OK pris för service?

• Trådstartare Trådstartare alp
  • Start datum Start datum
OK pris för service?
Jag hade inte begärt att få hjälp direkt utan det var cykelmekens i intiativ.

Då har vi helt enkelt olika åsikter om hur mycket cykelmek ska kosta.

Enda branschen jag har hört talas om där priserna kan variera 300-400% beroende på aktör som utför identiska tjänster.

OK pris för service?
SirUlrich skrev:
-------------------------------------------------------
> Blir så trött på att många cykelmekare är
> idioter. Kommer ihåg när jag behövde montera
> ett press-fit vevlager på en äldre cykel. Kom
> till cykelmeken med ett nytt vevlager och ren och
> fin cykel. Han går in och pressar i lagret på 20
> sekunder samtidigt som jag står och kollar på.
> Detta vill idioten ha 200 spänn för!? Så jag sa
> helt enkelt till honom att är han så dum i
> huvudet så vill jag att han demonterar vevlagret,
> för det betalar jag inte. Börjar han stamma och
> försöker förklara sig, men jag ville inte ha
> med idioten att göra så han fick demontera
> vevlagret. Gick jag till nästa cykelmek som
> gjorde det för 40 spänn.

Det finns ju ibland minstakostnader med. Normalt kan man ta reda på kostnaden innan också, som att fråga vad de tar för att montera de. Hade du kommit till oss hade du fått vända i dörren om du inte varit stamkund då vi aldrig monterar saker som är köpta någon annanstans. Dålig stil att inte betala en så liten summa när du fick hjälp på direkten så tycker jag.

OK pris för service?
Är det inte så att väldigt många servicebranscher har minimipris en timmes jobb. Tar de mindre så är det goodwill?

När jag sa att jag tyckte det var lite dyrt vägde jag in Aceradelar och att cykeln knappt är värd åtgärden ur ett strikt ekonomiskt perspektiv. En hobby och budgetcykel som kräver privata hobbyinsatser (eller goodwill) för att löna sig.

Sen tycker jag nog att man måste vara beredd att betala extra om det skall användas utrustning man inte förfogar över, särskild kunskap, grejerna lätt går sönder eller garanti förfaller.

Sen är cykelmekaniker inget snällt område att diskutera utbildning och lön. Typiskt ett sånt yrke där man kan brinna för det man gör och vara hur duktig som helst utan utbildning eller dryg och dålig trots utbildning. Tycker dock att man stöter på samma problem oavsett yrkesgrupp och inkomster. Vem har inte mött en olidlig läkare, mäklare eller besiktningsman. Problemet är bara att där förväntar man sig att det är dyrt och man får tiga still. Med cykelmekanikern känner man sig mer jämbördig, vilket ändå är konstigt eftersom man gick dit för att få hjälp.

OK pris för service?
cerro skrev:
> Det finns ju ibland minstakostnader med. Normalt
> kan man ta reda på kostnaden innan också, som
> att fråga vad de tar för att montera de. Hade du
> kommit till oss hade du fått vända i dörren om
> du inte varit stamkund då vi aldrig monterar
> saker som är köpta någon annanstans. Dålig
> stil att inte betala en så liten summa när du
> fick hjälp på direkten så tycker jag.

Var inne hos honom veckan innan och frågade om han kunde ta hem lagret och då sa han att han inte hade kontakt med den leverantören, men att han kunde montera lagret. Hade du fortsatt läsa i tråden så skriver jag att det var hans initiativ att ta det på direkten, inte mitt.

Jag har stor respekt för min cykelmek som alltid utför ett bra jobb och jag stödköper även delar av honom, även fast jag kunde beställt delarna betydligt billigare från Tyskland.

Precis som jag trodde så skulle de flesta här inne försvara sina heliga cykelmekar och fortfarande är det ingen som kommenterat på hur priserna kan skilja 300-400% mellan olika aktörer som utför samma tjänster? Så de flesta här inne hade inte reagerat på att snickarna man hyrt kostade 2000kr/h istället för 500kr/h som man räknat med? Schysst priskänslighet :)

OK pris för service?
Jag tar mig friheten att ibland inte debitera alls. Då blir det stor skillnad för samma tjänst.

Jag ska ge dig en liten ingång till vidare funderande. Tänk om 40:- är mindre än vad den meken borde debiterat. Han kanske var schysst mot dig? Då blir dina procentsatser lite missvisande? Och tänk om alla gjorde som jag och arbetade gratis ibland? Det betyder ju, förstås, inte att alla alltid kan arbeta gratis?

OK pris för service?
SirUlrich skrev:

> Precis som jag trodde så skulle de flesta här
> inne försvara sina heliga cykelmekar och
> fortfarande är det ingen som kommenterat på hur
> priserna kan skilja 300-400% mellan olika aktörer
> som utför samma tjänster? Så de flesta här
> inne hade inte reagerat på att snickarna man hyrt
> kostade 2000kr/h istället för 500kr/h som man
> räknat med? Schysst priskänslighet :)

Men i det här fallet visste du väl inte vad det skulle kosta? Du bestämde vad du tyckte det var värt och kontrollerade det inte med honom. Han tyckte annorlunda och fick göra dubbeljobb gratis eftersom "kunden alltid har rätt".

OK pris för service?
Det var inte därifrån jag fick min procentsats utan allmänt hur mycket det skiljer mellan cykelmeker när jag hört mig för.

Jag gör också allt själv, men i detta fallet hjälpte jag en vän och hade inte verktyget.

OK pris för service?
Då har kanske cykelmeken tyckt att det vore skönt att slippa dig som pratsjuk "kund" och nu har h*n äntligen hittat en lösning. Du har ju hittat en ny favoritmek.

OK pris för service?
Miss Lycka skrev:
> Då har kanske cykelmeken tyckt att det vore
> skönt att slippa dig som pratsjuk "kund" och nu
> har h*n äntligen hittat en lösning. Du har ju
> hittat en ny favoritmek.

Haha....

OK pris för service?
Ingen av er som klagar på verkstadspriserna verkar ha en aning om vad det kostar att driva en verkstad. Jämför gärna med vad bilmekaniker tar betalt.

OK pris för service?
Gjorde en snabbkoll på affärsdata och tog ut årsredovisningar och det visade sig att de cykelmekar jag går till även gör bäst resultat(lönekostnader+vinst). Vissa är bättre på att driva företag än andra och jag brukar inte vilja betala extra för att någon är en dålig företagare. Vill jag ägna mig åt goodwill så skänker jag hellre pengar till Rädda Barnen.

OK pris för service?
SirUlrich skrev:
> Den diskussionen ingår också i de nämnda 5
> minuterna om du tycker det är ett relevant
> tillägg.

Och då är det plötsligt inte 5 minuter längre, va? Jag jobbar också mycket med "offerter" och var tex idag inne och jobbade några timmar helt utan intäkter (på min semester). Och självklart, eller?, måste ju även den intäktsfria tiden finansieras.

Hur tror du att sånt här funkar egentligen, SirU? Och vad tycker du är en rimlig timintäkt för tex en cykelmekaniker och en senior-blaha-konsult?

OK pris för service?
Akoa skrev:
> Ingen av er som klagar på verkstadspriserna
> verkar ha en aning om vad det kostar att driva en
> verkstad. Jämför gärna med vad bilmekaniker tar
> betalt.

Bilmekanikern slipper dessutom träffa någon som extremt självupptagen över sitt fordon, kropp, stil och vart pengarna skall gå och hur mycket bättre kunden kan göra det själv. :-)

Dessutom slipper bilmekanikern jobba med vetskapen om att kunden kommer veta exakt var han satt sina fingrar vare sig det blivit smutsigt eller inte. Dessutom kommer han ha turen att kanske var tredje bil är en företagsbil där personen han möter är en mellanhand utan ägarskap.

På en bra cykelmekanikers CV bör det dessutom helst stå, elitcyklist, psykolog, personlig tränare, lärare, företagsledare och VD. Dessutom med förmågan att driva företag som går på sparlåga ett halvår och 200% det andra halvåret.

Nej, jag är inte i branschen om det är någon som tror att jag beklagar mig.

Ovanstående reflektioner är allmänt menade och riktar sig absolut inte mot någon som skrivit i tråden.

OK pris för service?
@Freddie

Jag skrev att den konversationen "får plats" i de 5 minuterna? Om det nu är det som är relevant.

Du menar att du fick jobba utöver "kontorstiderna" utan betalt? Vad hemskt! Det är det inga andra som får göra......

Sätta någon prislapp vill jag inte göra men jag tycker absolut en person som studerat 5 år och slitit 80h i veckan i 10 år ska ha mer betalt än en cykelmek.

Vad tror du förklarar prisskillnaderna på 300-400% ?

Senast ändrad:
OK pris för service?
SirUlrich skrev:
> Gjorde en snabbkoll på affärsdata och tog ut
> årsredovisningar och det visade sig att de
> cykelmekar jag går till även gör bäst
> resultat(lönekostnader+vinst). Vissa är bättre
> på att driva företag än andra och jag brukar
> inte vilja betala extra för att någon är en
> dålig företagare. Vill jag ägna mig åt
> goodwill så skänker jag hellre pengar till
> Rädda Barnen.

Vad menar du med detta? Är han som ville ha 40:- en av dessa? Eller han som ville ha 200:-? Förklara även gärna vilka slutsatser du drar, för jag fattar inte vart du vill komma!

OK pris för service?
SirUlrich skrev:
> Vad tror du förklarar prisskillnaderna på
> 300-400% ?

Att det var ett femminutersjobb samt individuell prissättning såklart. Att det skulle skilja så mycket på varenda servicejobb finner jag högst osannolikt.
Att ha en minimidebitering, oavsett vad den är, finner jag högst naturligt.

OK pris för service?
Det jag vill komma fram till är den cykelmeken som jag går till, som tog 40 kr för monteringen, går bättre ekonomiskt. Det jag vill säga är att jag den andra dyra aktören förmodligen inte vet hur man ska driva ett företag och måste därmed försöka rädda det med ockerpriser mot kunderna.

