Ny BMC Fourstroke

Ny BMC Fourstroke
Jag är riktigt imponerad av den på pappret...utom priset. Den billigaste var billigaste Fox, dt 1700 mm för ca 68000 kr är rätt snålt. Rättelse: sjukt snålt.

Men vill ha ändå.

Ny BMC Fourstroke
castrello sa:
Jag är riktigt imponerad av den på pappret...utom priset. Den billigaste var billigaste Fox, dt 1700 mm för ca 68000 kr är rätt snålt. Rättelse: sjukt snålt.

Men vill ha ändå.

Ramen har nog tagit en hel del R&D, så att säga.
Alla kan ju köpa delar och skruva på dom på en ram a la canyon liksom.

Men jag håller med. Too pricey.

Ny BMC Fourstroke
Cykeln ser riktigt fin och modern ut, bra jobbat BMC!
Cykel: LUX / SparkPC / BMC / SniperXC (alla i storlek XL)
Sadelrör ...... 545 / 540 / 510 / 538
Styhuvud .... 140 / 115 / 134 / 115
Hjulbas ...... 1180 / 1180 / 1206 / 1206
Reach ........ 475 / 474 / 485 / 490
HA ............. 70,0 / 68,5 / 67,5 / 67,5
SA ............. 74,5 / 73,8 / 75,6 / 74

Ny BMC Fourstroke
Riktigt modern, men det priset... kommer förhoppningsvis en billigare 02-version så småningom.

Kul att de fortsätter satsa på egna lösningar även om en oval dropper post inte direkt lockar.

Ny BMC Fourstroke
Har sett cykeln live och den är verkligen galet fin! Genomtänkt och väl bearbetad lösning med dropper-posten. Visst är det mycket pengar det handlar om, men ramen är verkligen något speciellt!

Ny BMC Fourstroke
sjukt fin, det enda jag ställer mig sådär till är ju att man låser in användaren till just deras stolpe, men är kanske ingen direkt uppoffring, fördelen me formen de valt på den är ju att den inte under några omständigheter kan vrida sig.

Ny BMC Fourstroke
Rättelse: SJUKT fin geo och ram. Men tar ändå emot att få delar som hör hemma på en fs för ca halva priset. Och då jämför jag inte bara med Canyon. Jmf med Trek och Scott är det ändå rätt snålt.

Men...skulle ändå köpa.

Ny BMC Fourstroke
Alla säger att köpa MTB i delar blir dyrt. Nu börjar vi väl ändå nå tipping point i det avseendet eller?

Den finaste kostar 100 500 kr
Ramsetet kostar 42 000 kr (ink bakdämpare och dropper)

Du har alltså 58 500kr att köpa övriga komponenter för, min gissning är att man har minst ett par veckor på Mallis över i pengar när man är klar.

Ny BMC Fourstroke
landen sa:
Alla säger att köpa MTB i delar blir dyrt. Nu börjar vi väl ändå nå tipping point i det avseendet eller?

Du har alltså 58 500kr att köpa övriga komponenter för, min gissning är att man har minst ett par veckor på Mallis över i pengar när man är klar.
Kanske köpa BMC ramset + en LUX cykel i lämplig nivå. Flytta över grejorna. Sälja LUX-ramen för vad den nu kan vara värd.

Ny BMC Fourstroke
Sixten Fors sa:
landen sa:

Kanske köpa BMC ramset + en LUX cykel i lämplig nivå. Flytta över grejorna. Sälja LUX-ramen för vad den nu kan vara värd.

Den svaga punkten i den planen är att man inte kan vara säker på när man får sin Canyon levererad....:-)

Ny BMC Fourstroke
Sixten Fors sa:
landen sa:

Ursprungsdefinitionen av fultysk. Men Canyon har väl ändå seglat ur det segmentet sen några år tillbaka.

Ny BMC Fourstroke
NLC sa:
Sixten Fors sa:
landen sa:

Ursprungsdefinitionen av fultysk. Men Canyon har väl ändå seglat ur det segmentet sen några år tillbaka.

