Orka cyclecomponents...

• Trådstartare Trådstartare Gtx
  • Start datum Start datum
Orka cyclecomponents...
Välkommen i klubben, jag har väntat i 12 dar på ett svar via mail och 7 dar på ett svar via telefon, vilket var en påminnelse om mailet :-(

Verkligen ett service inriktat företag må jag säga, undrar om dem blir långlivade eller inte??

Bosse

Orka cyclecomponents...
feffemannen Skrev:
-------------------------------------------------------
> zam fortsätter att försvara cyclecomponents! ;)
>
> De är faktiskt extremt trevliga att ha att göra
> med när man väl kommer fram!
>
> f

hehe, jag är ju tvungen. De har alltid hjälpt mig när jag vill beställa saker. De är alltid trevliga mot mig både när jag ringer och när jag är där. Bra priser på det jag köper där :) När alla andra bara klagar så måste jag säga även vad jag tycker!

Orka cyclecomponents...
Skall passa på att klaga lite när jag väl får tag i dom. Telefontid från kl 10, BS. Hade stäng telefonen till 10:30 idag typ.

Orka cyclecomponents...
Jag gillar dem verkligen, de har ett otroooligt bra sortiment och köper inte leverantörernas villkor om det begränsar dem utan väljer istället en annan leverantör. Har fixat fram allt jag önskat (utom Endurakläder) till faktiskt riktigt bra priser.

Det är synd att frakten är dyr bara, och att de uppenbarligen har mycket att göra. Jag väntar också på ett mail från dem, bad om en offert på en Surly Crosscheck.

Orka cyclecomponents...
Surly finns hos spoke nuförtiden.... =)

CC har tyvär tagit bort möjligheten att betala med efaktura vilket tidigare var ett stooooort plus för mig.

Nu kan man istället betala med kort eller direktbetalning men då betalar man vid beställningen och inte vid leverans. Det kan ju vara lite skillnad mellan de två tidpunkterna när man har med cc att göra så det får man väl anse att det är en klar försämring....

/rikard

Orka cyclecomponents...
> Nu kan man istället betala med kort eller
> direktbetalning men då betalar man vid
> beställningen och inte vid leverans. Det kan ju
> vara lite skillnad mellan de två tidpunkterna när
> man har med cc att göra så det får man väl anse
> att det är en klar försämring....

Visst betalade man efakturan innan leverans också?

f

Orka cyclecomponents...
Tycker att de är relativt snabba på att svara på mail. Kanske haft tur?
Tänk om de kunde leverera paket snabbt också. :)

Orka cyclecomponents...
Var glad att det inte är en utländsk butik. Då kunde du ha loosat pengar på kuppen. C-C schabblar nog inte till det utan ordnar upp det så som du vill ha det såfort du fått tag på dem.

Orka cyclecomponents...
De gånger jag har varit i kontakt med Cyclecomponents har jag fått svar ganska snabbt, innom 3 arbetsdagar iaf. Och svaren har varit trevliga.

Sen att man kan ringa till typ Häggs, alternativt beställa från Chainreaction och få varan skickad samma dag behöver vi ju inte nämna, inte heller att man kan gå ner till LBS och snacka lite skit och köpa en pryl på en kvart...

Orka cyclecomponents...
Rikard -

Det finns en Surly ram som hangar i Dr. Spoke, men jag har inte hört att de tar in Surly nufortiden. Kanske Markus har lite mer information...

Jomper -

Faktum att de köper inte leverantörs villkör är inte enbart bra. T ex. CC kunde erbjuda ett betydligt bättre sortiment från Alpha Q och Paul bl a med ett lägre utpris till kunden OCH bättre marginal för de själva om de visade sig vara villiga att arbeta med mig. Jag har inte stängt några dörrar, men jag försöker att stödja den lokala cykelhandlarens möjlighet att konkurrera och det är oschysst av mig om jag låter någon säljer saker som jag har ansvar för i länder där det redan finns en distributör. Vi har helt enkelt olika målsättningar. Jag kan gå med på att hjälpa dem att nå deras mål men inte till bekostnaden av mina egna varderingar. Jag kräver inte att någon delar mina varderingar, men de måste respekteras för att har ett lyckat samarbete.

