n + 1 = 1 s

n + 1 = 1 s
Om man inte kör Nacke utförsloppor är det max 5 meter och all dom har utrymme för att rulla ut. Bakbromsen räcker inte för att far stanna cykeln nedför de flera branta häll som finns i Hellas, men har provat idag och jag överlevde (måste tillägga att jag fått idéen från @Kung Stalle).

Torra fötter ner mot Våta vita, Dow Jones avslut åt alla håll, Lyrik, Fäbojäntan o hela kolarängsberget begs to differ, men med stel framgaffel lär man iof ändå hålla ner farten en hel del.
Koolt och snyggt bygge oavsett, och lär vara fostrande o kul att cykla på!

n + 1 = 1 s
Torra fötter ner mot Våta vita, Dow Jones avslut åt alla håll, Lyrik, Fäbojäntan o hela kolarängsberget begs to differ, men med stel framgaffel lär man iof ändå hålla ner farten en hel del.

Körde Torra fötter ner mot Våta vita, ingen problem als där, det finns tillräckligt med utrymme där nere. Lyrik och Fäbojäntan känner jag inte till (konstigt, tror jag har varit nästan överallt). Kolarängsberget har troligtvis några tricky ställen, jag har bara kört enklare nerfarter där.

EDIT: glömde fina Hällre! Vill gärna prova den!

EDIT2: körde också nerför Hästskon idag, om man känner linjen, kan man köra full fart utan att bromsa :)

Senast ändrad:
n + 1 = 1 s
Tjena!

Kan @ErikH trampa sig runt på fixie i Hellas så ska det ju inte vara några problem med den där.

@Paco s SS-rally kommer nog vara mer som SSSM. Dvs kompisar som snackar skit, cyklar och har förbannat roligt. Mer eller mindre obligatoriskt om man har en bra SS!

n + 1 = 1 s
Men vadå? Tror du inte att det går? Körde Börsras senast idag. Mittenlinjen (ingen fjöntlinje ute till vänster) med uppblandad is. Gick fint.
Man kan ju inte köra en helstel som en Session 88. Men vill man på riktigt ha lite utmaningar så kan jag rekommendera en hojj som ovan.

Stalle

n + 1 = 1 s
Enorm dregelfakor! ? Jag hade dock inte valt bort frambroms då jag har kört helstelt rätt mycket och vet hur många ställen det finns där "rulla ut" antagligen skulle resultera i gaffelbrott. ? Dessutom är det bra med frambroms för att endovända (även om jag inte riktigt behärskar det).

n + 1 = 1 s
Enorm dregelfakor! ? Jag hade dock inte valt bort frambroms då jag har kört helstelt rätt mycket och vet hur många ställen det finns där "rulla ut" antagligen skulle resultera i gaffelbrott. ? Dessutom är det bra med frambroms för att endovända (även om jag inte riktigt behärskar det).

Funktions, geometri och viktsmässig dock ingen stora skillnader med din Scandal, förutom 15 mm kedjestag, kedjespännare och framsbromsen. Endosväng är en bra poäng. Men den är framförallt viktig i alperna, i Hellas har jag inte känner behovet, förutom kankse i nedförspartiet på häll i slutet av blå (och jag behärskar den inte heller).

EDIT: Nej, jag slipper minst 400 gram med framsbromsen! Och tror att jag inte kommer att köra sönder min gaffel.

Senast ändrad:
n + 1 = 1 s
Men vadå? Tror du inte att det går? Körde Börsras senast idag. Mittenlinjen (ingen fjöntlinje ute till vänster) med uppblandad is. Gick fint.
Man kan ju inte köra en helstel som en Session 88. Men vill man på riktigt ha lite utmaningar så kan jag rekommendera en hojj som ovan.

Stalle

1: jag svarade på "max 5 meter(s fallhöjd) ... plats att rulla ut".
2: och skrev även att det ändå går långsammare så det tycker jag framgick, om man läste mitt första inlägg, att jag är övertygad om att det går.

