Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM

Från Orbea's hemsida och H20 LT spec: Linkage compatible with OC multitool.

1692354813894.png

Nya Orbea OCCAM
Om man bort med droppern, wire och hölje, måste man lossa bb då för att komma åt? Jag tycker att höljet ger lite väl mycket motstånd när jag försöker dra ut det framifrån.

Nya Orbea OCCAM
Om man bort med droppern, wire och hölje, måste man lossa bb då för att komma åt? Jag tycker att höljet ger lite väl mycket motstånd när jag försöker dra ut det framifrån.
Det är inte bara själva skumgummi röret som höljet går genom i ramen som gör att det kärvar? Vet att det bråkat för mig ibland. Aldrig behövt ta av bb på Occamen när jag bytt allt.

Fick dock göra på en Laufey så är det som på den så kommer du åt där genom.

Nya Orbea OCCAM
Uppmärksammade detta för ett tag sedan på min H20 -22, men bakhjulet verkar inte vara centrerat mot sadelstolpsröret, eller så är det en synvilla? ? På bilden har jag inte original fälgarna, men det var samma sak med dom. Hjulet är inte löst, vobblar inte, utan snurrar väldigt rakt och fint. Jag vet inte, det kanske ska vara på så här på Orbean?

Bilagor

• IMG_1542.jpeg
    IMG_1542.jpeg
    503.9 KB · Besök: 152
Nya Orbea OCCAM
Uppmärksammade detta för ett tag sedan på min H20 -22, men bakhjulet verkar inte vara centrerat mot sadelstolpsröret, eller så är det en synvilla? ? På bilden har jag inte original fälgarna, men det var samma sak med dom. Hjulet är inte löst, vobblar inte, utan snurrar väldigt rakt och fint. Jag vet inte, det kanske ska vara på så här på Orbean?
Jag hade likadant på min M30 innan jag fick baksvingen bytt på garanti (annan orsak). Jag gissar att svingen är lite skev.

Nya Orbea OCCAM
Dedär måste ja hem å kolla?

Nya Orbea OCCAM
Med tanke på hur mycket svingen rör sig (och flexar) under användning så har jag svårt att se att det skulle vara ett stort problem. Men jag är långt ifrån expert på ämnet.
Alltså om det är en ren offset kan det nog vara lugnt men om hjulet pekar lite snett lär det ju både märkas och vara rätt irriterande.

Måste hem och kolla..

Nya Orbea OCCAM
Mitt är också spikrakt. Att kolla så dish på hjulet stämmer känns som aktivitet ett.

Jag tog fram avbitaren i veckan och uppgraderade mig till en LT. Varför jag inte gjort den snabba operationen tidigare när jag haft den sen april 2020 är lite oklart.
Visa bilaga 653881
Jag la hjulet på ett bord och mätte från bordet till fälgen på båda sidor och avståndet är samma. Att det skulle vara nått med baksvingen på en sprillans ny cykel som förskjuter bakhjulet i sidled verkar ju extremt långsökt. Jag vet inte om det är synvilla eller inte, och om kameran på mobilen spelar en ett spratt. Jag har inte funderat på detta så mycket mer sen sist, utan cyklar vidare när allt funkar så bra och inget krånglar. ?

Nya Orbea OCCAM
Jag la hjulet på ett bord och mätte från bordet till fälgen på båda sidor och avståndet är samma. Att det skulle vara nått med baksvingen på en sprillans ny cykel som förskjuter bakhjulet i sidled verkar ju extremt långsökt. Jag vet inte om det är synvilla eller inte, och om kameran på mobilen spelar en ett spratt. Jag har inte funderat på detta så mycket mer sen sist, utan cyklar vidare när allt funkar så bra och inget krånglar. ?

Jag skulle tänka att sannolikheten är högre att baksvingen är sned än att hjulet är dishad fel på en ny cykel.

Från bilden verkar det klart skev. Om det är baksvingen borde man kunna ser att däcket kommer närmare höger en vänsterstag.

Nya Orbea OCCAM
Jag skulle tänka att sannolikheten är högre att baksvingen är sned än att hjulet är dishad fel på en ny cykel.

Från bilden verkar det klart skev. Om det är baksvingen borde man kunna ser att däcket kommer närmare höger en vänsterstag.
Hjulen (DT Swiss XM1700) är från min gamla cykel, och alltså inte hjulen som kom med cykeln. Jo hjulet ligger 4-5mm närmare höger stag än vänster. Aja har mailat bilden till Cykloteket och får höra vad dom säger.

