[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag har fått bra deal vid 2000 mil per år alla gånger jag har leasat. Det handlar ju lite om timing och förhandling också.
ID3 för 4200 med vinterhjul och 2000 mil (2 år) i slutet av 2023 var nog den bästa jag har sett. ID3 är en jättefin långresebil för övrigt. Den "nya" är också bättre än den gamla.

Men laddningen är ju inte dundersnabb om man snabbladdar mycket såklart... Det kan vara en viktig parameter för många.

Enyaq facelift såg jag häromdagen. Den var rätt cool.

Sant… Som jag skrev så är inte ekonomi och räkenskap min starka sida.
Jag vill kunna lägga 200’ i handpenning, ha en vettig månadskostnad, (under 4.000:-/månaden i avbetalning), och fortfarande ha såpass mycket värde kvar i bilen efter 3-5 års avbetalande så att den borde räcka som handpenning på en ny likvärdig bil.

Jag vet att det är väldigt svårt att sia om framtiden, särskilt om elbilar, men jag vill i alla fall ha en realistisk chans.
Angående handpenning till ny bil, glöm inte att med Teslas privatlån så har ni en restskuld kvar som kan vara nästan lika stor som värdet på bilen. Så om du använt deras kalkylator, så räkna med att det kommer finnas max 50000 kvar när bilen och lånet är avvecklat.

Vad kostar det att privatleasa en Id3 med 3000 mil/år?
Den har ingen lysande räckvidd och ganska otidsenlig snabbladdning tror jag... Sist jag kollade specarna var det ingen bil för långresa, men kanske blev ok vid uppdateringen?
Långtifrån solklart skulle jag säga. Privatleasing är ofta bra vid 1000-1500 mil/år, sen drar det iväg.

Edit: går bara att kolla leasing upp till 2000 mil, men skulle gissa att man hamnar runt 5000/mån inkl försäkring men utan vinterdäck. Den har då 120kW laddning och runt 400 km räckvidd. Bra bil för kortare resor och under 1500 mil/år skulle jag säga.
Nu skrev TS att 90% av resorna skulle vara pendling med hemmaladdning. Skulle säga att en ID.3 är jämförbar med en Tesla 3 SR i räckvidd samt att VW:n är tystare och bekvämare.
Att behöva snabbladda 5 min längre någon gång borde inte vara ett problem.

Angående handpenning till ny bil, glöm inte att med Teslas privatlån så har ni en restskuld kvar som kan vara nästan lika stor som värdet på bilen. Så om du använt deras kalkylator, så räkna med att det kommer finnas max 50000 kvar när bilen och lånet är avvecklat.
Det går ju att räkna lite snabbt. Nya Model Y LR sägs hemma på drygt 700k. 200k in ger lån på 500k. Om vi antar 0-ränta (vilket troligtvis inte kommer gälla) och avbetalning 3k per månad så har man betalt av ca 200k efter 6 år. Dvs 300k i skuld efter 6 år. Är bilen värd det? Kanske. Men några nya 200k att stoppa in i ny bil finns definitivt inte.
Och i detta exempel är det då bara 1000kr kvar per månad (om max månadsutgift ska vara 4k) som ska räcka till försäkring och annat.

25% första året och sedan 15% årligen av återstående värdet brukar stämma rätt bra oavsett bil. Den kan ju inte tappa 10 000 kr i månaden för evigt!
Stämmer nog bra. Jag förutsatte 3 års ägande.

Absolut bästa dealen om man vill ha en nyare Tesla eller annan elbil är att fixa finansieringen själv och sen köpa en 6 månader gammal bil av en privatperson. Då slipper man dom första 20-25% i värdeminskning.
Det finns faktiskt sådana bilar att köpa om man spanar lite på blocket. :)

Nu skrev TS att 90% av resorna skulle vara pendling med hemmaladdning. Skulle säga att en ID.3 är jämförbar med en Tesla 3 SR i räckvidd samt att VW:n är tystare och bekvämare.
Att behöva snabbladda 5 min längre någon gång borde inte vara ett problem.
Ja, men pendlingen var 2 mil/dag, och han skall komma upp i 3000 mil per år. Så de där 90%:en killgissar jag är en aning överskattade. Men han får gärna rätta mig.
Han skrev också att släkten är 10-40 mil bort, dvs vissa bilar klarar sig utan laddning, andra inte. (lite beroende på vilken typ av väg också)
Sen nån längre resa, då vill man ha snabb laddning och/eller bra räckvidd.
Tesla Model 3 SR har 491 km räckvidd, Id3 pure (som privatleasingerbjudandet gäller) har 387 km räckvidd. Sen kan man så klart välja en id3 med längre räckvidd så de blir jämförbara, men då blir priset också jämförbart...

