[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

gerrardsdobbar sa:
Mitt förslag är att max sex personer får vara inblandat i depåstoppen. Två däck åt gången. NASCAR-style, typ. Man behöver inte en mindre armé vid varje depåstopp.

Jag tycker du ska ringa FIA och berätta, de kommer nog inte läsa denna tråden.

Med tanke på hur arbetet ser ut med att få ner omkostnaderna i F1 så är dey absolut inte omöjligt att det blir så.

Någon som vet hur Michael Schumacher mår idag? Efter olyckan för några år sen.

Igino Cazzola sa:
gerrardsdobbar sa:
Mitt förslag är att max sex personer får vara inblandat i depåstoppen. Två däck åt gången. NASCAR-style, typ. Man behöver inte en mindre armé vid varje depåstopp.
Vill du att alla race skall bli enstoppare?

Det säger jag väl inte? Det är ju också avhängigt vilka däck Pirelli gör tillgängligt, väder, asfalten på den aktuella banan, med mera.

Även om jag förstår var du kommer från.

Fältprästen sa:
marr sa:
Verkar konstigt att en mutterknackare kan ge grönt ljus om den bara försökt lossa ett hjul med.
Det är kanske inte fallet, dvs att den försökte lossa hjulet?
Signaler verkar i alla fall ha kommit om att hjulet satt fast, vilket det också gjorde, men med fel däck.
Något i systemet har uppenbart fallerat.
Då var det mer eller mindre officiellt att mutterdragaren gick åt fel håll. Tydligen kan mutterkillen välja vilket håll den skall gå åt, och valde fel.
Hjulet drogs fast och rätt moment uppnåddes, grönt ljus. Innan felet upptäcktes hade de andra hjulen också kommit på plats.
Som så många gånger förut, den mänskliga faktorn.
Men lite märkligt att man inte har en avkänning som gör att mutterdragaren automatiskt går år rätt håll. Sedan kan man ju ha ett manuellt upphävande om det skulle behövas.

Fältprästen sa:
Fältprästen sa:
marr sa:
Verkar konstigt att en mutterknackare kan ge grönt ljus om den bara försökt lossa ett hjul med.
Det är kanske inte fallet, dvs att den försökte lossa hjulet?
Signaler verkar i alla fall ha kommit om att hjulet satt fast, vilket det också gjorde, men med fel däck.
Något i systemet har uppenbart fallerat.
Då var det mer eller mindre officiellt att mutterdragaren gick åt fel håll. Tydligen kan mutterkillen välja vilket håll den skall gå åt, och valde fel.
Hjulet drogs fast och rätt moment uppnåddes, grönt ljus. Innan felet upptäcktes hade de andra hjulen också kommit på plats.
Som så många gånger förut, den mänskliga faktorn.
Men lite märkligt att man inte har en avkänning som gör att mutterdragaren automatiskt går år rätt håll. Sedan kan man ju ha ett manuellt upphävande om det skulle behövas.

Var hittade du det?

Ser ut som de skulle behöva läsa maskindirektivet. Där står nämligen att en operatör ska ha en arbetsbrytare intill maskinen. Mao innan något arbete påbörjas ska operatören slå av arbetsbrytaren så att ingen kan starta maskinen innan den är ihopsatt igen.
Alltså om de hade en knapp på mutterdragaren som måste hållas in för att föraren ska kunna få grönt ljus så borde dessa olyckor förhoppningsvis kunna undvikas.

Av nostalgi råkade jag kika på sammandraget av GPt på Monza. Men herrejevvlar vad fula bilarna blivit i år, ska de inte sätta dit fönsterrutor och vinyltak på bågen också?

NLC sa:
Av nostalgi råkade jag kika på sammandraget av GPt på Monza. Men herrejevvlar vad fula bilarna blivit i år, ska de inte sätta dit fönsterrutor och vinyltak på bågen också?

Safety first. Har vant mig redan, noterar inte halon längre.

marr sa:
NLC sa:

Safety second, man måste bara kompensera med mer fart eller nåt annat - summan måste vara konstant annars försvinner lockelsen. Vi har samma diskussion här hemma på gräsrotsnivån, det ska vara lite farligt och alla ska inte våga göra det, det är en stor del av lockelsen. Precis som antalet skydd följer lutningen på stigarna.

Raggamuffin sa:
marr sa:
NLC sa:

Safety second, man måste bara kompensera med mer fart eller nåt annat - summan måste vara konstant annars försvinner lockelsen. Vi har samma diskussion här hemma på gräsrotsnivån, det ska vara lite farligt och alla ska inte våga göra det, det är en stor del av lockelsen. Precis som antalet skydd följer lutningen på stigarna.

Säkerhet eller inte, bågen ser ut som en plockat från en sittvagn för överväxta barn. Och TV-producenterna fick en yta att lägga grafiken när de visar bilder från onboard-kameran...

Kul VM i år, väldigt roligt när två toppstall är så jämnt matchade.

