Olyckor i JBP
Han har tyvärr avlidit nu.
www.helahalsingland.se
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En svår olycka på en arbetsplats leder normalt till en ordentlig utredning och att misstanke om arbetsmiljöbrott prövas. Motsvarande gäller om en olycka inträffar vid en nöjespark, exempelvis Liseberg. Görs någon utredning av de inträffade olyckorna av åklagare och polis? Krävs det en polisanmälan för att få igång processen?
Man frågar sig om våra cykelparker och lekparker lyder under några särskilda regler? Finns det en fungerande förebyggande myndighetskontroll för våra cykelparker? Det är inte hållbart att hävda att cyklingen sker ”på egen risk”. Ingen verksamhetsutövare får utsätta våra ungdomar för uppenbara risker för svåra skador.
Ljusdals kommun bör ompröva sitt ekonomiska stöd och säkerställa att det finns en ordentlig insyn och styrning av verksamheten.
Under veckan som gått har det framkommit en del kritik, där man menar att parken bör stänga efter en olycka.
– Jag förstår att folk anser att vi ska stänga, men det finns många saker i samhället som det finns stora risker i att utföra. Vi följer alla de regler och föreskrifter som finns, vi märker ut lederna på allra bästa sätt med svårighetsgrad och vad den innehåller. Det är viktigt att få fram att all åkning sker efter egen förmåga och på egen risk. Vi gör allt för att det ska vara så säkert som det går.
Hur skulle ni agera vid en polisanmälan?
– Vi är öppna för alla och för allt. Vi vill inte mörklägga någonting på något vis. Jag tycker att vi gör vår cykelpark väldigt bra, vi är öppna med riskerna och lederna, och det finns inget som ska döljas, utan vi är helt öppna med det. Skulle en utredning ske samarbetar vi naturligtvis.
Extremt tråkigt, hade hoppats på att han skulle återhämta sig.
Insändare kräver att parken ska stänga:
Helahälsingland
www.helahalsingland.se
VD svarar:
Helahälsingland
www.helahalsingland.se
Mittmedia-inloggning fungerar på Helahälsingland om artiklarna är/blir låsta.
Otroligt sorgligt, men man undrar ju lite om den upprörda Ljusdalsbon Arne pratat med löparna i Ljusdal när han hänvisar till att man borde cykla i eljusspåret istället.
Liknande de som byggs i Järvsö just nu antar jag?Ljusdals cykelklubb har dedikerade cykelspår i samma område/anläggning som eljusspåret så det är sannolikt inget problem.
Liknande de som byggs i Järvsö just nu antar jag?
Otroligt sorgligt, men man undrar ju lite om den upprörda Ljusdalsbon Arne pratat med löparna i Ljusdal när han hänvisar till att man borde cykla i eljusspåret istället.
Men du kan köra motocross utan körkort. Men de flesta har tillräcklig självbevarelsedrift för att undvika en CR 500 som första hoj.Jag skrev inte att det skulle förbjudas - det är dessbättre knappast realistiskt - men precis som man infört hjälmtvång och krav på körkort för mc och moped, kan man tänka sig krav på regleringar av olika slag. Kanske ett obligatoriskt ”grönt kort” som visar att man kan hantera en mtb eller ett förbud mot icke rullbara drop.
Arne är en erfaren herre om det är den Arne jag tror, han drar förmodligen paralleller till hur man får hantera olyckor i arbetet bland annat. Inte ovanligt att man får stänga igen en arbetsplats/maskin efter dödsolycka eller en olycka tills orsak och åtgärder är utredda och implementerade, en inte helt orimlig åtgärd.
Skulle man precis som Arne resonerar hanterat olyckor i t.ex. ett stort projekt likadant som JBP gjort hade du som projektledare varit arbetslös och företaget suttit i skiten mot arbetsmiljöverket och även möjligen civilt åtal att vänta mot VD.
Rimligtvis borde sagda herre driva samma fråga mot den lokala motocrossklubben i Ljusdal också.
Arne är en erfaren herre om det är den Arne jag tror, han drar förmodligen paralleller till hur man får hantera olyckor i arbetet bland annat. Inte ovanligt att man får stänga igen en arbetsplats/maskin efter dödsolycka eller en olycka tills orsak och åtgärder är utredda och implementerade, en inte helt orimlig åtgärd.
Skulle man precis som Arne resonerar hanterat olyckor i t.ex. ett stort projekt likadant som JBP gjort hade du som projektledare varit arbetslös och företaget suttit i skiten mot arbetsmiljöverket och även möjligen civilt åtal att vänta mot VD.
Men nu var ju inte detta en arbetsplats för den drabbade och JBP stängde ju ner den aktuella nedfarten för att göra en utredning, så här skulle jag nog säga att jämförelsen haltar något hur erfaren Arne än må vara.
Om familjen har en önskan om att driva något civilrättsligt mot ansvariga för JBP så är det en helt annan fråga.
Sen kan man ju undra lite vilken myndighet som skulle kontaktats för utredningen av olyckan då det torde vara skralt med expertis inom området. Jag har full förståelse för de anhöriga och andra närståendes ovilja att i ansvarsfrågan, men tänker inte därmed falla in en lynchmobb bara för att vinna populäritetspoäng.
Jag hoppas verkligen inte nån har dött på deras bana överhuvud taget.Har någon dött på deras bana nyligen?
Jag säger inte att han har rätt, men jag jämför med hur det skulle varit om samma sak hände på mitt arbete. Jag cyklar själv i Järvsö och gillar det, jag tror inte Arne delar den uppfattningen. Men vi har en del andra saker gemensamt så jag kan relatera till hans insändare och ståndpunkt.
Men dom stängde inget för de första olyckorna det krävdes tre olyckor och uppståndelse i media, pojken i pumptracken kan väl gå med någon form av gåvagn nu. Hjärnskadorna är säkert permanent, pumptracken rullar som vanligt. Så hade det inte kunnat gå till i ett av mina projekt. Säkerhetsarbete är ett kontinuerligt arbete och Järvsö gör säkert så gått det går, men det går alltid att förbättra.
Hade inte en massa krav tillkommit i arbetslivet hade vi inte varit där vi är idag, även om folk fortfarande dör på jobbet tyvärr.
Men nu var ju inte detta en arbetsplats för den drabbade och JBP stängde ju ner den aktuella nedfarten för att göra en utredning, så här skulle jag nog säga att jämförelsen haltar något hur erfaren Arne än må vara.
Om familjen har en önskan om att driva något civilrättsligt mot ansvariga för JBP så är det en helt annan fråga.
Sen kan man ju undra lite vilken myndighet som skulle kontaktats för utredningen av olyckan då det torde vara skralt med expertis inom området. Jag har full förståelse för de anhöriga och andra närståendes ovilja att i ansvarsfrågan, men tänker inte därmed falla in en lynchmobb bara för att vinna populäritetspoäng.
Dock är ju en stor del av sporten att det ska vara svåra spår och därmed finns det ju en risk att ramla, sen ska det ju inte stå vassa pålar bredvid spåren osv. Men viss risk är ju en del av sporten.
Enig, men det är väl det JBP gjort? Tydliga skyltar om att det är en avancerad led som kräver god hopp och droppteknik och att leden innehåller hopp och dropp som inte går att rulla.En del i säkerhetsarbetet behöver inte vara att släta ut spåren, det kan vara information, skyltning, utrustningskrav etc. Vi (mitt eget arbete som exempel) behöver fortfarande göra samma farliga arbeten i stort sett som för 20 år sedan, det vi jobbar mycket med är utbildningar och säkerhetstänk, riskminimering helt enkelt.
Enig, men det är väl det JBP gjort? Tydliga skyltar om att det är en avancerad led som kräver god hopp och droppteknik och att leden innehåller hopp och dropp som inte går att rulla.
