mtb med bock!

mtb med bock!
Öhh, hur var det nu... Det funkar med bakväxeln rakt av åtminstone, men mountainbikereglage ska visst inte funka med landsvägsframväxel, så det borde ju inte funka tvärtom heller. Vet dock inte vad problemet är. Skulle vara kul om någon som har koll förklarade, jag har funderat lite över det själv.

Skivbromsar får du vara noga med att ställa in för att undvika att beläggen skrapar mot skivorna, eftersom landsvägsreglage drar mindre vajer och beläggen måste ligga närmare skivorna än annars, å andra sidan får du ett jäkla bett. Åsså får du hålla koll på styrstammen och styret, eftersom tunnare bockstyren är 26mm, och mountainbike 25.4. Det kanske funkar att dra dit styret ändå om du har den tunnare varianten, men skyll inte på mig om något går sönder...

mtb med bock!
http://www.ctc.org.uk/DesktopDefault.aspx?TabID= 4068 verkar det stå det mesta man behöver veta om växelreglage och olika kombinationer av system. Mountainbikereglage drar mer vajer till framväxeln än vad landsvägsreglage gör, så det blir svårt att få det att funka rakt av. På en del framväxlar kan man tydligen montera vajern så att hävarmen på växeln blir kortare, så det funkar.

mtb med bock!
Jag har gjort så på min Nishiki "fulcross". Den rullar som pendel-åretruntcykel och det funkar kalas!

XTR 9-delat bak, XT fram och Shimano 105-handtag på styret.

9475911.jpg

20070121-003Medium.JPG ht=544

20070121-004Medium.JPG ht=544

20070121-006Medium.JPG ht=600

Senast redigerad av en moderator:
mtb med bock!
Växlarna funkar rakt av om Du bara har samma antal växlar på bade handtag och cukel om Du hajar. Travelagenten måste Du ha om Du kör Shimano MTB-vxl med Shimano LVG-handtag. Agenten gör att handtaget drar rätt längd på bromsvajern. Väljer Du däremot Avid BB7-bromsar på hojen så slipper Du travelagenten.

mtb med bock!
Finns det LVG-reglage till 8-delade MTB kassetter? Eller, går det att tjonga på ett växelreglage för 8-delat landsväg (om det finns) och hoppas att det funkar? Jag vill ju också ha bock på min Dew, det hade varit najs.

mtb med bock!
Wendigo skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det LVG-reglage till 8-delade MTB kassetter?
> Eller, går det att tjonga på ett växelreglage
> för 8-delat landsväg (om det finns) och hoppas
> att det funkar? Jag vill ju också ha bock på min
> Dew, det hade varit najs.

Friktionsreglage are the cause of and the solution to all the worlds problems.

mtb med bock!
Får jag låna tråden liten snabbis, det slog mig nämligen precis... om man monterar på Travel Agents, fast man har V-bromshandtag och V-bromsar (standard MTB alltså) så borde man väl få en sjuhelsikes bromskraft om den gör så att det drar mer vajer? ...givetvis på bekostnad av modulation då, men det ger ju kanske lite fördelar som att man kan ha bromsbeläggen längre ifrån fälgen, etc...?

mtb med bock!
multirunner skrev:
> Precis.. "enfulcross/åretruntcykle"
> har 9 delat xt, samt mekaniska skivor
> då bör det funka?
> vad är det jag behöver?
> Sa jag det?
> Är teknisk okunnig...

Travelagent: http://www.cyclecomponents.se/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=PRO014
PRO014.jpg

Handtag: http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...Ref=&artgrp=897&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
105S003.jpg

Broms- och växelwires.

