TK sa:
Han är inne och nosar lite på ett område som jag har funderat på ibland och det är karaktäristiken på rebound kurvan. I min värld så vill man ha mer rebound dämpning när man har bottnat och fjäderkraften är som hårdast och det låter nästan som att han tycker samma sak? Alltså inte öppna en extra hsr ventil i det läget, den skulle jag vilja ha öppen när fjädern är som svagast istället. Tänker jag helt fel?
Nja, jag vet inte om jag helt håller med om resonomanget. Dämpning är hastighetskänslig, inte kraftkänslig. När du precis bottnat är hastigheten på kolvstången 0 (den vänder), och då är det bara lågfartskretsen som oljan flödar genom. Eftersom dämpkraften dessutom påverkar vilken hastighet kolvstången får (och således vilken dämpkraft man får) blir det ganska komplicerat.
Eftersom fjäderstyrkan är känd går det i princip att räkna ut dämpkraft som funktion av position, men så fort du ändrar lite på returdämpningskurvan måste allt räknas om igen. Det blir om jag inte tänker helt tokigt ännu mer komplicerat om du vill ha kolvhastighet som funktion av position (och det är väl egentligen den relevanta kvantiteten för känslan "på stigen"?) eftersom den rimligtvis även beror på hur djup kompressionen var, eftersom det påverkar hur lång sträcka och med hur mycket kraft fjädern har accelererat kolven, förutom såklart hur mycket returämpningen har bromsat den under samma sträcka, som i sin tur beror på vad den har för hastighet i varje given punkt, osv. Meckigt mao att säga något rakt av utan att faktiskt sätta sig ner och räkna på det ordentligt, eller bara gå på erfarenhet och känsla.