Orka cyclecomponents...
måste säga att jag inte känner igen problemet. jag har köpt flertalet gånger från cc och alltid bemötts bra. pengar som har dragits från kontot pga fel pris har satts in igen, leverans har skyndats på då jag behövde byxorna innan en viss tidpunkt osv. de gånger jag har ringt har det alltid varit på förmiddagen precis när de öppnar och även där har jag fått bra hjälp.

dock tråkigt att höra att andra har problem med dem.

Orka cyclecomponents...
Daner Skrev:
>
> Faktum att de köper inte leverantörs villkör är
> inte enbart bra. T ex. CC kunde erbjuda ett
> betydligt bättre sortiment från Alpha Q och Paul
> bl a med ett lägre utpris till kunden OCH bättre
> marginal för de själva om de visade sig vara
> villiga att arbeta med mig. Jag har inte stängt
> några dörrar, men jag försöker att stödja den
> lokala cykelhandlarens möjlighet att konkurrera
> och det är oschysst av mig om jag låter någon
> säljer saker som jag har ansvar för i länder där
> det redan finns en distributör.

Jag bodde i åmål förrut och hade cc som lokal cykelhandlare, och använder de som det fortfarande. De handlare jag har varit i kontakt med här har inte alls varit lika tillmötesgående och hjälpsamma. Jag tycker dina värderingar är bra, men tyävärr är det inte många cyklehandlare som gjort sig förtjänt av dem om du frågar mig.

Orka cyclecomponents...
Även jag måste ställa mig till dem som har goda erfarenheter av CycleComponents. Har alltid fått mycket snabba leveranser, bra service och svar på mina frågor. Reklamationer har hanterats utan snack.
Har haft problem med leveranstid en gång, det berodde på att min beställning hamnade mitt i skarven för "modellbyte" hos tillverkaren. Inget CC kan belastas för.

Orka cyclecomponents...
Zam -

Jag har också god erfarenhet av att beställa från CC. De har stora möjligheter att medföra många positiva förändringar i den Svenska cykelmarknaden.

Allt jag har sagt är att jag vill inte att de ska sälja mina grejer till så lågt marginal att andra butiker tappar intresset, och att vissa saker får inte säljas till vissa länder. Att stödja konkurrerande butiker genom att går med på mina prisförslag är inte i deras direkt intresse, men möjligheten att få tillgång till ett bredare utbud av produkter (från tillverkare som de redan har på listan och som jag har inga restriktioner på när det gäller försäljning utomländs) till ett lägre pris borde får de att fundera på saken. Jag är inte så svårt att jobba med.

Senast redigerad av en moderator:
Orka cyclecomponents...
Jag tycker att CC mot mig har varit väldigt konsekventa i sitt beteende:
1) Svarar aldrig i telefon
2) Svarar snabbt på mail
3) Levererar alltid första leveransen inom stipulerad leveranstid. Delleverans kostar inget extra, och även om det dröjer ett par dagar extra för den sista komponenten, så levererar dom huvuddelen av ordern i tid.
4) Mina ändringar och returer (mitt eget fel) har dom hanterat med stor flexibilitet och smidighet.

Summa sumarum har dom ett bra sortiment, en bra shop, svarar bra på mail, är smidiga och kundvänliga och anstränger sig för att hålla sina utlovade leveranstider, även om det innebär fyrdyring för dom. För att vara en svensk shop så har dom ett stort sortiment och utifrån det så håller dom en jämn och bra nivå på sin service.

Det dom måste bli bättre på är att svara snabbare i telefon, men bra telefonservice är å andra sidan en stor kostnad. Jag tror inte vi kan förvänta oss både stort sortiment, bra priser OCH snabbare leveranser än idag, för det kostar att hålla lager, och med den lilla volymen som Sverige kan erbjuda så blir det inte lönsamt med både stort sortiment och snabba leveranser.

