[Notis] Öhlins satsar på MTB

Glisseur sa:
Lars.E sa:
Jag som tänkt åka till åre med min fox40 ikväll.
Kanske lika bra att avboka resan och lägga cyklingen på is tills man fått tag på dämpare som inte begränsar min cykling.
...och istället få tag på en dämpare som begränsar ditt resande eftersom kontot är soptomt.

Hm... Svårt val.
Internet-cykling med bästa grejerna eller riktig cykling med grejer som begränsar mina chanser att vara kung i liftkön?

Lars.E sa:
Glisseur sa:
Lars.E sa:
Kanske lika bra att avboka resan och lägga cyklingen på is tills man fått tag på dämpare som inte begränsar min cykling.
...och istället få tag på en dämpare som begränsar ditt resande eftersom kontot är soptomt.

Hm... Svårt val.
Internet-cykling med bästa grejerna eller riktig cykling med grejer som begränsar mina chanser att vara kung i liftkön?
Alternativt bo på ett ställe med bikeparken utanför husknuten.

Glisseur sa:
Lars.E sa:
Glisseur sa:
Lars.E sa:

Hm... Svårt val.
Alternativt bo på ett ställe med bikeparken utanför husknuten.

Synd bara att jag måste kliva upp 4 timmar tidigare för att hinna till jobbet om jag väljer att bo i åre.
Tror det blir bäst att sluta cykla helt, då kraven i dagens sammhälle har blivit för höga för en vanlig weekend warrior.

Tror att jag får starta en ny tråd...
Bowling eller Knyppling... Vad är mest prisvärt?

Ok jag är ingen ingengör eller analteoretiker men en sak har jag lurat lite på.
Har en TTX22 och i manualen står det att förspänningen på fjädern bör max vara 1-2 fulla varv, behövs mer så är det en hårdare fjäder som gäller..
Men ofta när jag kolla på 1337-ens TTX22:or så har de ofta betydligt högre förspänning.
Här är några exempel:
Curtis Keenes:
Skrmavbild2017-10-13kl.12.51.13.png

Graves syns lite dåligt men ändå:
Skrmavbild2017-10-13kl.12.53.05.png

Brunis:
Skrmavbild2017-10-13kl.12.53.47.png

Det där är inga 1-2 varv. Med min lilla kunskap så får de en fjäder som behöver rätt mycket kraft för att överhuvudtaget röra sig men sen dammar igenom (förhållandevis) lätt om det nu är för att få till rätt SAG. Men förmodligen missar jag nåt.

Detta har eg inget med min egen hoj att göra utan mer av nyfikenhet.
Så upplys mig! :)

20170914_194926.jpg

Min ser typ samma ut, typ 51mm stroke.

Fjädern ska väll helst vara så liten den kan utan att binda under stroke för att vara så lätt som möjligt ändå.

Schreddan sa:
Har en TTX22 och i manualen står det att förspänningen på fjädern bör max vara 1-2 fulla varv, behövs mer så är det en hårdare fjäder som gäller..
Men ofta när jag kolla på 1337-ens TTX22:or så har de ofta betydligt högre förspänning.
Här är några exempel:
Curtis Keenes:

Brunis:

Det där är inga 1-2 varv. Med min lilla kunskap så får de en fjäder som behöver rätt mycket kraft för att överhuvudtaget röra sig men sen dammar igenom (förhållandevis) lätt om det nu är för att få till rätt SAG. Men förmodligen missar jag nåt.

Du har missuppfattat det hela, 1-2 varv räknas från när muttern ligger an mot fjädern utan att trycka ihop den.

TK sa:
Schreddan sa:
Här är några exempel:
Curtis Keenes:

Brunis:

Du har missuppfattat det hela, 1-2 varv räknas från när muttern ligger an mot fjädern utan att trycka ihop den.

Jag vill bara poängtera att det var så jag tänkte också.

TK sa:
Schreddan sa:
Här är några exempel:
Curtis Keenes:

Brunis:

Lite slarvigt av mig, menade så klart det. Men då är det klart att fjäderlängden spelar roll, inser jag nu.
Men om jag skruvar ihop min egen 2 varv från där den ligger an fjädern så får jag inte så många varv gängor synliga.

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
TK sa:
Schreddan sa:
Här är några exempel:
Curtis Keenes:

Brunis:

Du bäst!

