Nya leftyhjul

gunners

Medlem
Nya leftyhjul
Tänker skaffa nya hjul till min Cannondale scalpel team 2015. Vill ha en vikt på under 1500g. Har ni några tips på lätta och stabila hjul, väger 92kilo. Ska man gå på carbon eller alu fälg, tacksam för tips,
 
Nya leftyhjul
xD? 12x142 bak? Hur funkar det med dish på Scalpel, är fälbanan rimligt centrerad över navets ekerflänsar?

Kan gå att bygga själv för 7000 kr och ca 1420-1450 gram. T.ex.

Fälg 25 mm / 372 g / 2x100 EUR https://r2-bike.com/BOR-Rim-29-XMD333-WIDE- länken funkar inte, du får lägga till tecknet - själv
Framnav 97 g / 105 EUR https://r2-bike.com/SOUL-KOZAK-Hub-Front-Lefty-Hub-20-32-hole
Baknav 214 g / 210 EUR https://r2-bike.com/SOUL-KOZAK-Hub-rear-M-Netic-142-SH-SS-thru-axle-28-hole-SRAM-XD
Ekrar? D-Light, Aerolite, Aerocomp, CX-Ray etc. 300-360 g och 60-180 EUR
Nipplar, från 25 g och 20 EUR
Tape, 18 g och 18 EUR
 
Senast ändrad:
Nya leftyhjul
Sixten Fors sa:
xD? 12x142 bak? Hur funkar det med dish på Scalpel, är fälbanan rimligt centrerad över navets ekerflänsar?

Kan gå att bygga själv för 7000 kr och ca 1420-1450 gram. T.ex.

Fälg 25 mm / 372 g / 2x100 EUR https://r2-bike.com/BOR-Rim-29-XMD333-WIDE- länken funkar inte, du får lägga till tecknet - själv
Framnav 97 g / 105 EUR https://r2-bike.com/SOUL-KOZAK-Hub-Front-Lefty-Hub-20-32-hole
Baknav 214 g / 210 EUR https://r2-bike.com/SOUL-KOZAK-Hub-rear-M-Netic-142-SH-SS-thru-axle-28-hole-SRAM-XD
Ekrar? D-Light, Aerolite, Aerocomp, CX-Ray etc. 300-360 g och 60-180 EUR
Nipplar, från 25 g och 20 EUR
Tape, 18 g och 18 EUR

2015 års scalpel har helt vanliga 12x142 och rätt normalt ekråt så att säga, inte förskjutet så som på scalpel-si
 
Nya leftyhjul
Jensen sa:
Sixten Fors sa:
xD? 12x142 bak? Hur funkar det med dish på Scalpel, är fälbanan rimligt centrerad över navets ekerflänsar?

Kan gå att bygga själv för 7000 kr och ca 1420-1450 gram. T.ex.

Fälg 25 mm / 372 g / 2x100 EUR https://r2-bike.com/BOR-Rim-29-XMD333-WIDE- länken funkar inte, du får lägga till tecknet - själv
Framnav 97 g / 105 EUR https://r2-bike.com/SOUL-KOZAK-Hub-Front-Lefty-Hub-20-32-hole
Baknav 214 g / 210 EUR https://r2-bike.com/SOUL-KOZAK-Hub-rear-M-Netic-142-SH-SS-thru-axle-28-hole-SRAM-XD
Ekrar? D-Light, Aerolite, Aerocomp, CX-Ray etc. 300-360 g och 60-180 EUR
Nipplar, från 25 g och 20 EUR
Tape, 18 g och 18 EUR

2015 års scalpel har helt vanliga 12x142 och rätt normalt ekråt så att säga, inte förskjutet så som på scalpel-si
Tack. Bra att veta för att optimera val av ekrar.
 
Nya leftyhjul
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Sixten Fors sa:
xD? 12x142 bak? Hur funkar det med dish på Scalpel, är fälbanan rimligt centrerad över navets ekerflänsar?

Kan gå att bygga själv för 7000 kr och ca 1420-1450 gram. T.ex.

