Om man vill bli smal igen..

• Trådstartare Trådstartare Gtx
  • Start datum Start datum
TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte om det är jag som är konstig

Majonäs och wheyprotein TBone, majonäs och whey...

Bara en liten passus angående simning och knäont, den där grodsparken vid bröstsim kan tydligen ge knäproblem - inte helt ovanligt bland elitsimmare. Sen kanske inte den vanliga motionssimmaren drabbas på samma sätt, men det kan vara värt att tänka på om man har någon typ av knäskada.

En bekant till mig som fått nytt korsband får inte simma frog style längre, men det är ju ändå ett ganska onaturligt simsätt :-)

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> ratatosk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > the_TnT: berätta mer om vad du hittat om
> punktförbränning, och var?
>
> Jag minns inget mer än så, läst någonstans.
> Kanske i Body. Jag avfärdade det nog som att man
> kan bevisa vad som helst om man vill. Men som sagt
> var det inte ren punktförbränning utan mer att
> man kan förbränna lite mer på önskade
> ställen.
>
> Fast en rapport står sig slätt mot de 1000
> andra...
>
> Så man kan gott fortsätta generalisera att man
> inte kan punktförbränna.
>
> Parentes: Om man gör mycket sit-ups får man
> f.ö. större magmuskler, vilket ökar
> midjemåttet om man bortser från eventuellt
> bränt fett. Fast större magmuskler innebär å
> andra sidan att man har lättare att visa upp ett
> sexpack, vilket kan tolkas som att man är smal.

Den ökning av midjemåttet du upplever som resultat av sit-ups är nog så marginell att den knappt kommer märkas i förhållande till den ganska kraftiga minskning de flesta av oss kan åstadkomma med fettreduktion.

Angående punktförbränning så är det visst möjligt i teorin, men knappast något som har betydelse i praktiken.

Kolozzeum lär oss:

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Sep 19; Are blood flow and lipolysis in subcutaneous adipose tissue influenced by contractions in adjacent muscles in humans?

---
Aerobic exercise increases whole-body adipose tissue lipolysis, but is lipolysis higher in subcutaneous adipose tissue (SCAT) adjacent to contracting muscles than in SCAT adjacent to resting muscles?

Ten healthy, overnight-fasted males performed one-legged knee extension exercise at 25% of maximal workload (Wmax) for 30 minutes followed by exercise at 55% Wmax for 120 minutes with the other leg and finally exercised at 85% Wmax for 30 minutes with the first leg.

Subjects rested for 30 minutes between exercise periods. Femoral SCAT blood flow was estimated from washout of (133)Xe and lipolysis was calculated from femoral SCAT interstitial and arterial glycerol concentrations and blood flow.

In general, blood flow as well as lipolysis was higher in femoral SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle (time 15-30 min: blood flow: 25% Wmax: 6.6 +/- 1.0 vs. 3.9 +/- 0.8 ml 100 g(-1) min(-1), P < 0.05; 55% Wmax: 7.3 +/- 0.6 vs. 5.0 +/- 0.6, P < 0.05; 85% Wmax: 6.6 +/- 1.3 vs. 5.9 +/- 0.7, P > 0.05; lipolysis: 25% Wmax: 102 +/- 19 vs. 55 +/- 14 nmol 100 g(-1) min(-1), P = 0.06; 55% Wmax: 86 +/- 11 vs. 50 +/- 20, P > 0.05; 85% Wmax: 88 +/- 31 vs. -9 +/- 25, P < 0.05).

In conclusion, blood flow and lipolysis are generally higher in SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle irrespective of exercise intensity. Thus, specific exercises can induce "spot lipolysis" in adipose tissue.
---

om man hoppar med cyklen och så då använder man hela kroppen det är bätte än att jogga !!!! men man ska äta mycket och sova mycket när man tränar!!

Tillbaka
Topp