjarna.
Med mina 70kg i kombination med 425mm CS så vore det nice med lite extra flex vid större smällar/dropp.

Joffa, du har ju långa CS på din Marino, men väger liknande som mig om jag inte minns fel, känner du att de ger märkbart flex? Du kör bäl små däck dessutom så ev ramflex bör kännas tydligare.

Annan fundering: Någon som sett om den gode Marino har gjort några ramar med 425mm CS eller kortare där det får plats 27.5x2.8 däck?

/VanGarg

Min gamla ram som skulle ta 29x2.5 hade typ 425 eller så. Så 27.5x2.8 borde rymmas.

marino bikes the tråd!
VanGarg sa:

/VanGarg

Jag har sålt den, men man kunde helt klart känna att ramen flexade. Det var inte så mycket att det var en nackdel, men mer än vad mina andra HTs har gjort (On One 456 och Transition TransAM).

marino bikes the tråd!
Min är mycket styvare än min gamla Ragley BIGWIG å den gick av vid dropoutsen. Men den var skön fast jag föredrar nog Marinon som är lite styvare jag har 425cc på 29"

marino bikes the tråd!
430 kedjestag här, funkar med 29x2.5. Provade plusdäck och det gick bra. Märker inte av mer eller mindre flex än min gamla on one 45650, men jag har ifs betydligt större däck på Marinon.

marino bikes the tråd!
larsaw sa:

Ähum... https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/zaponlack-blank-400-ml klarlack för stål med korrossionsskydd

Titta även upp om någon pulverlackeringsfirma om de kan pulverlacka "genomskinlig/klar" lack, vet att det finns transparenta pulverlacker i olika kulörer i alla fall. Sthlm industrilack är bra att ha och göra med.

marino bikes the tråd!
Hmm, låter ju som att lite ytterligare vertikal flex vore nice att bygga in när kedjestagen krymper i längd. Blir ju dock tämligen mycket gris i säck köp att platta till kedjestag/sadwlstag lite så där på känn. Lurigt sa Bull...

marino bikes the tråd!
Har precis beställt min FS hos Marino och nu är det dags att kolla efter bakdämpare. Vilken storlek bör det vara på bultarna till bakdämparen? Kör inte speciellt hårt, om hojen blir luftburen har något gått fel :) Ska jag sikta in mig på 8 mm bult eller räcker det med 6 mm? Och om jag i framtiden vill köra med offsetbussningar? Är då den ena diametern att föredra framför den andra? När det gäller val av dämpare så lutar det åt Manitou McLeod.

marino bikes the tråd!
psvensson sa:
Har precis beställt min FS hos Marino och nu är det dags att kolla efter bakdämpare. Vilken storlek bör det vara på bultarna till bakdämparen? Kör inte speciellt hårt, om hojen blir luftburen har något gått fel :) Ska jag sikta in mig på 8 mm bult eller räcker det med 6 mm? Och om jag i framtiden vill köra med offsetbussningar? Är då den ena diametern att föredra framför den andra? När det gäller val av dämpare så lutar det åt Manitou McLeod.

En McLeod blir nog toppen!! Till båda mina FS'er har det blivit M8-bult med bussningar om 22mm (fram) resp. 38mm's bredd (bak).
Tror jag köpte Manitou's "hardware kit" ifrån https://www.bike-discount.de/en/buy/manitou-socket-set-8mm-damper-suspensions-from-2011-431999 , offsetbussningar har jag tidigare shoppat ifrån https://www.ebay.com/itm/Offset-Sho...re-Mount-kit-All-frames-Proshox-/300611150162

marino bikes the tråd!
Så här ser den ut. Ska klara 29x3 och 27.5x4 och kanske med lite flyt även 27.5x4.5 Har betalat 100 USD och nu väntar jag ivrigt på första byggbilden.

Marinofullfat.jpg

Tillbaka
Topp