Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Förbrukar typ en kedja extra per år på grund av det, men alternativen till bashguards som visats här i tråden avskräcker…

Nya Orbea OCCAM
Ja, det kanske är lösningen! ?

Idag var min sonen enda barnet i gruppen med en bashguard. Alla andra hoppade med kedjan på lastpallarna. Nu är lastpallarna dock mjuka. En föräldrar gillar att hoppa på stwn, också utan bashguard. Han säger att kedjor är förbrukningsvara. Kanske sant, men jag undviker gärna risken att behöva går en mil genom skogen med en skadad drivlina.

Nya Orbea OCCAM
Dedär såg inte helt dumt ut! Men har shimano å känner nog inte för å byta hela linan för de. Finns de nå liknande för shimano, alt raceface?

Hittat denna men den e väl för fler drev i fram, och har ju inga skruvhål i klingan

Nya Orbea OCCAM
Finns Wolftooth camo som ska passa på shimano.

Nya Orbea OCCAM
Finns Wolftooth camo som ska passa på shimano.

Väldigt dyr lösning dock då man behöver spindeln till drevet, drevet och bashguarden, typ 2000:- totalt...

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
Tänkte byta bromsskivor till 203, behövs det någon adapter eller funkar det rakt av och original hjulen har centrumlås men är det internt eller externt?
Byter man storlek på skiva behöver man alltid byta adapter (byta, lägga till eller ta bort beroende på vad man byter från och till vad).

Fram är det troligen extern, för intern brukar inte få plats med 15-axel.
Bak kan det vara viket som. Enklast är ju att titta efter, för några helt säkra svar kommer du nog inte få, för det finns alltid en risk att de ändrat beroende på tillgång om båda passar.

Nya Orbea OCCAM
Hälsning från en styck Occam redo för en sommar på våra svenska bikeparks. 150mm uppgradering på Bomber gaffeln och Bomber CR 210x55 i bak. Ska bli spännande att hårdtesta! Cockpiten och däcken är sedan tidigare, extremt nöjd med dessa.
Occam3.jpg

Nya Orbea OCCAM
Får man fråga ifall någon i tråden kört både Occam och nya Scott Spark? Eller är det för off topic.. tänker mest på hur länkage beter sig i öppna läget och överlag hur dem båda fungerar i stockholms skogar där det ofta är rötter och stök men sällan några egentliga höjdmeter. Och vilken som ger minst pedalislag vid samma vevarmslängd.
Kom du fram till nåt klokt? Jag står och väger inför cykelköp och både spark och occam står på listan, vore intressant att höra vad du nåt för slutsats. Jag kommer från en gammal camber så oavsett vad jag köper så blir det ett rejält steg uppåt, men man vill ju köpa rätt ?
Cyklar mest Stockholmsskogarna också.

Nya Orbea OCCAM
Kom du fram till nåt klokt? Jag står och väger inför cykelköp och både spark och occam står på listan, vore intressant att höra vad du nåt för slutsats. Jag kommer från en gammal camber så oavsett vad jag köper så blir det ett rejält steg uppåt, men man vill ju köpa rätt ?
Min kopp av te:
Occam - Trail to light enduro
Spark - XC to trail

Nya Orbea OCCAM
Jag har gått från en Camber från 2016/20717 till en Occam. Jag är helnöjd :)
Är inte sparken mer åt XC-hållet?

Nya Orbea OCCAM
Jag har gått från en Camber från 2016/20717 till en Occam. Jag är helnöjd :)
Är inte sparken mer åt XC-hållet?
Jo visst är det så, men camber är ju väldigt XC jämfört med geometrin på dagens cyklar och har aldrig känt att det är cykeln som har varit hindret i tex hellasskogarna (däremot tekniken, konditionen, konsekvenstänk osv. ;) ).

Jag har testcyklat habit (gillade), fuel EX (klarar allt men kändes slö och det blev lite tråkigt, bara att sitta och trampa liksom), Top fuel (poppigare och roligare, såklart lite stötigare än EX).
Spark har jag bara kört på en parkering (gillade känslan men svårt att avgöra över en trottoarkant).
Occam har jag bara klämt på i butik..

Nya Orbea OCCAM
Jo visst är det så, men camber är ju väldigt XC jämfört med geometrin på dagens cyklar och har aldrig känt att det är cykeln som har varit hindret i tex hellasskogarna (däremot tekniken, konditionen, konsekvenstänk osv. ;) ).

