[OT] BAHCO-tråden

• Trådstartare Trådstartare JTF
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] BAHCO-tråden
Knivigt värre

Bilagor

• DSC_0808.JPG
    DSC_0808.JPG
    133.7 KB · Besök: 309
  • _20170507_212703.JPG
    _20170507_212703.JPG
    89 KB · Besök: 221
  • _20170507_212808.JPG
    _20170507_212808.JPG
    138.1 KB · Besök: 201
[OT] BAHCO-tråden
fhloston sa:

Min pappa hade två sådana knivar som han fick med ett stort antal andra verktyg
när han slutade på Bahco någon gång i mitten av 60-talet.
Jag och min äldre bror "lyckades" förstöra båda knivarna och flera andra verktyg i början
och mitten av 70-talet.

Vi var i lite onåd ett bra tag p g a detta...

/Fedde

[OT] BAHCO-tråden
Har också en däckavtagar-skiftnyckel. Väldigt bra! :)

Sedan också en multitool, hade den ett tag som universalverktyg för långturer men är tyvärr ersatt av en mer ändamålsenlig Topeak Hummer numera.

Bilagor

• 20170702_125749_HDR.jpg
    20170702_125749_HDR.jpg
    101.4 KB · Besök: 421
[OT] BAHCO-tråden
Luktapåblommorna sa:
Köpa fasta blocknycklar, spärrnycklar eller skiftnyckel på halva priset rean för hemmafix? Vad är skillnaden i användningsområde och/eller funktion?

Jag tycker personligen att skiftnyckeln överlag är ett nödverktyg fast om jag måste använda mej av en så väljer jag gärna en bacho.
Biltema i all ära fast just deras skiftnyckar hoppar jag gärna över.
Med en fast nyckel är det mycket mindre risk att dra sönder materialet du knegar med

[OT] BAHCO-tråden
Havoc 5 sa:
Luktapåblommorna sa:
Köpa fasta blocknycklar, spärrnycklar eller skiftnyckel på halvapriset-rean för hemmafix? Vad är skillnaden i användningsområde och/eller funktion?

Jag tycker personligen att skiftnyckeln överlag är ett nödverktyg fast om jag måste använda mej av en så väljer jag gärna en bacho.
Med en fast nyckel är det mycket mindre risk att dra sönder materialet du knegar med

Mm, var just bacho jag tänkte på då det är halva priset på julas bachosortiment och att jag skrev i bachotråden. Så de olika varianterna är olika lösningar på samma funktion, fast med en fast nyckel är det mindre risk att runda bulthuvudet.

[OT] BAHCO-tråden
Luktapåblommorna sa:
Havoc 5 sa:
Luktapåblommorna sa:
Köpa fasta blocknycklar, spärrnycklar eller skiftnyckel på halvapriset-rean för hemmafix? Vad är skillnaden i användningsområde och/eller funktion?

Mm, var just bacho jag tänkte på då det är halva priset på julas bachosortiment och att jag skrev i bachotråden. Så de olika varianterna är olika lösningar på samma funktion, fast med en fast nyckel är det mindre risk att runda bulthuvudet.
Om det är smidiga spärrnycklar så är det ett stort lyft över vanliga blocknycklar. Så grymt skönt att slippa "ta om" hela tiden när man mekar, speciellt i trånga utrymmen.

[OT] BAHCO-tråden
Jag använder nog fast och spärr lika mycket. Beror på vad man ska göra. Ibland fungerar den ena och inte den andra. Ibland behöver man båda.

(fasta funkar ju förvisso nästan alltid, särskilt på en cykel. Men spärr är skönt. Du kan ju dessutom använda bits till spärrskaftet)

[OT] BAHCO-tråden
[OT] BAHCO-tråden
Luktapåblommorna sa:

Både hammaren och spärrnyckelsatsen finns på Svågertorp, det är väl nära dig. Bernstorp har slut på spärrnycklarna.

[OT] BAHCO-tråden
Spacekitty sa:
Luktapåblommorna sa:

Både hammaren och spärrnyckelsatsen finns på Svågertorp, det är väl nära dig. Bernstorp har slut på spärrnycklarna.

Ja, men bara på internet. Inte i verkligheten tyvärr.

[OT] BAHCO-tråden
Sambal Oelek sa:
Jag använder nog fast och spärr lika mycket. Beror på vad man ska göra. Ibland fungerar den ena och inte den andra. Ibland behöver man båda.

(fasta funkar ju förvisso nästan alltid, särskilt på en cykel. Men spärr är skönt. Du kan ju dessutom använda bits till spärrskaftet)
Det är inte spärrskaft med hylsa vi snackar här, utan just spärrnyckel. Dvs som en blocknyckel men med spärrskaftets omtags-funktion. Just Bahcos variant som länkas här i tråden vet jag dock inte är så lyckad (de har klämt in två storlekar i varje ände beroende på hur man vänder nyckeln).

[OT] BAHCO-tråden
Det blev spärrnyckelsats, bästa avbitaren, mejslar och lite annat smått och gott. Var för sent ute förra året men nu började jag shoppa vid kl 22 på torsdag kväll när de började ändra priserna inför Black Friday.

[OT] BAHCO-tråden
Idag fick jag användning för denna Bahco en del, tur jag hade den, inte ofta man behöver men när man väl behöver blir man väldigt glad att man hade den :)

IMG_3952.jpg

[OT] BAHCO-tråden
Finns det några nya stekspadar med rätt spänst i att köpa eller är det begagnat som är enda källan till acceptabla? Alla nya är för hårda och saknad spänst.

Bilagor

• IMG_20190525_114922.jpg
    IMG_20190525_114922.jpg
    308.9 KB · Besök: 154
[OT] BAHCO-tråden
Märke är oväsentligt. Just den här för 15 kr var dock precis vad jag tycker att en bra stekspade ska vara.

Men bra då finns det hopp även om nya :-)

Tillbaka
Topp