[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Spännande lopp där det var ovisst nästan fram till mållinjen.
10 olika vinnare på 10 år (enligt DH, har inte kollat om det stämmer).
Bara att säga grattis till Max, han tog verkligen vara på tillfället.

Fan 6 av 8 bröt i tippningen... Jag som låg på plats 4 overall innan loppet, nu ramlade jag ner till 23.
I övrigt ett mycket underhållande lopp. Max gjorde ett riktigt kanonrace, många skopor talang i den gossen. Kimi och Marcus gjorde även de riktigt solida race.

Crossmax sa:
Jahapp. I år vann inte den bästa föraren. Nåväl, jävligt underhållande lopp var det i alla fall.

Kanske inte. Men det handlar till syvende och sist om att samla poäng, och Nico samlade flest. Hade Lewis inte klantat till starterna i år hade han säkert vunnit. Det handlar ju om att få ihop hela paketet.

Det finns massvis med exempel på när folk har vunnit F1-titeln utan att kanske vara den snabbaste föraren - Nino Farina, Graham Hill (1968), Denny Hulme, James Hunt, Keke Rosberg, Alain Prost (1986), Nelson Piquet (1987) är väl de som kommer till huvudet först.

Han satte sig en position där han inte behövde vinna alla loppen för att vinna titeln och hade tillräckligt med tur för att kunna utnyttja det. Värdig mästare hursom.

Senast ändrad:
gerrardsdobbar sa:
Crossmax sa:
Jahapp. I år vann inte den bästa föraren. Nåväl, jävligt underhållande lopp var det i alla fall.

Kanske inte. Men det handlar till syvende och sist om att samla poäng, och Nico samlade flest. Hade Lewis inte klantat till starterna i år hade han säkert vunnit. Det handlar ju om att få ihop hela paketet.

Det finns massvis med exempel på när folk har vunnit F1-titeln utan att kanske vara den snabbaste föraren - Nino Farina, Graham Hill (1968), Denny Hulme, James Hunt, Keke Rosberg, Alain Prost (1986), Nelson Piquet (1987) är väl de som kommer till huvudet först.

Han satte sig en position där han inte behövde vinna alla loppen för att vinna titeln och hade tillräckligt med tur för att kunna utnyttja det. Värdig mästare hursom.

Jag tror jag håller med. Svider bara lite att det också kan sägas bero på att Lewis motor brann upp i ledningen av Malaysias GP. 2 Dnf vs 1 för Nico.

Hur som har Nico varit tillräckligt nära/bra under tre år för att ändå ska tycka att han är värd det.

Rolig underhållning från Verstappen de sista två rejsen f ö. Riktig uppvisning o vätan på Interlagos!

Undrar vilka som får till nästa års bil. Förarmässigt borde mer grepp gynna de som har svårast med det här att åka och spara däck (ex Verstappen) och missgynna de som bygger sin framgång till stor del på att vara snäll mot däcken (ex Perez, Nico). Tänker jag. Vad tror ni?

Westman sa:
gerrardsdobbar sa:
Crossmax sa:

Jag tror jag håller med. Svider bara lite att det också kan sägas bero på att Lewis motor brann upp i ledningen av Malaysias GP. 2 Dnf vs 1 för Nico.

Hur som har Nico varit tillräckligt nära/bra under tre år för att ändå ska tycka att han är värd det.

Rolig underhållning från Verstappen de sista två rejsen f ö. Riktig uppvisning o vätan på Interlagos!

Undrar vilka som får till nästa års bil. Förarmässigt borde mer grepp gynna de som har svårast med det här att åka och spara däck (ex Verstappen) och missgynna de som bygger sin framgång till stor del på att vara snäll mot däcken (ex Perez, Nico). Tänker jag. Vad tror ni?

Visst brann den upp, men om Lewis inte hade klantat till starterna så hade han haft råd med den där brasan. Däcken, det återstår väl att se vad Pirelli lyckas få ihop, med tanke på hur begränsade testmöjligheterna är så kan det bli rena lotteriet som vanligt. Grundproblemet kvarstår tyvärr, att bilarna inte kan följa varandra genom kurvorna och man måste fabricera omkörningar med DRS och annat trams. Det är fanimej en jävla förolämpning mot förarna.

Senast ändrad:
Reglemente 2017...

Prestanda på F1-bilarna ska förbättras med flera viktiga förändringar. Däckgreppet ska ökas med två viktiga förändringar: bredare däck och betydligt större downforce (nedåttryck från vingarna). Bland annat blir nosvingen 200 millimeter bredare och bakvingen 150 millimeter bredare, samt lägre placerad.

Yttermåtten på bilarna ändras också tillbaka till "gamla goda tider", karossen går från 140 till 160 centimeter i bredd. Framdäcken breddas med 60 millimeter (från 245 till 305 mm) och bakdäcken med 80 millimeter (325 till 405 mm). Bredare däck innebär att den totala bredden (mätt vid däckens ytterkant) växer ut till två meter jämnt (från 180 centimeter). Minimivikten ökar med 20 kilo till 722 kilo.

Därmed närmar sig F1-bilarna det utseende de hade innan de smala vingarna infördes. Bredare, lägre och större vingar – kort sagt fräckare F1-bilar.

Prognosen är att de här förändringarna i utseende och mått leder till cirka tre sekunder snabbare varvtider. Målet är också att det förbättrade greppet gör att förarna har lättare för att köra om.

json88 sa:
Reglemente 2017...

Prestanda på F1-bilarna ska förbättras med flera viktiga förändringar. Däckgreppet ska ökas med två viktiga förändringar: bredare däck och betydligt större downforce (nedåttryck från vingarna). Bland annat blir nosvingen 200 millimeter bredare och bakvingen 150 millimeter bredare, samt lägre placerad.

Yttermåtten på bilarna ändras också tillbaka till "gamla goda tider", karossen går från 140 till 160 centimeter i bredd. Framdäcken breddas med 60 millimeter (från 245 till 305 mm) och bakdäcken med 80 millimeter (325 till 405 mm). Bredare däck innebär att den totala bredden (mätt vid däckens ytterkant) växer ut till två meter jämnt (från 180 centimeter). Minimivikten ökar med 20 kilo till 722 kilo.

Därmed närmar sig F1-bilarna det utseende de hade innan de smala vingarna infördes. Bredare, lägre och större vingar – kort sagt fräckare F1-bilar.

Prognosen är att de här förändringarna i utseende och mått leder till cirka tre sekunder snabbare varvtider. Målet är också att det förbättrade greppet gör att förarna har lättare för att köra om.

De större vingarna ger också konstigare luftströmningar bakom bilen, vilket kommer göra det svårare att köra om. Det kanske tar ut vartannat i de här fallet? Värst var ju slutet på v10 eran. När bilarna inte kunde köra efter varandra ens på raksträckorna.

Denna mening:
Målet är också att det förbättrade greppet gör att förarna har lättare för att köra om.

Den stämmer inte, bättre grepp gör det inte lättare att köra om, tvärtom.
Med bättre grepp så blir bromsträckorna kortare, och det är när man bromsar som det går att sätta upp sin omkärning. Med kortare bromsträckor så finns det mindre tid att placera sig och lyckas med sin omörning.

Däremot kommer det ökade mekaniska greppet från däcken göra att det kommer bli lite lättare att ligga närmare bilen framför i lägre hastigheter. Men så fort Aeron kommer in bilden så kommer den ökade downforcen att göra det svårare att ligga när och därmed svårare att köra om.

Jag gissar att nästa år kommer bilarna se coolare ut, gå snabbare. Men det kommer bli svårare att ligga nära bilen framför.

rekrevs sa:
Då var det dags igen :)

Ny URL, samma spel: https://sportsdeck.com/au/f1/dreamteam/lobby

Liganamn: Happy F1
Ligakod: 742422

Då var det avgjort i happy-ligan:

Team Name / Manager
1. Teamsmurf / Sverker 15,228p
2. Team CNA / Roger 15,149p
3. LeFontanelle / Kiske 15,013p
4. bandit F1 / Andreas 14,340p
5. Loafen / Christian 12,903
6. @@@Race /Rocky 11,618p
7. Team Jansson75 / Martin 10,353p
8. Tinitus /marr 10,184p

Senast ändrad:
rekrevs sa:
rekrevs sa:
Då var det dags igen :)

Ny URL, samma spel: https://sportsdeck.com/au/f1/dreamteam/lobby

Liganamn: Happy F1
Ligakod: 742422

Team Name / Manager
8. Tinitus /marr 10,184p

Som vanligt blir man sist om man tar ut laget med hjärtat :p

rekrevs sa:

Team Name / Manager
8. Tinitus /marr 10,184p

Upp som en sol näst sista omgången och ner som en TorroRossopankaka den sista :-)

Grattis till snyggt coaching hela vägen in i kaklet...

Jag delar Stenmarks uppfattning att både mer grepp och ökad downforce kommer göra det _svårare_ att köra om nästa år och det kommer bli tråkigare rejsing.

Vill man göra det lättare att följa nära en bil måste man göra bilarna mindre känsliga för drag/smutsig luft, dvs göra dom mindre beroende av downforce. Mindre vingar och mindre avancerade sådana skulle alltså vara vad sporten behöver om man vill se omkörningar som inte beror på skillnad i däck (skick, gummiblandning) eller drag (DRS).

Hoppas att Honda och Renault hittar ytterligare lite krut till nästa år så att fler har chansen att vinna. Inte så spännande när ett stall är så dominant, oavsett vilket (Ferrari tidigt 2000, RB förra eran, Merc denna).

Får jag göra en gissning på vem som blir farlig nästa år så säger jag RB. Dom/Newey (han är tillbaka) brukar vara bra på att optimera/exploatera nya regelset. Och med Ric/Ves har dom två förare som kan maxa i kval samt köra om. En som kan köra om på udda ställen eller i lägre farter kommer ha mycket att tjäna nästa år gissar jag. Mao talar det lite för unge Max Attack tycker jag. Vad man än tycker om hans beteende osv så kan han banne mig hitta alternativa spårval och sätt att köra om.

Crossmax sa:
Jahapp. I år vann inte den bästa föraren.
Det är inte ens säkert att den bäste föraren sitter i en Mercedes.
Alonso brukar av många "experter" rankas som den bäste av nuvarande uppsättning.

Som flera har varit inne på så har Lewis klantat sig ett antal gånger i startfasen och på kval. Han fick även en förstaplats till "skänks" i Monaco (ett antal extra poäng). Han brukar heller inte vara så övertygande när han kommer lite efter i starten.
Han vann även sitt första VM tack vara att Timo Glock (?) flyttade på sig.
Rosberg har även haft oturen på sin sida tidigare år.
Lewis/Mercedes krängde även på regelverket rejält i Spa då han fick ett antal extra motorer/växellådor/delar som han nog egentligen inte borde fått om man följt andan i regelverket. Det var därför lite extra nöjsamt att se hans nya motor gå upp i rök i Malaysia.
Det sas även att gnällspiken (LH) var på väg att lämna Mercedes direkt efter incidenten i Spanien.
Enligt Lewis har ju Rosberg också fått Lewis (bättre) mekaniker, så därför har det inte gått lika bra i år.
Listan kan göras lång ...

F1 är en materialsport, gilla det eller ej.
Och Rosberg har varit den som varit stabilast i år. Flest poäng vinner, så har det varit så länge jag kan minnas. Att glänsa då och då räcker oftast inte.

Senast ändrad:
json88 sa:
I mitt tycke är bilarna tillräckligt snabba redan, det har ju satts några rekord i år om jag minns rätt. Och varvtiderna är ganska ointressanta tycker jag, det är de inbördes tiderna som är intressanta. Men visst kommer det nog gå fortare i kurvorna, så det kommer säkert att bli spektakulärare på så vis. Men fler omkörningar blir det nog inte utan konstlade metoder, framför allt inte med ökat aerogrepp.

Bilarna sägs även skall låta mer. Jag satt och tittade på ett lopp från 94 för ett tag sedan och jag kan inte säga att ljudet var bättre på den tiden, bara vassare och högre. Publiken med hörselskydd på läktarna hörde säkert inte mycket mer än vad de gör nu utan hörselskydd.

Lulle sa:
Det är svårt att säga särskilt mycket om ljudet från Youtubefilmer. Även årets bilar låter rätt rejält live.
Har inte hört dagens bilar live, men känner en som gjort det. Enligt honom var det ett ganska lågt ljud utan hörselskydd (framför allt när bilarna kom emot en). Man kunde prata med varandra utan problem.

Ljudet i årets F1 bilar är väldigt behagligt utan hörselskydd när de passerar på 15m avstånd, med v10orna så började öronen blöda på 15m avstånd med hörselskydd. Men sen är det lite upp till vad man vill ha.
Jag tycker ljudet i årets bilar är behagligt, men hade sett lite mer racing av det hela inte bara kortege körning.
Den som uppvisade mest vilja i år har helt klart varit Mad Max men han hade kunnat göra det på ett betydligt snyggare vis känns väldigt mycket GP2/GP3 körning över det hela.
Men ska bli intressant att se nästa års bilar och hoppas att det blir mer körning av det hela.

