Olyckor i JBP

Olyckor i JBP
Det finns knappt nån hoppled på vallåsen? Oua Oua's största hopp ÄR typ en b-line, resten kör t.o.m. jag.
Däremot har flera av brötlederna skapligt stora hopp som jag inte tar. Hitintills har jag inte känt att jag gör fel som ändå kör rött. Jag är inte heller långsammast och jag gissar att inte alla som tar hoppen är snabbast.

Tycker inte att det verkar vara samma grej alls som beskrivs i tråden utan det är en annan grej än vallis.

Olyckor i JBP
Det finns knappt nån hoppled på vallåsen? Oua Oua's största hopp ÄR typ en b-line, resten kör t.o.m. jag.
Däremot har flera av brötlederna skapligt stora hopp som jag inte tar. Hitintills har jag inte känt att jag gör fel som ändå kör rött. Jag är inte heller långsammast och jag gissar att inte alla som tar hoppen är snabbast.

Tycker inte att det verkar vara samma grej alls som beskrivs i tråden utan det är en annan grej än vallis.
Det var ju det jag skrev. Oskyltade men snälla drop, inte ett enda gap-hopp. Och trots det Chicken Lines förbi alla mindre drop. Man blir alltså inte vallad till höga drops och gaps.

Olyckor i JBP
Lilla Kycklingen har ju ett litet, mest svårt för att det typ är platt och 90 grader vänster precis innan. Givet kan man köra bredvid.

Stora droppet på oua-oua brukar jag inte köra.

Olyckor i JBP
Här är en bild på droppet, cykellängd långt och knappt styrhöjd.

Bilagor

• IMG_20200812_154441347_HDR.jpg
    IMG_20200812_154441347_HDR.jpg
    1.4 MB · Besök: 1,323
Olyckor i JBP
Jo, men då är det inte så jävla lätt om droppvarning ibland betyder att du kan rulla och ibland inte.
Går det att rulla är det inget drop imho, då borde det kallas för rull.
Ja, och då bör det stå en rullskylt i så fall....inte en droppskylt

Fast droppvarning sitter bara vid dropp i Järvsö. Sen att vissa av droppen är låga är en annan sak.

Olyckor i JBP
Nån som har koll på juridiken? Om JBP kan ställas till svars för olyckor även om man anger att all åkning sker på egen risk.
Citerar AB: ”Mikael Hedström, polisens presstalesperson i region Mitt, liknar en cykelpark med en skidbacke. Det finns en grad av eget ansvar, men olyckor kan möjligtvis utredas som vållande till kroppsskada – eller i värsta fall, vållande till annans död.”
Eller om man vänder på steken, kan man bygga livsfarliga banor och ändå komma undan med det?
Är för närvarande nere vid Isaberg, ambulansen har kommit hit varje dag och hämtat nån som kraschat. (Obs inget ont om Isaberg på något sätt)
Är det liknande på andra anläggningar under högsäsong så tror jag för eller senare att det kommer leda till nån form av inskränkning för bikeparkverksamhet.

Olyckor i JBP
Angående skicket på Barbro vs Twist Twist:
Barbro var iordninggjord och i superskick i början av säsongen men det är ju en av Järvsös (och antagligen Sveriges) hårdast belastade leder så det är klart att den slits under säsongens gång. Nedre Twist Twist var avstängd långt in i juni för att bygga nytt, och är dessutom inte alls lika hårt belastad.

Sen håller jag inte med om att steget från Barbro till Twist Twist är för stort. Kliver man upp på Twist Twist och tycker den är för svår har man inte kört Barbro tillräckligt hårt. Möjligtvis med reservation för den allra sista träfeaturen i Twist Twist, den verkar vara i en egen klass.

Olyckor i JBP
Fast droppvarning sitter bara vid dropp i Järvsö. Sen att vissa av droppen är låga är en annan sak.
Fast varningarna är väl (som diskuterat) sådär.
Visst har det till och från suttit röda flaggor vid hopp/dropp i Järvsö? Eller minns jag fel?
Det är väl i så fall ett bra sätt att ytterligare förtydliga att här flyger man. Kan tycka att det borde vara så konsekvent.

