Det är inte artikelnummer utan modellbeteckning. Modellbetecknngen är sökbar och där kan du även se dimmensioner.
Från Bluepaper för alu-ramen
(Obeservera att Main Pivot (undre pivot) skiljer sig mellan alu- och kol-ramar)
BEARINGS REAR AXLE 6803 2
27.1 LINKAGE-SEATSTAYS BEARINGS ENDURO MAX 6800 4
27.2 LINKAGE-SHOCK YOKE BEARINGS. ENDURO MAX 6802 2
15.1 MAIN PIVOT BEARING HYDRO 6801 2
Så för ett komplett lagerbyte behöver du:
2st 6803-lager till bakaxeln
17x26x5 mm
4st 6800-lager till sadelstagen där de fäster i Y-bygeln
10x19x5 mm
2st 6802-lager till där Y-bygeln ledas mot framtriangeln i ramen
15x24x5 mm
2st 6801-lager till där kedjestagen fäster i framtriangeln
12x21x5 mm
6803 LLU MAX BO Rillenkugellager vollkugelig 26x17x5 mm ( 17x26x5 mm ) - Korrosionsarm mit Black Oxide Ringen und Teflon Fett - Vollkugellager.
www.kugellager-shop.net
6800 LLU MAX BO Rillenkugellager vollkugelig 19x10x5 mm ( 10x19x5 mm ) - Korrosionsarm mit Black Oxide Ringen und Teflon Fett - Vollkugellager.
www.kugellager-shop.net
6802 LLU MAX BO Rillenkugellager vollkugelig 24x15x5 mm - Korrosionsarm mit Black Oxide Ringen und Teflon Fett - Vollkugellager.
www.kugellager-shop.net
6801 LLU MAX BO Rillenkugellager vollkugelig 21x12x5 mm - Korrosionsarm mit Black Oxide Ringen und Teflon Fett - Vollkugellager.
www.kugellager-shop.net
Dessutom behöver du verktyg att ta ur lagren samt pressa i nya.
För att pressa i lager finns det bra pressverktyg till rimliga pengar på typ amazon och ebay. Jag har ett sånt här kit:
https://www.amazon.se/Fayrimi-Cykel-raeder-installation-monteringsverktyg/dp/B0BF56CRQ5/ref=sr_1_6?crid=1T9X6MRZRSAKI&dib=eyJ2IjoiMSJ9.ruNS7YzY7XCBEteFFcM3M2nGTD2Rs_UDhdAIMyGx2gidlD20X0rAt9LIeFJb_5s_pOeXY2zg_XZfeg55nD3gPf-eHwfv9EV3vZ0RK2mxmmX3wu7ZZhsKq5o-gyFxpoc7WdKFhsWwsrphxBtsodvekBrOec2o0tkmSdZLQNFcpUVhqbig_onnplZ5MlZggBR3vF63M1YPCo5Bt_N8JacfU1aNz7pJ5VV5sWOsJQNrScucp3-MWqdshPYCb-2eFO_0Jj3j7oEiCyV5BQJifTwmhtwz5kaRZv-BktzLqbQixkk.Mhi_L5Pd06Lr0MJLls97LsnrJlQqWaxUt90xrs7PBCU&dib_tag=se&keywords=cykel+lager+pressverktyg&qid=1723275557&sprefix=cykel+lager+pressverktyg,aps,89&sr=8-6
Det klarar praktiskt taget alla lager på en cykel.
För att ta ur finns div verktyg.
T ex:
BearingProTools har varianter som baseras på att man spännre en expander i lagret och knackar ur dem
Below are our bearing pullers sold individually by size. Many of the same tools can be used for frames and hubs, but we have a few extra tools made specifically for hubs, which can be found here. If you're looking for a ready-made kit of tools to suit your frame, see the 'Tool Kits by Bike'...
www.bearingprotools.com
RapidRacerProducts har eleganta i- och urpressningsverktyg:
The Bearing Press and Extraction Tool is a simple tool used to extract and insert linkage bearings on mountain bikes
www.rapidracerproducts.com
De första är inte så dyra, de andra är lite mer kostsamma har jag för mig.
Övre pivot-lager sitter i ramen på både alu och kol och behöver knackas ur
Main pivot sitter i kedjestagen på alu- så det, samt de kring bakaxeln och de i sadelstagen och de i Y-bygeln går att pressa ur.
Jag köpte kittet från ebay/amazon för att pressa i och så tillverkade jag egna urpressningsdelar inspirerade av RapidRacer, en cylindrisk ihålig del som "tar emot" lagret och en mindre som trycker ur det:
Typ såhär:
Visa bilaga 718148Visa bilaga 718147
Visa bilaga 718146
De som behöver knackas ur tog jag med en drivdon och knackade försiktigt runt om. Till nästa gång ska jag fixa nåt som spänner fast i centrum så jag kan knacka mitt i...typ liknande BearingProTools