Men jag skulle inte heller avstå frambroms, pga kontroll lika mycket som total bromsförmåga.

n + 1 = 1 s
2: och skrev även att det ändå går långsammare så det tycker jag framgick, om man läste mitt första inlägg, att jag är övertygad om att det går.

Men jag skulle inte heller avstå frambroms, pga kontroll lika mycket som total bromsförmåga.

Bra med diskussion i en byggtråd!

Rationell håller jag med dig. Men stigcykling handlar om att ha kul och det ger lite extra spänning när man närmar sig en utförsbacke och utmaning när man kör nedför den. På min första, och hittills enda, tur körde jag lite, men inte mycket, försiktigtigare och valde stig med många branter. Riktigt rolig! Det var bara lite skräck första gången man märker att man inte kan stanna på en brant häll :)

Tror dock inte jag skulle ville ha bara bakbröms. Jag har fortfarande också min stig-HT som har bromsar både bak och fram.

n + 1 = 1 s

Kontroll är fjompigt. :-D

Närå. Men det är en grym känsla när man är på väg ner för en brant och man bah "-nä det här kan jag inte bromsa mig ur". Man måste köra ner och så gör man det. Tjoff.

Stalle

n + 1 = 1 s
Körde första turen på morgonen och överraskande var hur icke-överraskande det var (lite av en anti-climax). Det är klar stöttigare än med dämpad gaffel, men 2.6" 60TPI Dissector dämpar bra. Styrningen är mycket lättare och mer precis än på min stig-HT. Och jag måste vana mig med att framdelen är så lätt att jag ofta lyftade den för högt för att komma på och över hinder. Hade provat att cykla 32/21 utväxling på min stig-HT några gånger och det funkade, så jag valde 34 oval fram och 22 bak. Med det kunde jag köra alt i Hellas, även rak uppför branta höga hällen på Torra fötter. Kanske har 3 kg mindre vikt mer effekt än jag trodde. Har inte haft mycket problem med låg utväxling, men överväger att beställa en 20t drev till. Måste cykla mer för att dra slutsatser, men cyklen verkar riktigt bra och min körstil passar riktigt bra till helstel single-speed (som jag redan trodde).
Här några bilder till.

Visa bilaga 476297

Visa bilaga 476298
Grymt snygg, och stor villhöverfaktor på en sån!

n + 1 = 1 s

Det är ju som sagt ingenting i just Hellas som blir omöjligt utan en massa stötdämpare och växlar och grejer. Tvärtom bara mysigt, som vi ju vet. Folk cyklade där i 20 år innan endurohojarna kom och på vissa sätt var det bättre. Brakeless är väl lite mer disabler däremot men jag kan bara komma på tre ställen på rak arm som jag inte kör på den cykeln (det lär ju vara fler). Och en av dem är en grusväg... det är kombinationen av långt och brant utförs som är svår att klara av, men en faktor i taget är OK. Bara bakbroms borde vara samma sak ungefär.

Omkretsen av hälften av en ellips är samma, Oberoende om man tar den vid ena eller andra axlen. Men distansen mellan fram och bak drev är lite större när ellipsen är vertikalt än när den är horisontalt. Det ger lite variation i kedjespänningen, men inte mycket. Och jag valde en Wolftooth drev som är bara 10% elliptisk, de flesta är kring 15%.

Det är kul att höra att det funkar på riktigt också, jag förstår ju att det teoretiskt stämmer men med tanke på hur osunt mycket variation det kan bli i en spänd SS-drivlina bara för att t.ex. det gamla klingbultsdrevet sitter lite off center, så tänker jag att en oval klinga borde vara så mycket värre att man behöver spännare eller mycket slack.

Fint bygge för övrigt. Älskar färgen. 34/22 är lätt men man får köra in sig. Jag har gillat 32/19 och 32/20 på 29+ i Hellas, 32/18 blev aningen för tungt för att kunna köra bra i långa tekniska uppförs.

n + 1 = 1 s
Fint bygge för övrigt. Älskar färgen. 34/22 är lätt men man får köra in sig. Jag har gillat 32/19 och 32/20 på 29+ i Hellas, 32/18 blev aningen för tungt för att kunna köra bra i långa tekniska uppförs.