VW laddar i 120 kW, Tesla laddar 170 kW.
VW är nog en aning tystare, men nya 3:an är inte så bullrig.
Jag är ganska säker på att Teslan tappar mindre vid motorvägsfart än VW, alltså är skillnaden större än de 27% det ser ut som.

Med det sagt, Tesla rekommenderar jag inte heller, men av helt andra skäl. Nya Model 3 är dock en helt OK bil.

Det här med att köpa bil är inte lätt.
När jag köpte min första nya bil, shoppade jag först runt efter en ca 3 år beg, eftersom jag, precis som diskuteras i tråden ville slippa det där första stora värdetappet. I slutändan blev det en no-brainer att köpa en ny, eftersom prisskillnaden mellan en helt ny bil med alla garantier osv och motsvarade 3 år beg var alldeles för liten. Detta gäller köp från bilhandlare eftersom jag vet för lite om bilar för att handla dyrt privat.

Lite samma sak när jag skulle byta leasingbil. Då, I den storleksklassen, var en MY också en no-brainer, för mig. Andra motsvarande bilar var dyrare, sämre räckvidd och laddnätverk. Det enda alternativet då var en Enyaq, men den hade 14 månaders leveranstid. Tesla några veckor. Och Musk hade inte spårat ur totalt då.

Det är bättre att cykla 😊

När jag köpte min första nya bil, shoppade jag först runt efter en ca 3 år beg, eftersom jag, precis som diskuteras i tråden ville slippa det där första stora värdetappet. I slutändan blev det en no-brainer att köpa en ny, eftersom prisskillnaden mellan en helt ny bil med alla garantier osv och motsvarade 3 år beg var alldeles för liten. Detta gäller köp från bilhandlare eftersom jag vet för lite om bilar för att handla dyrt privat.
När var detta? Och vilken typ av bil? Min uppfattning är att det var främst kring pandemiåren som marknaden spårade ur pga komponentbrist och väntetider vilket gjorde att den gamla regeln om ca 50% värdetapp på 3 år inte gällde längre. Nu är vi väl sakta på väg dit igen, kanske framförallt på elbilar.

Alla bilar jag köpt har varit 3-4 år gamla, och då haft ett värdetapp på ca 50% från ny, senast 2021 (men då var det ett speciellt tillfälle, för då hade marknaden spårat ur). Köpta hos handlare, dock inte märkeshandlare.
Dessutom haft väldigt lite problem med dem, då föregående ägare tagit alla garantiärenden (som ofta är slarv fr tillverkningen) så att när jag köpt bilen är den fri från allt slarv och ev barnsjukdomar. Vänner och bekanta som kört nya bilar har haft sina inne på verkstad betydligt oftare än jag.

När var detta? Och vilken typ av bil? Min uppfattning är att det var främst kring pandemiåren som marknaden spårade ur pga komponentbrist och väntetider vilket gjorde att den gamla regeln om ca 50% värdetapp på 3 år inte gällde längre. Nu är vi väl sakta på väg dit igen, kanske framförallt på elbilar.

Alla bilar jag köpt har varit 3-4 år gamla, och då haft ett värdetapp på ca 50% från ny, senast 2021 (men då var det ett speciellt tillfälle, för då hade marknaden spårat ur). Köpta hos handlare, dock inte märkeshandlare.
Dessutom haft väldigt lite problem med dem, då föregående ägare tagit alla garantiärenden (som ofta är slarv fr tillverkningen) så att när jag köpt bilen är den fri från allt slarv och ev barnsjukdomar. Vänner och bekanta som kört nya bilar har haft sina inne på verkstad betydligt oftare än jag.