FHM kanske ;)
En del i säkerhetsarbetet behöver inte vara att släta ut spåren, det kan vara information, skyltning, utrustningskrav etc. Vi (mitt eget arbete som exempel) behöver fortfarande göra samma farliga arbeten i stort sett som för 20 år sedan, det vi jobbar mycket med är utbildningar och säkerhetstänk, riskminimering helt enkelt.
Olyckor kommer ju ske, det var en här i stan som bröt nacken i somras när han spelade kubb. Är förlamad idag..
JBP har inget med Pumptracksen nere i byn att göra, det är kommunens anläggning vad jag förstår, för att nu inte "beskylla" JBP för sånt som inte hör dem till.Men dom stängde inget för de första olyckorna det krävdes tre olyckor och uppståndelse i media, pojken i pumptracken kan väl gå med någon form av gåvagn nu. Hjärnskadorna är säkert permanent, pumptracken rullar som vanligt. Så hade det inte kunnat gå till i ett av mina projekt. Säkerhetsarbete är ett kontinuerligt arbete och Järvsö gör säkert så gått det går, men det går alltid att förbättra.
Hade inte en massa krav tillkommit i arbetslivet hade vi inte varit där vi är idag, även om folk fortfarande dör på jobbet tyvärr.
Dom stängde parken hoppas jag?Olyckor kommer ju ske, det var en här i stan som bröt nacken i somras när han spelade kubb. Är förlamad idag..
Dör det inte nån varje år på Vasaloppet? Helt absurt att den tävlingen fortfarande arrangeras....Men dom stängde inget för de första olyckorna det krävdes tre olyckor och uppståndelse i media, pojken i pumptracken kan väl gå med någon form av gåvagn nu. Hjärnskadorna är säkert permanent, pumptracken rullar som vanligt. Så hade det inte kunnat gå till i ett av mina projekt. Säkerhetsarbete är ett kontinuerligt arbete och Järvsö gör säkert så gått det går, men det går alltid att förbättra.
Hästsport är en av de mest olycksdrabbade sporterna. Varje år är det cirka tre personer i Sverige som dör vid hästrelaterade olyckor. Dessutom är det i genomsnitt 1 756 personer som måste få vård på sjukhus på grund av skador vid ridning eller annan hantering av häst.
Dör det inte nån varje år på Vasaloppet? Helt absurt att den tävlingen fortfarande arrangeras....
Dom stängde parken hoppas jag?
Skulle precis skriva samma sak.. Fälttävlan är en av ”grenarna” där många skadas och mellan 2000-2015 har 38 personer dött..Undrar om det är samma frågor angående ridsport?
Men vad är det du tycker att JBP ska göra för att förbättra säkerheten då när individen fortfarande väljer att ignorera?Det gör det och dom arbetar garanterat för att förebygga det. Jag vet att det ofta är svårt att förstå att saker går att förbättra men så är det oavsett.
Min kollega fick hjärtstopp på Clas Olsson, han överlevde pga att det fanns hjärtstartare. Man behöver inte vara så motvalls alltid..
Men vad är det du tycker att JBP ska göra för att förbättra säkerheten då när individen fortfarande väljer att ignorera?
JBP har inget med Pumptracksen nere i byn att göra, det är kommunens anläggning vad jag förstår, för att nu inte "beskylla" JBP för sånt som inte hör dem till.
En del i säkerhetsarbetet behöver inte vara att släta ut spåren, det kan vara information, skyltning, utrustningskrav etc. Vi (mitt eget arbete som exempel) behöver fortfarande göra samma farliga arbeten i stort sett som för 20 år sedan, det vi jobbar mycket med är utbildningar och säkerhetstänk, riskminimering helt enkelt.
Olyckor kommer ju ske, det var en här i stan som bröt nacken i somras när han spelade kubb. Är förlamad idag..