Det går säkert att hitta prylarna billigare än i Sverige.

mtb med bock!
Underbart, nu ska här knåpas..(problemet är ju som sagt det där med det tekniska kunnande), vore ju för J-t om cykeln blir ståendes hela vintern, vill ju undvika bilen eller "fincyklarna" under slask och snötider..

mtb med bock!
Wendigo skrev:
> Finns det LVG-reglage till 8-delade MTB kassetter?
> Eller, går det att tjonga på ett växelreglage
> för 8-delat landsväg (om det finns) och hoppas
> att det funkar? Jag vill ju också ha bock på min
> Dew, det hade varit najs.

Det är bara att tjonga på ett reglage för 8-delat LVG. Med 8-delat öppnas en annan kul möjlighet: Campa reglage för 10-delat ska funka direkt med Shimano 8-delat kassett och växel. Jag har inte provat själv, bara läst om det och anlitat Rikard att beräkna rimligheten i påståendet. Vore kul att höra om någon vågar testa.

Angående LVG-reglage och MTB-framväxel: det kan bli problem. Jag har hjälpt både Markus F och jansson99 med kombinationen. Det funkade inte på Markus cykel (Deore-växel/Tiagra-reglage) men på janssons fungerade det (105-reglage/XT-växel). På Markus cykel funkade det först efter byte till 105-växel. På min egen hoj var det heller inga problem (Modolo Morphos/XT M730).

Jag har fått för mig att Campas framreglage är friktionsreglage (saknar fasta lägen) och i så fall är det nog det säkraste.

mtb med bock!
Jag har haft ett liknande projekt i startgroparna länge nu. Varje gång jag börjar fundera på det påminns jag om vilken ohygglig investering det för med sig.

Man måste nästan köpa beg. sti-reglage för att det skall bli rimligt.
Det billigaste jag hittat nya ligger på ung. 140€ och då för 10 delat. Man tycker att det skulle gå att hitta billigare 9-delade men min erfarenhet säger att det gärna blir tvärt om. '
EDIT 8 delat har jag inte tittat på.

Sen bör man nog klargöra att Avid bb7 visst behöver travelagent om den används med landsvägsreglage.
Däremot finns det en som heter Avis bb7 Road som är gjord för landsväg. Den är också lite dyrare och mycket svårare att få tag på än den vanliga. Dock brukar CC ha den och dessutom till ett konkurenskraftigt pris.

mtb med bock!
Har kört med midge styre på mtb ett tag och det funkade kalas. Körde styrändsreglage med friktion och avids handtag för v-bromsar som jag tyckte var mycket sköna att hålla "ovanpå" och funkade bra dessutom. Vet inte hur det är med travel agents men mistänker att de inte är riktigt lika bra.

mtb med bock!
Jag kör med "MTB" reglage på bockstyret. Jag fick på mina reglage på ett 26mm bockstyre efer en del slipande, bändande och längre skruvar. Ett av mina bromsreglage gick dock sönder i bändandet.

Om man vill ha det lite billigare, fulare och sämre alltså...

mtb med bock!
oxr skrev:
> Naugas: jag tror inte att du läst den där sidan
> tillräckligt noggrannt.

Oj, vad har jag missat? "Allt man behöver veta" är väl att ta i, men det som det undrats över i den här tråden finns med vad jag ser.

Niko/Frost skrev:
> Får jag låna tråden liten snabbis, det slog mig
> nämligen precis... om man monterar på Travel
> Agents, fast man har V-bromshandtag och V-bromsar
> (standard MTB alltså) så borde man väl få en
> sjuhelsikes bromskraft om den gör så att det
> drar mer vajer? ...givetvis på bekostnad av
> modulation då, men det ger ju kanske lite
> fördelar som att man kan ha bromsbeläggen
> längre ifrån fälgen, etc...?