Nej då. Dom är kvar.

Snart idé för övrigt!

Ny BMC Fourstroke
NickPick sa:
NLC sa:
Sixten Fors sa:
landen sa:

Nej då. Dom är kvar.

Smart idé för övrigt!

De seglar glatt kvar, men har för mig någon visst benämnde dem fintysk för inte så länge sen.

Ny BMC Fourstroke
Jag byggde hoj för två år sedan. Norco ram gick på typ 17 000 vill jag minnas... hängde på Fox 32 sc factory, SRAM XX1 eagle, innolite styre och stolpe... American Classic race alu-hjul var väl det snikigaste på hojen. Landade på lite drygt 55 000 kr och 9,7 kg. Så man kan nog tjäna en slant även på att köpa delarna löst, om nu inte euro-kursen sabbat det hela.

Ny BMC Fourstroke
landen sa:

Ett fynd. Landsvägshojarna börjar ju närma sig 130000 och den där måste ju kosta mycket mer att tillverka. ;)

Ny BMC Fourstroke
Unboxing...

20181117_171659.jpg

20181117_172355.jpg

Ska bli spännande det här .
Andas premium och kvalitet bara man håller i den .

Ny BMC Fourstroke
NickPick sa:
Coolt!
Vad väger den?

En av få cyklar man kan köpa som ram och bygga ihop billigare än komplett...?

Är väl kanske därför den känns stabil ...
Väger drygt 2.8kg som den kom med stolpe, reglage och vajer till stolpe och dämparen. I strl L.

20181117_205646.jpg

Min spark kommer nog få agera donator , utom gaffeln som har för kort rör.
ska bli intressant att se hur mycket viktstraffet kommer bli , men o andra sidan fick jag ner den till 8.8kg med pedaler.

Någon som är sugen på spark ramen med dämparna.?
Finns några blemor på och så..

20181117_212344.jpg

team_hink_racing sa:
Vad kan man komma undan med i inköpspris på en sådär best?

Fick ett helt ok pris på den tycker jag , men kan nog bero på att jag tog ett gäng medaljer på veteran sm iår vilket underlättar när man ber om pris vill jag tro

Senast ändrad:
Ny BMC Fourstroke
hm sa:
skier sa:
Snyggt! Vad blir det för gaffel till den?

Blir en fox sc fast lite fundersam om det finns bättre val..

Ok, personligen hade jag hellre tagit en SID eller Fox 34sc, beror förstås på hur mkt man väger själv oxå (och hur viktiga man tycker de sista grammen är). Svårt att slå vikten på en 32sc men jag tycker den är onödigt flexig.

Ny BMC Fourstroke
Det borde gå att sänka slaglängden på den, t ex den canyon jag beställt har en 34sc i 110mm utförande. Men det blir ju 200g straffvikt jämfört med 32 sc.

Ny BMC Fourstroke
Så här kan det se ut ;)

Bilagor

• 20181108_092549.jpg
    20181108_092549.jpg
    418 KB · Besök: 186
  • 20181108_092523.jpg
    20181108_092523.jpg
    395.9 KB · Besök: 167
  • 20181108_092539.jpg
    20181108_092539.jpg
    443.1 KB · Besök: 167
Ny BMC Fourstroke
Ny BMC Fourstroke
Är den inteliiiiite tung för en high end XC? Eller är det bara Scott som är i en annan liga där?
Scott spark ink dämpare och en helt standard (550g) dropper landar på typ 2300kg

När man bygger in dropper i ramen borde det bli enklare att bygga lätt tänker jag.

Ny BMC Fourstroke
landen sa:
Är den inteliiiiite tung för en high end XC? Eller är det bara Scott som är i en annan liga där?
Scott spark ink dämpare och en helt standard (550g) dropper landar på typ 2300kg

När man bygger in dropper i ramen borde det bli enklare att bygga lätt tänker jag.
Jag tycker att det låter skittungt med den totalvikten.

Tillbaka
Topp