Jag har testcyklat habit (gillade), fuel EX (klarar allt men kändes slö och det blev lite tråkigt, bara att sitta och trampa liksom), Top fuel (poppigare och roligare, såklart lite stötigare än EX).
Spark har jag bara kört på en parkering (gillade känslan men svårt att avgöra över en trottoarkant).
Pinkbike tyckte att Occam trampade näst bäst i deras cykeltest 2020 nära efter just Top Fuel. Och det är en väldigt pigg cykel att trampa.

Nya Orbea OCCAM
Haha nä. Har en massa tankar om dem båda. Kört orbes rise I terräng och gillar länkaget. Fick på den inga pedalislagmrn den kan ha kortare vevarmar o högre bb. Har provat nya spark på parkeringsplats men lockouten var alltid på (felinställd). Varje tramptag kändes magiskt effektivt, likt vissa recensenter har beskrivit den. Annars inget nytt. Kanske är länkaget i öppet läge störigt plusht o ineffektivt jämfört med Occam o nog kör man väl öppet för de mesta i Stockholm. Jag vet inte. Occam är effektivt för 140 men inte effektivare än min 2005 giant nrs direkt. Men känslan är spänstig o lik min gamla effektiva giant nrs. Kom du fram till nått ?

Nya Orbea OCCAM

Gjorde precis som du. Testade både Habit och Treks varianter men Orbean kändes bäst. Trek gillade jag inte alls.

Nya Orbea OCCAM
Den främre dämparbulten gick av i helgen. Ändå förvånad att den hållit sen 2021. Kruxet är att bulten gick av precis innan gängorna, så det sitter alltså en del fastgängad som är svår att komma åt, och det är tillräckligt mycket kvar av den fastgängade delen för inte kunna ta loss bakdämparen. Bulten gick i ett rent snitt dessutom, så jag kan inte använda den lösa delen för att gänga ur den som sitter.

Någon som har erfarenhet av detta eller vet hur man enklast löser det? Ska in till lbs och rådfråga men det hade varit skönast att lösa detta själv.

Nya Orbea OCCAM
Den främre dämparbulten gick av i helgen. Ändå förvånad att den hållit sen 2021. Kruxet är att bulten gick av precis innan gängorna, så det sitter alltså en del fastgängad som är svår att komma åt, och det är tillräckligt mycket kvar av den fastgängade delen för inte kunna ta loss bakdämparen. Bulten gick i ett rent snitt dessutom, så jag kan inte använda den lösa delen för att gänga ur den som sitter.

Någon som har erfarenhet av detta eller vet hur man enklast löser det? Ska in till lbs och rådfråga men det hade varit skönast att lösa detta själv.
Alu-skruv?
Fixa en rörbit som styrning och borra ett hål i den. Krävs nog ett extra långt borr (det finns extra långa, men jag vet inte var). Knacka i en (lång) torx (skruvmejsel eller långt bits) för att skruva ur den.

Nya Orbea OCCAM
99 % säker på att det är alu.

Tack! Tänkte på vänsterborr annars, men ditt förslag låter mer skonsamt
Vänsterborr kan funka och om den inte lyckas dra med sig skruven så blir det i alla fall ett hål. Men långa vänsterborr är nog svårare att hitta än långa höger.
Men oavsett skulle jag skaffat/tillverkat en bit stålrör som styrning så att hålet kommer i centrum och inte skadar något annat.

Edit: mät djupet noga och markera borret så du inte borrar för djupt.

Nya Orbea OCCAM

Vad säger livstids garanti då?

Nya Orbea OCCAM
Har grabbens Occam inne på Cykelhuset av samma anledning; ärendet ligger på nåt skrivbord hos Orbea sen flera veckor och väntar på bedömning för garanti. I mitt fall verkar det ha blivit skada på ramen också, lacken har spruckit på vänstra "vingen" där skruven går in. Har läst i nån tråd att det brukar gå på garanti, men vad vet jag. Både skruven och ramen är ju Orbeas så man kan ju tycka att det borde det.

Nya Orbea OCCAM
Vad säger livstids garanti då?
Livstids garanti är på ramen. Bulten(skruven) bör gå att reklamera om cykeln är <3 år. Det är ju ett ganska solklart ursprungsfel när de envisas med att leverera alu-skruv trots att massor gått av, alu-ramen uppdaterats till 2022 för att åtgärda problemet och de säljer en stålskruv som reserv del...

Men TS skrev: "Ska in till lbs och rådfråga men det hade varit skönast att lösa detta själv.", så han ville ha tips på hur man kan lösa det själv.

