prahna skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu ger jag bort lite av mina egna idéer men då
> jag aldrig kommer starta cykelbutik så gör det
> inget
>
>
> Släng upp en espressomaskin i butiken så folk
> kommer in bara för att hänga o tjöta cykel, då
> köper de något nästan varje gång
> Ha en hög med gamla leksaker så kan pappor(och
> mammor) som har med barn parkera dem där
> Skapa kundevent, kör typ cykelbira på något
> lokalt hak, kommer det många så tjänar både du
> och resturangägaren på det. Ta typ en torsdag
> så lönar det sig bra för restaurangen som
> oftast är tom då..kan du även ha en gratis
> föreläsning tex hur man justerar växlar eller
> ett 20kr/lott lotteri som ger vinsten till nån
> form av välgörenhet så kommer fler. Man kan ju
> vinna tex ett däck, innerslang, lampa, tröja
> etc. Du kan ju se om lokala cykelklubbens vill
> vara med, de får då även PR för sina grejer..
>
> Det viktigaste är att man får en trogen
> kundkrets som gärna pratar om dig, då kommer du
> inte behöva köpa reklam.
>
> Lycka till
Tja, allt det du skriver om är ju sådant som medför både extra kostnader, tidsåtgång, gratis-arbete etc. Slår man upp butiken från första dagen måste prio vara att dra in pengar till kassan. Tidsbrist är en av de saker som kommer hamna högt upp på agendan i början.
En av sakerna ovan kanske kan vara något att börja med. Jag skulle INTE välja kaffe-maskinen...
Det står längre upp i tråden om storstäderna och om möjligheter att sälja dyrare cyklar / andra märken.
Sanningen är ju att det säljs få exklusiva ramar/cyklar i Sverige. Det allra mesta av de hyggligt "dyra" cyklarna för 10-15, kanske 20´kommer från de stora märken. Scott, Trek, ja ni vet.
Cyklar i prisklassen över 30´säljs det inte så många av. Har tyvärr inga exakta uppgifter, men det går säkert att luska reda på statistik någonstans.
Vi är ju några hundra inbitna ute på nätet som dominerar mycket av de som sker på Happy mfl forum, men många köper utomlands (ännu fler roliga märken) och en del vänder på slantarna, för det är ju ofta billigare via nätet (jag har slutat lägga några värderingar kring det). Även fast en del av oss byter grejer stup i kvarten representerar vi inte på något sätt den stora gruppen motionärer och cyklister. Det är där din omsättning kommer finnas.
Att du är riktigt duktig på att skruva cykel är förstås en självklarhet när du väl ska öppna butiken.
Jobba med inkörda märken med bra servicenivå och så vettiga avtal som möjligt mot agentur. När betalar du, hur hanteras cyklar som inte blir sålda etc. är viktiga frågor.
Din egen servicenivå är förstås avgörande. Tänk bara på att inte vara för snäll; pengarna måste rulla in också...