Teslan var sommaren 23, så det var fortfarande lite pandemiefterverkningar.

Nybilsköpet var ca 2012-13. Men det är ju skillnad på tapp, vad man får för den i inbyte och vad handlaren tar osv... Men då var det i alla fall min reflektion att "vaddå billigare med beg, det skiljer jättelite".

Ja, men pendlingen var 2 mil/dag, och han skall komma upp i 3000 mil per år. Så de där 90%:en killgissar jag är en aning överskattade. Men han får gärna rätta mig.
Han skrev också att släkten är 10-40 mil bort, dvs vissa bilar klarar sig utan laddning, andra inte. (lite beroende på vilken typ av väg också)
Tesla Model 3 SR har 491 km räckvidd, Id3 pure (som privatleasingerbjudandet gäller) har 387 km räckvidd. Sen kan man så klart välja en id3 med längre räckvidd så de blir jämförbara, men då blir priset också jämförbart...

Jag är ganska säker på att Teslan tappar mindre vid motorvägsfart än VW, alltså är skillnaden större än de 27% det ser ut som.

Med det sagt, Tesla rekommenderar jag inte heller, men av helt andra skäl. Nya Model 3 är dock en helt OK bil.
Har kört en Tesla Model 3 SR i 3 år. Har även kört en ID.3 en del då min mor äger en sådan. Om vi jämför två begagnade bilar från 2021 så skulle jag säga att den verkliga räckvidden är ungefär detsamma, några 491km med en SR är väldigt optimistisk skulle säga max 400 en bra dag.

Ska man åka max 40-50mil så är det ett laddstopp som gäller och det behöver dessutom inte vara så långt därav tycker jag att man kan ignorera peak laddhastighet (som egentligen är ointressant)

Har kört en Tesla Model 3 SR i 3 år. Har även kört en ID.3 en del då min mor äger en sådan. Om vi jämför två begagnade bilar från 2021 så skulle jag säga att den verkliga räckvidden är ungefär detsamma, några 491km med en SR är väldigt optimistisk skulle säga max 400 en bra dag.

Ska man åka max 40-50mil så är det ett laddstopp som gäller och det behöver dessutom inte vara så långt därav tycker jag att man kan ignorera peak laddhastighet (som egentligen är ointressant)
Absolut, det intressanta är inte peak, det är helheten.
Har du kört en Model 3 SR i 3 år var det ju den tidigare modellen då. Om vi pratade nya bilar är skillnaden ganska stor, 3:an förbättrades en hel del.
Men min poäng var framförallt att det är långtifrån självklart att man kan få ett vettigt leasingerbjudande på en id3 med 3000 mil/år.
Och, så att jag inte missförstås, Id3 är en utmärkt bil för många resor. Har själv en Cupra Born som andrabil i familjen och är väldigt nöjd. Men på långresor tar jag av flera skäl min andra elbil.

Lägger mig i här efter att ha bara läst innan i tråden tror jag. Förra året hade vi liknande funderingar - tesla eller vw (fast id4, dragkrok ett måste). Valet föll på id4 mycket pga försäkringspremien som ligger bra högre för Tesla. Så mitt råd är att även tänka på det när man funderar på vilken bil man ska köpa.

har lite svårare för Tesla efter senaste året. Å andra sidan laddar jag gärna på en supercharger… (går inte snabbt på vintern men på sommarn är det trevligt)

Stämmer nog bra. Jag förutsatte 3 års ägande.

Absolut bästa dealen om man vill ha en nyare Tesla eller annan elbil är att fixa finansieringen själv och sen köpa en 6 månader gammal bil av en privatperson. Då slipper man dom första 20-25% i värdeminskning.
Det finns faktiskt sådana bilar att köpa om man spanar lite på blocket. :)

Ja, den som säljer en sån bil gör en obegripligt dålig affär. Å andra sidan så finns det ju de som maler ner sina bilar rätt fort så bara för att den är ett halvår gammal behöver den ju inte vara i nyskick :)

Det finns riktigt takräcke att köpa, men den är inte godkänd för någon taklast alls egentligen.

