marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Du behöver inte rita ta bara den geon å skriv om till det du vill ha så ritar han. Däremot så är det lockdown där så bara han jobbar å inga av hans anställda så kanske inte bästa tiden tyvärr....
Tack för info. Har iofs ingen brådska, men då kanske det är ännu mer relevant att rita hemmavid (känner mig lite mer delaktig då också än om jag bara snor måtten från nån annan cykel direkt rakt av :-) ) och bolla lite här och avvakta kaoset i världen lite..

marino bikes the tråd!
Östgötsk Marino träff idag.
20200509_135447.jpg

Två syskon födda i samma Peruanska skjul möts i de vilda Östgöta skogarna, så vackert.

marino bikes the tråd!
Såhär ser alla mina Marino-växelöron ut. I övrigt är cykeln superfin, så att ha problem växelörat är rätt trist.
Tjena!
Mitt växelöra gjorde nog sitt jobb idag, nu ser det ut som peterare's i post 2062.

Beställer jag nya från Marino själv, via hemsidan eller Facebook? Eller är det bättre att köpa nån annanstansifrån, isåfall, vilken modell är det jag söker?

Jag har extra hemma, men har gärna på lager. När jag monterar växeln är det som att det lilla mothållet hamnar väldigt långt ner på växelörats klack, detär som gjort för att gå sönder lättare än nödvändigt. Är det en medveten design eller ett fel som inte finns på nyare öron?

20200725_165347.jpg

marino bikes the tråd!
ok, Marino verkar vara på gång igen. I väntan på att det kommer någon 2021 ram som passar har jag börjat titta på att beställa en custom ram istället.

Hoppas någon orkar svara på några frågor!
1) Vad är skillnaden på 44mm headtube och 1 1/8?
Är inte en straigth ht 44mm? Och passar 1 1/8 rör....

2)Vad brukar bb offsett vara? Är det samma som st offset och vilka avvägningar gör man?

3) Säkrast att köra IS mounts eller brukar ni satsa på PM? Jag är egentligen fine med IS men kan man få in 180mm direct mount är det ju nice.

4) Sliding dropouts, är det som på Honzo ESD eller är det enbart för för SS?

5) Kör ni Heat treatment eller Reynolds 725 ?

Tänker mig en Small/Medium Honzo för 27.5+/29 och 140mm gaffel.

marino bikes the tråd!

Den klassiska storleken på styrhuvud är väl 34 mm innerdiameter som då endast passar externa EC34 koppar och rakt 1-1/8" styrrör. Väljer du styrhuvud på 44 mm som är vanligt idag kan du istället köra interna ZS44 koppar för samma gaffel, eller en gaffel med koniskt 1.5" styrrör och EC44 kopp nedtill.

marino bikes the tråd!
1 Det går bra med bägge bara att på Ø44 så har man en extern kopp som bygger ca 10 mm ner.
2 BB offset är bara ifall man har superkort så att hjulet ej tar i sadelröret.
4 Sliding är för ss
5 Jag kör med de billigare i min å det funkar fint

marino bikes the tråd!
Den klassiska storleken på styrhuvud är väl 34 mm innerdiameter som då endast passar externa EC34 koppar och rakt 1-1/8" styrrör. Väljer du styrhuvud på 44 mm som är vanligt idag kan du istället köra interna ZS44 koppar för samma gaffel, eller en gaffel med koniskt 1.5" styrrör och EC44 kopp nedtill.
ok. Det är 44mm med ZS eller IS uppe och EC nere för tapared jag ser hos andra tillverkare så det nog det jag ska ha
Det som Marino säljer för $15, Integrated 44mm 41.8 / 51.8 - 45x45, vad passar det?

marino bikes the tråd!
ok, Marino verkar vara på gång igen. I väntan på att det kommer någon 2021 ram som passar har jag börjat titta på att beställa en custom ram istället.

Hoppas någon orkar svara på några frågor!

2)Vad brukar bb offsett vara? Är det samma som st offset och vilka avvägningar gör man?

3) Säkrast att köra IS mounts eller brukar ni satsa på PM? Jag är egentligen fine med IS men kan man få in 180mm direct mount är det ju nice.

4) Sliding dropouts, är det som på Honzo ESD eller är det enbart för för SS?

5) Kör ni Heat treatment eller Reynolds 725 ?

Tänker mig en Small/Medium Honzo för 27.5+/29 och 140mm gaffel.

1) 44mm passar för alla moderna gafflar (förutom nya e-bike standarden), beror då bara på vilken headset man köper.

2) BB offset kan vara rätt viktigt, iom att den effektiva sadelvinkeln ändras med offset. Bäst är att slänga inn siffrorna i nån mjukvara för att se att sadelvinkeln är den du vill ha och att bakdäcket inte tar i seat tube. Om det är FS som gäller kan bb offset också ge lite mera utrymme vid bottning.