Schreddan sa:
Luthman Photography sa:
TK sa:
Schreddan sa:
Här är några exempel:
Curtis Keenes:

Brunis:

Du bäst!

Tack, det värmer!

Det är inte konstigare än att på de bilderna du visar har man de nya fjädrarna i lättviktsstål. De ser helt annorlunda ut, kortare bland annat :) Har man jobbat lite ed fjädrar ser man färre varv lindning per given längd också.

För att uppnå de egenskaper som önskas i en fjäder måste man ta materialegenskaper i åtanke och dimensionera mot en massa grejer. Typ träddiameter, yttermått och fri längd (utan att man slår i något), antal fjädervarv, om knäckning är ok osv osv. Dessa fjädrar är alltså dimensionerade mot att vara lätta, då har de fått färre fjädervarv en en konsekvens av detta (och som ovan nämnt som en konsekvens av många andra designparametrar).

rayy sa:
Det är inte konstigare än att på de bilderna du visar har man de nya fjädrarna i lättviktsstål. De ser helt annorlunda ut, kortare bland annat :) Har man jobbat lite ed fjädrar ser man färre varv lindning per given längd också.

För att uppnå de egenskaper som önskas i en fjäder måste man ta materialegenskaper i åtanke och dimensionera mot en massa grejer. Typ träddiameter, yttermått och fri längd (utan att man slår i något), antal fjädervarv, om knäckning är ok osv osv. Dessa fjädrar är alltså dimensionerade mot att vara lätta, då har de fått färre fjädervarv en en konsekvens av detta (och som ovan nämnt som en konsekvens av många andra designparametrar).

Tack för upplysningen!

Ja som du märkte har jag inte jobbat med fjädrar överhuvudtaget. :)

Det har inte att göra med att du har en än så länge ovanlig längd på dämparen (230mm)? Vad jag kunde se fanns inget steg mellan 222mm och 240mm längd på eftermarknadsfjäder hos bland annat R2-bike. På min 216x63 blir det betydligt mer exponerad gänga, men den fjäderlängden finns ju från Öhlins. Inte sett många endurocyklar med så lång fjäder i förhållande till dämparens längd som man kunde se på din tidigare i tråden (länk). Det har i huvudsak varit på DH-cyklar jag tyckt det sett ut så. Men vad vet jag..

https://happyride.se/forum/read.php/1/1992324/3186775#msg-3186775

soderblom sa:
Det har inte att göra med att du har en än så länge ovanlig längd på dämparen (230mm)? Vad jag kunde se fanns inget steg mellan 222mm och 240mm längd på eftermarknadsfjäder hos bland annat R2-bike. På min 216x63 blir det betydligt mer exponerad gänga, men den fjäderlängden finns ju från Öhlins. Inte sett många endurocyklar med så lång fjäder i förhållande till dämparens längd som man kunde se på din tidigare i tråden (länk). Det har i huvudsak varit på DH-cyklar jag tyckt det sett ut så. Men vad vet jag..

https://happyride.se/forum/read.php/1/1992324/3186775#msg-3186775

Bang on target soderblom! Det är 230 mm på min.

Lyssna på @ravy, han har rätt. Öhlins har två olika typer av stålfjäder; en "vanlig" och en lättvikt. Lättviktsvarianten är kortare för varje given slaglängd än den vanliga fjädern, som fram tills nu varit den som suttit på flest hojar eftersom lättviktsvarianten precis dykt upp och dessutom varit svår att få tag på. Det är också slaglängden på dämparen som avgör vilken fjäder man ska ha, inte eye-to-eye/monteringsmåttet. Två dämpare med samma eye-to-eye kan ha olika slaglängd beroende på vilken hoj och länkage dom är monterade på.

Glisseur sa:
Lyssna på @ravy, han har rätt. Öhlins har två olika typer av stålfjäder; en "vanlig" och en lättvikt. Lättviktsvarianten är kortare för varje given slaglängd än den vanliga fjädern, som fram tills nu varit den som suttit på flest hojar eftersom lättviktsvarianten precis dykt upp och dessutom varit svår att få tag på. Det är också slaglängden på dämparen som avgör vilken fjäder man ska ha, inte eye-to-eye/monteringsmåttet. Två dämpare med samma eye-to-eye kan ha olika slaglängd beroende på vilken hoj och länkage dom är monterade på.