Tack!
Ska prova 34/20, som är nästan samma som 32/19. Jag har dock ingen plus däck bak, det är en Rekon 2.4" som är relativt smal och låg, på en 35 mm fälg.

n + 1 = 1 s
Om igår var lite av en anti-climax, var idag lite av en climax! Körde snabbare stig och pumptrack med sonen. Helstel single-speed är helt perfekt till pumptrack! Hade såklart kunne ana det, men hade inte tänkt på det :) Men ännu mer överraskande var att snabbare stig med skärpa kurvor är så roliga! Tänkte att min FS var bäst där, men helstel med lätt och mycket precis gaffel ger mer tillfredsställande och det känns snabbt, även om min FS kanske är snabbare. Såklart mer stötig, men 2.6" 60 TPI dämpar förvånansvärt bra! Tror att jag vet vilken av mina tre mtb jag ska sälja ...
Två bilder till (inte bra kvalitet, hade problem med mobilen).

2021-03-19-18-14-35.jpg

2021-03-19-18-15-54.jpg

Senast ändrad:
n + 1 = 1 s
Det är kul att höra att det funkar på riktigt också, jag förstår ju att det teoretiskt stämmer men med tanke på hur osunt mycket variation det kan bli i en spänd SS-drivlina bara för att t.ex. det gamla klingbultsdrevet sitter lite off center, så tänker jag att en oval klinga borde vara så mycket värre att man behöver spännare eller mycket slack.

Trodde att det skulle funka, men räknade inte. Gjorde det nu: avståndet mellan drevarna skiljer sig 0.4 mm mellan ytterste lagerna, så 0.8 mm totalskillnad i kejdelängd. Det funkar som jag märkte. Med 15% ovalitet är skillnaden 1.2 mm, som är kankse på gränsen?

n + 1 = 1 s
Trodde att det skulle funka, men räknade inte. Gjorde det nu: avståndet mellan drevarna skiljer sig 0.4 mm mellan ytterste lagerna, så 0.8 mm totalskillnad i kejdelängd. Det funkar som jag märkte. Med 15% ovalitet är skillnaden 1.2 mm, som är kankse på gränsen?
15% (garbaruk, visst?) är rätt rejält ovalt, men det har fungerat bra på min vanliga singlespeed, inte mkt i skogen där däremot.

absolute black har 12% och det tycker jag är helt lungt. Men på en fixie så skulle jag kanske vars lite kinkigare (även om jag har en del track slack på min)

n + 1 = 1 s
15% (garbaruk, visst?) är rätt rejält ovalt, men det har fungerat bra på min vanliga singlespeed, inte mkt i skogen där däremot.

absolute black har 12% och det tycker jag är helt lungt. Men på en fixie så skulle jag kanske vars lite kinkigare (även om jag har en del track slack på min)

Många tillverkare har kring 15%.

Absolute Black använder dumma "optimalisering" till deras drev till mtb. Ovalitet är mellan 10.2% och 14.4% beroende på storleken. Minsta drev, 28t som min son använder, har 14.4%.

n + 1 = 1 s
Som jag skrev igår i "Cyklar vi på för stora cyklar?"-tråden, har jag provat med 70 mm stam i stället för 40 mm, för att cyklen kändes kort (även om den har 500 mm reach och jag är 179 cm). Som förväntat blev ståcykling-hållningen perfekt. Men det kändes att jag kam för mycket framåt jämfört med framhjulen. Också blir styrningen mindre direkt och snabbt. Tyckte att styrningen var lite för snabbt med 40 mm stam, kanske för att framdelen är så lätt, så tror att 50 mm stam är perfekta kompromissen. Därför är en 50 mm stam nu beställt!

n + 1 = 1 s
Cyklade idag på min stig-HT igen. Konstigt att den inte kändes kort, även om jag nästan bara stå-cyklar på den också! Framdelen kändes dock lite svampig och tyngd :) Det verkar att jag "måste" köra två växlar lättare en på min hestel SS i stökiga klättringen. Men tung växel gör stökiga klättringen enklare, det känns om man kan klara allt! Troligtvist för att man kan sätta kraft längre när man trycker ner en fot. Oval drev hjälper också, men jag kan inte skilja effekterna. Kunde idag nästan inte tro att jag klarade att klättringen enkelt på min SS och jag överväger lite tyngre växel.