3) Har kört IS, det funkar fint, men ser kanske inte lika "refined" ut.

4) Sliding dropouts är inte bara för SS, man kan ju leka med längden för att få bättre däckfrigång, eller annorlunda CS längd beroende på hur du vill att cyklen ska upplevas.

5) Reynolds 725 är i princip värmebehandlad 4130. Men Reynolds rören har oftast annorlunda butting profile och kan därför väga lite mindre.

marino bikes the tråd!
1) 44mm passar för alla moderna gafflar (förutom nya e-bike standarden), beror då bara på vilken headset man köper.

2) BB offset kan vara rätt viktigt, iom att den effektiva sadelvinkeln ändras med offset. Bäst är att slänga inn siffrorna i nån mjukvara för att se att sadelvinkeln är den du vill ha och att bakdäcket inte tar i seat tube. Om det är FS som gäller kan bb offset också ge lite mera utrymme vid bottning.

3) Har kört IS, det funkar fint, men ser kanske inte lika "refined" ut.

4) Sliding dropouts är inte bara för SS, man kan ju leka med längden för att få bättre däckfrigång, eller annorlunda CS längd beroende på hur du vill att cyklen ska upplevas.

5) Reynolds 725 är i princip värmebehandlad 4130. Men Reynolds rören har oftast annorlunda butting profile och kan därför väga lite mindre.
OK, Tack. Jag har lite ner att göra med frigång och även ST längd. Marino gör väl sin egen handpåläggning också. Jag vet inte hur mycket han böjer ST.
Vet du hur många mm sliden är? Honso verkar ha 15mm. Skulle kunna tänka mig 425-440 eller kanske 5mm mindre.

Det är en HT som ska passa både mig och min fru. Pga anledning (delar i lådan) blir det en 27.5+/29 med kort head tube.
Egentligen rätt korkat men vad fan. Ett alternativ är att köpa andra hjul och/eller gaffel...

Nåt sånt här

aggroHT v0.PNG

marino bikes the tråd!
Bonus med rakt 44mm är att du enkelt kan kasta i angleset-styrlager, för att labba med gaffelvinkel (och som följd även sadelrörsvinkel).

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Tänkte på det, det är olika bearbetning i röret beroende på om man ska ha zs eller is? Jag kan inte stoppa zs i en ram för is om jag fattat rätt.
Kanske korkad fråga men har bara köpt och pressat zs.

Edit. Min poäng är att jag vet inte vilket som passar bara baserat på att det är 44mm. Eller är jag fel ute?

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Tänkte på det, det är olika bearbetning i röret beroende på om man ska ha zs eller is? Jag kan inte stoppa zs i en ram för is om jag fattat rätt.
Garanterat ZS. Väldigt ovanligt med IS på stålramar. Tror endast jag sett det på Columbus Cento rörsats som inkluderar lösa lagersäten som löds fast efter att resten av ramen är klar.

marino bikes the tråd!
Marino tillhandahåller ju även ZS 44/56, dvs koniskt styrrör ifall nu inte alls vill ha utanpåliggande styrlager (själv tycker jag det är snyggast med rakt styrrör...)

marino bikes the tråd!
Marino tillhandahåller ju även ZS 44/56, dvs koniskt styrrör ifall nu inte alls vill ha utanpåliggande styrlager (själv tycker jag det är snyggast med rakt styrrör...)
Jag såg det men får kolla om han kan göra det på 110mm i så fall eller skaffa en annan gaffel. Fast oavsett gaffel är der snyggt med max 110mm head tube.

marino bikes the tråd!
Hur räknar ni på seat tube och vad säger modet? Hur mycket slår det pga annat om jag mäter på megan?

Om jag gör det så får jag det till att jag behöver 29-30cm stolpe. Det är extremt mycket stolpe om man är 176cm lång.
Är det rimligt?
Jag vill ha så kort st som möjligt visuellt. Jag har räknat på 380mm som på esd så borde vara ok?

marino bikes the tråd!
Jag ska inte beställa någon (några års nörderi till sen är det väl oundvikligt) men bara för att jag är nyfiken, vad kostar egentligen en ram från Marino allt som allt hemma vid dörren?

Bygger hen bara som ni ritar eller hur mycket väger hen in på materialval och konstruktion?

marino bikes the tråd!
Jag ska inte beställa någon (några års nörderi till sen är det väl oundvikligt) men bara för att jag är nyfiken, vad kostar egentligen en ram från Marino allt som allt hemma vid dörren?

Bygger hen bara som ni ritar eller hur mycket väger hen in på materialval och konstruktion?