Nej - du får istället sämre bromskraft och modulationen blir bättre, men bromsbeläggen kan du ha längre från fälgen... :) Men di däringa apparaterna kanske kan monteras baklänges? Då blir effekterna tvärtom! Annars är det väl betydligt lättare att montera handtag där du kan flytta in vajern mot bulten på handtaget, mot där handtaget vrider sig alltså.

mtb med bock!
Naugas: det du har missat är undantaget där Campa och Shimano är kompatibla, vilket jag skrivit om tidigare i den här tråden.

mtb med bock!
Jag tror storklas nämnde en bra och billig lösning.
styrändsreglage med friktion

Själv köpte jag stelgaffel tiagra Sti cantilevisar 105 framväxel och toppull-downpull-converterings-trissa. Det blir rätt dyrt, tror det landade på 4-5k.

mtb med bock!
efs skrev:
> Jag kör med "MTB" reglage på bockstyret. Jag
> fick på mina reglage på ett 26mm bockstyre efer
> en del slipande, bändande och längre skruvar.
> Ett av mina bromsreglage gick dock sönder i
> bändandet.
>
> Om man vill ha det lite billigare, fulare och
> sämre alltså...

Jag vill se bilder! Snälla?

Det verkar som att det här kommer landa på grymma mängder med pengar trots V-bromsar och bara bakväxel på Konan. Skulle vara soft om det gick att använda retro-LVG-bromshandtag men då måste man väl lösa växlarna på något annat sätt.

mtb med bock!
Wendigo skrev:
> Skulle vara soft om det
> gick att använda retro-LVG-bromshandtag men då
> måste man väl lösa växlarna på något annat
> sätt.

styrändsreglage och retrobromsreglage är lite billigare än sti.

mtb med bock!
Jag har gamla XT-tum reglage, tyvärr så är dom för mtbstyre hade varit kul om dom gick att modifiera så att dom passar racerstyre som är lite grövre. Ni som som kör med Racer STI på vintern, fúngerar dom med lobsterhandskar? fungerar styrändsreglage bra?

/Mats

mtb med bock!
Fel reglage på ett bockstyre har jag funderat en del på när jag bytte styre på min nexus växlade hoj.
Först hade jag tänkt montera broms och växelreglage längst upp på styret, typ som på en vanlig MTB pinne. Den iden gav jag upp eftersom jag inte ville borra upp mitt plast Nexus reglage.
Aluminium bromsklammern slipade jag upp och monterade där racer reglagen skulle ha varit. På andra sidan monterade jag en 22.2mm pinne/styrände och satte växelreglaget på den.

Om man nu har ett kombinerat växel/bromsreglage så borde det fungera att montera på samma sätt som racer reglagen sitter efter att ha borrat upp klammern och eventuellt bytt till en längre skruv. Om nu växelreglaget kommer i ett bra läge med detta förslag?

mtb med bock!
Om någon är sugen på att testa mina gamla Modolo Morphos reglage som jag använde på Konan så sätt ut en köpes-annons på Köposälj så kanske någon svarar.

EDIT efter rådigt ingripande av mytomspunnen.

mtb med bock!
oxr skrev:
> Om någon är sugen på att testa så kan jag
> sälja mina Modolo Morphos reglage som jag
> använde på Konan. Kommer nog aldrig mer att
> hamna bockstyre på den i alla fall. Säljer dem
> billigt.

Och det säger Du nu!

mtb med bock!
ja men det är ju först nu som jag skaffat racer och insett att jag aldrig kommer vilja köra mtb på landsväg igen. Tror jag. Hm, nu måste jag tänka efter...

mtb med bock!
oxr skrev:
> Om någon är sugen på att testa så kan jag
> sälja mina Modolo Morphos reglage som jag
> använde på Konan. Kommer nog aldrig mer att
> hamna bockstyre på den i alla fall. Säljer dem
> billigt.

Fel forum. Posta gärna annonser här: http://happymtb.org/annonser/

;-P

mtb med bock!
Då var det klar,tnu har man en riktig fulcross...
gammal trekram 19 tum med bock och skivbromsar perfekt till pendlarhoj över vintern..
testat utan travel agent, funkar bra, kanske lite svampigare bromsverkan, men ska ju ha den som pendlar hoj och där räker det bra..

Tillbaka
Topp