20t drev är beställt och är nyfiken på om jag kommer att klara alt med 34/20.

n + 1 = 1 s
Spännande ändå med olika preferenser, jag är 183 och har 450 i reach+50mm stam på min helstela karate monkey och tycker den känns lagom. Kanske måste prova någon jättelång cykel framöver :)

Hur långa kedjestag kör du den med nu?

n + 1 = 1 s
Spännande ändå med olika preferenser, jag är 183 och har 450 i reach+50mm stam på min helstela karate monkey och tycker den känns lagom. Kanske måste prova någon jättelång cykel framöver :)

Hur långa kedjestag kör du den med nu?

Nu är kedjestagen 420 mm.

Men som sagt kände min Bardino med 470 mm reach och 50 mm stam helt ok idag vid ståcykling. Förstår inte riktigt varför min Chameleon kändes lite kort, har dock inte mätt, bara räknat ...

n + 1 = 1 s
Glömde att skriva att bromsgrepp av min Specialized Eliminator Grid Trail är mycket högre än av min Rekon på min Chameleon. Kanske behöver jag en greppigare bakdäck när jag bara har broms bak.

n + 1 = 1 s
En uppdatering:
Jag är fortfarande fantastiskt nöjd med cykeln. Den är mycket lättare. Men framförallt är stela gaffeln mycket precis. I kombination med lätta Framänden för det att man kan få lyfta framhjulet och landa den precis där man vill: ovanpå, emellan två stenar eller över en rött.

Gjorde lite fine-tuning:

Bytte stam fram 40 mm till 50 mm. Tyckte att styrningen var lite för snabbt med 40 mm och behövde lite mer plats. Nu är styrningen och viktsdisteibution på cykeln perfekt, även om den skulle kunna vara ännu längre för kroppshållningen.

Installerade en One Up Underbash. Den har nästa dubbla vikten av 77designz, men den klarar vevlagerhuset och kommer också med tre plastbiter till olika drevstorlekar. Det finns en 77designz V2 som är asymmetriska, men var inte säkert att den skulle passa.

Och jag provar nu en 20 drev istället för 22. 34/20 utväxling är lite bättre på platt teknisk stig. Tror att jag fortfarande kommer uppför de flesta tekniska klättringar kring Stockholm med den, men det är på gränsen. Måste byta tillbaka mindstens en gång för att förstå vad passar mig bättre.

2021-03-27-10-35-19.jpg

n + 1 = 1 s
Har en fråga. Cyklen är fantastiskt tyst (efter åtgärding av flera skruvsaker). Nu kan man känna att Newmen FADE frihjulet snurrar lite när det är helt tyst i skogen och man kör långsamt. Men problemet är att bromsslangen ramlar i överröret. Jag har nu lagt tunn skumplast runt den, men jag tror lite för kort och det ramlar fortfarande. Finns det en bra lösning till det?

n + 1 = 1 s
Har en fråga. Cyklen är fantastiskt tyst (efter åtgärding av flera skruvsaker). Nu kan man känna att Newmen FADE frihjulet snurrar lite när det är helt tyst i skogen och man kör långsamt. Men problemet är att bromsslangen ramlar i överröret. Jag har nu lagt tunn skumplast runt den, men jag tror lite för kort och det ramlar fortfarande. Finns det en bra lösning till det?
Försök få skumplasten mitt på slangen, sen trycker du in slangen så att den ligger mot insidan av ramen. Då kan den inte röra sig och borde inte skramla. Ligger den löst så skramlar det nog, om än ganska tyst, trots skumplast.

n + 1 = 1 s
Försök få skumplasten mitt på slangen, sen trycker du in slangen så att den ligger mot insidan av ramen. Då kan den inte röra sig och borde inte skramla. Ligger den löst så skramlar det nog, om än ganska tyst, trots skumplast.

Vad menar du med "så att den ligger mot insidan av ramen"?

