mektabbar

mektabbar
Det är nästan alltid en sån pigg där vevarmen ska vara, inte främst för att visa hur klingan ska sitta utan för att fånga upp kedjan om den hoppar av precis där så att den inte kilar fast sig vid vevarmen. Du måste för övrigt vara stark på riktigt eftersom den satt så fel att det blir som tyngst när du är som svagast i varvet.

mektabbar
AX3L sa:
Det är nästan alltid en sån pigg där vevarmen ska vara, inte främst för att visa hur klingan ska sitta utan för att fånga upp kedjan om den hoppar av precis där så att den inte kilar fast sig vid vevarmen. Du måste för övrigt vara stark på riktigt eftersom den satt så fel att det blir som tyngst när du är som svagast i varvet.

Tack jag väljer å se det som en komplimang?

mektabbar
Det här är inte vad man vill hitta på golvet när man har servat ett Shimano nav.. (det ligger ett jämnt antal kulor i lagret) och vid montering så tyckte jag att det kändes lite tomt. Men jag fick det till samma antal vid montering och demontering. Så det saknas minst 2st..
DSC_0255.JPG

mektabbar
Bytte till större drev fram (46 -> 50) men använde gamla kedjan som måttstock när jag kapade till den nya. Det blev till att skarva på några länkar med ett extra kedjelås.

mektabbar
Nu har jag ingen bild, men jag hade nog riskerat mobilens hälsa om jag dragit fram den vid det tillfället.

Saker man inte bör göra:

Installera INTE nedre koppen till anglesettet åt fel håll. Speciellt inte efter att ha mätt ut det flera gånger för att sedan få en "INSIKT" att den sitter åt "FEL" håll. Om du prompt måste göra det misstaget. Upptäck gärna det INNAN du monterat ihop hela cykeln igen. KUK.

mektabbar
Nu har det hänt!

Senaste bygget så var allt klart, kablar dragna, styret var lindat och så skulle jag bara göra sista injusteringen på bromsarna....

Hmm... varför drar den inte vajer?

Jahaaaaaaa.. Man ska dra bromsvajern IGENOM hylsan, så att blyklumpen i änden drar i wiren... Hur missar man att dra wiren utanför stopphylsan och utan att märka det?

Skönt att man redan hade klippt wiren också. Nu blev den lite kort ;) typ 1 cm tillgodo.

mektabbar
Nära mektabbe:
Skulle byta olja i gaffeln, hade börjat lossa skruvarna i botten när jag kom på att man "kanske" ska släppa ut luften först...

/T

mektabbar
Jeppe_E sa:
Nu har det hänt!

Senaste bygget så var allt klart, kablar dragna, styret var lindat och så skulle jag bara göra sista injusteringen på bromsarna....

Hmm... varför drar den inte vajer?

Jahaaaaaaa.. Man ska dra bromsvajern IGENOM hylsan, så att blyklumpen i änden drar i wiren... Hur missar man att dra wiren utanför stopphylsan och utan att märka det?

Skönt att man redan hade klippt wiren också. Nu blev den lite kort ;) typ 1 cm tillgodo.

Den har jag också gjort. Det är ännu bättre när man har en krånglig intern vajerdragning som man äntligen lyckats med.

mektabbar
tmalm sa:
Rattnalle sa:
tmalm sa:
Nära mektabbe:
Skulle byta olja i gaffeln, hade börjat lossa skruvarna i botten när jag kom på att man "kanske" ska släppa ut luften först...

/T
Är det bara ytterbenen behöver du inte släppa ut luften.

Inte? bra, då går det lite fortare nästa gång!

/T
Luftkammaren är inte öppen till ytterbenen. Eventuellt luft i ytterbenen släpper du inte ut genom att tömma Luftkammaren. Sen ska det inte vara övertryck där öht men om.

mektabbar
Hyrcykel, Mallorca, egna pedaler, multiverktyg som pedalnyckel, 1h innan uthyraren hämtar hojen mekande i hotellkorridor (rummet väldigt litet).

Det var fasen vad pedalerna sitter åt, inte drog jag väl åt dom så här?
Till multiverktyget hör en liten bits på 8mm som man sätter på 6mm nyckeln, hävstångseffekten blir minimal och svetten lackar.
Vänder hojen uppåner och tar sats...... slinter med verktyget och drar i näven i den blottade stora klingan. Blodvite uppstår, knogarna liknar ngt en haj med oljiga tänder hade smaskat på.

Avbrutet försök på egen hand, toarulle lindad kring näven, cykel under armen. Sprang ut på gatan till närmaste cykelaffär 500m, förklarade vad som hänt och lämnade in cykel för demontering under tiden jag besökte närmaste apotek för inköp av desinfektionsmedel + bandage.