Cupras syskonbil är för övrigt snyggare. Borde kosta samma eller mindre.
Vilken som är billigast har varierat en del, åtminstone som leasing. De försöker nog lyfta Cupra lite i hierarkin.
För mig är skillnaden dock viktig, både id3 och id4 tycker jag är vansinnigt fula (id7 är OK). Cupran är riktigt snygg.

ID7 måste vara den mest anonyma bil som tillverkats. Den syns knappt alls!

Jag gillar faktiskt ID3-stuket men den är extremt plastig inuti.

Vilken som är billigast har varierat en del, åtminstone som leasing. De försöker nog lyfta Cupra lite i hierarkin.
För mig är skillnaden dock viktig, både id3 och id4 tycker jag är vansinnigt fula (id7 är OK). Cupran är riktigt snygg.
Synd på Cupras tribal-logga bara. Annars rätt snygga jmft med övriga VAG.

Jag överskattade nog dom där 90%, ja…
Jag tänkte att det var 90% av antalet resor som var kortare, inte 90% av dom totala milen.

Gjorde exakt samma observation när vi köpte bil 2018. Helt omöjligt att hitta en 2-3 år gammal bil som tappat så att den var signifikant billigare än ny. Så det slutade med att vi helt oplanerat köpte en lagerbil med lite rabatt. En snabb koll på Blocket idag ger vid hand att den fortfarande (efter sju år och 15 000 mil) skulle betinga ca 50% av vad vi gav för den ny (i kronor räknat, sen har det ju förstås varit en hel del inflation sen dess).
Förstås bara en anekdotisk observation, men de gamla sanningarna om värdetapp verkar som sagt kunna variera.

Angående räckvidd på vinter så publicerade Norska NAF nyss en test med 25 bilar
/J

Just ICE-bilar har ju beg-priserna legat stabilt eller t.o.m. stigit de senaste åren. Köpte man en 2-3 år beg iCE-bil 2020-2021 får man antagligen tillbaka pengarna idag. Det lär nog fortsätta pga låg nyförsäljning,

Läst men inte förstått. Stolarna är ju det sämsta med bilen. Färgdetaljerna vet jag inte vad du tänker på, "koppar"-inläggen?
Ja det är väl kopparinläggen som gör den lite mellanöstern i looken.
Dom vanliga stolarna är klassiska tyskstolar a la vw. Bra och rätt hård. Tycker man sitter bra i dom... men det där är ju olika person till person. En för mjuk stol blir ju som en damsadel på en damcykel, obekväm.

Hade en Cupra Born på leasing ett tag och har absolut inget att anmärka på. Riktigt trevlig bil, körglad och betydligt trevligare på insidan än dåvarande ID3. Takräcket från min S3:a passade perfekt och det var inga problem att få plats med 3 cyklar på taket.

Ja det är väl kopparinläggen som gör den lite mellanöstern i looken.
Dom vanliga stolarna är klassiska tyskstolar a la vw. Bra och rätt hård. Tycker man sitter bra i dom... men det där är ju olika person till person. En för mjuk stol blir ju som en damsadel på en damcykel, obekväm.
Konstigt, mellanösternstuk avskyr jag (nu pratar vi design och inget annat, för att vara tydlig) men inredningen i Cupran gillar jag. Kvalitetskänslan är dock inget vidare, men acceptabel tycker jag. Det är inte en premiumbil.
Stolarna är ok men tycker rakt motsatt även där, mitt problem är att ryggstödet är mjukt i mitten så man sitter liksom stöttad av kanterna. Även om jag skulle må bra av några kilo mindre är jag snarare normal än rejält bred, så det borde inte vara problemet.
Smaken är olika...

Rent mekaniskt är en Cupra Born och ID.3 identiska, det är stylingen som skiljer sig åt.
För ca 6 månader sedan när jag tittade på blocket så hittade jag i stort sett ingen Seat vilket är lite märkligt.

