Berk
Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Haha! You lost me at hello!
Men det funkar alltså. Fräckt!
Stalle
Ja, men tar alltså en Wolftooth drev om du vill prova.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Haha! You lost me at hello!
Men det funkar alltså. Fräckt!
Stalle
Om man inte kör Nacke utförsloppor är det max 5 meter och all dom har utrymme för att rulla ut. Bakbromsen räcker inte för att far stanna cykeln nedför de flera branta häll som finns i Hellas, men har provat idag och jag överlevde (måste tillägga att jag fått idéen från @Kung Stalle).
Torra fötter ner mot Våta vita, Dow Jones avslut åt alla håll, Lyrik, Fäbojäntan o hela kolarängsberget begs to differ, men med stel framgaffel lär man iof ändå hålla ner farten en hel del.
Koolt och snyggt bygge oavsett, och lär vara fostrande o kul att cykla på!
Ser mysigt ut med så mycket däck också.
Helt rätt med bara en broms, jag tycker stuket är så fint så jag skulle kunna acceptera att det blev trendigt faktiskt.
Men vadå? Tror du inte att det går? Körde Börsras senast idag. Mittenlinjen (ingen fjöntlinje ute till vänster) med uppblandad is. Gick fint.Torra fötter ner mot Våta vita, Dow Jones avslut åt alla håll, Lyrik, Fäbojäntan o hela kolarängsberget begs to differ, men med stel framgaffel lär man iof ändå hålla ner farten en hel del.
Enorm dregelfakor! ? Jag hade dock inte valt bort frambroms då jag har kört helstelt rätt mycket och vet hur många ställen det finns där "rulla ut" antagligen skulle resultera i gaffelbrott. ? Dessutom är det bra med frambroms för att endovända (även om jag inte riktigt behärskar det).
Men vadå? Tror du inte att det går? Körde Börsras senast idag. Mittenlinjen (ingen fjöntlinje ute till vänster) med uppblandad is. Gick fint.
Man kan ju inte köra en helstel som en Session 88. Men vill man på riktigt ha lite utmaningar så kan jag rekommendera en hojj som ovan.
Stalle
1: jag svarade på "max 5 meter(s fallhöjd) ... plats att rulla ut".
2: och skrev även att det ändå går långsammare så det tycker jag framgick, om man läste mitt första inlägg, att jag är övertygad om att det går.
Men jag skulle inte heller avstå frambroms, pga kontroll lika mycket som total bromsförmåga.
Kontroll är fjompigt. :-D1: jag svarade på "max 5 meter(s fallhöjd) ... plats att rulla ut".
2: och skrev även att det ändå går långsammare så det tycker jag framgick, om man läste mitt första inlägg, att jag är övertygad om att det går.
Men jag skulle inte heller avstå frambroms, pga kontroll lika mycket som total bromsförmåga.
Vart hittar man mer information om denna?
Grymt snygg, och stor villhöverfaktor på en sån!Körde första turen på morgonen och överraskande var hur icke-överraskande det var (lite av en anti-climax). Det är klar stöttigare än med dämpad gaffel, men 2.6" 60TPI Dissector dämpar bra. Styrningen är mycket lättare och mer precis än på min stig-HT. Och jag måste vana mig med att framdelen är så lätt att jag ofta lyftade den för högt för att komma på och över hinder. Hade provat att cykla 32/21 utväxling på min stig-HT några gånger och det funkade, så jag valde 34 oval fram och 22 bak. Med det kunde jag köra alt i Hellas, även rak uppför branta höga hällen på Torra fötter. Kanske har 3 kg mindre vikt mer effekt än jag trodde. Har inte haft mycket problem med låg utväxling, men överväger att beställa en 20t drev till. Måste cykla mer för att dra slutsatser, men cyklen verkar riktigt bra och min körstil passar riktigt bra till helstel single-speed (som jag redan trodde).
Här några bilder till.
Visa bilaga 476297
Visa bilaga 476298
Vart hittar man mer information om denna?
Snyggt! Blir helt klart sugen på n+1.. vad är det för gaffel?
Torra fötter ner mot Våta vita, Dow Jones avslut åt alla håll, Lyrik, Fäbojäntan o hela kolarängsberget begs to differ, men med stel framgaffel lär man iof ändå hålla ner farten en hel del.
Omkretsen av hälften av en ellips är samma, Oberoende om man tar den vid ena eller andra axlen. Men distansen mellan fram och bak drev är lite större när ellipsen är vertikalt än när den är horisontalt. Det ger lite variation i kedjespänningen, men inte mycket. Och jag valde en Wolftooth drev som är bara 10% elliptisk, de flesta är kring 15%.
Fint bygge för övrigt. Älskar färgen. 34/22 är lätt men man får köra in sig. Jag har gillat 32/19 och 32/20 på 29+ i Hellas, 32/18 blev aningen för tungt för att kunna köra bra i långa tekniska uppförs.