Lärde mig läxan att alltid ha kedjan på stora klingan vid nappatag runt vevpartiet.

mektabbar
Åas, tänker jag, att om man har cykeln uppåner å ska dra av pedalerna med insex så vet man att man gör det åt rätt håll om man riskerar att sätta knogarna i storklingan när man slinter. Så det var iaf åt rätt håll du drog =)

mektabbar
det här var ju inte bra... här har man lyckats undvika tråden... och i kväll var det dags igen.

Hade stansat klart framhjulet och var sprudlande nöjd över hur lätt det hade gått och att det var tätt och fint.

Det är ju en fördel om man kommer ihåg att däcken har rotationsriktning INNAN man fyller upp hjulet med kolsyrepatronen.

mektabbar
Jeppe_E sa:
det här var ju inte bra... här har man lyckats undvika tråden... och i kväll var det dags igen.

Hade stansat klart framhjulet och var sprudlande nöjd över hur lätt det hade gått och att det var tätt och fint.

Det är ju en fördel om man kommer ihåg att däcken har rotationsriktning INNAN man fyller upp hjulet med kolsyrepatronen.

Gjorde något liknande för någon vecka sedan när jag bytte däck på min mtb. Trär på däcket på fälgen och i med gucka och försöker pumpa upp med kompressor. Det går inte och det börjar kladda lite och inser efter en stund att jag måste tejpa ett varv till för att få det lite tätare, av med däck med gucka, kladd och svordomar men får av det till slut och gör rent fälg och tejpar. Försöker få på däcket med kladd i sig och lyckas till slut. Smäller på däcket med kompressorn och inser att jag inte tänkte på rotationen i stressen...
bara att försöka kränga av och vända igen. Har aldrig haft ett däck som satt sig så hårt på fälgen innan. Blä

mektabbar
Helt underbart att ni bjuder så på er med missar som är så lärorikt för alla.
Har inte så många cykelfadäser, gjort den klassiska när jag var tonåring med att ta på fel håll när trampan skulle av.
Sabbade farsans fina Bahco nyckel.. pfsst dålig kvalitet sa jag, ska väl tåla några meter rör?
Har säkert fler men man ska komma ihåg dem med. :)
På bilar har jag fler... bytt en flock topplockspackningar, lyckats vända en på fel håll, var nästa symmetrisk skilde på ett hål, hålet för oljan upp i toppen. Bara att riva ner allt igen.
Jäkla idiotgrej, skulle fixa farsans hastighetsmätare för den visade fel...., sådan mekanisk med skål över en magnet där avståndet påverkar funktionen. Körde med bilen halvt sönderskruvad en hel helg innan jag lyckades få rätt på den igen :)
Litat på en
https://www.google.se/search?q=ryob...3dLWAhWKBZoKHb8TAkQQ_AUICigB&biw=1366&bih=637
Brukade(gör igen...) alltid känna efteråt på hjulbultarna men någonstans i tiden började jag lita på maskinjäveln... höll på att tappa ett hjul, värsta var att det var fruns bil... hur förklarar man en sån grej på ett trovärdigt vis?

Någon som känner eller är en bra mekare?(misstag ingår och vågar man berätta om dem har man kommit långt!)
Vi behöver på jobb i Malmö, två-skift eller nattjobb.

mektabbar
En av gummiflärparna till kadensgivaren hade gett upp, så jag uppgraderade till ett buntband. Nu på morgonen trodde jag först att pedalaxeln hade blivit sne, men...

DSC_0138.JPG

Jag var visst trött i går kväll :-)

mektabbar
Skulle byta HTII-vevlager i morse till ett BB-9100 BSA och efter att ha spenderat en del tid och svett med att få av det gamla lagret så blev jag jätteförvånad när det nya inte ens greppar i ramens gängor. Noterar sen att båda sidorna på det gamla lagret skruvas i (och ur) åt samma håll - ITA...

mektabbar
Förberedde pendlaren för en ny vecka igår med lite välbehövlig kärlek. Däribland en rengöring av flera veckors gammalt kedjegegg. I samband med att kedjan var av passade jag på att göra lite annat småpill.

Allt flöt på bra och jag var nöjd med att vara klar redan 15 min innan vi skulle iväg på familjemiddagen. Skulle bara återmontera kedjan...

Drar i den i bakväxeln och runt framklingorna. Ska bara snäppa i snabblänken nr jag slinter och hör ett klassiskt "plink plink plink" när den ena delen av länken försvinner iväg på förrådsgolvet.

Letar febrilt mina sista minuter, men inser att det är kedja eller familjemiddag där den senare fick segra. Väl hemkommen halv 10 går jag ut och fortsätter leta. Längst in bakom vinterdäcken till bilen hittar jah länkjäveln.