Nya Orbea OCCAM
Om nu baksvingen är sned mera mot höger, borde inte det påverka växlingen också?

Växling blir bättre, framförallt när man har ett "modernt" vevparti med 55 mm kedjelinjen. Kanske rör kedjan sig mot nästa drevet när man kör på minsta drevet. Man har dock större risk att kedjan rör sig mot däcket.

Nya Orbea OCCAM
På min ram var det som om hjulet var lite dishat, ren förskjutning i sidled.
Förtydligande: det såg alltså ut precis som om hjulet hade varit dishat, men hjulet var inte det. Det var svingen som var lite skev i sidled. Svingen byttes på garanti pga spricka, och med den nya svingen satt samma hjul rakt i ramen. Nu är hjulet också bytt, och det nya hjulet byggdes utan dish och sitter också rakt.

Nya Orbea OCCAM
Förtydligande: det såg alltså ut precis som om hjulet hade varit dishat, men hjulet var inte det. Det var svingen som var lite skev i sidled. Svingen byttes på garanti pga spricka, och med den nya svingen satt samma hjul rakt i ramen. Nu är hjulet också bytt, och det nya hjulet byggdes utan dish och sitter också rakt.
Ja det verkar ju som min sving också är lite sned i sidled. Tog det lång tid att få en ny sving? Jag har iaf mailat bilder till Cykloteket som har kontaktat Orbea Sverige, får vi höra vad dom säger.

Nya Orbea OCCAM
Ja det verkar ju som min sving också är lite sned i sidled. Tog det lång tid att få en ny sving? Jag har iaf mailat bilder till Cykloteket som har kontaktat Orbea Sverige, får vi höra vad dom säger.
Jag har bytt sving (endast kedjestag) två ggr. Båda gångerna på garanti och båda gångerna har det tagit kanske två-tre veckor att få delarna, om jag minns rätt. Detta var kolfibervarianten. Men ingen av reklamationerna har varit pga att svingen var sned.

Nya Orbea OCCAM
Har kikat på lite bilder (Google) på bakhjulet i förhållande till sadelstolpen på Occam och hittade minst 3st där bakhjulet var förskjutet åt precis samma håll som mitt. Det känns ju lite märkligt att Orbea skulle släppa igenom massa cyklar med sned baksving om det nu inte ska vara så och har en funktion. Ska bli intressant vad Orbea Sverige säger om det hela.

Nya Orbea OCCAM
Verkar vara en ny Occam på gång…
Blir intressant att se om något kan ändras till det bättre, nuvarande känns väl hyfsat modern i geometri etc… lär väl bli med Sram UDH i a f
(dags för en ny tråd: ”ny-nya Orbea Occam”? ?)

Nya Orbea OCCAM
Verkar vara en ny Occam på gång…
Blir intressant att se om något kan ändras till det bättre, nuvarande känns väl hyfsat modern i geometri etc… lär väl bli med Sram UDH i a f
(dags för en ny tråd: ”ny-nya Orbea Occam”? ?)
Den har lanserats nu

Det nya verkar vara lite längre och flackare geo samt lockout vid styret. Nästan lite som en DC cykel, fast med 140mm i slag. Kanske blir den perfekta cykeln för svensk stig?

Nya Orbea OCCAM
Nya Orbea OCCAM
Den har lanserats nu

Det nya verkar vara lite längre och flackare geo samt lockout vid styret. Nästan lite som en DC cykel, fast med 140mm i slag. Kanske blir den perfekta cykeln för svensk stig?
Lockout är ett klart minus för min del. Och är det där någon slags kabeldragning genom styrlagret, hoppas det är VÄL genomtänkt i så fall… Måste säga att min gamla 150/140 nästan känns som den perfekta kompromissen mellan de två nya modellerna.

Edit: Stavning

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
Lockout är ett klart minus för min del. Och är det där någon slags kabeldragning genom styrlagret, hoppas det är VÄL genomtänkt i så fall… Måste säga att min gamla 150/140 nästan känns som den perfekta kompromissen mellan de två nya modellerna.

Edit: Stavning
Fast om jag inte ser helt fel så är det SL som drabbas av en Lockout. LT modellen ser ut att slippa det iaf.

Nya Orbea OCCAM
Känns inte som den nya är dramatiskt annorlunda - skönt, då slipper man kasta sig på köpknappen med nuvarande Eurokurs… ?
(fast idag gnekade det irriterande från mitt länkage, trots rätt nya lager…?)

Tillbaka
Topp