Jädrar vad synd att Ferrari inte lyckades att hålla liv i Kimis däck länge nog igår, han var het och förtjänade att vinna. Inte för att HAM inte gjorde det, han körde suveränt, men jag unnar Kimi en vinst till. Särskilt efter han blev robbad på en av Ferraris val att låta Seb göra en undercut i Monaco förra året.

NLC sa:
Raggamuffin sa:
marr sa:
NLC sa:

Säkerhet eller inte, bågen ser ut som en plockat från en sittvagn för överväxta barn. Och TV-producenterna fick en yta att lägga grafiken när de visar bilder från onboard-kameran...

Hehe, ja AR-vyn är lite häftig. Halon är rätt bra, räddade troligen LeClerc från att få Alonsos bil i huvudet förra helgen på Spa.

Om jag har någon invändning mot F1 i år så är det att DRS är för stark och att det verkar för svårt att följa nära genom kurvor i turbulent luft. Det senare ska dom ju försöka åtgärda med bl a förenklade framvingar nästa år.

Westman sa:
Halon är rätt bra, räddade troligen LeClerc från att få Alonsos bil i huvudet förra helgen på Spa.

Att inte köra hade också varit en preventiv åtgärd. Missförstå mig rätt, det är inte meningen att förarna ska köra på undermåligt material säkerhetsmässigt men när de t.ex. kommer in i 320 och är centimeter från "Wall of Champions" på Montreals GP så kan jag inte låta bli att tänka att FIA silar mygg och sväljer kameler - riskerna är en del av sporten.

Självklart silas det mygg och sväljs kameler, säkerhet inom motorsport är precis som i byggbranschen oftast bara politik för att friskriva arrangören.

Oavsett vad så är halo där av en anledning. Att tycka den är ful och inte ska finnas för det är jävligt skevt.

Westman sa:
Halon är rätt bra, räddade troligen LeClerc från att få Alonsos bil i huvudet förra helgen på Spa.

Om jag har någon invändning mot F1 i år så är det att DRS är för stark och att det verkar för svårt att följa nära genom kurvor i turbulent luft. Det senare ska dom ju försöka åtgärda med bl a förenklade framvingar nästa år.
Just i det fallet så hade LeClerc klarat sig, men det är ju svårt att veta innan. Bågen kan nog göra nytta i framtiden och jag tycker inte den stör så mycket. Nästan varje gång det kommer något nytt så tycker man det är fult, men man vänjer sig efter ett tag.
Det som stört mig hela tiden sen det infördes är push to pass (DRS eller jävulens påfund).
Att vingarna skall bli enklare säger de varje år. Senaste budet är ett vingelement, men de lyckas nog sätta dit en massa vingar på andra ställen istället.

Indycar använder sig av Push to Pass. Då har varje förare 90 sekunder med boost under ett lopp att tillgå, och PTP får användas både för att försvara sig och köra om med. Fan så mycket bättre än DRS.

Indycar rent allmänt har varit makalöst underhållande i år med den nya bilen. Mindre smutsig luft som stör bakomliggande fordon, mindre pack-racing på ovalerna. Plus att Road America är en grymt bra bana att kolla racing på.

Nu är det ju lättare att kontrollera chassit när bara Dallara är den enda chassileverantören, det skulle behövas en eller ett par till (Reynard, Lola, kanske), men för tillfället är Indycar verkligen på väg uppåt igen efter några riktigt ruttna år.

Italiens GP var för övrigt ett jävligt bra lopp. Ferrari klantade ju till det som vanligt.

Hamilton set mer och mer ut som det kompletta paketet. Han vinner race även när han inte har bilen för det.
Han verkar verkligen mognat och fått ordning på sitt humör. Och har den bästa race craften just nu.

Vettel verkar crasha bort sina chanser titt som tätt, var ju likadant förra året. Men förra året tappade ju Ferrarin farten på hösten. Så man tänkte kanske att det var bilen och inte Hamilton som säkrade segern.

I år är det tydligt att Hamilton är en mer komplett förare.

stenmark sa:
Hamilton set mer och mer ut som det kompletta paketet. Han vinner race även när han inte har bilen för det.
Han verkar verkligen mognat och fått ordning på sitt humör. Och har den bästa race craften just nu.

Vettel verkar crasha bort sina chanser titt som tätt, var ju likadant förra året. Men förra året tappade ju Ferrarin farten på hösten. Så man tänkte kanske att det var bilen och inte Hamilton som säkrade segern.

I år är det tydligt att Hamilton är en mer komplett förare.

Det verkar som att Vettel har svårt att hantera mästerskapspress. Många av titlarna han vann i Red Bull, så satt han i den bästa bilen. I år är det oerhört tätt mellan Ferrari och Mercedes, och Vettel gör en hel del märkliga misstag (Tyskland, Italien exempelvis).

Italien var ett superklumpigt misstag, han hade ju kunnat avvakta att köra om Kimi istället för att avgöra det hela under första varvet. Han verkade vara ur balans hela helgen.