Det är kul att höra att det funkar på riktigt också, jag förstår ju att det teoretiskt stämmer men med tanke på hur osunt mycket variation det kan bli i en spänd SS-drivlina bara för att t.ex. det gamla klingbultsdrevet sitter lite off center, så tänker jag att en oval klinga borde vara så mycket värre att man behöver spännare eller mycket slack.
15% (garbaruk, visst?) är rätt rejält ovalt, men det har fungerat bra på min vanliga singlespeed, inte mkt i skogen där däremot.Trodde att det skulle funka, men räknade inte. Gjorde det nu: avståndet mellan drevarna skiljer sig 0.4 mm mellan ytterste lagerna, så 0.8 mm totalskillnad i kejdelängd. Det funkar som jag märkte. Med 15% ovalitet är skillnaden 1.2 mm, som är kankse på gränsen?
15% (garbaruk, visst?) är rätt rejält ovalt, men det har fungerat bra på min vanliga singlespeed, inte mkt i skogen där däremot.
absolute black har 12% och det tycker jag är helt lungt. Men på en fixie så skulle jag kanske vars lite kinkigare (även om jag har en del track slack på min)
Jag har en våg på jobbet som har 4 decimaler om du vill veta lite mer exakt ?Köpte mina första digitalvåg för några månader sen. Men redan nu verkar jag behöver en mer noggrann våg: den här kan inte bestämma sig om expandern + top cap är 13 eller 14 gram.
Visa bilaga 476151
Spännande ändå med olika preferenser, jag är 183 och har 450 i reach+50mm stam på min helstela karate monkey och tycker den känns lagom. Kanske måste prova någon jättelång cykel framöver :)
Hur långa kedjestag kör du den med nu?
Försök få skumplasten mitt på slangen, sen trycker du in slangen så att den ligger mot insidan av ramen. Då kan den inte röra sig och borde inte skramla. Ligger den löst så skramlar det nog, om än ganska tyst, trots skumplast.Har en fråga. Cyklen är fantastiskt tyst (efter åtgärding av flera skruvsaker). Nu kan man känna att Newmen FADE frihjulet snurrar lite när det är helt tyst i skogen och man kör långsamt. Men problemet är att bromsslangen ramlar i överröret. Jag har nu lagt tunn skumplast runt den, men jag tror lite för kort och det ramlar fortfarande. Finns det en bra lösning till det?
Försök få skumplasten mitt på slangen, sen trycker du in slangen så att den ligger mot insidan av ramen. Då kan den inte röra sig och borde inte skramla. Ligger den löst så skramlar det nog, om än ganska tyst, trots skumplast.
Du har gjort precis som jag menade, alltså att ha slangen lite onödigt lång så att den tvingas mot insidan av ramen. Sitter den fast på något sätt där den går in genom ramen? Annars kanske den arbetar sig ut och inte längre ligger tryckt mot ramen efter ett tag.Vad menar du med "så att den ligger mot insidan av ramen"?
Jag upptäckte att slangen var "för lång" inne i ramen när jag lagde på skumplasten. Drog den tajtare, men realiserade senare att det troligtvis var värre än att har den längre så den trycker mot andra sidan av röret. Nu är den längre igen, men det ramlar ner jag kör över stök.
Menar du att dra den tajt?
Du har gjort precis som jag menade, alltså att ha slangen lite onödigt lång så att den tvingas mot insidan av ramen. Sitter den fast på något sätt där den går in genom ramen? Annars kanske den arbetar sig ut och inte längre ligger tryckt mot ramen efter ett tag.
Sälj den till mig om den är för lång!!! Har funderat på exakt en sån (ev. alu) men vill samtidigt inte ha nåt "för fint" som andracykel. ?
Har du provat att vrida bromshandtaget ett varv? Så att det blir en snurr på slangen inuti ramen
ligger emot lite större del av insidan då, kanske räcker för att tysta?
Den var tyvärr rätt ful tycker jag. ? Är lite sugen på en Chameleon i alu faktiskt. Känns inte som att jag har nån nytta av apflack gaffelvinkel på helstel ändå, och kortare kedjestag och justerbara dropouts vore najs. Den ska tydligen dessutom vara ovanligt "bekväm" för att vara en alu-ram.Upptäckte just nu att det finns Salsa Timberjack med rotating dropouts och modern geometri. Ramen är rätt billigt, men hittar ingen vikt. Här i tråkigt svart, men det verkar finnas andra färger:
![]()
Salsa Timberjack Frame
Meet the evolution of Timberjack, the hardtail for aggressive trail riding and beyond. All-new frame geometry makes Timberjack longer, lower, slacker, and steeper in all the right places. This adds up to a fun ride that’s right at home when charging thro…www.justpedal.nl
Den var tyvärr rätt ful tycker jag. ? Är lite sugen på en Chameleon i alu faktiskt. Känns inte som att jag har nån nytta av apflack gaffelvinkel på helstel ändå, och kortare kedjestag och justerbara dropouts vore najs. Den ska tydligen dessutom vara ovanligt "bekväm" för att vara en alu-ram.
Den var tyvärr rätt ful tycker jag. ?
Det är du värd!Titan versionen är mycket snyggare, men kostar också fem gånger så mycket ...
Det är du värd!
:-)