Fälg 25 mm / 372 g / 2x100 EUR https://r2-bike.com/BOR-Rim-29-XMD333-WIDE- länken funkar inte, du får lägga till tecknet - själv
Framnav 97 g / 105 EUR https://r2-bike.com/SOUL-KOZAK-Hub-Front-Lefty-Hub-20-32-hole
Baknav 214 g / 210 EUR https://r2-bike.com/SOUL-KOZAK-Hub-rear-M-Netic-142-SH-SS-thru-axle-28-hole-SRAM-XD
Ekrar? D-Light, Aerolite, Aerocomp, CX-Ray etc. 300-360 g och 60-180 EUR
Nipplar, från 25 g och 20 EUR
Tape, 18 g och 18 EUR

2015 års scalpel har helt vanliga 12x142 och rätt normalt ekråt så att säga, inte förskjutet så som på scalpel-si
Tack. Bra att veta för att optimera val av ekrar.

På scalpel-si, om vi pratar orginal nav osv så är det ju samma längd på ekrar över allt. Alltså alla 56 ekrar.

Så borde ju inte vara så svårt att räkna på ekrarna oavsett.

O ska man verkligen rekommendera soulkazak naven? Alltså om vi pratar om att få nå driftsäkert?
 
Senast ändrad:
Nya leftyhjul
Jensen sa:
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Sixten Fors sa:
12x142 bak? Hur funkar det med dish på Scalpel, är fälbanan rimligt centrerad över navets ekerflänsar?
2015 års scalpel har helt vanliga 12x142 och rätt normalt ekråt så att säga, inte förskjutet så som på scalpel-si
Tack. Bra att veta för att optimera val av ekrar.
På scalpel-si, om vi pratar orginal nav osv så är det ju samma längd på ekrar över allt. Alltså alla 56 ekrar. Så borde ju inte vara så svårt att räkna på ekrarna oavsett.
Tänkte snarare om det var 100% / 100% ekerspänning som det är om fälgen är centrerad över flänsarna, eller 100% / ca 65% ekerspänning som det blir när fälgen är förskjuten åt drivsidan. I det första fallet är det smartast att ha lika grova ekrar på båda sidorna, t.ex. D-Light 2.0/1.65 mm , medan om det är ojämn ekerspänning är det smartare att ha olika ekrar, t.ex. DT Comp 2.0/1.8 på drivsidan och DT Revo 2.0/1.5 på frisidan, om man är intresserad av optimera styrka vs. vikt. Vilket TS verkar vara.
 
Nya leftyhjul
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Sixten Fors sa:
12x142 bak? Hur funkar det med dish på Scalpel, är fälbanan rimligt centrerad över navets ekerflänsar?
2015 års scalpel har helt vanliga 12x142 och rätt normalt ekråt så att säga, inte förskjutet så som på scalpel-si
Tack. Bra att veta för att optimera val av ekrar.
På scalpel-si, om vi pratar orginal nav osv så är det ju samma längd på ekrar över allt. Alltså alla 56 ekrar. Så borde ju inte vara så svårt att räkna på ekrarna oavsett.
Tänkte snarare om det var 100% / 100% ekerspänning som det är om fälgen är centrerad över flänsarna, eller 100% / ca 65% ekerspänning som det blir när fälgen är förskjuten åt drivsidan. I det första fallet är det smartast att ha lika grova ekrar på båda sidorna, t.ex. D-Light 2.0/1.65 mm , medan om det är ojämn ekerspänning är det smartare att ha olika ekrar, t.ex. DT Comp 2.0/1.8 på drivsidan och DT Revo 2.0/1.5 på frisidan, om man är intresserad av optimera styrka vs. vikt. Vilket TS verkar vara.

i fallet med scalpel-si är fälgen centrerad mellan flänsarna på originalnaven. Nu har ju dock trådskaparen en 2015, alltså inte scalpel-SI med Ai offset, alltså bak hans bakhjul vara ekrat som ett hjul till vilken annan hoj som helst med 142 nav bak.
 
Nya leftyhjul
Blev ett framhjul från light bycycle carbonfälg 27mm och tune cannonball nav. Bakhjulet väntar jag med, där finns det mer att välja på. Ni som kör carbonhjul, hur är känslan mot alu.
 
Tillbaka
Topp