Olyckor i JBP
Inte läst genom hela tråden men hörde att han och vad jag förstod det som, en vän. Hsäade kommit från en xc led med motsvarande cyklar och utrustning och valde sedan att cykla ner för en av downhill lederna.

Olyckor i JBP
Inte läst genom hela tråden men hörde att han och vad jag förstod det som, en vän. Hsäade kommit från en xc led med motsvarande cyklar och utrustning och valde sedan att cykla ner för en av downhill lederna.
OM det är så det gick till så har jag extremt svårt att se hur man kan lasta JBP.
Det är nästan som då folk skadar sig på pulka i pister vintertid.

Olyckor i JBP
Sedan parken öppnade 2010 har det aldrig skett någon så svår olycka som dessa tre, enligt vd:n. Han säger även att leden där olyckan skedde har sett likadan ut de senaste fem åren.”

Det här stämmer ju inte alls! Jag var i JBP förra året och körde Twist Twist flera gånger. När jag kom dit i år så reagerade jag på att de har byggt om en massa drop och hoppen hade större kickar än förra året. Det blev en ganska obehaglig upplevelse för mig och jag var också omkull, men som tur var gick det bra.
Jag körde twist twist i våras runt öppning och upplevde också att det var lite vassare hopp än förut. Lite mer gap-hopp som inte låter sig hoppas för kort. Landningar där man riskerar att bli kastad över styret om man landar kort, case med bakhjulet på fel sida om fet knöl är inget vidare. Om man skottar upp hoppen själv med muskelkraft eller vill att det ska se coolt ut på film eller bild, eller skapa en led somsorterar bort fegisar är det ju självklart med gap-hopp med minsta möjliga mängd jord i landningen, men på en anläggning som "är för alla" och där tillgången på jord och grävarkraft är god kanske det är bättre med rullhopp av platåmodell? Eller i vart fall stora feta bullar till landning som är mer förlåtande.

Olyckor i JBP
Jag körde twist twist i våras runt öppning och upplevde också att det var lite vassare hopp än förut. Lite mer gap-hopp som inte låter sig hoppas för kort. Landningar där man riskerar att bli kastad över styret om man landar kort, case med bakhjulet på fel sida om fet knöl är inget vidare. Om man skottar upp hoppen själv med muskelkraft eller vill att det ska se coolt ut på film eller bild, eller skapa en led somsorterar bort fegisar är det ju självklart med gap-hopp med minsta möjliga mängd jord i landningen, men på en anläggning som "är för alla" och där tillgången på jord och grävarkraft är god kanske det är bättre med rullhopp av platåmodell? Eller i vart fall stora feta bullar till landning som är mer förlåtande.
Gap hop minskar brake bumps vilket är bra. Dessutom så är det inte en led "för alla" vilket framgår väldigt tydligt om man läser varningsskylten vid ledens början. Det finns redan en fantastisk hoppled som är för alla, Barbro. När man sätter allt i Barbro så är man väl rustad att ta sig an TT. Men en röd (avancerad) hoppled bör rekas från sidan även om man är van vid hoppleder.

Olyckor i JBP
Kanske jag som överskattar svårighetsgraden i TT något, min Eleanor på nåt vis. Men flera jag har pratat med har haft samma känsla att gapet mellan TT och Barbro har ökat och kännt behovet av ett mellanting. Som sagt, jag kände inte så förra året, men jag har också lite krigsskador från i vintras som kanske spelar in.
Sen, krävs såklart mer underhåll om man vill ha samma standard på en led som används mycket mer. Tycker ändå att det är helt upp till JBP vilka leder dom vill underhålla, ville bara säga att är skillnaden för stor i kvalitet så kommer nog folk till slut att byta led oavsett förmåga. Jag kan tycka att det egentligen är samma situation med Barbro och Monica, det är ganska många som åker Barbro som egentligen kör "grönt-tempo" men leden är helt enkelt inte lika bra, så dom kör Barbro istället. Jämför med exempelvis gamla mormor i Falun som är helt fantastisk grön led. Tror inte det finns någon som föredrar Monica framför den. Jag upplever att det är samma i Hafjell & Sälen också, tror det finns mycket att vinna på att göra gröna lederna bättre (som i Falun och Trysil)

