Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Det är inte artikelnummer utan modellbeteckning. Modellbetecknngen är sökbar och där kan du även se dimmensioner.

Från Bluepaper för alu-ramen (Obeservera att Main Pivot (undre pivot) skiljer sig mellan alu- och kol-ramar)

BEARINGS REAR AXLE 6803 2
27.1 LINKAGE-SEATSTAYS BEARINGS ENDURO MAX 6800 4
27.2 LINKAGE-SHOCK YOKE BEARINGS. ENDURO MAX 6802 2
15.1 MAIN PIVOT BEARING HYDRO 6801 2

Så för ett komplett lagerbyte behöver du:
2st 6803-lager till bakaxeln 17x26x5 mm
4st 6800-lager till sadelstagen där de fäster i Y-bygeln 10x19x5 mm
2st 6802-lager till där Y-bygeln ledas mot framtriangeln i ramen 15x24x5 mm
2st 6801-lager till där kedjestagen fäster i framtriangeln 12x21x5 mm

Dessutom behöver du verktyg att ta ur lagren samt pressa i nya.
För att pressa i lager finns det bra pressverktyg till rimliga pengar på typ amazon och ebay. Jag har ett sånt här kit: https://www.amazon.se/Fayrimi-Cykel-raeder-installation-monteringsverktyg/dp/B0BF56CRQ5/ref=sr_1_6?crid=1T9X6MRZRSAKI&dib=eyJ2IjoiMSJ9.ruNS7YzY7XCBEteFFcM3M2nGTD2Rs_UDhdAIMyGx2gidlD20X0rAt9LIeFJb_5s_pOeXY2zg_XZfeg55nD3gPf-eHwfv9EV3vZ0RK2mxmmX3wu7ZZhsKq5o-gyFxpoc7WdKFhsWwsrphxBtsodvekBrOec2o0tkmSdZLQNFcpUVhqbig_onnplZ5MlZggBR3vF63M1YPCo5Bt_N8JacfU1aNz7pJ5VV5sWOsJQNrScucp3-MWqdshPYCb-2eFO_0Jj3j7oEiCyV5BQJifTwmhtwz5kaRZv-BktzLqbQixkk.Mhi_L5Pd06Lr0MJLls97LsnrJlQqWaxUt90xrs7PBCU&dib_tag=se&keywords=cykel+lager+pressverktyg&qid=1723275557&sprefix=cykel+lager+pressverktyg,aps,89&sr=8-6
Det klarar praktiskt taget alla lager på en cykel.

För att ta ur finns div verktyg.
T ex:
BearingProTools har varianter som baseras på att man spännre en expander i lagret och knackar ur dem
RapidRacerProducts har eleganta i- och urpressningsverktyg:
De första är inte så dyra, de andra är lite mer kostsamma har jag för mig.

Övre pivot-lager sitter i ramen på både alu och kol och behöver knackas ur
Main pivot sitter i kedjestagen på alu- så det, samt de kring bakaxeln och de i sadelstagen och de i Y-bygeln går att pressa ur.

Jag köpte kittet från ebay/amazon för att pressa i och så tillverkade jag egna urpressningsdelar inspirerade av RapidRacer, en cylindrisk ihålig del som "tar emot" lagret och en mindre som trycker ur det:
Typ såhär:
Visa bilaga 718148Visa bilaga 718147
Visa bilaga 718146
De som behöver knackas ur tog jag med en drivdon och knackade försiktigt runt om. Till nästa gång ska jag fixa nåt som spänner fast i centrum så jag kan knacka mitt i...typ liknande BearingProTools

Tack för att du öppnade kullager världen för mig.

Passade på att cykla ett tag och inte bekymra mig tills det blev blött.
Började med att gå igenom alla kullager hade hoppats på att endast behöva göra rent och smörja på nytt.
Visade sig dock att 3st lager på höger sida behövde bytas, 6804 som sitter i ramen för genomgången av länkaget, 6803 vid bakaxeln och 6801 main pivot. 6804 och 6803 kändes värst.

