[OT] BAHCO-tråden

• Trådstartare Trådstartare JTF
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] BAHCO-tråden
Arvegods:
598AFDA8-8611-40CE-A568-7B22FFE8DAC5.jpeg

[OT] BAHCO-tråden
Tänjer på gränserna lite men råkade springa på den här, lite smuts i spåren men i övrigt nästintill perfekt.
IMG_20200626_134315.jpg
IMG_20200626_134335.jpg
(8ans utseende syns kanske dåligt, men den bör vara av årsmodell 1938)

[OT] BAHCO-tråden
Efter att ha postat amerikansk trettiotals-krom känner jag att jag måste visa lite Bahco också. Den här raka dubbelringnyckeln har nog inte alla hemma i lådorna:
IMG_20200626_213701.jpgIMG_20200626_213701.jpg
Den är lite smutsig på bilderna, men är i nyskick.

Bilagor

• IMG_20200626_213714.jpg
    IMG_20200626_213714.jpg
    303.5 KB · Besök: 447
[OT] BAHCO-tråden
Hej allesammans! Har samlat Bahco ett tag och såg någon lägga upp ett fotografi på cykelnycklar. Så jag bjuder på en bild där den mindre vanliga 377an samt matrisen syns tillsammans. MvhVisa bilaga 425845
Så många muttersvarvar på en bild måste ju bryta mot någon forumregel. Å andra sidan kan de ju inte göra mågon skada på en modern cykel som bara har insex- och torxskruvar...

[OT] BAHCO-tråden
Behövde byta duschblandare för några dagar sedan, så jag gick in på Jula och köpte ut en BAHCO ERGO 9031 för 349 kr.

Mycket bra kvalitetskänsla och ligger bra i handen, och öppnar upp till 38 mm. Finns även som "VVS-sats" ihop med en polygrip i vissa butiker.

IMG_20200822_063510388.jpg

[OT] BAHCO-tråden
Dagens Bahco-tips! Bauhaus har satt ner priset på Bahco-domkrafterna med en tusenlapp. Så jag köpte mig äntligen en redig domkraft, en BH12000. Har varit så förbannad så länge på min gamla Hamron från Jula...ska bli en njutning att få dumpa aset på återvinningen ??
20201117_214759.jpg

[OT] BAHCO-tråden
Dagens Bahco-tips! Bauhaus har satt ner priset på Bahco-domkrafterna med en tusenlapp. Så jag köpte mig äntligen en redig domkraft, en BH12000. Har varit så förbannad så länge på min gamla Hamron från Jula...ska bli en njutning att få dumpa aset på återvinningen ??
Visa bilaga 453864
Ett så bra tips förtjänar väl en länk?

[OT] BAHCO-tråden
Jag har knäckt min likadana domkraft. Jag skyller 50% på dålig kvalitet, 50% överbelastning..? För hemmabruk är den superbra!

Hmm, å jag som tänkte att det här är den stabilaste garagedomkraften jag någonsin sett...

Jag köpte 2-tonnaren som har låg profil och lyfter 70-490 mm (vi har en låg bil och en SUV) och den väger 45 kilo. 3-tonnaren som är länkad ovan (samma pris) lyfter ännu högre men väger drygt 50 kg så man får tänka på sin egen lyftteknik om man behöver bära den!

[OT] BAHCO-tråden
Behövde byta duschblandare för några dagar sedan, så jag gick in på Jula och köpte ut en BAHCO ERGO 9031 för 349 kr.

Mycket bra kvalitetskänsla och ligger bra i handen, och öppnar upp till 38 mm. Finns även som "VVS-sats" ihop med en polygrip i vissa butiker.

Visa bilaga 437557

Den recenserade jag förra året - se sida 6. Gör jobbet helt klart och jag har inte lyckats svarva nåt med den än. Behövde den mest för att slippa använda avdragare till luftburken på Manitou McLeod, men den är även bra till toppmuttrar på dämpargafflar tack vare planslipade sidor.

[OT] BAHCO-tråden
Overkill för hemmabruk?

[OT] BAHCO-tråden
Om du gillar kvalitetsprylar och just nu inte behöver pengarna den kostar (just nu ca 2000:-, men är ju nedsatt med 1000-1300 spänn beroende på modell) till något ännu roligare eller mer angeläget, så bara köp! Mina premiärlyft igår kväll gick alldeles strålande, ångrar bara att jag inte långt tidigare slutat lägga pengar på skräpdomkrafter och istället köpt en riktig med en gång...

[OT] BAHCO-tråden
Om du gillar kvalitetsprylar och just nu inte behöver pengarna den kostar (just nu ca 2000:-, men är ju nedsatt med 1000-1300 spänn beroende på modell) till något ännu roligare eller mer angeläget, så bara köp! Mina premiärlyft igår kväll gick alldeles strålande, ångrar bara att jag inte långt tidigare slutat lägga pengar på skräpdomkrafter och istället köpt en riktig med en gång...
Ok. Jo farsan är bilmek så man är lite bortskämd med kvalitetsprylar.
Får bli ett besök till Bauhaus i helgen.