Det är ett ganska vanligt fenomen på entusiastdrivna ställen att vissa delar/features får lite mer kärlek, det var så en lång tid i snowparks (gröna = skräp, alla barnen gör snöänglar i landningarna i röda), det har blivit bättre under senare åren (Kläppen är ett bra exempel igen)

Olyckor i JBP
VD:n uttalar sig nu i lokaltidningen, och säger att de två första olyckorna skedde på olika ställen, och det var först när de haft två olyckor på samma ställe de stängde leden (dvs efter tredje olyckan).
Deras utredning hittills visar att de som kraschat har kört för sakta, precis som redan diskuterats här i tråden.

Olyckor i JBP
Märkning av leder kan nog alltid bli bättre dvs inte bara grön, blå, röd, svart utan lägga till kanske något i stil med:

"Färg-Disciplin-Stil" som i verkligheten skulle vara:
Grön-DH-Techled
Röd-DH-Hoppled
Röd-DH-Techled
Svart-DH-Tech/Hoppled
Röd-XC-Lång/Brant
Röd-XC-Tech

Jag åker bl.a Tuff brud som är röd(förutom droppen på slutet som jag inte lärt mig än), men jag skulle aldrig åka Twist twist, men på "pappret" är det samma svårighetsgrad. Samtidigt har jag börjat lära mig Itzy bitsy som är "svårare" på ”pappret”, personligen skulle jag klassa IB som röd och TT som svart(utan erfarenhet av den iofs).

Olyckor i JBP
Kanske jag som överskattar svårighetsgraden i TT något, min Eleanor på nåt vis. Men flera jag har pratat med har haft samma känsla att gapet mellan TT och Barbro har ökat och kännt behovet av ett mellanting. Som sagt, jag kände inte så förra året, men jag har också lite krigsskador från i vintras som kanske spelar in.
Sen, krävs såklart mer underhåll om man vill ha samma standard på en led som används mycket mer. Tycker ändå att det är helt upp till JBP vilka leder dom vill underhålla, ville bara säga att är skillnaden för stor i kvalitet så kommer nog folk till slut att byta led oavsett förmåga. Jag kan tycka att det egentligen är samma situation med Barbro och Monica, det är ganska många som åker Barbro som egentligen kör "grönt-tempo" men leden är helt enkelt inte lika bra, så dom kör Barbro istället. Jämför med exempelvis gamla mormor i Falun som är helt fantastisk grön led. Tror inte det finns någon som föredrar Monica framför den. Jag upplever att det är samma i Hafjell & Sälen också, tror det finns mycket att vinna på att göra gröna lederna bättre (som i Falun och Trysil)

Det är ett ganska vanligt fenomen på entusiastdrivna ställen att vissa delar/features får lite mer kärlek, det var så en lång tid i snowparks (gröna = skräp, alla barnen gör snöänglar i landningarna i röda), det har blivit bättre under senare åren (Kläppen är ett bra exempel igen)
Sådär var det med inomhusklättring också, vi som var engagerade skruvade upp roliga leder 6c och uppåt, det som var lättare var rena stegar med ett onödigt hårt crux mitt i. Nu har klätterhallarna insett att det drar mer folk om man har kvalitet för alla med stegrande svårighetsgrad. Tycker i och för sig att Järvsö är bland de bättre på detta, men långt långt efter Trysil.

Olyckor i JBP
Om man bränner på i full fart i pisten i en slalombacke så är risken inte så stor, och om man skulle krascha så går det i stort sätt alltid bra, mjukt och skönt och inga hinder :cool:

Men jag blir mörkrädd när jag ser filmerna, massor med träd och sten överallt precis bredvid, ganska höga farter, så om man skulle krascha så blir det stor risk för allvarliga skador ? Har inte provat, det kanske ser värre ut än vad det är, men min riskbedömning & konsekvens analys säger ett fett No-No.

Olyckor i JBP
Om man bränner på i full fart i pisten i en slalombacke så är risken inte så stor, och om man skulle krascha så går det i stort sätt alltid bra, mjukt och skönt och inga hinder :cool:

Men jag blir mörkrädd när jag ser filmerna, massor med träd och sten överallt precis bredvid, ganska höga farter, så om man skulle krascha så blir det stor risk för allvarliga skador ? Har inte provat, det kanske ser värre ut än vad det är, men min riskbedömning & konsekvens analys säger ett fett No-No.
Skaderisken är ungefär 3ggr högre jämfört med utförsskidåkning om man räknar skador som kräver sjukhusvård.

Olyckor i JBP

Om du ramlar i en isig pist 70-80km/h så ska du nog se att du inte åker mer den dagen ;)

Olyckor i JBP
Märkning av leder kan nog alltid bli bättre dvs inte bara grön, blå, röd, svart utan lägga till kanske något i stil med:

"Färg-Disciplin-Stil" som i verkligheten skulle vara:
Grön-DH-Techled
Röd-DH-Hoppled
Röd-DH-Techled
Svart-DH-Tech/Hoppled
Röd-XC-Lång/Brant
Röd-XC-Tech

Jag åker bl.a Tuff brud som är röd(förutom droppen på slutet som jag inte lärt mig än), men jag skulle aldrig åka Twist twist, men på "pappret" är det samma svårighetsgrad. Samtidigt har jag börjat lära mig Itzy bitsy som är "svårare" på ”pappret”, personligen skulle jag klassa IB som röd och TT som svart(utan erfarenhet av den iofs).
Det är ju en enorm skillnad på en svart singletrack och en svart maskingrävd hoppled. Dessutom helt olika färdigheter som krävs, så det blir ju att jämföra äpplen med päron. Och det framgår av skyltarna i JBP vad det är för typ av led.

Olyckor i JBP

Den personen som var med vid olyckan skrev ju inget om att det var en xc-kittad person som kraschat. Kan du detaljera lite hur du hade "förstått" det här?

Olyckor i JBP
Hehe, mkt möjligt, men det är ändå en stor skillnad mot att dyka in i träd och sten i 30 km/h.. Som är nästan garanterat om man kraschar i MTB-fallet.
Nej, du killgissar väl mkt. Farten är sällan så hög som man kan tro. Och det är sällan det tar tvärstopp mot en sten eller träd. Som sagt, sjukhusstatistik visar på ungefär 3ggr högre olycksrisk som kräver vård jämfört med utförsskidåkning, så ändå i samma storleksordning, trots att det är en relatovt ung sport och många som skadar sig är ganska färska i sporten.

Olyckor i JBP
Hehe, mkt möjligt, men det är ändå en stor skillnad mot att dyka in i träd och sten i 30 km/h.. Som är nästan garanterat om man kraschar i MTB-fallet.

Leder som Twist-Twist är rätt breda, kanske inte framgår på filmerna, så tror inte risken är jättestor att man kraschar med en sten eller ett träd på sidan. Det är mer ett problem på smalare downhillspår (inte hoppleder), men där är det inte troligt att nybörjare kör så fort.

Olyckor i JBP
Men helt krasst löper man den risken i hemmaskogen också i utförslöpor. Skillnaden är att under en dag i park går det bara utför. Så mer tid exponerad för risk. Men jag vet inte om risken i sig är värst mycket högre än att bomba på i backe i Hellas.

Olyckor i JBP
Nej, du killgissar väl mkt. Farten är sällan så hög som man kan tro. Och det är sällan det tar tvärstopp mot en sten eller träd. Som sagt, sjukhusstatistik visar på ungefär 3ggr högre olycksrisk som kräver vård jämfört med utförsskidåkning, så ändå i samma storleksordning, trots att det är en relatovt ung sport och många som skadar sig är ganska färska i sporten.
Låter troligt, har du någon länk till källa, skulle vara intressant att läsa på lite.

Enligt Järvsös statistik så är det ungefär en ambulans per 10000 åk. Översatt till vintern så skulle det vara ungefär en ambulans per helg vilket kan stämma.

