unsuspected
Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vad har ni för flaskor och fäste på era? Letar åt sambon.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kör med Camelbak Podium dirt och Specialized Zee cage left.Vad har ni för flaskor och fäste på era? Letar åt sambon.
Vad har ni för flaskor och fäste på era? Letar åt sambon.
Exakt samma ? (fast förvisso camelback podium chill dirt men det är ju i princip så nära samma det kan bli ?)Jag kör med Camelbak Podium dirt och Specialized Zee cage left.
Rättning mittåt. Jag har också chill dirt.Exakt samma ? (fast förvisso camelback podium chill dirt men det är ju i princip så nära samma det kan bli ?)
?? bra kombo ?Rättning mittåt. Jag har också chill dirt.
Fidlock vrider åt fel håll för att passa på occam. Går inte att få loss flaskan.Låter som att den samlade expertisen har talat.
Är Fidlock utanför tävlan?
Det kommer en Fidlock som vrids åt andra hållet i höst fick jag som svar när jag frågade. Väldigt smidig lösning, om än dyr..Låter som att den samlade expertisen har talat.
Är Fidlock utanför tävlan?
Hmm tåls att tänka på även om priset blir högre.Det kommer en Fidlock som vrids åt andra hållet i höst fick jag som svar när jag frågade. Väldigt smidig lösning, om än dyr..
ska väl passa alla med 2022-länkage? Det är väl bara H30 som inte fått nya länken (eller i alla fall inte fick det första året)?Hola.
Någon som vet om multitoolet passar på h20 och inte bara på m20?
Hola.
Någon som vet om multitoolet passar på h20 och inte bara på m20?
Det är inte bara själva skumgummi röret som höljet går genom i ramen som gör att det kärvar? Vet att det bråkat för mig ibland. Aldrig behövt ta av bb på Occamen när jag bytt allt.Om man bort med droppern, wire och hölje, måste man lossa bb då för att komma åt? Jag tycker att höljet ger lite väl mycket motstånd när jag försöker dra ut det framifrån.
Jag hade likadant på min M30 innan jag fick baksvingen bytt på garanti (annan orsak). Jag gissar att svingen är lite skev.Uppmärksammade detta för ett tag sedan på min H20 -22, men bakhjulet verkar inte vara centrerat mot sadelstolpsröret, eller så är det en synvilla? ? På bilden har jag inte original fälgarna, men det var samma sak med dom. Hjulet är inte löst, vobblar inte, utan snurrar väldigt rakt och fint. Jag vet inte, det kanske ska vara på så här på Orbean?
Dedär måste ja hem å kolla?Uppmärksammade detta för ett tag sedan på min H20 -22, men bakhjulet verkar inte vara centrerat mot sadelstolpsröret, eller så är det en synvilla? ? På bilden har jag inte original fälgarna, men det var samma sak med dom. Hjulet är inte löst, vobblar inte, utan snurrar väldigt rakt och fint. Jag vet inte, det kanske ska vara på så här på Orbean?
Okey, är detta något ”generellt” fenomen på alla FS? Och är det bara cykla vidare och se glad ut?Jag hade likadant på min M30 innan jag fick baksvingen bytt på garanti (annan orsak). Jag gissar att svingen är lite skev.
Med tanke på hur mycket svingen rör sig (och flexar) under användning så har jag svårt att se att det skulle vara ett stort problem. Men jag är långt ifrån expert på ämnet.Okey, är detta något ”generellt” fenomen på alla FS? Och är det bara cykla vidare och se glad ut?
Alltså om det är en ren offset kan det nog vara lugnt men om hjulet pekar lite snett lär det ju både märkas och vara rätt irriterande.Med tanke på hur mycket svingen rör sig (och flexar) under användning så har jag svårt att se att det skulle vara ett stort problem. Men jag är långt ifrån expert på ämnet.
Mitt hjul är inte snett, men lite förskjutet i sidledAlltså om det är en ren offset kan det nog vara lugnt men om hjulet pekar lite snett lär det ju både märkas och vara rätt irriterande.
Måste hem och kolla..
På min ram var det som om hjulet var lite dishat, ren förskjutning i sidled.Alltså om det är en ren offset kan det nog vara lugnt men om hjulet pekar lite snett lär det ju både märkas och vara rätt irriterande.
Måste hem och kolla..
Jag la hjulet på ett bord och mätte från bordet till fälgen på båda sidor och avståndet är samma. Att det skulle vara nått med baksvingen på en sprillans ny cykel som förskjuter bakhjulet i sidled verkar ju extremt långsökt. Jag vet inte om det är synvilla eller inte, och om kameran på mobilen spelar en ett spratt. Jag har inte funderat på detta så mycket mer sen sist, utan cyklar vidare när allt funkar så bra och inget krånglar. ?Mitt är också spikrakt. Att kolla så dish på hjulet stämmer känns som aktivitet ett.
Jag tog fram avbitaren i veckan och uppgraderade mig till en LT. Varför jag inte gjort den snabba operationen tidigare när jag haft den sen april 2020 är lite oklart.