Marino har (för de ramar jag beställt) inga åsikter om konstruktion eller material. Det du beställer är det han levererar (om inte ramen är felkonstruerad).

marino bikes the tråd!
Vad har ni kört på för färgkarta?
Helst vill jag ha svart men black on black blir väl för bra. Nån mesig blå kanske?

Jag förstår att han målar det jag vill, men mesig blå räcker nog inte. Han ska väl ha en kod?

Jag börja närma mig att tappa tålamodet och snart blir det en dåligt genomtänkt beställning. Gäller att minimera skadan redan nu.

Jag har en färdig geo men den åker väl säkert ut genom fönstret i sista stund.

marino bikes the tråd!
Helst vill jag ha svart men black on black blir väl för bra. Nån mesig blå kanske?

Jag förstår att han målar det jag vill, men mesig blå räcker nog inte. Han ska väl ha en kod?

Jag börja närma mig att tappa tålamodet och snart blir det en dåligt genomtänkt beställning. Gäller att minimera skadan redan nu.

Jag uppskattar att du gör det här före mig, så jag kan fråga dig om allt om nåt år när det är min tur.

marino bikes the tråd!

Jag valde färger utifrån en färg sample bild som han skickade. RAL kanske funkar, frågade inte.

marino bikes the tråd!
Får bege mig till en färghandlare. Skärmen skiljer enormt från skrivaren när jag kollar RAL.
Första gången i mitt liv det spelar någon roll men har läst om töntar som kalibrerar grejorna.
Kanske blir svart i alla fall.....

marino bikes the tråd!
Nu är det nära. Jag har förstått att Alu och Kol är ocyklingsbart 2021 så det gäller att hänga med.
Jag ska fråga om han kan replikera honzo röd annars blir det nåt basic.

Ska också kolla om han kan fixa sliding dropouts med hanger cs 125-140mm.

Nån som ser nåt problem med denna? Storlek 168-176. 27.5+/29.
Capture.PNG

marino bikes the tråd!
Nu är det nära. Jag har förstått att Alu och Kol är ocyklingsbart 2021 så det gäller att hänga med.
Jag ska fråga om han kan replikera honzo röd annars blir det nåt basic.

Ska också kolla om han kan fixa sliding dropouts med hanger cs 125-140mm.

Nån som ser nåt problem med denna? Storlek 168-176. 27.5+/29.

Har du kol på däckutrymme bak med 430 mm kedjestag och 77.5 STA? Det skulle kunna vara ok, men jag har inte räknat.

Är du säkert att du och din sambo kommer att sitta bra med 79-79.5 grad sadelrörsvinkel (med sag)? Det är extremt brant.

marino bikes the tråd!
Om du gillar att sitta och trampa så tror jag att denna kommer upplevas som liten. ETT (effective top tube) verkar ganska kort (ser inte siffran) pga av sadel vinkeln. Jag hadde kört 75 grader men flyttat röret med offset lite gran. Då blir effektiv seat tube angle lite brantare och ännu mer brant vid sag.

marino bikes the tråd!
Har du kol på däckutrymme bak med 430 mm kedjestag och 77.5 STA? Det skulle kunna vara ok, men jag har inte räknat.

Är du säkert att du och din sambo kommer att sitta bra med 79-79.5 grad sadelrörsvinkel (med sag)? Det är extremt brant.
Jag är inte hundra på att det får plats. Jag hoppas Marino gör en bättre ritning och kollar. Det ser ut som 29x 2.5'' får plats, men det finns väldigt många mått i bike cad som jag inte vet om det stämmer med hur han bygger.

Nej, jag vet inte om vi sitter bra. Jag har svårt att vänja mig vid moderna cyklar. Jag tyckte sentier funkade bättre med setback på stolpen...men precis som med skor får jag vänja mig vid det som är modernt.
Min fru har ingen preferens - än. Så det får visa sig. Hon tycker både min medium cyclepro 2002 och min mega 290 2018 large passar bra...

Vinklarna är en kopia på Honzo ESD. Denna är högre och 140mm slag.

marino bikes the tråd!
Om du gillar att sitta och trampa så tror jag att denna kommer upplevas som liten. ETT (effective top tube) verkar ganska kort (ser inte siffran) pga av sadel vinkeln. Jag hadde kört 75 grader men flyttat röret med offset lite gran. Då blir effektiv seat tube angle lite brantare och ännu mer brant vid sag.

bb/st offset? Hur mycket är lite? 10mm?

