Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
larsaw sa:Någon som lyckats beställa sin Marino med "clearcoat"? Dvs bara klarlack...
Jensen sa:revben sa:Har för mig att folk försökt innan men att han sagt nej till det. Han kanske lärt sig svetsa nu så han kan tänka sig att inte lacka över.
Sidenote
Tror jag läst att BTR slutat erbjuda ramar med bara klarlack av rostskyddsskäl.
Skulle det rosta mer med bara klarlack?
3500-4.000 ink. Allt hem till digCannondale jekyl 1000 sa:Vad kostar en ram på ett ungefär?
larsaw sa:Ok, tar o lägger ner RAW/klarlacks-spåret. Hur funkar det då med "hammarlack"? Har fått för mig att den är lite som ett allt-i-ett, men så "bra" kan det väl inte vara?
Hasse#7 sa:larsaw sa:Ok, tar o lägger ner RAW/klarlacks-spåret. Hur funkar det då med "hammarlack"? Har fått för mig att den är lite som ett allt-i-ett, men så "bra" kan det väl inte vara?
Hammarlack är fan det fulaste som finns. Tar du bort allt löst och målar med det håller det ett tag men inget håller för evigt. Rena ytor och bra förarbete är A och O. Utöver det undvika spalter och att blanda metaller som kommer i kontakt med varandra i blött tillstånd.
larsaw sa:Hasse#7 sa:larsaw sa:Ok, tar o lägger ner RAW/klarlacks-spåret. Hur funkar det då med "hammarlack"? Har fått för mig att den är lite som ett allt-i-ett, men så "bra" kan det väl inte vara?
Hammarlack är fan det fulaste som finns. Tar du bort allt löst och målar med det håller det ett tag men inget håller för evigt. Rena ytor och bra förarbete är A och O. Utöver det undvika spalter och att blanda metaller som kommer i kontakt med varandra i blött tillstånd.
Ok, nä då då går det också bort. Arbri har dessutom redan sån lack på sin FS, så det har egentligen aldrig varit ett alternativ. Kör nog vidare på befintlig lack på E3'an. Metallic hade iof varit fränt men är skeptisk till att M fixar det snyggt...
Jonatan F sa:Om det går att få en obehandlad ram vet jag att många har smörjt in sina ramar med kallpressad linolja med vad som verkar vara gott resultat.
jofahjalm sa:Linolja ska inte vara bättre än något annat, det är bara jobbigare och mer flanell.
jofahjalm sa:Linolja ska inte vara bättre än något annat, det är bara jobbigare och mer flanell.
aribr sa:Jag har alltid använt linolja på mina stål hojar, finns säkert ett annat alternativ, men linolja kostar inte mycket och funkar.
Hammarlack är ju grymmt, mest för att det är så enkelt att fixa det om man får lite skav. Det verkar också vara lite tåligare än lacken på min andra Marino.
Bonzo sa:jofahjalm sa:Linolja ska inte vara bättre än något annat, det är bara jobbigare och mer flanell.
Har för mig att EST använde linolja på en tank till en motorcykel han byggde för ett par år sedan. (Kan ha varit en SR 400?)
Det här var på den tiden han hade tid med sådant alltså. Innan han började svetsa trampcyklar i garaget istället.
EST sa:Bonzo sa:jofahjalm sa:Linolja ska inte vara bättre än något annat, det är bara jobbigare och mer flanell.
Har för mig att EST använde linolja på en tank till en motorcykel han byggde för ett par år sedan. (Kan ha varit en SR 400?)
Det här var på den tiden han hade tid med sådant alltså. Innan han började svetsa trampcyklar i garaget istället.
Nääää jag tog pastan man har innan man tennar blev väldigt skumt å bra rastade nada men man värmer in den med gas?
Borde funka på cykel med.
Hasse#7 sa:larsaw sa:Ok, tar o lägger ner RAW/klarlacks-spåret. Hur funkar det då med "hammarlack"? Har fått för mig att den är lite som ett allt-i-ett, men så "bra" kan det väl inte vara?
Jimel sa:Hasse#7 sa:larsaw sa:Ok, tar o lägger ner RAW/klarlacks-spåret. Hur funkar det då med "hammarlack"? Har fått för mig att den är lite som ett allt-i-ett, men så "bra" kan det väl inte vara?
Fast hammarlack finns ju som slät också, behöver inte välja den som ser hamrad ut ?
Innehåller väl silikon tror jag så ska vara svår (omöjlig?) att fästa annan färg på.
VanGarg sa:Ni med hardtail Marinos, och kanske främst ni med hyggligt korta kedjestag: Hur upplever ni vertikalstyvheten jämför med andra hojjar?
Går i tankarna om att platta till kedjestagen något i stil med Production Privee shan-hojjarna.
Med mina 70kg i kombination med 425mm CS så vore det nice med lite extra flex vid större smällar/dropp.
Någon som testat Shan? Eller kanske andra flex-stags-hojjar?
Joffa, du har ju långa CS på din Marino, men väger liknande som mig om jag inte minns fel, känner du att de ger märkbart flex? Du kör bäl små däck dessutom så ev ramflex bör kännas tydligare.
Annan fundering: Någon som sett om den gode Marino har gjort några ramar med 425mm CS eller kortare där det får plats 27.5x2.8 däck?
/VanGarg
VanGarg sa:Ni med hardtail Marinos, och kanske främst ni med hyggligt korta kedjestag: Hur upplever ni vertikalstyvheten jämför med andra hojjar?
Går i tankarna om att platta till kedjestagen något i stil med Production Privee shan-hojjarna.
Med mina 70kg i kombination med 425mm CS så vore det nice med lite extra flex vid större smällar/dropp.
Någon som testat Shan? Eller kanske andra flex-stags-hojjar?
Joffa, du har ju långa CS på din Marino, men väger liknande som mig om jag inte minns fel, känner du att de ger märkbart flex? Du kör bäl små däck dessutom så ev ramflex bör kännas tydligare.
Annan fundering: Någon som sett om den gode Marino har gjort några ramar med 425mm CS eller kortare där det får plats 27.5x2.8 däck?
/VanGarg
larsaw sa:Ok, tar o lägger ner RAW/klarlacks-spåret. Hur funkar det då med "hammarlack"? Har fått för mig att den är lite som ett allt-i-ett, men så "bra" kan det väl inte vara?
Velocipeden sa:Har 420 (är jag värst??) har inte tänkt på flex men tycker det funkar bra.
psvensson sa:Har precis beställt min FS hos Marino och nu är det dags att kolla efter bakdämpare. Vilken storlek bör det vara på bultarna till bakdämparen? Kör inte speciellt hårt, om hojen blir luftburen har något gått fel :) Ska jag sikta in mig på 8 mm bult eller räcker det med 6 mm? Och om jag i framtiden vill köra med offsetbussningar? Är då den ena diametern att föredra framför den andra? När det gäller val av dämpare så lutar det åt Manitou McLeod.
psvensson sa:Tack Larsa, jag följer ditt råd. Har känt att 6 mm nog är i klenaste laget :)