Orka cyclecomponents...
Ja..jo, eftersom jag har varit säfflebo så är man väl partisk, men jag tycker det är oehört starkt av killarna som startade affären och lyckas hålla den igång än. Så handla mer och stöd dom!!

Sen håller jag med om att det tar lite väl lång tid att få hem prylarna. De väntar också tills alla delar har kommit och skickar allt på en gång. Mail har jag alltid fått svar på inom några dagar. Ringa har också funkat för mig. Johan som man får prata med är väldans trevlig(det är alla säfflebor förståss...) De har ju ett sortiment som heter duga. Hittar du inte vad du letar efter så ring dom så kan de säkert fixa det oxå. Jag har lagt flera specialordrar utanför sortimentet.

Jag tror de har ett begränsat lager och måste beställa från leverantören rätt ofta. Det är förmodligen detta som tar sån tid, dessutom kan det vara så att de beställer typ en gång i veckan. Jämfört med chainreaction som verkar ha ett jättelager och kan skicka med en gång.

//Christer

Orka cyclecomponents...
Lonewolf Skrev:
> Välkommen i klubben, jag har väntat i 12 dar på
> ett svar via mail och 7 dar på ett svar via
> telefon, vilket var en påminnelse om mailet :-(

Det slår mig... Du har väl inget spamfilter på din mailserver eller på datorn som är lite hårdställt till CycleComponents nackdel? Min erfarenhet är att de svarar på mail på några dagar.

> Verkligen ett service inriktat företag må jag
> säga, undrar om dem blir långlivade eller inte??

Tja, de har funnits i sex år vilket är lång tid för att vara Internet. En hel evighet tom!

Orka cyclecomponents...
Jag tycker CycleComponents har varit kanon att beställa från.
Jag har bara skickat mail sent på kvällen som alltid varit besvarade morgonen efter.
Jag bad dem ta in en produkt de inte hade i sortimentet. 4 dagar senare hade jag den hemma.

Synd att inte alla är lika nöjda.

Orka cyclecomponents...
Till zam, Muerto, mattel, jtl, Martin W, Herr C, PatrikB och alla ni andra som har bra eller dåliga erfarenheter av Cyclecomponents. Skriv gärna en recension av butiken här http://happymtb.org/forum/shops/reviews.php?s=16&cat=0&hide=0

Till er andra som har skrivit in en recension. Några är ganska gamla, nästan ett år. Det går att ändra sin recension om man fått en annan uppfattning av butiken.

/Anders (butiksansvarig)

Orka cyclecomponents...
the_TnT:

Nejdå inget sånt och jag skickade via outlook och har inga problem med andra avsändare, dessutom ringde jag till dem och lämnade namn och nummer samt bad dem ringa och det borde ju funka iaf!!

Så det hade ju kunnat börja bättre för det här var min premiärkontakt med dem som jag hade hoppats skulle leda till en fungerande köp/sälj relation men som det gått nu så tvivlar jag på att jag kontaktar dem något mer, men det är ju tydligt att dem har problem av olika sorter vilket framgår i den här tråden. Visst finns det dem som har bra erfarenheter också, men jag får känslan av att dem negativa erfarenheterna överväger.

Bosse

Orka cyclecomponents...
Mina mailfrågor har också besvarats snabbt men då ställer jag inte heller frågan om livets mening eller så ;)

Vem vet, det kanske är livets mening om man tänker efter.

Orka cyclecomponents...
Obed skrev:
Mina mailfrågor har också besvarats snabbt men då ställer jag inte heller frågan om livets mening eller så ;)

Det gjorde inte jag heller, det var helt affärsrelevanta frågor som borde ha kunnat besvarats utan några som helst problem.

Bosse

Orka cyclecomponents...
Nej nej, AJ du missförstod mig! Jag har inga dåliga erfarenheter av Cyclecomponents!
Som jag skrev har jag alltid blivit trevligt bemött även om det kan ta ett tag innan bemötandet kommer ;)

De andra jämförelserna var bara exempel på vad man kunde göra medan man väntade på ett e-mailsvar... Kanske borde satt en smiley efter det.