OK pris för service?
Johan A skrev:
> SirUlrich skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad tror du förklarar prisskillnaderna på
> > 300-400% ?
>
> Att det var ett femminutersjobb samt individuell
> prissättning såklart. Att det skulle skilja så
> mycket på varenda servicejobb finner jag högst
> osannolikt.
> Att ha en minimidebitering, oavsett vad den är,
> finner jag högst naturligt.

Det med minimidebitering har inte SirUlrich förstått än. Gör allt så mycket enklare både för kund och för mekaniker då.

OK pris för service?
SirUlrich skrev:
> @Freddie
>
> Jag skrev att den konversationen "får plats" i de
> 5 minuterna? Om det nu är det som är relevant.

Ok!

> Du menar att du fick jobba utöver
> "kontorstiderna" utan betalt? Vad hemskt! Det är
> det inga andra som får göra......

Kontorstider? ;-) Vad jag egentligen menade, och som jag rörde till med semester-parentesen, var att inte all tid generar intäkter. Och att när du väl tjänar pengar måste du se till att tjäna tillräckligt så att det täcker den tid du inte tjänar pengar. Detta blir nog lättare för dig att förstå om du jämför tex mäklar-branschen med dagligvaruhandeln.

> Sätta någon prislapp vill jag inte göra men jag
> tycker absolut en person som studerat 5 år och
> slitit 80h i veckan i 10 år ska ha mer betalt än
> en cykelmek.

Ok! Men jag ser inte i tråden att vi har några exempel på löner? Däremot har det diskuterats timintäkter. Det är INTE samma sak.

> Vad tror du förklarar prisskillnaderna på
> 300-400% ?

Det är dina siffror. Vet inte var du fått dem ifrån? Om du redovisar det får vi se om jag hittar nån förklaring!

OK pris för service?
40kr X 4 (monteringar/tim ink tid runtomkring)= 160kr x 8 Tim 1280kr (per dag) x 5dagar = 6400kr x 5veckor = 32000 kr hoppas cykelmeken inte bara gör den typen av jobb hela tiden, om han nu skall betala lokalkostnader,skatter,verktyg,mm han kanske har nån unge hemma som vill ha käk också,så kanske han är sugen på en bärs till helgen med.

OK pris för service?
Hehe, om vi skulle debitera 480kr/h (40*12), d.v.s 384kr utan moms, så skulle vi gå med kraftig förlust på firman jag jobbar. Och då har vi ändå en ganska hög och jämn beläggning året runt.

OK pris för service?
SirUlrich skrev:
> Jag har stor respekt för min cykelmek som alltid
> utför ett bra jobb och jag stödköper även
> delar av honom, även fast jag kunde beställt
> delarna betydligt billigare från Tyskland.

Du har stor respekt för din cykelmekaniker samtidigt som du kallar personen för idiot? Hur beter du dig mot folk som du inte har respekt för?

OK pris för service?
Akoa skrev:
> Ingen av er som klagar på verkstadspriserna
> verkar ha en aning om vad det kostar att driva en
> verkstad. Jämför gärna med vad bilmekaniker tar
> betalt.

+1,

Efter att ha läst den här tråden tycker jag cykelmekar ska ta och lägga på lite för sveda och värk. Maken till snålhet och fräckhet får man leta efter och jag menar DIG SirUlrich, jävla sopa.

OK pris för service?
En anekdot från när jag jobbade i med service i en annan bransch:
vi gjorde en rutinjobb för 500:- + moms. Det kunde göras på några minuter medans kunden väntade. Men då blev det en massa tjafs om timpenning mm, så vi började säga åt kunderna att komma tillbaka senare under dan. Sen fick deras prylar stå på hyllan tills de kom, men då kände de kanske att timpenningen var rimligare eller nåt.

Hursomhelst: se det som att du betalar för att få nånting gjort och var glad att det fixas medans du väntar.

OK pris för service?
Bara för att en cykelmekaniker inte levererar sina tjänster i form av floskler och pajdiagram betyder det inte att de inte ska ta betalt. Det är klart som fan att det kostar med säsongsfluktuationer, lokaler, maskiner, utbildning och siste men inte minst - att lägga tid på att jiddra med nötter som inte fattar vad en tjänst egentligen kostar. SirUlrich, jag hoppas verkligen att du inte är managementkonsult för du visar upp en genuin spetsinkompetens inom området.

OK pris för service?
Preacher skrev:
> Jag finner denna tråd underhållande.

Klart man är på bra humör när man tjänar 12000:-/h (dubbelt så mycket som nån slags konsult...)!

Trist att det blev lite hård ton. Är rädd att vi inte får se SirU i denna tråden igen. Men SirU påt igen bara, Happy är fullt av folk som gjort "intryck" i någon tråd.

OK pris för service?
Hoppas alp han få de svar han behövde i början av tråden.

Resten handlar väl egentligen om att se, förstå och värdera andra människor. Tvivlar starkt på att SirUlrich är ett praktarsel. Såna människor brukar sällan hjälpa någon annan med något. Fel i möten med andra kan det ju alltid bli, och att få upprättelse i en Happytråd där man målat in sig i ett hörn är ju inte det allra lättaste.

Tillbaka
Topp