[Notis] Öhlins satsar på MTB

På ett franskt forum snakas det om att det kommer lanseras nyheter från öhlins nästa vecka...
Här är det helt tyst. Varför?

"En svensk tiger" kanske? ?

H. sa:
durietz sa:
Och om den bara väger 10g mera men är mycket styvare, varför behåller dom den gamla gaffeln öht?
27.5 vs 29 antar jag?

Fast det där fattar jag inte. En 29'a borde vara fladdrigare o i större behov av starka ben, eller räknar branschen med att dom stora hjulen tar bort så mycket stök att det inte behövs nå styvare :/

Rena spekulationer här, men kanske 34an hamnar hos stigcyklarna camber/stumpy och 36an hamnar hos enduron och evon?

Angående extravikt 36 vs 34 så skriver de ordagrant "The wider stanchions will cost you a claimed 10 grams in weight over the 34" med betoning på stanchions, kan det vara så att de endast syftar på innerbenen, dvs de säger inget om extravikt från ytterben, ökad oljevolym, hårdvarans viktökning och annat? Totala viktskillnaden kommer då hamna på mer än 10gram, annars är som sagt 36an överlägsen i alla avseenden och bör ersätta 34an.

Pinkbike har blivit en skitsida när det kommer till konsumentvänlig information, deras recensioner osar av mygel. Varje cykelrecension av stormärken som kommer med fel avfärdas som "error in preproduction batch". Deras polls är numera bara market probers, kränger väl den datan också.
Deras recension av öhlins ska man nog ta med en nypa salt.

Make pinkbike great again!

Får flika in här, Har både 34an och 36an och det är de bästa jag i gaffelväg någonsin haft. Lika så STX och TTX. Kan inte bli bättre enligt mig. Trodde inte jag skulle märka någon skillnad när jag bytte från RS och FOX men till och med min åkarnivå så märker jag grymt stor skillnad. Det är som tidigare sagt, tidningar och media idag säljer reklamplatser, är man inte intresserad så blir tyvärr recentiorerna därefter. Så det bästa är att bilda sig sin egna uppfattning. Till sommaren får ni gärna testa mina cyklar med dessa dämpare så ni får känna på de bästa i branschen!

koitrand sa:
Får flika in här, Har både 34an och 36an och det är de bästa jag i gaffelväg någonsin haft. Lika så STX och TTX. Kan inte bli bättre enligt mig. Trodde inte jag skulle märka någon skillnad när jag bytte från RS och FOX men till och med min åkarnivå så märker jag grymt stor skillnad. Det är som tidigare sagt, tidningar och media idag säljer reklamplatser, är man inte intresserad så blir tyvärr recentiorerna därefter. Så det bästa är att bilda sig sin egna uppfattning. Till sommaren får ni gärna testa mina cyklar med dessa dämpare så ni får känna på de bästa i branschen!

Köpte du löst dämparna eller kom de på cykeln? Vore helgött med en minirecension av 36an om du känner för det.

Teknisk kunnande journalister, och också kunder för den delen, skulle döda marknaden! Det är bättre att basera hela marknadsföring på mjuka värderingar än hårda fakta om man vill sälja igen och igen och igen...

https://www.instagram.com/p/BH7ZnJRgPpQ/
Oliwer får rfx34an att flexa mot vevpartiet.
Hoppas att 36an blir bättre på den delen...

happymtb.fr sa:
Teknisk kunnande journalister, och också kunder för den delen, skulle döda marknaden! Det är bättre att basera hela marknadsföring på mjuka värderingar än hårda fakta om man vill sälja igen och igen och igen...

Trickfilmat, den har ju helgjuten krona, superstiff jue!

koitrand sa:
Får flika in här, Har både 34an och 36an och det är de bästa jag i gaffelväg någonsin haft. Lika så STX och TTX. Kan inte bli bättre enligt mig.

Äh, Öhlins är ju det mest överskattade inom MTB-sfären på flera år. Knappast några revolutionerande produkter. Jag har en RXF 36'a jag också, så då får man vara kritiskt utan att behöva få avundsjukan som motargument.. Men att RXF 36'an skulle vara sååå jefla bra köper jag verkligen inte. Sen vore det ju kul att veta vad du jämför TTX'en mot & hur den presterar bättre jämfört med en DHX2 eller PUSH ElevenSix?

Sedan är det också OK du snackar om, klart att elitåkare pushar cykeln och dess delar till sin yttersta gräns. Frågan är ifall det där blir ett problem för en vanlig weekend Warrior?

TK sa:
Luthman Photography sa:

Öhlins har väl köpt för lite reklamplats..
Ger inte så mycket för den testen då testteamet inte ens förstått funktionen med dubbla positiva luftkammare!

Det var väl inte så negativt? Ohlins måste ha missat något om inte ens de som testar prylarna fattar hur den fungerar, ingår en kurs i köpet? ;)

42Hz sa:
TK sa:
Luthman Photography sa:

Ger inte så mycket för den testen då testteamet inte ens förstått funktionen med dubbla positiva luftkammare!

Det var väl inte så negativt? Ohlins måste ha missat något om inte ens de som testar prylarna fattar hur den fungerar, ingår en kurs i köpet? ;)

Hade den haft ett vettigt pris hade det varit en strålande recension, men tar man så mycket mera betalt än konkurrenterna så måste den ju leverera därefter.

durietz sa:
42Hz sa:
TK sa:
Luthman Photography sa:

Hade den haft ett vettigt pris hade det varit en strålande recension, men tar man så mycket mera betalt än konkurrenterna så måste den ju leverera därefter.

Det var lite det jag menade. Om den levererar samma prestanda som övriga men kostar mer är det ju en sämre deal.

Ungefär som Rapha då...
u1.gif

åberg sa:
TK sa:

Kan du berätta mer? Vänliga hälsningar från en som int' begrip'.
Dom säger i testet att den har samma funktion som tokens men så är det inte, det är en flytande kolv som har en begränsad slaglängd och börjar inte röra sig förrän man är en bra bit in i slaget.
Det finurliga är att den gör det möjligt att göra fjäderkurvan hårdare midstroke utan att rampa upp alltför mycket på slutet. Helt enkelt lösa det största problemet med luftfjädrar som dyker i mellanregistret. Har inte provat själv men på pappret ser det smart ut!

Tyska bike-magazin testade nya enduro s-works mot trek slash 9.9 i senaste numret, de tyckte trekens fox-dämpning fungerade bättre, blev lite förvånad faktiskt.

Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:

Trickfilmat, den har ju helgjuten krona, superstiff jue!

Jag tyckte inte det såg speciellt chockerande ut?

Jag gissar att en Fox 34 29" hade flexat minst lika mycket. När det flexar i gaffelbenen så är det ju inte så konstigt att det flexar lite i kronan också, och det lär ju inte bli sämre med krona och styrrör i ett stycke.

mxHOLGE sa:
Vem kontaktar man gällande köp av Öhlins TTX 22 M universal dämpare? Öhlins svarar inte på mail.
Det finns ju lite monterings prylar https://www.ohlins.eu/en/products/mountainbike/mtb-mounting-kits-and-spares/ och vart köper man det och en fjäder.

Verkar något luddigt allt...
Tänkt att smälla på den på min Canyon enduro båge

Här verkar väl allt finns http://www.sussedoutsuspension.co.uk/product/ohlins-ttx-22-m-coil-mtb-shock-universal-fitment/

Finns det nån support för att välja fjäder och basetune för sin cykel/vikt? Eller delegerar Öhlins det till sina åf?
Känns enklare att köpa en push elevensix annars.

Tillbaka
Topp