Jag upptäckte att slangen var "för lång" inne i ramen när jag lagde på skumplasten. Drog den tajtare, men realiserade senare att det troligtvis var värre än att har den längre så den trycker mot andra sidan av röret. Nu är den längre igen, men det ramlar ner jag kör över stök.

Menar du att dra den tajt?

n + 1 = 1 s
Vad menar du med "så att den ligger mot insidan av ramen"?

Jag upptäckte att slangen var "för lång" inne i ramen när jag lagde på skumplasten. Drog den tajtare, men realiserade senare att det troligtvis var värre än att har den längre så den trycker mot andra sidan av röret. Nu är den längre igen, men det ramlar ner jag kör över stök.

Menar du att dra den tajt?
Du har gjort precis som jag menade, alltså att ha slangen lite onödigt lång så att den tvingas mot insidan av ramen. Sitter den fast på något sätt där den går in genom ramen? Annars kanske den arbetar sig ut och inte längre ligger tryckt mot ramen efter ett tag.

n + 1 = 1 s
Du har gjort precis som jag menade, alltså att ha slangen lite onödigt lång så att den tvingas mot insidan av ramen. Sitter den fast på något sätt där den går in genom ramen? Annars kanske den arbetar sig ut och inte längre ligger tryckt mot ramen efter ett tag.

Som o(tur) skärar "luckan" lite i slangen på framsidan, så där hålls den på plats på baksidan finns tillräckligt med tryck att den inte släpper ut mycket. Men fortfarande ramlar det.

n + 1 = 1 s
Sälj den till mig om den är för lång!!! Har funderat på exakt en sån (ev. alu) men vill samtidigt inte ha nåt "för fint" som andracykel. ?

Upptäckte just nu att det finns Salsa Timberjack med rotating dropouts och modern geometri. Ramen är rätt billigt, men hittar ingen vikt. Här i tråkigt svart, men det verkar finnas andra färger:

n + 1 = 1 s
Har du provat att vrida bromshandtaget ett varv? Så att det blir en snurr på slangen inuti ramen

ligger emot lite större del av insidan då, kanske räcker för att tysta?

n + 1 = 1 s
Har du provat att vrida bromshandtaget ett varv? Så att det blir en snurr på slangen inuti ramen

ligger emot lite större del av insidan då, kanske räcker för att tysta?

Det är kanske ett bra tips! Då måste jag samtidigt trycka lite mer slang i överröret.

Jag har redan tryck i lite mer slang. Nu klapprar slangen bara när jag hoppar eller tar dåliga linjer i stök. Men den skulle vara fint att får den helt tyst.

n + 1 = 1 s
Upptäckte just nu att det finns Salsa Timberjack med rotating dropouts och modern geometri. Ramen är rätt billigt, men hittar ingen vikt. Här i tråkigt svart, men det verkar finnas andra färger:
Den var tyvärr rätt ful tycker jag. ? Är lite sugen på en Chameleon i alu faktiskt. Känns inte som att jag har nån nytta av apflack gaffelvinkel på helstel ändå, och kortare kedjestag och justerbara dropouts vore najs. Den ska tydligen dessutom vara ovanligt "bekväm" för att vara en alu-ram.

Edit: Det skrev jag tydligen i förra inlägget också. ?

n + 1 = 1 s
Den var tyvärr rätt ful tycker jag. ? Är lite sugen på en Chameleon i alu faktiskt. Känns inte som att jag har nån nytta av apflack gaffelvinkel på helstel ändå, och kortare kedjestag och justerbara dropouts vore najs. Den ska tydligen dessutom vara ovanligt "bekväm" för att vara en alu-ram.

Ja, tycker också att en alu Chameleon är nästan perfekta ramen. Dessutom har den extern kabeldragning som är bättre än min jobbiga och ramlande interna dragning. Har märkt att min kol Chameleon baktriangel flexar lite. Dobbarna rör kedjestagen på icke-drivsidan då och då lite. Vet inte om alu versionen är mer eller mindre stuv. Hjul med single-speed nav skulle vara bästa lösningen, men det finns inte många av dom (Onyx ...).

Tillbaka
Topp