När ni snackar "tappar X procent värde på Y år", är det då:
1. Vad man får ut när man säljer den till en bilhandlare
2. Vad man får ut när man använder den som inbyte hos bilhandlare
3. Vad man får ut när man säljer den till en privatperson
4. Vad bilhandlaren sen säljer den för
5. Något annat

Senast ändrad:
Det har tydligen varit problem med slut på soppa i mackarna också. Shit happens, det berör en bråkdel av alla bilförare det med.
Råkade ut för det (iofs för minst 20 år sedan) att jag kom till.Sillekrog med varningslampan tänd. Tvärslut på bensin.... hepp. Chansade och soppan räckte till nästa mack, men nervös var man.

5. Något annat
Beror väl på vad X är...de alternativ du radar upp ger ju rätt olika pris. När jag bytte bil i våras var inbytespriset för min 6 år gamla bil 125k, privat på blocket låg de ute för runt 140-150k, handlare tog från 160k. Vad de sedan såldes för vet jag ju inte men antar de gick lite billigare då det fanns många liknande ute till försäljning. Fick upp inbytespriset lite som en del av totala affären.

5. Något annat

Skulle säga att det är vad du får från en handlare eller på auktion. Du kan nog ofta en del mer i en privat affär.

Här vi sålde Audin så erbjöd VW oss 23000 kr, vi fick 47000 när vi sålde den privat. Kunde nog fått mer - satte ut den för 40 och sen blev det budgivning.

5. Något annat
Och jämförs det med listpris eller färdigprutat pris? Kan ibland vara en enorm skillnad. Oftast när åtminstone jag ser nästan nya bilar på blocket kan man konstatera att de är utlagda för mer än vad de kostar nya efter prut. Då undrar man ju vart det berömda värdetappet tagit vägen.

Hade en Cupra Born på leasing ett tag och har absolut inget att anmärka på. Riktigt trevlig bil, körglad och betydligt trevligare på insidan än dåvarande ID3. Takräcket från min S3:a passade perfekt och det var inga problem att få plats med 3 cyklar på taket.

Det där med takräcke var intressant. Hur funkar det då dom egentligen inte är registrerade/typade (eller vad det kallas) för taklast? Blir man stoppad av polisen eller är det mer en försäkringsfråga om det skulle hända något?

Har varit en dealbreaker för min del då jag vill kunna lasta en kajak på taket. Iofs inte helt praktiskt med tanke på höjden. Borde egentligen köpa en Cayman...

Och jämförs det med listpris eller färdigprutat pris? Kan ibland vara en enorm skillnad. Oftast när åtminstone jag ser nästan nya bilar på blocket kan man konstatera att de är utlagda för mer än vad de kostar nya efter prut. Då undrar man ju vart det berömda värdetappet tagit vägen.
På turkiska basarer och hos tyska premiummärken ska man stå och kohandla alltså. Sånt skit ensamt får mig att gärna avstå nybilsköp. Skriv vad skiten kostar och inkludera det nödvändiga redan från början. Annars blir jag bara sur på dem. Det var en av anledningarna att vi valde volvo.

På turkiska basarer och hos tyska premiummärken ska man stå och kohandla alltså. Sånt skit ensamt får mig att gärna avstå nybilsköp. Skriv vad skiten kostar och inkludera det nödvändiga redan från början. Annars blir jag bara sur på dem. Det var en av anledningarna att vi valde volvo.
Ehmmm... Ledsen att säga det, men betalade du listpris på en Volvo kastade du många sköna tiotusenlappar i sjön.
Hos de flesta skall man kohandla. Finns några, bland annat Tesla, Polestar, Mercedes (ett tyskt premiummärke alltså) och Citroen (tror jag?) där listpris gäller. Hos Volvo gör det definitivt inte det.

Ehmmm... Ledsen att säga det, men betalade du listpris på en Volvo kastade du många sköna tiotusenlappar i sjön.
Hos de flesta skall man kohandla. Finns några, bland annat Tesla, Polestar, Mercedes (ett tyskt premiummärke alltså) och Citroen (tror jag?) där listpris gäller. Hos Volvo gör det definitivt inte det.
Care by volvo. Leasing alltså. Fast pris. Allt är inräknat från början, som vettig lack, vinterdäck och en rimlig grundutrustning. Tillval skrivs bara av med 50% (typ dragkrok). Försäkring ingår också.

Att jag skrev "tyska" var för övrigt en retorisk grej och pekade på branschen i stort.

Tillbaka
Topp