Lagerna köpte jag hos lbs och beställde pressverktyget som tipsades.
För urtagning så köpte jag denna:
https://www.amazon.se/dp/B09C33TC33?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Fungerade bra för 6804 så man slipper knacka ur och 6801. Däremot fanns det ingen storlek som passade för lagret vid bakaxeln så där fick det bli en hyls-metod.

Imorgon anländer pressen så får vi se om vi fortfarande har knakande efter det.

Förresten, skall det smörjas runt kullagren innan man pressar in dom? Förvara kullagren i frysen för att lättare få in dom, behövs det?

Nya Orbea OCCAM
Lagerna köpte jag hos lbs och beställde pressverktyget som tipsades.
För urtagning så köpte jag denna:
https://www.amazon.se/dp/B09C33TC33?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Jag har ett sånt set och det gör jobbet grymt lätt. I våras bytte jag lagren i svingen på enduron och lyckades böja en av de expanderbara hylsorna. Vips var den oanvändbar. Så tänk på att inte dra för hårt. Priset var så sjukt bra att jag köpte ett till... Tack för länken ?
Jag fettar in kullagren innan jag pressar in med vattenbeständigt fett. Inte så mycket för att det ska gå lättare att pressa in utan för att hålla skit ute. Eller bara sova gott på natten sen.

Nya Orbea OCCAM
Har införskaffat mig ett MT-620 hjulset som jag hade tänkt att använda till dubbdäcken.

Undrar dock vilka av hjulen som är bäst och som isf ska ha dom vanliga däcken, RaceFace AR30 eller Shimano MT-620?

Dubbdäcken sitter på AR30, tänker om det är såpass att dom ska få sitta kvar.

Nya Orbea OCCAM
Har införskaffat mig ett MT-620 hjulset som jag hade tänkt att använda till dubbdäcken.

Undrar dock vilka av hjulen som är bäst och som isf ska ha dom vanliga däcken, RaceFace AR30 eller Shimano MT-620?

Jag hade försökt hitta vad de väger, framförallt fälgen, och kört den lättaste på sommaren.

Nya Orbea OCCAM

Tror de är ganska likvärdiga hjul, så kanske minsta motståendets lag, om du inte är väldigt meksugen....
Möjligen är shimanohjulen lite bättre, eftersom Orbeas Raceface AR30 inte är racefacehjul utan Orbeas egna hjul med raceface-fälgar som de genom namngivningen försöker skriva upp genom att antyda att det skulle vara raceface. Naven är OC (Orbea Components) (på alla såna jag sett och hört om i alla fall) och jag har hört om och sett alltför många såna baknav rasa... men vikten skiljer nog inte dramatiskt så det är värt att jobba för den.
Om det är bättre att ha OC- eller Shimano-nav vinter eller sommar är väl tveksamt om det spelar någon roll heller..

Nya Orbea OCCAM
Tror de är ganska likvärdiga hjul, så kanske minsta motståendets lag, om du inte är väldigt meksugen....
Möjligen är shimanohjulen lite bättre, eftersom Orbeas Raceface AR30 inte är racefacehjul utan Orbeas egna hjul med raceface-fälgar som de genom namngivningen försöker skriva upp genom att antyda att det skulle vara raceface. Naven är OC (Orbea Components) (på alla såna jag sett och hört om i alla fall) och jag har hört om och sett alltför många såna baknav rasa... men vikten skiljer nog inte dramatiskt så det är värt att jobba för den.
Om det är bättre att ha OC- eller Shimano-nav vinter eller sommar är väl tveksamt om det spelar någon roll heller..
Ahh tack för input..
Var och kikade verkar som att det sitter ett Shimano nav. Blir kanske tom en minimal uppgradering med Shimanohjulen?

