[OT] BAHCO-tråden
Känns som ett måste för alla som behöver öppna olika skåp https://www.laskompaniet.se/product/bahco-multinyckel-mk9
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
www.norrmark.se
En nollnolla.En tråd där man kan visa upp sitt fina äkta BAHCO-verktyg, eller något annat trevligt från BA Hjort & Co.
Börjar med min omtyckta lilla miniskiftnyckel, men den används ärligt talat inte lika ofta idag som på det glada 70-talet... :o)
Visa bilaga 307334
Så många muttersvarvar på en bild måste ju bryta mot någon forumregel. Å andra sidan kan de ju inte göra mågon skada på en modern cykel som bara har insex- och torxskruvar...Hej allesammans! Har samlat Bahco ett tag och såg någon lägga upp ett fotografi på cykelnycklar. Så jag bjuder på en bild där den mindre vanliga 377an samt matrisen syns tillsammans. MvhVisa bilaga 425845
Ett så bra tips förtjänar väl en länk?Dagens Bahco-tips! Bauhaus har satt ner priset på Bahco-domkrafterna med en tusenlapp. Så jag köpte mig äntligen en redig domkraft, en BH12000. Har varit så förbannad så länge på min gamla Hamron från Jula...ska bli en njutning att få dumpa aset på återvinningen ??
Visa bilaga 453864
Jag har knäckt min likadana domkraft. Jag skyller 50% på dålig kvalitet, 50% överbelastning..? För hemmabruk är den superbra!
Behövde byta duschblandare för några dagar sedan, så jag gick in på Jula och köpte ut en BAHCO ERGO 9031 för 349 kr.
Mycket bra kvalitetskänsla och ligger bra i handen, och öppnar upp till 38 mm. Finns även som "VVS-sats" ihop med en polygrip i vissa butiker.
Visa bilaga 437557
![]()
Skiftnyckel 230 mm | Bahco 9031 | Jula
Av rostskyddat kvalitetsstål med termoplasthandtag för ett bekvämt och stadigt grepp. Med hjälp av måttskalan i mm kan du säkerställa noggrann mätning.www.jula.se
![]()
ERGO™ VVS-sats med 9031 skiftnyckel - 2 delar
{ "1": "ERGO\u2122 VVS-sats med 9031 skiftnyckel - 2 delar" }www.bahco.com
Ok. Jo farsan är bilmek så man är lite bortskämd med kvalitetsprylar.Om du gillar kvalitetsprylar och just nu inte behöver pengarna den kostar (just nu ca 2000:-, men är ju nedsatt med 1000-1300 spänn beroende på modell) till något ännu roligare eller mer angeläget, så bara köp! Mina premiärlyft igår kväll gick alldeles strålande, ångrar bara att jag inte långt tidigare slutat lägga pengar på skräpdomkrafter och istället köpt en riktig med en gång...
Deras verktygssatser, och allmänt deras verktyg(?), har enligt många tappat mycket i kvalité. Vet inte om det stämmer, men om, är domkrafterna fortsatt bra?Om du gillar kvalitetsprylar och just nu inte behöver pengarna den kostar (just nu ca 2000:-, men är ju nedsatt med 1000-1300 spänn beroende på modell) till något ännu roligare eller mer angeläget, så bara köp! Mina premiärlyft igår kväll gick alldeles strålande, ångrar bara att jag inte långt tidigare slutat lägga pengar på skräpdomkrafter och istället köpt en riktig med en gång...
Overkill för hemmabruk?
![]()
DOMKRAFT BAHCO BH13000 3T
Bra åtkomlighet från alla lägenKompakt domkraft, 3 T med extra stor rund fotpedal. Dubbla kolvar minskar antalet pumpningar med 50%. Dammskyddad kolv. Gummiklädd lyftsadel. PU-överdragna stålhjul. Bekvämt handtag. Certifierad i enlighet med 2006/42/EC och BS EN1494 Teknisk...www.bauhaus.se
Självklart när man precis har köpt..Såg precis att den där domkraften är 200:- billigare på Jula imorgon. De har bra pris på verktygsvagnen också.
Domkaftens lägsta höjd är ofta viktigare än man tror när man ska lyfta en bil, många moderna bilar är väldigt låååååga, utom SUV:arna förstås... Skillnaden mellan 7 cm och 13 cm som lägsta höjd låter inte så mycket, men även chassits utseende på domkraften har betydelse. Behöver man skjuta in domkraften en bit under bilen för att hitta en vettig lyftpunkt så kan en domkraft med låg profil vara helt avgörande.Vad tror Happy om denna Bahco? Anledningen att jag tittar på den istf typ motsvarande på Bauhause är att denna väger nästan hälften.
Jula:
Bauhaus (Jula har inte denna):![]()
Sidan är försvunnen - 404 | Jula
Hoppsan, den här sidan är försvunnen. Klicka gärna dig vidare till något annat!www.jula.se
![]()
DOMKRAFT BAHCO BH12000 2 T LÅG
Bra åtkomlighet från alla lägen Lågprofildomkraft, 2 T med extra stor rund fotpedal. Dubbla kolvar minskar antalet pumpningar med 50%. Dammskyddad kolv. Gummiklädd lyftsadel. Rundat bekvämt handtag. PU-överdragna stålhjul för jämn och tyst drift. Förvaringsbricka för skruvar etc...www.bauhaus.se
Den hos Jula har nästan 1000 billigare ordinarie pris, ska man gå efter det så är den enklare.
Skillnader i ing.höjd o maxhöjd vet jag, och det spelar ingen roll.
Tack, jo ska mäta igen innan beställning. Men främst är jag ute efter om domkrafterna skiljer mycket i kvalité?Domkaftens lägsta höjd är ofta viktigare än man tror när man ska lyfta en bil, många moderna bilar är väldigt låååååga, utom SUV:arna förstås... Skillnaden mellan 7 cm och 13 cm som lägsta höjd låter inte så mycket, men även chassits utseende på domkraften har betydelse. Behöver man skjuta in domkraften en bit under bilen för att hitta en vettig lyftpunkt så kan en domkraft med låg profil vara helt avgörande.
Precis, men även hur långt in domkraften är låg, så att säga. Farsans nya fina Bahco funkade inte när jag skulle byta bromsar på min BMW och ville palla upp bilen på pallbockar, den nådde inte in till lyftpunkten mitt under bilen framtill innan den tog i frontspoilern. Som tur är fick jag in min egen ”gamla bettan” som också är låglyftande men betydligt smidigare än det stora Bahco-aset.Domkaftens lägsta höjd är ofta viktigare än man tror när man ska lyfta en bil, många moderna bilar är väldigt låååååga, utom SUV:arna förstås... Skillnaden mellan 7 cm och 13 cm som lägsta höjd låter inte så mycket, men även chassits utseende på domkraften har betydelse. Behöver man skjuta in domkraften en bit under bilen för att hitta en vettig lyftpunkt så kan en domkraft med låg profil vara helt avgörande.
Nu är den monterad och har gjort ett testlyft. Gedigen pjäs.Bidde 2T BAHCO från Bauhaus, får se om jag orkar lyfta in den i bilen...
Såhär i efterhand var 3T ännu mer overkill.. :)Nu är den monterad och har gjort ett testlyft. Gedigen pjäs.
Är totalt overkill för mina behov, men kunde liksom inte låta bli.
Jag var faktiskt nära att ta den istället, 2 saker avgjorde:Såhär i efterhand var 3T ännu mer overkill.. :)