Har aldrig köpt något hos CC då det jag velat köpa har varit slut alternativt inte gått att få tag på till ett pris jag kunde tänka mig.

Orka cyclecomponents...
Muerto Skrev:
> Nej nej, AJ du missförstod mig! Jag har inga
> dåliga erfarenheter av Cyclecomponents!

AJ skrev:

Till zam, Muerto, mattel, jtl, Martin W, Herr C, PatrikB och alla ni andra som har bra eller dåliga erfarenheter av Cyclecomponents

/Anders

Orka cyclecomponents...
feffemannen Skrev:
> Visst betalade man efakturan innan leverans
> också?

Jo, men med efaktura kunde jag välja själv när jag vill betala. Min tidigare metod var att beställa alla grejjer jag ville ha i god tid innan löning. Sen när allt kommit in till CC och de varit redo att skicka så har jag pröjsat. Då har leveranstiderna inte varit så besvärande. Nu så har jag känt mig tvungen att gå över till postförskott och då har frakten blivit så dyr att jag nog kommer beställa mycket färre saker därifrån.

Om de skulle ändra så de drog pengar frånkortet vi leverans istället så skulle jag ändra mig, vilket jag meddelat dem per mejl.

Annars har jag nästan bara bra erfarenheter av cc. När man väl får tag på dem är de trevliga och hjälpsamma.

Daner:

Jag noterade ramen och lite annat godis inne hos spoke och bara antog att de börjat ta in surlygrejjer. Det kanske var rent önsketänkande från min sida. =)

/rikard

Orka cyclecomponents...
Rikard -

Jag har svårt att tänka mig att någon annan butik kan ha råd med att ta in Surly numera. Det finns ingen marginal på det.

Orka cyclecomponents...
För mig brukar det normala händelseförloppet när jag beställer från CC vara:

1. Lägger beställningen
2. Får automatisk orderbekräftelse via mail
3. Väntar
4. Väntar
5. Väntar
6. Suck......väntar
7. Efter en ca en vecka får man ett mail där det står att ordern kan skickas om ca en vecka
8. Vänta
9. Väntar
10.Vän.....ja, ni förstår vinken!
11. Efter ca två veckor dimper avin ner i brevlådan. Sedan funkar allt kanon med betalning osv. Inget att klaga på vad gäller det.

Som sagt, leveranstiderna är åt h-vete. Vet iof att de beställer hem mycket direkt från generalagenterna och därför inte har så stort lager. Dock borde orderhanteringen kunna optimeras avsevärt!!

Lite kul att tänka sig att när man beställer från CRC (Storbritannien!!) är leveranstiden ibland ner mot en tredjedel av leveranstiden från CC (Säffle - SVERIGE! Hallå!).

Det positiva med CC är sortimentet och bra priser på vissa saker. Det måste man ju erkänna.......

Orka cyclecomponents...
AJ Skrev:

> Till er andra som har skrivit in en recension.
> Några är ganska gamla, nästan ett år. Det går att
> ändra sin recension om man fått en annan
> uppfattning av butiken.

Var tvungen att kolla vad jag skrivit och jag håller nog fortfarande fast vid min. Leveranstiderna kanske har blivit bättre, får se nästa gång jag beställer, och då kanske betyget åker upp till en *****

/Mats - nöjd CC-kund

Orka cyclecomponents...
Jag tycker dom har kanonbra service!
Jag har beställt två gånger bara iofs men båda gångerna har dom svarat på mail inom några timmar från jag skickat. Jag betonar att jag aldrig testat deras telefonservice men via mail har jag endast goda erfarenheter såhär långt.

Orka cyclecomponents...
Daner: Om jag förstår dig rätt så vill du bestämma till vilket pris CycleComponents ska sälja de prylar som du distribuerar till dem. Du vill också att de inte skall sälja prylarna till kunder från vissa länder (Norge?). Då är jag inte så förvånad att Cyclecomponents inte vill jobba med dig.
Jag kommer att tänka på debatten kring Levis-jeans som fanns för att tag sedan. Jeans från Levis hade exakt samma pris i nästan alla butiker. Om en butik ville sänka priserna fick de inte det för leverantören. Har för mig att detta beteende från leverantörens sida var olagligt.

Orka cyclecomponents...
StaffanS Skrev:
> Daner: Om jag förstår dig rätt så vill du bestämma
> till vilket pris CycleComponents ska sälja de
> prylar som du distribuerar till dem.

Jag tror du misförstått Daner ganska duktigt...

/rikard

Orka cyclecomponents...
Jag maila dom en fråga i natt jag å klockan 09:53:36 kom svaret har aldrig haft nå problem med mail fråger till dom de svara ju alltid snabbt

Orka cyclecomponents...
Staffan -

Säg att det finns en tillverkare i ett icke-EU land som har för avsikt att stödja lokala cykelhandlarna i deras kamp för överlevnad mot internetbutiker. Tillverkaren vill ha en viss kontrol över distributionskanalerna; de kan bestämma vem som ska bli distributör, vilken pris de ska betala och vilken tillgång de har till produkter.

Tillverkaren har valt en distributör i Norge som tar hand om marknadsföring, kundrelationer, lagerhållning osv inom Norge. Denna distributör prissätter komponenterna baserad på sina omkostnader och behov, och väljer att prioritera lokal cykelhandlare i enighet med tillverkarens önskemål, så rekommenderade priser innehåller tillräckligt marginal för att göra produkterna intressant för den lokala handlaren.

Om jag sedan slutar avtal med samma tillverkaren för att ta hand om Sverige, men har andra förutsättningar som gör så att mina omkostnader är lägre så jag kan erbjuda lägre nettopriser och rekommenderade kundpriser, vore det inte oschysst om jag sålde till en internetbutik som jag vet kommer att sälja direkt till kunder i Norge?

Och vad sägs om en distributör i ett annat land (som har mycket högre försäljningsvolym, mycket lägre omkostnader, högre marginaler och lägre nettopriser) väljer att sälja till samma internetbutik som då i sin tur säljer varorna inom både Norge och Sverige (och andra länder som också har lokala distributörer) till ett pris som gör det ointressant för lokalbutiker att erbjuda samma sak, trots att både tillverkaren och dess utvalda lokala distributören har valt att stödja lokala cykelhandlarna? Är detta rättvisst? Är detta i enighet med tillverkarens önskemål?

Som kund är det mycket lätt att prioritera lägsta möjliga pris och strunta i allt annat. Som tillverkare och distributör vill man ha åtminstone lite kontroll över distribution och försäljning. Syftet är inte att suga ut så mycket pengar från kunden som möjligt, syftet är att se till att lokala cykelhandlare har möjligheten att erbjuda ett nagorlunda bra utbud, prissättning och framförallt bra service både nu och i framtiden. Huruvida lokala cykelhandlare gör det eller inte är ett annat diskussion, men jag gör allt jag kan för att ge samtliga cykelhandlare i Sverige samma möjligheten att erbjuda ett bra sortiment till ett bra pris.

Orka cyclecomponents...
oxr och Rikard: Det hängde en Surly hos Doktorn, men inte nu längre. Phil har rostskyddat och brotschat den.
Men angående Cyclecomponents så har dom varit väldigt hjälpsamma och snabbt svarat på mail alla gånger jag handlat från dom. Även de gånger jag har plussat på en befintlig order har de kunnat få ner varorna i samma paket.
Det enda jag inte gillar är när pengarna dras från mitt konto innan leverans. Det blir lite bökigt när man redan har betalt för varor som sedan visar sig vara slut i lager.
Så det blir postförskott i framtiden för mig, men jag kommer säkert att köpa mer från dom framöver.
Just nu är dock budgeten totalsprängd, så det blir ingenting förrän i vår. Jo förresten, skulle ju behöva en 120-130mm MZ-gaffel...

oxr Skrev:
> jag tror markus skulle bli lite ledsen om Dr Spoke
> sålde den Surly som hänger där

Tillbaka
Topp