Bilagor

• IMG_5976.webp
    IMG_5976.webp
    392.2 KB · Besök: 53
Nya Orbea OCCAM
Ahh tack för input..
Var och kikade verkar som att det sitter ett Shimano nav. Blir kanske tom en minimal uppgradering med Shimanohjulen?
Då kanske det finns hopp om orbeahjulen! De naveln ser ut att ha lager som går att byta och inte cup&cone. Inga lätta dyrgripar, men troligen enkla(re)/mindre pyssel att underhålla än cup&cone.

620-hjulen är ju lite högre spec, men jag har svårt att tro att det är som natt och dag...
Köra de till där du använder dem mest kanske. Om du orkar skifta...

Nya Orbea OCCAM
Har en occam h30 2020 med en Fox float dps. Reglaget för styvheten på fjädringen är "trasig" och för att laga krävs en full rebuild för 3k+. Är det bättre att köpa en ny likvärdig av rockshox eller en lika samma?

Nya Orbea OCCAM
Har en occam h30 2020 med en Fox float dps. Reglaget för styvheten på fjädringen är "trasig" och för att laga krävs en full rebuild för 3k+. Är det bättre att köpa en ny likvärdig av rockshox eller en lika samma?
Jag hade köpt den här 🙂🤷

Nya Orbea OCCAM
Jag har handlat därifrån utan problem, sanslösa priser.
Jag också! Och kan inte annat än hålla med, anledningen till priserna är ju att sakerna ej kommer i original kartong och är typ uppköpta lager från cykeltillverkare som köpt in dom för att montera på deras cyklar men sen när dom inte sålt så många cyklar som dom trott så blir det delar över och då får vi möjlighet att köpa dom 🤘

Nya Orbea OCCAM
Nya Orbea OCCAM
Oerhört frestande. Jag har lite dålig koll på bakdämpare. Ska man välja deras Travel adjustment? I så fall vad ?
Du kan gå upp till både 52,5 och 55 i slag lite beroende på vilken storlek på ram du har, sen kan jag inte gå i god för hur det är med plats i alu ramen men jag har 55 på min 2020 m10 Medium och det får plats 🙂 det är utrymmet mellan dämparen och övre ramröret man måste ha koll på 🙂 sen beror det på vilken gaffel och slaglängd du har där skulle jag nog säga, har du standard 34 med 140 i slag så skulle jag köra 50 bak det kommer du långt på oavsett förvisso 🤘

Köp ett sånt här kitt istället så kommer det vara grym skillnad mot idag 💪

Nya Orbea OCCAM
Kanske har avhandlats tidigare men ändå, är det 52mm kedjelinje på occam 2021? Ska byta vevparti till 165mm shimano tänkte jag. Och resten av drivlinan byts ut samtidigt. Något speciellt att ta med i beräkningarna?

Nya Orbea OCCAM
Jag hade köpt den här 🙂🤷

Det är lite annan tune på den där än den som sitter på. Men jag kunde inte låta bli att beställa en ändå. Kostar ju som sagt bara som en fullservice. Får se om den passar min ganska gubbiga men hyfsat lättviktiga åkstil…

Nya Orbea OCCAM
Står i affären och velar mellan SL och LT, H20 för bägge varianterna.
Kan inte riktigt bestämma för vilken som är rätt för mig.

Jag kör mest Stig, lagom tekniskt uppför och utför, inget superavancerat men ändå stökigt nog med mycket rötter som gör att en trött motionär fastnar på stenar och rötter på klättringar när spårvalet blir fel eller när kondition och energin i benen tar slut.

Blir Isaberg och Kungsbygget ett par 3-4 gånger per år där jag trampar tillsammans med grabben på 9 år, alltså inga hopp som ger någon tid-i-luften att tala om, även om däcken lyfter från underlaget där det passar och det åks ut för ett och annat dropp.

LT lockar mer pga killgissning, bro-sience och att cyklisten väger in på närmare 0,11 ton, då är tankesättet mer = bättre med 160mm fram och 150mm bak när jag susar nerför 😎
Men! För den saken skull vill jag inte behöva slita ihjäl mig uppför mina tekniska stigar pga tyngre cykel och längre travel på dämparna.