Mm, han gör för många misstag, då vinner man inte VM. Synd när nu Ferrari verkar kommit ikapp/om Mercedes efter så många år på efterkälken.

stenmark sa:
Jag håller inte riktigt med dig om att han inte har bilen för det. Jag anser att den är jämnbördig med Ferrarin. Ibland är Mersan snabbare, ibland Ferrarin.
Ferrari gör ett konstigt däckval till Monza och kör slut på däcken. Med Vettel ur leken kunde Bottas ligga och "bromsa" Kimi så att Lewis lätt kom ikapp. Mercedes kör helt öppet (andra loppet i år) med att det är Hamilton som skall vinna i stallet och Toto kallade Bottas för "wingman", något som Bottas inte direkt var förtjust i.
Ferrari verkar tvärt emot låta förarna göra upp om det (mot sina principer), trots att de i nuläget borde satsa på Vettel. De kunde ha styrt upp det mycket bättre på Monza. Vettel gör även för många "enkla" misstag i stridens hetta. Han hade lätt kunnat släppa Hamilton och sedan kört om honom senare, precis som Kimi gjorde.
Hamilton är den som bäst tar vara på varje chans och verkar mer och mer en trolig segrare i år också. Även om jag inte hoppas det.
Lewis är en jäkla gnällspik, hittar nästan alltid något att klaga på bilen eller strategin. Men han tar vara på alla chanser som ges och verkar gå igång på gnällandet.

Synd att Kimi inte fick till det denna gången heller, nu när han för en gångs skull var tillräckligt snabb. Hade varit en snygg (trolig) avslutning på karriären att vinna på hemmaplan. Men han är lite för snäll (liksom Bottas) i närkamperna och släppte förbi Hamilton lite väl enkelt.

Var iaf en rätt ”snygg” vänstersväng Erikson gjorde........15G in i räcket och över 20 när han voltade
Tror ni Eriksson blir kvar i Sauber nästa år?

Han har ju lyckats klamra sig fast i stallet några år nu (med bra sponsorer), och dessutom går det bättre denna säsong.
Även om Ferrari har hjälp till en del.

Vernersson sa:
Skulle bli förvånad om ME har en styrning i F1 kommande säsong.
Men vad vet jag? ;-)

Med tanke på att Norris tar platsen i Mclaren, leclerc i ferrari (spekulation) stroll till India osv osv. Så säger jag att Giovinazzi och Eri kör Sauber nästa år.

Senast ändrad:
Jensen sa:
marr sa:
Jensen sa:
Kimi Räikkönen lämnar Ferrari, detta blev ju intressant. Om det ä bra för Marcus vetefan
https://www.aftonbladet.se/a/bKvXJq

Ganska oklart ja. Först o främst en switch med leclerc. Men vad som händer med Eri är ju jädrans oklart.

Ja blir han kvar lär han ju få svårt att bli nå annat än andrafiolen.

Förstår mig inte på Kimi. Varför bli en potentiell Alonso i en ovinnbar bil?

marr sa:
Jensen sa:
marr sa:
Jensen sa:
Kimi Räikkönen lämnar Ferrari, detta blev ju intressant. Om det ä bra för Marcus vetefan

Ganska oklart ja. Först o främst en switch med leclerc. Men vad som händer med Eri är ju jädrans oklart.

Och du är säker på att han har så mkt val? Kör inte alls eller fortsätt i cirkusen med nytt miljonkontrakt

Bajker sa:
marr sa:
Jensen sa:
marr sa:
Jensen sa:

Och du är säker på att han har så mkt val? Kör inte alls eller fortsätt i cirkusen med nytt miljonkontrakt

Ja alltså, varför han fortsätter alls. Inget kvar att bevisa, osv osv. Satsa på rx vm istället. Vore fett!

marr sa:
Jensen sa:
marr sa:
Jensen sa:

Kimi är ingen Alonso. På sin höjd kanske han kunde matcha Alonso, men det är mer än 10 år sedan.

Crossmax sa:
marr sa:
Jensen sa:
marr sa:
Jensen sa:

Kimi är ingen Alonso. På sin höjd kanske han kunde matcha Alonso, men det är mer än 10 år sedan.

Tänkte mer på situationen :p

Lite skräll ändå att han skrev på för Sauber. Inte så stor skräll att dom promotar LeClerc, kanske bra att våga nu. Lite ironiskt att det kommer när Kimi gör sin bästa säsong sedan Lotus..

Men LeClerc kan utmana Vettel. Till skillnad från Kimi har han ingen svaghet i kvalandet. Och fortsätter Vettel göra misstag kanske vi kan få en Hamilton-Alonso-McL-situation nästa år med en frustrerad Vettel som på riktigt utmanas av LEC. Spekulation. Best case så blir det en till jämn toppförare av klass i bra bil som gör VM spännande.

Såg en intressant analys av möjliga orsaker till alla Vettels misstag i år.
http://www.skysports.com/f1/news/32...st-share-blame-for-sebastian-vettels-mistakes
Han förlorar ju på egen hand titeln i år genom misstagen och Lewis vinner den skulle jag vilja sammanfatta.

Tillbaka
Topp