Tack, jag är med nu.
Min har 65 mm slag, skulle faktiskt kunna tänka mig en lättare fjäder.

Schreddan sa:
rayy sa:

Tack för upplysningen!

Ja som du märkte har jag inte jobbat med fjädrar överhuvudtaget. :)

NOOB!!

(Jag vill också ha öhlins ?)

Luthman Photography sa:
Vad är "knäckning"? Förklarar som om jag vore ett barn.

Att fjädern, vid en viss belastning, buktar ut i sidled. Vanligtvis dimensionerar man fjädrar så att de ska knäcka, eftersom att fjädrarna går att göra väldigt mycket lättare på så vis. Om de kan knäcka måste man då ha någon form av yttre eller inte styrning. På Öhlinsdämpare består styrningen av en plasthylsa man ser på huvudkroppen till dämparen.
Se mer förklarande bild på ett visst knäckningsfall här https://upload.wikimedia.org/wikipe...es_Lineal01.jpg/250px-Knickendes_Lineal01.jpg

Skogling sa:
Mmm... Lesjöfors. ?

Å vad jag fattar det som så gör de tråd i Garphyttan till Lesjöfors (suzuki wire) å på mitt gamla jobb gjore vi ögon föe att dra tråden :)
Så det hålls på lokalt nivå vilket är bra för ännu finns det lite kunskap kvar i detta land om än att det börjar tryta....

Lesjöfors är ett gudomligt exempel på glesbygd. Åker igenom där ibland. En härlig blandning av Jägarna och Deliverance brukar flyga genom huvudet. Men när man passerar Lesföfors fjädrar återupprättas en känsla av civilisation.

LasseB sa:
Lesjöfors är ett gudomligt exempel på glesbygd. Åker igenom där ibland. En härlig blandning av Jägarna och Deliverance brukar flyga genom huvudet. Men när man passerar Lesföfors fjädrar återupprättas en känsla av civilisation.
Ja det ser verkligen ut som en plats där det är omöjligt att försörja sig..

Orkar inte skapa ny tråd och detta är Öhlins-relaterat:

På TTXen så används HSC-reglaget för att skapa ett "pedal mode". Hur fan funkar det? Det är ju LSCn som förhindrar förarinducerat gung.

Jag, som beställde en TTX med senare Universal-formen men fick en med den gamla originalformen, är lite osäker på om jag har detta "pedal mode"-läge eller ej på min då jag inte känner superstor skillnad på läge 2 och 3, och det skulle ju kunna förklaras av att HSCn påverkar trampgunget föga.

Är det någon som har någon info på hur det hela fungerar inuti dämparen?

Det är väl inte så konstigt egentligen, HSC ställer när du får parallellt flöde förbi LSC. Mycket HSC ger högre högsta möjliga LSC. HSC påverkar LSC vilket påverkar trampgunget.

feeblesmith sa:
Det är väl inte så konstigt egentligen, HSC ställer när du får parallellt flöde förbi LSC. Mycket HSC ger högre högsta möjliga LSC. HSC påverkar LSC vilket påverkar trampgunget.
HSC som vanligtvis består av shims eller poppet valves öppnar ju normalt inte alls vid lågfartsrörelser som pedalgung så visst är det konstigt att lockouten sitter där.

Kom att tänka på denna tråd när jag kollade på lite gamla avsnitt av "Tuesday Tuned".

I detta avsnitt runt 13:00 förklarar han varför det är en bra ide med att ha pedalläge på HSC:

Man kan offsetta hela inställningsintervallet för LSC, LSC kurvan kan vara flackare i hela LSC området men ändå totalt sett ge mer stöd om du ökar HSC i jämförelse med att bara styva upp LSC.

durietz sa:
Orkar inte skapa ny tråd och detta är Öhlins-relaterat:

På TTXen så används HSC-reglaget för att skapa ett "pedal mode". Hur fan funkar det? Det är ju LSCn som förhindrar förarinducerat gung.

Jag, som beställde en TTX med senare Universal-formen men fick en med den gamla originalformen, är lite osäker på om jag har detta "pedal mode"-läge eller ej på min då jag inte känner superstor skillnad på läge 2 och 3, och det skulle ju kunna förklaras av att HSCn påverkar trampgunget föga.

Är det någon som har någon info på hur det hela fungerar inuti dämparen?

På de TTX med pedalläge så styrs både låg- och högfart med högfartsratten.

Tillbaka
Topp