SL känns mer XC när dom står bredvid varandra, även om det jag läser säger annat så är det svårt att se varför jag ska nöja mig med 140mm travel när 160/150mm står bredvid och lockar.

Nuvarande cykel har ett par år på nacken och väger in på 130mm fram och 115 bak, så vilket som, blir det en uppdatering som heter duga, vill jag tro.

Vilken cykel är rätt eller fel tror ni, SL eller LT?

Nya Orbea OCCAM

Jag kör mest Stig, lagom tekniskt uppför och utför, inget superavancerat men ändå stökigt nog med mycket rötter som gör att en trött motionär fastnar på stenar och rötter på klättringar när spårvalet blir fel eller när kondition och energin i benen tar slut.

Blir Isaberg och Kungsbygget ett par 3-4 gånger per år där jag trampar tillsammans med grabben på 9 år, alltså inga hopp som ger någon tid-i-luften att tala om, även om däcken lyfter från underlaget där det passar och det åks ut för ett och annat dropp.

LT lockar mer pga killgissning, bro-sience och att cyklisten väger in på närmare 0,11 ton, då är tankesättet mer = bättre med 160mm fram och 150mm bak när jag susar nerför 😎
Men! För den saken skull vill jag inte behöva slita ihjäl mig uppför mina tekniska stigar pga tyngre cykel och längre travel på dämparna.

SL känns mer XC när dom står bredvid varandra, även om det jag läser säger annat så är det svårt att se varför jag ska nöja mig med 140mm travel när 160/150mm står bredvid och lockar.

Nuvarande cykel har ett par år på nacken och väger in på 130mm fram och 115 bak, så vilket som, blir det en uppdatering som heter duga, vill jag tro.

Jag röstar på LT.. detta baserar jag dock på att läst på mycket om förra generationen, som då hade 150mm.. Men slutsatsen var oftast att cykeln är duktig på att klättra även med LT.

Nya Orbea OCCAM
Jag röstar på LT.. detta baserar jag dock på att läst på mycket om förra generationen, som då hade 150mm.. Men slutsatsen var oftast att cykeln är duktig på att klättra även med LT.
Längre slag är ju roligare även om man gör mer gubbskutt än hopp. Moderna fulldämpade är ändå mer trampeffektiva, så jagar man inte varvtider så finns det väl ingen anledning att spara några gram på bekostnad av rolighet..

En annan aspekt: Har du tittat på och läst om konstruktionen (på oberoende ställen)? Ffa den interna wiredragningen? Den vill inte jag ha...

Edit: En länk:
Edit 2: "Orbea feels confident that most riders will no longer own their bike by the time this high-quality bearing needs to be replaced."

Ska du inte ha den så länge kanske det kvittar, men tråkigt att åka iväg på en helgs cykling och så börjar en bromsslang läcka eller växelwiren går av och man har en dags mekande att laga skiten.

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM

Fördelen med Occam är att båda är så bra att du kan ta vilken som 😄.
Senare kan man optimera mot sin huvudsakliga typ av cykling om det skulle vara helt fel, t ex köpa en bättre beg kraftigare gaffel om du valde SL från början… (men till att börja med bara välja däck för det som ska köras för stunden)

Nya Orbea OCCAM

Jag har en LT (nya modellen med 160mm/150mm slag) och är mycket nöjd med den, klättrar förvånansvärt bra!

Den interna vajer dragningen var inte jätterolig när höljet till dropper vajern skulle kortas och bromsar bytas men i övrigt så har det funkat utan problem.
Bytte styrstam för några veckor sedan och kollade då efter slitage/skav på bromsslangar och vajerhöljen där dom går igenom styrhuvudet men allt såg bra ut.

Nya Orbea OCCAM
Härliga svar, då är jag inte helt ute och cyklar om det blir en LT 😎

Har läst på om nackdelarna med den interna vajerdragningen och förstår utmaningen.
Men också att man åtgärdat/åtgärdar på garanti om man inte har den nyare spacer'n med rundade kanter som ska skona vajrarna. Men absolut ett irriterande moment om man får behov av att byta eller korta ner vajrarna såklart.

Själv har jag insett mina begränsningar och ger mig inte på mer än cykelvård, byta bromsbelägg och rikta in bromshandtagen. Årlig service och annat sköter återförsäljarn's verkstad som har stenkoll på Orbea och är inom cykelavstånd från hemmet. Istället för att själv lägga tiden i mitt eget garage lägger jag den på mitt jobb för att hämta hem pengarna som går till verkstadsbesöken.

Nya Orbea OCCAM

Har läst på om nackdelarna med den interna vajerdragningen och förstår utmaningen.
Men också att man åtgärdat/åtgärdar på garanti om man inte har den nyare spacer'n med rundade kanter som ska skona vajrarna. Men absolut ett irriterande moment om man får behov av att byta eller korta ner vajrarna såklart.

Själv har jag insett mina begränsningar och ger mig inte på mer än cykelvård, byta bromsbelägg och rikta in bromshandtagen. Årlig service och annat sköter återförsäljarn's verkstad som har stenkoll på Orbea och är inom cykelavstånd från hemmet. Istället för att själv lägga tiden i mitt eget garage lägger jag den på mitt jobb för att hämta hem pengarna som går till verkstadsbesöken.
En genomtänkt plan och införstådd med förutsättningarna så blir du nog mycket nöjd med en LT. Bara att blippa kortet och ta ut den i leran snarast! 😀

Nya Orbea OCCAM

Problemen med den interna vajerdragningen känns överdrivna, min erfarenhet är att det inte är svårare att skruva med men är pilligt och tar fem gånger så långt tid som att göra samma sak på en cykel med extern dragning.

Efter att ha provat både en SL och en LT så var valet enkelt!

Nya Orbea OCCAM
Nu har den levererats. Insåg dock att den såklart kommer med andra bussningar än vad som behövs till Occam. Var köper man enklast såna? Eller är det värt att återvinna från DPS:en som sitter på?
Ingen mening att köpa nya om dom gamla i te är dåliga, själva bussningarna borde dock din LBS eller liknande ha hemma så dom kan man ju byta om man vill men hardware flyttar du över 👌

Nya Orbea OCCAM
Sorry, begreppsförvirring här. Mitt originalmeddelande var såklart felformulerat. Det är mounting hardware för Occam jag tänkte på, alltså hylsa, o-ringar och distanser. Bussningarna som sitter på dämparen är förstås helt nya. Men det kanske är enklast att flytta över grejerna från den gamla dämparen. Jag tänkte mest att det skulle vara nice att kunna byta mellan de två dämparna utan att behöva mecka så mycket.

Nya Orbea OCCAM
Är det förresten någon som vet om det går att få tag på brickan till dämparskruven separat? Vad är det för mått, den är väldigt tunn om jag minns rätt? Min försvann vid något tillfälle och jag har kört utan. Känns surt att betala 150 spänn + frakt för kitet med skruv och bricka när det bara är brickan som saknas...

Edit: Verkar 8x14x0,5 mm. Verkar gå att beställa här för den som inte har en välsorterad järnhandel i krokarna: https://www.kullagret.com/product/8-x-14-x-05-shims

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
Det är inte artikelnummer utan modellbeteckning. Modellbetecknngen är sökbar och där kan du även se dimmensioner.

Från Bluepaper för alu-ramen (Obeservera att Main Pivot (undre pivot) skiljer sig mellan alu- och kol-ramar)

BEARINGS REAR AXLE 6803 2
27.1 LINKAGE-SEATSTAYS BEARINGS ENDURO MAX 6800 4
27.2 LINKAGE-SHOCK YOKE BEARINGS. ENDURO MAX 6802 2
15.1 MAIN PIVOT BEARING HYDRO 6801 2

Så för ett komplett lagerbyte behöver du:
2st 6803-lager till bakaxeln 17x26x5 mm
4st 6800-lager till sadelstagen där de fäster i Y-bygeln 10x19x5 mm
2st 6802-lager till där Y-bygeln ledas mot framtriangeln i ramen 15x24x5 mm
2st 6801-lager till där kedjestagen fäster i framtriangeln 12x21x5 mm

Dessutom behöver du verktyg att ta ur lagren samt pressa i nya.
För att pressa i lager finns det bra pressverktyg till rimliga pengar på typ amazon och ebay. Jag har ett sånt här kit: https://www.amazon.se/Fayrimi-Cykel-raeder-installation-monteringsverktyg/dp/B0BF56CRQ5/ref=sr_1_6?crid=1T9X6MRZRSAKI&dib=eyJ2IjoiMSJ9.ruNS7YzY7XCBEteFFcM3M2nGTD2Rs_UDhdAIMyGx2gidlD20X0rAt9LIeFJb_5s_pOeXY2zg_XZfeg55nD3gPf-eHwfv9EV3vZ0RK2mxmmX3wu7ZZhsKq5o-gyFxpoc7WdKFhsWwsrphxBtsodvekBrOec2o0tkmSdZLQNFcpUVhqbig_onnplZ5MlZggBR3vF63M1YPCo5Bt_N8JacfU1aNz7pJ5VV5sWOsJQNrScucp3-MWqdshPYCb-2eFO_0Jj3j7oEiCyV5BQJifTwmhtwz5kaRZv-BktzLqbQixkk.Mhi_L5Pd06Lr0MJLls97LsnrJlQqWaxUt90xrs7PBCU&dib_tag=se&keywords=cykel+lager+pressverktyg&qid=1723275557&sprefix=cykel+lager+pressverktyg,aps,89&sr=8-6
Det klarar praktiskt taget alla lager på en cykel.

För att ta ur finns div verktyg.
T ex:
BearingProTools har varianter som baseras på att man spännre en expander i lagret och knackar ur dem
RapidRacerProducts har eleganta i- och urpressningsverktyg:
De första är inte så dyra, de andra är lite mer kostsamma har jag för mig.

Övre pivot-lager sitter i ramen på både alu och kol och behöver knackas ur
Main pivot sitter i kedjestagen på alu- så det, samt de kring bakaxeln och de i sadelstagen och de i Y-bygeln går att pressa ur.

Jag köpte kittet från ebay/amazon för att pressa i och så tillverkade jag egna urpressningsdelar inspirerade av RapidRacer, en cylindrisk ihålig del som "tar emot" lagret och en mindre som trycker ur det:
Typ såhär:
Visa bilaga 718148Visa bilaga 718147
Visa bilaga 718146
De som behöver knackas ur tog jag med en drivdon och knackade försiktigt runt om. Till nästa gång ska jag fixa nåt som spänner fast i centrum så jag kan knacka mitt i...typ liknande BearingProTools
Nu snålade jag in och köpte XLC samt Enduro kullager.. men är det rimligt att dom redan är slut? Tänkte att jag skulle vårstäda och smörja om, men visade sig att hela högra sidan kändes slut.

Nya Orbea OCCAM
Nu snålade jag in och köpte XLC samt Enduro kullager.. men är det rimligt att dom redan är slut? Tänkte att jag skulle vårstäda och smörja om, men visade sig att hela högra sidan kändes slut.
"rimligt"? Känns de slut är de med stor sannolikhet det...
De håller ju inte längre för att priset är lägre. Sen påverkar säkert både mängd blöt lera och vatten de utsatts för, samt hur rakt länkaget är, dvs hur mycket det spänner i lagren. Det är nog väldigt individuellt.
Jag tänkte plocka isär min snart och kolla hur de lagren överlevt, men jag har inte haft tillräcklig lust än...

Nya Orbea OCCAM
Jag hade köpt den här 🙂🤷

Liten rapport efter några turer med den där dämparen, jag köpte även till vredet för att kunna justera LSC. Helt klart bättre stöd i mitten av slaget jämfört med original DPS. Occam med original DPS tycker jag är ganska stötig och lite trög på toppen liksom, men sen bränner man igenom större delen av slaget ganska fort när det väl kommer ordentliga smällar. Denna Float X (som ändå bara har "light" tune på kompressionen) håller emot betydligt bättre i mitten. Riktigt förtroendeingivande när det börjar gå lite fortare utför, hela cykeln känns liksom lite mer rejäl på något sätt.

Nu har jag den inställd med lite mindre sag än jag hade DPS:en, och den känns inte så komfortabel som jag skulle önska runt sag point, men inte värre än DPS. Jag upplever att Occam är väldigt känslig för för mycket returdämpning, och det märks såklart även här. DPS har jag alltid kört fullt öppen på returen, men Float X står jag än så länge ut med att dämpa några klick.

Nya Orbea OCCAM

Bilagor

• 20250405_101218.webp
    20250405_101218.webp
    465.7 KB · Besök: 75
Nya Orbea OCCAM

Jag har fortfarande inte kommit ur affären 😂

Nu är en LT i varukorgen, men nu velar jag mellan H20 och M30.
Samma komponenter rätt igenom men ramen är alu vs kolfiber och det skiljer ca 6'000.

Viktjakten tillhör väll det förflutna nu när man kolla på trail/endurocykel.
Vad får man mer än några gram på ramen, från en kolfiber?

Nya Orbea OCCAM

Samma komponenter rätt igenom men ramen är alu vs kolfiber och det skiljer ca 6'000.

Jag är väldigt nöjd med min LT H20 både nerför och uppför, funkar såpass bra uppför att jag aldrig behöver använda "firm" spaken på dämparen.

Provade både LT och SL innan jag köpte min och då jag bara cyklar stig och lite park så var valet var enkelt!
Gillar man mer XC cykling så kan SL vara bra, men annars finns det ingen anledning att inte välja LT!

Nya Orbea OCCAM

Om det är 6000 som skiljer skulle jag ta M30, då finns ju inget att ångra… 😆
(även om det kanske bara sparar ett halvkilo och att aluminiumramen är så snyggt gjord…)

Nya Orbea OCCAM
Och mer bling.

Dessutom blir alu utmattad medan kolfiber håller i evigheten (om man inte kraschar).
Sett väldigt många nya kolfiberhojar knäckas på sistone utan krascher så vet inte om jag håller med där (såklart anekdotiskt) :) Jag kanske är en av de få som föredrar alu. Sen om man nu bryr sig om miljön så är det oftast bättre.

Nya Orbea OCCAM
Sett väldigt många nya kolfiberhojar knäckas på sistone utan krascher så vet inte om jag håller med där (såklart anekdotiskt) :) Jag kanske är en av de få som föredrar alu. Sen om man nu bryr sig om miljön så är det oftast bättre.

Men knäckas de på grund av konstruktionsfel (Canyon vevlagerhus) eller tillverkningsfel eller pga krasch?

Jag föredrar egentligen stål, snyggare och ännu lägre belastning för miljön, men det finns ingen stor urval där när det gäller FS (HT har jag, såklart, i stål).

Nya Orbea OCCAM

Jag hade tagit kolfiber. Så skulle jag sluppit fundera om kolfiber skulle varit bättre än alu sen 😁 Du borde få lite mer för cykeln när du säljer den sen å.
Rädsla för att kolfiber är ömtåligare än alu tror jag är överreklamerad för motionärer och de flesta racers.

Nya Orbea OCCAM
Men knäckas de på grund av konstruktionsfel (Canyon vevlagerhus) eller tillverkningsfel eller pga krasch?

Jag föredrar egentligen stål, snyggare och ännu lägre belastning för miljön, men det finns ingen stor urval där när det gäller FS (HT har jag, såklart, i stål).
Har sett ett par videos från diverse youtubers där de knäcks t.ex. i hårda kompressioner, landningar eller bara när de kör helt normalt. Phil Kmetz GT Force t.ex. (den kan ju iofs ha kraschats innan).

Ja stål är helt klart snyggast där håller jag med!

Tillbaka
Topp