Note to self: Ha alltid reserv-snabb-länkar både hemma och i ryggan!

mektabbar
Skulle fylla gaffeln på min frus mtb med lite extra luft då hon klagat på att den kändes lite mjuk. Strax innan vi skulle ge oss ut plockade jag fram pumpen och skruvade dit den. Konstigt nog läckte allt tryck ut och inget kom in..

Det visar sig att min dämparpump har börjat läcka ganska grovt, har bara en.

Inte direkt en tabbe men kände mig som en klåpare då jag gjort gaffeln obrukbar istället för att förbättra läget.

mektabbar
(OT) Problem vid byte av bakre bromsbelägg på Toyotan. Gick bättre efter en stund - när jag släppt upp handbromsen. Ingen av grannarna märkte något, tror jag. Vore övermåttan pinsamt att mista titeln Gatans Fixare (efter att ha snickrat en ny grind...).

mektabbar
Kniven sa:
(OT) Problem vid byte av bakre bromsbelägg på Toyotan. Gick bättre efter en stund - när jag släppt upp handbromsen. Ingen av grannarna märkte något, tror jag. Vore övermåttan pinsamt att mista titeln Gatans Fixare (efter att ha snickrat en ny grind...).
Inte för att man känner sig mindre korkad men det är bra ändå med fel som är lätta att åtgärda. :)

mektabbar
Här nere under altanen

DSC_0523.JPG

Ligger en sån här.

sketch-1526752252710.png

Precis vad man önskar när man står där med en kapad slang. Jag fick ta den till andra bromsen. I morgon blir det en tur till LBS.

mektabbar
fhloston sa:
d_anders sa:
Är inte brädorna skruvade?

Jo, och sönderrostade, jag har försökt att skruva ur några skruvar tidigare ? man får stickor I fötterna också. Det ligger på "att göra listan" att byta altandäck. Vilket år som helst.

Bra att de är rostiga, då är det bara att använda en kofot att bryta upp. Slå ut skruven från baksidan o använd kofoten att dra ur dom från framsidan. Lägg tillbaka med rostfria skruv.
Glöm inte att plocka upp klämringsstödet först.

mektabbar
Pfaff sa:
fhloston sa:
d_anders sa:

Jo, och sönderrostade, jag har försökt att skruva ur några skruvar tidigare ? man får stickor I fötterna också. Det ligger på "att göra listan" att byta altandäck. Vilket år som helst.

Bra att de är rostiga, då är det bara att använda en kofot att bryta upp. Slå ut skruven från baksidan o använd kofoten att dra ur dom från framsidan. Lägg tillbaka med rostfria skruv.

Bilagor

• 005156.jpg
    005156.jpg
    20.8 KB · Besök: 150
mektabbar
ForesterGuy sa:
Pfaff sa:
fhloston sa:
d_anders sa:

Kofot har man. Den där brädlyften kostar minst 500 klämringsstöd :-)

mektabbar
Pfaff sa:
ForesterGuy sa:
Pfaff sa:
fhloston sa:
d_anders sa:

Det är en skruvjigg. ;-)

mektabbar
ForesterGuy sa:
Pfaff sa:
ForesterGuy sa:
Pfaff sa:
fhloston sa:
d_anders sa:

Det är en skruvjigg. ;-)

Jisses vad dom hittar på. Med dolda skruv blir det ju besvärligt att lyfta brädan när man tappat sitt klämringsstöd ju!

mektabbar
Pfaff sa:
ForesterGuy sa:
Pfaff sa:
fhloston sa:
d_anders sa:

Det blir enklast att åka och köpa några klämringsskydd och oliver att ha i reserv :-)

mektabbar
fhloston sa:
Pfaff sa:
ForesterGuy sa:
Pfaff sa:
fhloston sa:
d_anders sa:

Det blir enklast att åka och köpa några klämringsskydd och oliver att ha i reserv :-)

Ska livet vara enkelt och lätt?
Nu får du tänka om och rätt och hålla dig till den rätta och arbetssamma läran! :-)

mektabbar
Gossedjur möter gräsklippare.

IMG_20180526_175318.jpg

Dottern bröt ihop en kort stund men lugnade ner sig när hon såg att den fanns i butik. Ny kanin hemma en timme senare och kramas kärleksfullt!

mektabbar
plumse sa:
Gossedjur möter gräsklippare.

Ähum, ja alltså vad var det då du försökte meka till med gräsklipparen då liksom va? Byta styrlager eller korta ner bromsvajern?

Själv så klippte jag av sladden till min elektriska gräsklippare idag. Kände mig skitsmart.

Tillbaka
Topp