Visa bilaga 653881
Jag la hjulet på ett bord och mätte från bordet till fälgen på båda sidor och avståndet är samma. Att det skulle vara nått med baksvingen på en sprillans ny cykel som förskjuter bakhjulet i sidled verkar ju extremt långsökt. Jag vet inte om det är synvilla eller inte, och om kameran på mobilen spelar en ett spratt. Jag har inte funderat på detta så mycket mer sen sist, utan cyklar vidare när allt funkar så bra och inget krånglar. ?
Hjulen (DT Swiss XM1700) är från min gamla cykel, och alltså inte hjulen som kom med cykeln. Jo hjulet ligger 4-5mm närmare höger stag än vänster. Aja har mailat bilden till Cykloteket och får höra vad dom säger.Jag skulle tänka att sannolikheten är högre att baksvingen är sned än att hjulet är dishad fel på en ny cykel.
Från bilden verkar det klart skev. Om det är baksvingen borde man kunna ser att däcket kommer närmare höger en vänsterstag.
Om nu baksvingen är sned mera mot höger, borde inte det påverka växlingen också?Hjulen (DT Swiss XM1700) är från min gamla cykel, och alltså inte hjulen som kom med cykeln. Jo hjulet ligger 4-5mm närmare höger stag än vänster. Aja har mailat bilden till Cykloteket och får höra vad dom säger.
Om nu baksvingen är sned mera mot höger, borde inte det påverka växlingen också?
Kan hjulet varit dishat på din gamla cykel, vad var det för märke o modell?
Hjulen är köpta separat till min dåvarande cykel, Trek Top Fuel 8 2021. Bytte ut original hjulen rätt omgående. Och dom var centrerade på den cykeln.Kan hjulet varit dishat på din gamla cykel, vad var det för märke o modell?
Förtydligande: det såg alltså ut precis som om hjulet hade varit dishat, men hjulet var inte det. Det var svingen som var lite skev i sidled. Svingen byttes på garanti pga spricka, och med den nya svingen satt samma hjul rakt i ramen. Nu är hjulet också bytt, och det nya hjulet byggdes utan dish och sitter också rakt.På min ram var det som om hjulet var lite dishat, ren förskjutning i sidled.
Ja det verkar ju som min sving också är lite sned i sidled. Tog det lång tid att få en ny sving? Jag har iaf mailat bilder till Cykloteket som har kontaktat Orbea Sverige, får vi höra vad dom säger.Förtydligande: det såg alltså ut precis som om hjulet hade varit dishat, men hjulet var inte det. Det var svingen som var lite skev i sidled. Svingen byttes på garanti pga spricka, och med den nya svingen satt samma hjul rakt i ramen. Nu är hjulet också bytt, och det nya hjulet byggdes utan dish och sitter också rakt.
Jag har bytt sving (endast kedjestag) två ggr. Båda gångerna på garanti och båda gångerna har det tagit kanske två-tre veckor att få delarna, om jag minns rätt. Detta var kolfibervarianten. Men ingen av reklamationerna har varit pga att svingen var sned.Ja det verkar ju som min sving också är lite sned i sidled. Tog det lång tid att få en ny sving? Jag har iaf mailat bilder till Cykloteket som har kontaktat Orbea Sverige, får vi höra vad dom säger.
Den har lanserats nuVerkar vara en ny Occam på gång…
Blir intressant att se om något kan ändras till det bättre, nuvarande känns väl hyfsat modern i geometri etc… lär väl bli med Sram UDH i a f
(dags för en ny tråd: ”ny-nya Orbea Occam”? ?)
Lockout är ett klart minus för min del. Och är det där någon slags kabeldragning genom styrlagret, hoppas det är VÄL genomtänkt i så fall… Måste säga att min gamla 150/140 nästan känns som den perfekta kompromissen mellan de två nya modellerna.Den har lanserats nu
Det nya verkar vara lite längre och flackare geo samt lockout vid styret. Nästan lite som en DC cykel, fast med 140mm i slag. Kanske blir den perfekta cykeln för svensk stig?
![]()
OCCAM-SL
Your bike should match your vision of the ride, adapting to whatever adventure your trail takes you on. Occam SL opens up big mountain adventures and long distances. Light and efficient, the fast trail geometry and efficient suspension bring control and fwww.orbea.com
Håller med. Har alltid stört mig lite på att Rallon-ramen varit snyggare än Occam.Vajrar genom headset, nej tack.
Annars en väldigt snygg men diskret visuell uppdatering av ramen.
Fast om jag inte ser helt fel så är det SL som drabbas av en Lockout. LT modellen ser ut att slippa det iaf.Lockout är ett klart minus för min del. Och är det där någon slags kabeldragning genom styrlagret, hoppas det är VÄL genomtänkt i så fall… Måste säga att min gamla 150/140 nästan känns som den perfekta kompromissen mellan de två nya modellerna.
Edit: Stavning