Fältprästen sa:
json88 sa:
I mitt tycke är bilarna tillräckligt snabba redan, det har ju satts några rekord i år om jag minns rätt. Och varvtiderna är ganska ointressanta tycker jag, det är de inbördes tiderna som är intressanta. Men visst kommer det nog gå fortare i kurvorna, så det kommer säkert att bli spektakulärare på så vis. Men fler omkörningar blir det nog inte utan konstlade metoder, framför allt inte med ökat aerogrepp.

Bilarna sägs även skall låta mer. Jag satt och tittade på ett lopp från 94 för ett tag sedan och jag kan inte säga att ljudet var bättre på den tiden, bara vassare och högre. Publiken med hörselskydd på läktarna hörde säkert inte mycket mer än vad de gör nu utan hörselskydd.

Jag hade gärna sett mindre downforce, mindre grepp och inget jävla DRS. Jag tycker att bilarna ska vara svåra. Det är för fan F1 vi pratar om. Utöver detta skulle jag se all form av radiokommunikation förbjudas annat än i säkerhetsfall, exempelvis vid en krasch (Är föraren OK?), eller säkerhetsfall (Din bil brinner om du inte redan har märkt det...).

Utöver detta måste vi bort från alla dessa Tilkedromes. Jag kommer aldrig förlåta slakten av Hockenheim. Bra att loppet ströks till 2017.

Såg en season review från Indycar 1998 häromdagen, den största skillnaden man slogs av var hur tätt bilarna kunde följa varandra genom kurvorna.

Eller inte. Risk vs reward att forsätta fajtas med/mot Hamilton var väl inte tillräckligt gynnsam för att fortsätta lägga ner den tiden och insatsen som krävs.

Bilagor

• 1f2ae18cbb0ee617ea7e6fde3a642aad.jpg
    1f2ae18cbb0ee617ea7e6fde3a642aad.jpg
    43.5 KB · Besök: 60
Haha! Noterade inte att jag citerade ett inlägg från förstasidan.

Ang. Rosberg: Chockerande, men ett modigt val. Grattis till Wehrlein, antar jag? Även om jag hellre ser att Bottas sätts i Mercedes, och Wehrlein får ett år hos Williams först.

Börjar ana en konspiration. Wehrlein blev utan ratt ganska tidigt. Som mercajunior känns det ganska lämpligt.
Mercedes har gjort en deal? Eller åtminstone vetat om detta ett tag.

Har det rentav ställts ultimatum? Ham eller mig. Kanske att gå för långt iofs.

Tror att Rosberg inte tycker att det är värt alla bajsmackorna man troligen tvingas äta som Hamiltons kollega / internkonkurrent nu när han väl har vunnit sin VM titel.

(edit: stavning)

Senast ändrad:
@NLC: Så du såg detta komma? Ingen annan, inte ens pladdrarna på sky, har tagit upp det som en möjlighet.
Han skrev ju nyligen på kontrakt till 2018, så han måste ju ha brutit sitt kontrakt för att kunna sluta.

gerrardsdobbar sa:
Haha! Noterade inte att jag citerade ett inlägg från förstasidan.

Ang. Rosberg: Chockerande, men ett modigt val. Grattis till Wehrlein, antar jag? Även om jag hellre ser att Bottas sätts i Mercedes, och Wehrlein får ett år hos Williams först.
Vad har Bottas gjort för att förtjäna en plats i Mercedes, helt ärligt? Senast blev han utkvalad av Massa i den senares sista lopp.

Nja, Bottas stjärna tycker jag har varit lite dalande ett tag. Han var lovande i början, men har blivit mesigare med tiden.
Någon som brukar nämnas som kandidat på uppgång är väl Sainz. Han missade chansen i RB, men har klassats som lika bra som Crazy Max.
Angående Nico, sluta på topp är ju inte helt dumt. Det är inte heller säkert att Mercorna är på topp nästa år.
Även Lewis tycks ha haft planer på att lägga av (i början på säsongen).

Finns det någon förare utanför Red Bull och Ferrari som skulle ha anledning att tacka nej till en plats i Mercedes? Bortsett från eventuella kontrakt såklart.

Jag såg inte det komma, men måste beundra Rosberg lite för att verkligen göra det många pratar om men få gör - sluta på topp. Han har ju bildat familj osv och har kanske lite annat att tänka på. Och det kan nog inte bli bättre i hans karriär heller (mao om Merc är bästa bil nästa år är det troliga att HAM vinner).

Jag tycker det vore roligt att se Sainz få chansen, han är en talang (nästan) i Max kaliber.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp