Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
De e nog de man får överleva verkar de som. Å en kedja e ju inte hela världenFörbrukar typ en kedja extra per år på grund av det, men alternativen till bashguards som visats här i tråden avskräcker…
Förbrukar typ en kedja extra per år på grund av det, men alternativen till bashguards som visats här i tråden avskräcker…
www.bike-discount.de
Ja, det kanske är lösningen! ?![]()
X0 Eagle DUB MTB Wide 1x12-speed Crank 32T
Features - Sram X0 Eagle Transmission Crankset The most advanced aluminum crank SRAM has ever made All aluminum Perfect stiffness to weight ratio Unique, ground-breaking design, lightest aluminum crankset on the market...www.bike-discount.de
Ja, det kanske är lösningen! ?
Dedär såg inte helt dumt ut! Men har shimano å känner nog inte för å byta hela linan för de. Finns de nå liknande för shimano, alt raceface?![]()
X0 Eagle DUB MTB Wide 1x12-speed Crank 32T
Features - Sram X0 Eagle Transmission Crankset The most advanced aluminum crank SRAM has ever made All aluminum Perfect stiffness to weight ratio Unique, ground-breaking design, lightest aluminum crankset on the market...www.bike-discount.de
Dedär såg inte helt dumt ut! Men har shimano å känner nog inte för å byta hela linan för de. Finns de nå liknande för shimano, alt raceface?
Ok! Får kolla på de lite mer om islag blir ett jätteproblemMan kan köra denna vevar med Shimano drivlinan. Jag vet inte om man skulle behöva byta drev.
www.wolftoothcomponents.com
Väldigt dyr lösning dock då man behöver spindeln till drevet, drevet och bashguarden, typ 2000:- totalt...Finns Wolftooth camo som ska passa på shimano.
![]()
CAMO BashSpider for Shimano
The CAMO chainring system was created by the Wolf Tooth engineers for Chainline And Material Optimization on direct mount style Chainrings. The key advantages include: Perfect chainline, optimal material usage, less expensive replacement chainrings, fast chainring swapping and color.www.wolftoothcomponents.com
Väldigt dyr lösning dock då man behöver spindeln till drevet, drevet och bashguarden, typ 2000:- totalt...
Byter man storlek på skiva behöver man alltid byta adapter (byta, lägga till eller ta bort beroende på vad man byter från och till vad).Tänkte byta bromsskivor till 203, behövs det någon adapter eller funkar det rakt av och original hjulen har centrumlås men är det internt eller externt?
Kom du fram till nåt klokt? Jag står och väger inför cykelköp och både spark och occam står på listan, vore intressant att höra vad du nåt för slutsats. Jag kommer från en gammal camber så oavsett vad jag köper så blir det ett rejält steg uppåt, men man vill ju köpa rätt ?Får man fråga ifall någon i tråden kört både Occam och nya Scott Spark? Eller är det för off topic.. tänker mest på hur länkage beter sig i öppna läget och överlag hur dem båda fungerar i stockholms skogar där det ofta är rötter och stök men sällan några egentliga höjdmeter. Och vilken som ger minst pedalislag vid samma vevarmslängd.
Min kopp av te:Kom du fram till nåt klokt? Jag står och väger inför cykelköp och både spark och occam står på listan, vore intressant att höra vad du nåt för slutsats. Jag kommer från en gammal camber så oavsett vad jag köper så blir det ett rejält steg uppåt, men man vill ju köpa rätt ?
Cyklar mest Stockholmsskogarna också.
Jag har gått från en Camber från 2016/20717 till en Occam. Jag är helnöjd :)Kom du fram till nåt klokt? Jag står och väger inför cykelköp och både spark och occam står på listan, vore intressant att höra vad du nåt för slutsats. Jag kommer från en gammal camber så oavsett vad jag köper så blir det ett rejält steg uppåt, men man vill ju köpa rätt ?
Jo visst är det så, men camber är ju väldigt XC jämfört med geometrin på dagens cyklar och har aldrig känt att det är cykeln som har varit hindret i tex hellasskogarna (däremot tekniken, konditionen, konsekvenstänk osv. ;) ).Jag har gått från en Camber från 2016/20717 till en Occam. Jag är helnöjd :)
Är inte sparken mer åt XC-hållet?
Pinkbike tyckte att Occam trampade näst bäst i deras cykeltest 2020 nära efter just Top Fuel. Och det är en väldigt pigg cykel att trampa.Jo visst är det så, men camber är ju väldigt XC jämfört med geometrin på dagens cyklar och har aldrig känt att det är cykeln som har varit hindret i tex hellasskogarna (däremot tekniken, konditionen, konsekvenstänk osv. ;) ).
Jag har testcyklat habit (gillade), fuel EX (klarar allt men kändes slö och det blev lite tråkigt, bara att sitta och trampa liksom), Top fuel (poppigare och roligare, såklart lite stötigare än EX).
Spark har jag bara kört på en parkering (gillade känslan men svårt att avgöra över en trottoarkant).
Occam har jag bara klämt på i butik..
Haha nä. Har en massa tankar om dem båda. Kört orbes rise I terräng och gillar länkaget. Fick på den inga pedalislagmrn den kan ha kortare vevarmar o högre bb. Har provat nya spark på parkeringsplats men lockouten var alltid på (felinställd). Varje tramptag kändes magiskt effektivt, likt vissa recensenter har beskrivit den. Annars inget nytt. Kanske är länkaget i öppet läge störigt plusht o ineffektivt jämfört med Occam o nog kör man väl öppet för de mesta i Stockholm. Jag vet inte. Occam är effektivt för 140 men inte effektivare än min 2005 giant nrs direkt. Men känslan är spänstig o lik min gamla effektiva giant nrs. Kom du fram till nått ?Kom du fram till nåt klokt? Jag står och väger inför cykelköp och både spark och occam står på listan, vore intressant att höra vad du nåt för slutsats. Jag kommer från en gammal camber så oavsett vad jag köper så blir det ett rejält steg uppåt, men man vill ju köpa rätt ?
Gjorde precis som du. Testade både Habit och Treks varianter men Orbean kändes bäst. Trek gillade jag inte alls.Jo visst är det så, men camber är ju väldigt XC jämfört med geometrin på dagens cyklar och har aldrig känt att det är cykeln som har varit hindret i tex hellasskogarna (däremot tekniken, konditionen, konsekvenstänk osv. ;) ).
Jag har testcyklat habit (gillade), fuel EX (klarar allt men kändes slö och det blev lite tråkigt, bara att sitta och trampa liksom), Top fuel (poppigare och roligare, såklart lite stötigare än EX).
Spark har jag bara kört på en parkering (gillade känslan men svårt att avgöra över en trottoarkant).
Occam har jag bara klämt på i butik..
Alu-skruv?Den främre dämparbulten gick av i helgen. Ändå förvånad att den hållit sen 2021. Kruxet är att bulten gick av precis innan gängorna, så det sitter alltså en del fastgängad som är svår att komma åt, och det är tillräckligt mycket kvar av den fastgängade delen för inte kunna ta loss bakdämparen. Bulten gick i ett rent snitt dessutom, så jag kan inte använda den lösa delen för att gänga ur den som sitter.
Någon som har erfarenhet av detta eller vet hur man enklast löser det? Ska in till lbs och rådfråga men det hade varit skönast att lösa detta själv.
99 % säker på att det är alu.Alu-skruv?
Fixa en rörbit som styrning och borra ett hål i den. Knacka i en (lång) torx (skruvmejsel eller långt bits)
Säkert alu, occamgruppen på fejjan skriver nån om de minst en gång i veckan känns de som.99 % säker på att det är alu.
Tack! Tänkte på vänsterborr annars, men ditt förslag låter mer skonsamt
Vänsterborr kan funka och om den inte lyckas dra med sig skruven så blir det i alla fall ett hål. Men långa vänsterborr är nog svårare att hitta än långa höger.99 % säker på att det är alu.
Tack! Tänkte på vänsterborr annars, men ditt förslag låter mer skonsamt
Har inte TS bytt skruven är det med stor sannolikhet aluminium. Då är det i alla fall ganska lättborrat.Säkert alu, occamgruppen på fejjan skriver nån om de minst en gång i veckan känns de som.
Lång borr bör hittas på en välsorterad bygghandel.
Vad säger livstids garanti då?Den främre dämparbulten gick av i helgen. Ändå förvånad att den hållit sen 2021. Kruxet är att bulten gick av precis innan gängorna, så det sitter alltså en del fastgängad som är svår att komma åt, och det är tillräckligt mycket kvar av den fastgängade delen för inte kunna ta loss bakdämparen. Bulten gick i ett rent snitt dessutom, så jag kan inte använda den lösa delen för att gänga ur den som sitter.
Någon som har erfarenhet av detta eller vet hur man enklast löser det? Ska in till lbs och rådfråga men det hade varit skönast att lösa detta själv.
Livstids garanti är på ramen. Bulten(skruven) bör gå att reklamera om cykeln är <3 år. Det är ju ett ganska solklart ursprungsfel när de envisas med att leverera alu-skruv trots att massor gått av, alu-ramen uppdaterats till 2022 för att åtgärda problemet och de säljer en stålskruv som reserv del...Vad säger livstids garanti då?
Livstids garanti är på ramen. Bulten(skruven) bör gå att reklamera om cykeln är <3 år. Det är ju ett ganska solklart ursprungsfel när de envisas med att leverera alu-skruv trots att massor gått av, alu-ramen uppdaterats till 2022 för att åtgärda problemet och de säljer en stålskruv som reserv del...
Men TS skrev: "Ska in till lbs och rådfråga men det hade varit skönast att lösa detta själv.", så han ville ha tips på hur man kan lösa det själv.
Nja...deformerad fälg efter vurpa tror jag är svårt att reklamera...men svårt att säga alltför mycket utan att veta mer om hur vurpan gick till och på vilket sätt hjulet gick sönder.Tack för alla svar!
Som jag skrev var ursprungstanken att lösa detta själv, men eftersom att det antagligen är ett garantiärende blir det nog via lbs ändå. De får kika på om det dykt upp nåt annat på ramen i samband med detta också, men jag har inte sett något.
En annan fråga: mitt framhjul blev helt deformerat efter en rejäl vurpa (säkert då som alu-bulten gick också, det var i alla fall då som jag uppmärksammade det), till den nivå att det inte gick att reparera. Har redan åtgärdat detta med ett nytt framhjul, men tror ni det går att claima det som garantiärende eller reklamation i efterhand? Jag anser inte att hjulet (DT Swiss M1900) borde gett vika så lätt som det gjorde.
Det beror ju på. Är det gängat eller pressat vevlager på din nuvarande cykel? Du kommer oavsett att behöva byta body på bakhjulet för att kassetten ska passa. Vill du behålla bromsarna som sitter på?En fundering:
Kikar på en H20 LT med shimano drivlina.
Går det på något sätt att flytta över min Sram drivlina jag har på en annan cykel? X01 vevar, XX1 kassett, XX1 kedja och GX AXS bakväxel.
Det är pressat på min nuvarande, Sram DUB. Hjulparet flyttar jag bara över tänkte jag, är ju modern standard på dom ( DT Swiss XM1700 med 56 Star ratchet). Flyttar gärna över bromsarna (Sram G2 Ultimate) också.Det beror ju på. Är det gängat eller pressat vevlager på din nuvarande cykel? Du kommer oavsett att behöva byta body på bakhjulet för att kassetten ska passa. Vill du behålla bromsarna som sitter på?
Ett sånt här då bara så är du i hamn.Det är pressat på min nuvarande, Sram DUB. Hjulparet flyttar jag bara över tänkte jag, är ju modern standard på dom ( DT Swiss XM1700 med 56 Star ratchet). Flyttar gärna över bromsarna (Sram G2 Ultimate) också.
Tack så mycket ? hur blir det år andra hållet då, att flytta över Shimano drivlinan till cykeln jag flyttar Sram ifrån som har pressfit?Ett sånt här då bara så är du i hamn.
![]()
SRAM DUB BSA Bottom Bracket
DUB combines the advantages of both axle standards, offering the perfect compromise between large bearings and axle stiffness. The new axle diameter is 28.99 mm. This overview shows which bottom bracket fits your frame. Specifications: Application:www.bike-components.de
Borde bli ett sånt här på den.Tack så mycket ? hur blir det år andra hållet då, att flytta över Shimano drivlinan till cykeln jag flyttar Sram ifrån som har pressfit?
Passar Fox DHX eller DHX2 på en Occam H20 LT 2022 i str L? Kanske overkill med coil men har velat testa det nu ett tag
Har en 2022 Occam och det är tyvärr aluminumskruv på den också...Livstids garanti är på ramen. Bulten(skruven) bör gå att reklamera om cykeln är <3 år. Det är ju ett ganska solklart ursprungsfel när de envisas med att leverera alu-skruv trots att massor gått av, alu-ramen uppdaterats till 2022 för att åtgärda problemet och de säljer en stålskruv som reserv del...
Men TS skrev: "Ska in till lbs och rådfråga men det hade varit skönast att lösa detta själv.", så han ville ha tips på hur man kan lösa det själv.
Ja. Men du har nytt länkage. Vissa hävdar att det förbättrar situationen.Har en 2022 Occam och det är tyvärr aluminumskruv på den också...