[OT] BAHCO-tråden
Deras verktygssatser, och allmänt deras verktyg(?), har enligt många tappat mycket i kvalité. Vet inte om det stämmer, men om, är domkrafterna fortsatt bra?

[OT] BAHCO-tråden
Jag har en 3-tons. Den är ganska användarvänlig. Skaftet ramlar ner i marken istället för att stå rakt upp vill jag minnas, vilket skapar lite snubbelrisk. Ska också sägas att den är väldigt mycket overkill för en vanlig personbil (tänk på att man nästan aldrig lyfter mer än halva bilen, om ens det), och skulle jag ha en för bara personbilar hade jag förmodligen valt en som man lättare kan skjuta i sidled när sen sticker in under bilen. Osäker på hur stor viktskillnad det är på de olika kring 2-3 ton dock.

Ska också sägas att jag skevat till min. Men mitt tyngsta fordon väger ca 8 ton. Jag har bara lyft lite i ena hörnet på det ju.....?

Gällande Bahcokvalitet så är det inte ett givet uttryck längre. Men så är det med nästan allt numer. Bahcos tänger är i mina ögon inget märkvärdigt. Känslan i domkraften är väl OK men inte som en "riktig" industridomkraft i smitt stål osv. Dock långt över varuhusens skräp, men det säger inte så mycket egentligen. Vissa saker var bättre förr.

[OT] BAHCO-tråden
Overkill för hemmabruk?

Såg precis att den där domkraften är 200:- billigare på Jula imorgon. De har bra pris på verktygsvagnen också.

[OT] BAHCO-tråden
Vad tror Happy om denna Bahco? Anledningen att jag tittar på den istf typ motsvarande på Bauhause är att denna väger nästan hälften.
Jula:
Bauhaus (Jula har inte denna):

Den hos Jula har nästan 1000 billigare ordinarie pris, ska man gå efter det så är den enklare.
Skillnader i ing.höjd o maxhöjd vet jag, och det spelar ingen roll.

Senast ändrad:
[OT] BAHCO-tråden
Vad tror Happy om denna Bahco? Anledningen att jag tittar på den istf typ motsvarande på Bauhause är att denna väger nästan hälften.
Jula:
Bauhaus (Jula har inte denna):

Den hos Jula har nästan 1000 billigare ordinarie pris, ska man gå efter det så är den enklare.
Skillnader i ing.höjd o maxhöjd vet jag, och det spelar ingen roll.
Domkaftens lägsta höjd är ofta viktigare än man tror när man ska lyfta en bil, många moderna bilar är väldigt låååååga, utom SUV:arna förstås... Skillnaden mellan 7 cm och 13 cm som lägsta höjd låter inte så mycket, men även chassits utseende på domkraften har betydelse. Behöver man skjuta in domkraften en bit under bilen för att hitta en vettig lyftpunkt så kan en domkraft med låg profil vara helt avgörande.

[OT] BAHCO-tråden
Domkaftens lägsta höjd är ofta viktigare än man tror när man ska lyfta en bil, många moderna bilar är väldigt låååååga, utom SUV:arna förstås... Skillnaden mellan 7 cm och 13 cm som lägsta höjd låter inte så mycket, men även chassits utseende på domkraften har betydelse. Behöver man skjuta in domkraften en bit under bilen för att hitta en vettig lyftpunkt så kan en domkraft med låg profil vara helt avgörande.
Tack, jo ska mäta igen innan beställning. Men främst är jag ute efter om domkrafterna skiljer mycket i kvalité?

[OT] BAHCO-tråden
Ingen aning, men om den ena bara väger hälften så mycket som den andra så borde den ju vara lite klenare.. Jag köpte den låga 2-tonnaren som väger 45 kilo, men tycker inte att vikten märks så mycket så länge man bara rullar runt den på marken. Vad gäller kvalitet - köp ingen Hamron-domkraft bara, det är skräp...jag har skrotat 2 såna på 3 år, fått garantiutbyte och sedan fel på nästa också efter ett tag, det har varit ett jäkla kånkande till och från Jula.

[OT] BAHCO-tråden
Precis, men även hur långt in domkraften är låg, så att säga. Farsans nya fina Bahco funkade inte när jag skulle byta bromsar på min BMW och ville palla upp bilen på pallbockar, den nådde inte in till lyftpunkten mitt under bilen framtill innan den tog i frontspoilern. Som tur är fick jag in min egen ”gamla bettan” som också är låglyftande men betydligt smidigare än det stora Bahco-aset.

[OT] BAHCO-tråden
Såhär i efterhand var 3T ännu mer overkill.. :)
Jag var faktiskt nära att ta den istället, 2 saker avgjorde:
1. Vikten, redan 2T gör den lite otymplig.
2. Jag tjänade mer på denna, 3T hade lägre listpris på Bauhaus
(och samma kampanjpris)
:)

BTW, när den står oanvänd ska man ha ventilen stängd eller öppen?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp