Staffan -
Säg att det finns en tillverkare i ett icke-EU land som har för avsikt att stödja lokala cykelhandlarna i deras kamp för överlevnad mot internetbutiker. Tillverkaren vill ha en viss kontrol över distributionskanalerna; de kan bestämma vem som ska bli distributör, vilken pris de ska betala och vilken tillgång de har till produkter.
Tillverkaren har valt en distributör i Norge som tar hand om marknadsföring, kundrelationer, lagerhållning osv inom Norge. Denna distributör prissätter komponenterna baserad på sina omkostnader och behov, och väljer att prioritera lokal cykelhandlare i enighet med tillverkarens önskemål, så rekommenderade priser innehåller tillräckligt marginal för att göra produkterna intressant för den lokala handlaren.
Om jag sedan slutar avtal med samma tillverkaren för att ta hand om Sverige, men har andra förutsättningar som gör så att mina omkostnader är lägre så jag kan erbjuda lägre nettopriser och rekommenderade kundpriser, vore det inte oschysst om jag sålde till en internetbutik som jag vet kommer att sälja direkt till kunder i Norge?
Och vad sägs om en distributör i ett annat land (som har mycket högre försäljningsvolym, mycket lägre omkostnader, högre marginaler och lägre nettopriser) väljer att sälja till samma internetbutik som då i sin tur säljer varorna inom både Norge och Sverige (och andra länder som också har lokala distributörer) till ett pris som gör det ointressant för lokalbutiker att erbjuda samma sak, trots att både tillverkaren och dess utvalda lokala distributören har valt att stödja lokala cykelhandlarna? Är detta rättvisst? Är detta i enighet med tillverkarens önskemål?
Som kund är det mycket lätt att prioritera lägsta möjliga pris och strunta i allt annat. Som tillverkare och distributör vill man ha åtminstone lite kontroll över distribution och försäljning. Syftet är inte att suga ut så mycket pengar från kunden som möjligt, syftet är att se till att lokala cykelhandlare har möjligheten att erbjuda ett nagorlunda bra utbud, prissättning och framförallt bra service både nu och i framtiden. Huruvida lokala cykelhandlare gör det eller inte är ett annat diskussion, men jag gör allt jag kan för att ge samtliga cykelhandlare i Sverige samma möjligheten att erbjuda ett bra sortiment till ett bra pris.