Edit, felräkning av mej, översatt till vintern skulle det vara åtta till tio ambulanser per helg och det är det inte. 3ggr så stor skaderisk är nog underdrivet.

Senast ändrad:
Olyckor i JBP
Vi tycker olika ? Om det är så att droppskyltar används vid rullställen så är det ju potentiellt farligt, annars tycker jag är tydligt nog. Man hinner rulla en bit efter förgreningen innan droppet kommer.
Twist twist vid 1:40

Jag skrotade För några år sen på detta droppet.
Hade fint flow den dagen allt kändes lugnt...förutom att det blåste lite uppe på berget.

direkt när jag var i luften kom en kastvind och blåste undan cykeln på mig, plötsligt hade jag ingen cykel under mig dånade ner i backen och slog mig medvetslös. Piggande till lite senare men fick åka till Hudiksvall och göra ct på skallen. men allt va lugnt, en hjärnskakning blev det iaf..

Tycker detta droppet var grymt välavvägt och en smooth landning... ibland har man bara en jävla otur

Olyckor i JBP
Är det den som går upp på höger sida innan dom två platåhoppen?

Kommer rätt tidigt när man korsat skidbacken och kan välja på Old eller Kycklingen.

Loggar inte mina park åk på strava, inte heller reggat min dh i stravaprofilen. Gissar ganska få reggar åk i parken?

Jag tycker det verkar som nästan alla inklusive mig själv loggar allt i parken. Hur ska man annars veta hur man utvecklas?

Olyckor i JBP
Låter troligt, har du någon länk till källa, skulle vara intressant att läsa på lite.

Enligt Järvsös statistik så är det ungefär en ambulans per 10000 åk. Översatt till vintern så skulle det vara ungefär en ambulans per helg vilket kan stämma.

Edit, felräkning av mej, översatt till vintern skulle det vara åtta till tio ambulanser per helg och det är det inte. 3ggr så stor skaderisk är nog underdrivet.
Hittar inte var jag läste det, var säkert ett år sedan. Men jag hittar lite annan statistik som visar att det låter som en rimlig storleksordning:

https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2013/02/25/knaskador-vanligaste-skadan-i-skidbacken/
11400 skador på när 2 000 000 svenskar åkt skidor en säsong. Om vi antar ett genomsnitt på 5 åkdagar per person så blir det alltså 11400 skador på 10 000 000 åkdagar, eller 0.00114 skador/åkdag.

JBP säger att de haft 27 skador på 270 000 liftåk förra säsongen. Om vi antar ett genomsnitt på 10 åk per dag så blir det alltså 27 skador på 27 000 åkdagar, dvs 0.001 skador/åkdag.

Eftersom jag gjort massa antaganden kan man ju inte dra så stora växlar på det jag höftar ur mig här, men jag tror att en faktor är att på skidor är skadorna antagligen mer binära. Du ramlar och bryter inget ben --> du går oskadd därifrån. Du ramlar och bryter benet --> sjukhusvård. När det gäller cykling är det nog mängder av småskador så som sårskador, blåmärken och stukningar som aldrig når sjukvården. Så beroende på hur man bedömer dessa skador så påverkas säkert statistiken en hel del också.

Ska fortsätta söka och se om jag hittar datan.

Edit: JBPs siffra på 27 skador är för övrigt skador som krävt att ambulans tillkallats. Gissar att de flesta skador hanteras av privat transport till sjukhus så siffrorna ovan blir ju rätt tokiga.

Edit 2: Här är en sifferlös kommentar från Åre:

Däremot är det sett till antalet utövare lite mer skador bland cylkisterna på sommaren än skidåkarna på vintern.
– Det är lite högre andel som skadar sig på sommaren, och det har ju att göra med att det är hårdare att ramla på barmark än att ramla och glida på snö. Så det blir lite mer skrubbsår och så som behöver tas om hand, säger Aspholm.

Senast ändrad:
Olyckor i JBP
Var en tjomme från sveriges radio o intervjuade folk o fotade vid liften idag så blir mer media iaf.

Om folk bara lärde sig att inte köra på förra säsongens trötta geo skulle 99,9% av alla olyckor undvikas.

Tillbaka
Topp