Nya Orbea OCCAM
Livstids garanti är på ramen. Bulten(skruven) bör gå att reklamera om cykeln är <3 år. Det är ju ett ganska solklart ursprungsfel när de envisas med att leverera alu-skruv trots att massor gått av, alu-ramen uppdaterats till 2022 för att åtgärda problemet och de säljer en stålskruv som reserv del...

Men TS skrev: "Ska in till lbs och rådfråga men det hade varit skönast att lösa detta själv.", så han ville ha tips på hur man kan lösa det själv.

Är det är garantiärende så hade jag låtit butiken lösa det. Så har man ryggen fri.

Nya Orbea OCCAM
Tack för alla svar!

Som jag skrev var ursprungstanken att lösa detta själv, men eftersom att det antagligen är ett garantiärende blir det nog via lbs ändå. De får kika på om det dykt upp nåt annat på ramen i samband med detta också, men jag har inte sett något.

En annan fråga: mitt framhjul blev helt deformerat efter en rejäl vurpa (säkert då som alu-bulten gick också, det var i alla fall då som jag uppmärksammade det), till den nivå att det inte gick att reparera. Har redan åtgärdat detta med ett nytt framhjul, men tror ni det går att claima det som garantiärende eller reklamation i efterhand? Jag anser inte att hjulet (DT Swiss M1900) borde gett vika så lätt som det gjorde.

Nya Orbea OCCAM
Tack för alla svar!

Som jag skrev var ursprungstanken att lösa detta själv, men eftersom att det antagligen är ett garantiärende blir det nog via lbs ändå. De får kika på om det dykt upp nåt annat på ramen i samband med detta också, men jag har inte sett något.

En annan fråga: mitt framhjul blev helt deformerat efter en rejäl vurpa (säkert då som alu-bulten gick också, det var i alla fall då som jag uppmärksammade det), till den nivå att det inte gick att reparera. Har redan åtgärdat detta med ett nytt framhjul, men tror ni det går att claima det som garantiärende eller reklamation i efterhand? Jag anser inte att hjulet (DT Swiss M1900) borde gett vika så lätt som det gjorde.
Nja...deformerad fälg efter vurpa tror jag är svårt att reklamera...men svårt att säga alltför mycket utan att veta mer om hur vurpan gick till och på vilket sätt hjulet gick sönder.
Dämparinfästningen däremot känns som ett solklart reklamationsärende i och med att det är ett så känt fel på dessa.

Nya Orbea OCCAM
En fundering:
Kikar på en H20 LT med shimano drivlina.
Går det på något sätt att flytta över min Sram drivlina jag har på en annan cykel? X01 vevar, XX1 kassett, XX1 kedja och GX AXS bakväxel.

Nya Orbea OCCAM
En fundering:
Kikar på en H20 LT med shimano drivlina.
Går det på något sätt att flytta över min Sram drivlina jag har på en annan cykel? X01 vevar, XX1 kassett, XX1 kedja och GX AXS bakväxel.
Det beror ju på. Är det gängat eller pressat vevlager på din nuvarande cykel? Du kommer oavsett att behöva byta body på bakhjulet för att kassetten ska passa. Vill du behålla bromsarna som sitter på?

Nya Orbea OCCAM
Det beror ju på. Är det gängat eller pressat vevlager på din nuvarande cykel? Du kommer oavsett att behöva byta body på bakhjulet för att kassetten ska passa. Vill du behålla bromsarna som sitter på?
Det är pressat på min nuvarande, Sram DUB. Hjulparet flyttar jag bara över tänkte jag, är ju modern standard på dom ( DT Swiss XM1700 med 56 Star ratchet). Flyttar gärna över bromsarna (Sram G2 Ultimate) också.

Nya Orbea OCCAM
Det är pressat på min nuvarande, Sram DUB. Hjulparet flyttar jag bara över tänkte jag, är ju modern standard på dom ( DT Swiss XM1700 med 56 Star ratchet). Flyttar gärna över bromsarna (Sram G2 Ultimate) också.
Ett sånt här då bara så är du i hamn.

Nya Orbea OCCAM
Ett sånt här då bara så är du i hamn.
Tack så mycket ? hur blir det år andra hållet då, att flytta över Shimano drivlinan till cykeln jag flyttar Sram ifrån som har pressfit?

Nya Orbea OCCAM
Tack så mycket ? hur blir det år andra hållet då, att flytta över Shimano drivlinan till cykeln jag flyttar Sram ifrån som har pressfit?
Borde bli ett sånt här på den.

Nya Orbea OCCAM

Har en 2022 Occam och det är tyvärr aluminumskruv på den också...

Tillbaka
Topp