Jag behöver inte kunna sitta bekvämt, jag vill bara testa den lite utför. Min fru är 168mm.

marino bikes the tråd!
Flytta röret tills däcket du vill ha får plats med lite marginal.
Tog ett tag att hitta offset.
Med 75 STA och 10mm offset så får jag 20mm rear wheel gap.
Med 77.5 STA och 0mm så blir det 17mm

Om jag jämför med megan så räcker <10mm? Vill jag ha offset av någon annan anledning?
(megan har ca 10mm med 2.3'' DHRII)

Om han vill ha sliding dropouts 125-140 så behövs 5mm till.

Blir inte storleken fel om jag ändrar STA? Om man nu antar att Honzo ESD har rätt storlek....

marino bikes the tråd!
Tog ett tag att hitta offset.
Med 75 STA och 10mm offset så får jag 20mm rear wheel gap.
Med 77.5 STA och 0mm så blir det 17mm

Om jag jämför med megan så räcker <10mm? Vill jag ha offset av någon annan anledning?
(megan har ca 10mm med 2.3'' DHRII)

Om han vill ha sliding dropouts 125-140 så behövs 5mm till.

Blir inte storleken fel om jag ändrar STA? Om man nu antar att Honzo ESD har rätt storlek....

Jo det blir det, om du antar att ESD är rätt. Det som ändras är sittande positionen och viktfordelning. För min del så tror jag att superbrant sadel vinkel (77°+) passar bäst på cyklar som ska köras i hög fart neråt och cyklas sen sakta uppför ganska branta oteknisk stigar (du sitter ju inte när det blir riktigt tekniskt, eller?). Men det är bara min åsikt. För den cykling som jag håller på med mest så sitter man ganska mycket och terrängen är rätt platt, därav inget större behov av brant sadel vinkel.

marino bikes the tråd!
Jo det blir det, om du antar att ESD är rätt. Det som ändras är sittande positionen och viktfordelning. För min del så tror jag att superbrant sadel vinkel (77°+) passar bäst på cyklar som ska köras i hög fart neråt och cyklas sen sakta uppför ganska branta oteknisk stigar (du sitter ju inte när det blir riktigt tekniskt, eller?). Men det är bara min åsikt. För den cykling som jag håller på med mest så sitter man ganska mycket och terrängen är rätt platt, därav inget större behov av brant sadel vinkel.
Ok, jag får fundera ett varv till. Min fru måste kunna cykla runt hjälpligt på den.

marino bikes the tråd!
Min 29a med 440mm cs o 77grader st får precis plats med 29*2.5 el ja precis så det är med någon mm marginal.
Ska inte 750mm räcka i diameter för 29x2,5''?
Bikecad säger att jag i så fall har 12mm kvar vid 77 sta och 430mm cs. Vet inte riktigt var det kan vara fel om det inte stämmer.

Du tycker inte 77grader är nåt problem, eller du kanske står upp även på platten?

marino bikes the tråd!
Bikecad säger att jag i så fall har 12mm kvar vid 77 sta och 430mm cs. Vet inte riktigt var det kan vara fel om det inte stämmer.

Du tycker inte 77grader är nåt problem, eller du kanske står upp även på platten?

Mitt maxxis dhr2 29x2.4 mäter 750mm.

Tycker 77 funkar kalas kör på xc slingor med branta och rätt tekniska partier och med sadel något sänkt så kommer jag upp överallt sittandes, men har ca 75.5 nu med mullet och tycker det blir lite godare stillställning vid plattare cykling

marino bikes the tråd!

Har du rätt diameter till sadelröret?

En sak är man är van med att sitta med 79 grad HTA. En annan sak är att sadeln är mycket i vägen. Om man kör aktivt och med sadeln alltid ner på stökiga partier är 79 kanske ingen problem. På min Bardino skulle jag behöva mer reach för att köra brantare STA, men tror att lite brantare skulle vara bättre till min typ av cykling med 90% ståcykling på stökig stig. Men om man vill sitta hälften av tiden tror jag att det kan blir jobbigt.

marino bikes the tråd!
Har du rätt diameter till sadelröret?

En sak är man är van med att sitta med 79 grad HTA. En annan sak är att sadeln är mycket i vägen. Om man kör aktivt och med sadeln alltid ner på stökiga partier är 79 kanske ingen problem. På min Bardino skulle jag behöva mer reach för att köra brantare STA, men tror att lite brantare skulle vara bättre till min typ av cykling med 90% ståcykling på stökig stig. Men om man vill sitta hälften av tiden tror jag att det kan blir jobbigt.
32,7 mm default i bikecad.
Det är säkert fel. Även andra saker som dropout designen är säkert fel.

Om jag får sliding dropout så spelar den biten ingen roll.

Jag ser att om jag ändrar STA till till 76grader så blir ETT lite mindre än på en big al medium som är för 170-180.
621mm. Borde funka om man är 168.

Tillbaka
Topp