[OT] Fredagsot!

[OT] Fredagsot!
Det intressanta är att viss tomtar gör en grejj av att skita i miljön. Som trotsiga 4-åringar så verkligen vill de stå å bööörna med sin cheva för att några "jävla miljönissar" säger att det inte är bra.

Vad är det för fel med att visa sin omvärld lite hänsyn?

Stalle

[OT] Fredagsot!
Campylobacter – en objuden middagsgäst

Visst är det gott med kyckling - både på grillen och i en sallad. Men om den inte är rätt tillagad kan middagen sluta med magsmärtor, diarré, illamående, kräkningar och feber.

I var femte kyckling

Bakterien, Campylobacter, finns i var femte nyslaktad kyckling enligt en undersökning som Livsmedelsverket genomfört. Det är alltså ganska stor risk att smittas via kyckling om du inte är noga med hygienen. Bakterien kan även finnas i andra livsmedel, exempelvis i opastöriserad mjölk, fårkött, fläsk och i vatten. Campylobacter är vanligt förekommande över hela världen så du bör vara försiktig även när du är ute och reser.

God hygien är A och O
Bästa sättet att undvika att bli smittad av bakterien är att se till att maten är väl tillagad och rejält upphettad helt igenom (över 65 grader C). Var noga med att inte använda samma kniv eller skärbräda för den råa kycklingen och för den färdiglagade kycklingen eller för grönsakerna. Diska alla redskap mycket noga och tvätta händerna direkt efter att du tagit i rå kyckling. Bakterien tillväxer dåligt i de flesta livsmedel men den kritiska infektionsdosen, alltså den minsta mängd bakterier som behövs för att sjukdomen ska bryta ut, är låg.

Symptom och behandling

Drabbas du av en campylobacter-infektion insjuknar du oftast mycket snabbt. Du kan få diarré (ibland med blod), magsmärtor, illamående, kräkningar och feber. I de flesta fall behövs ingen antibiotika utan infektionen går över av sig själv efter några dagar. Tänk på att dricka mycket om du drabbas av diarré, men drick i små portioner. Blanda gärna i lite socker i vattnet. Läs mer om diarré.

Utlandsresa
Är du på utlandsresa och du är osäker på restaurangens hygien kan det vara bra att undvika kyckling helt. Men det finns även andra bakterier, virus och parasiter som kan förstöra din resa. Läs mer om resediarré.

[OT] Fredagsot!
Wargas.jpg ht=398

[OT] Fredagsot!
(denna tråd verkar lite uppskruvad...)

Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Det intressanta är att viss tomtar gör en grejj
> av att skita i miljön. Som trotsiga 4-åringar
> så verkligen vill de stå å bööörna med sin
> cheva för att några "jävla miljönissar" säger
> att det inte är bra.
>
> Vad är det för fel med att visa sin omvärld
> lite hänsyn?
>
> Stalle

Precis.

Det känns bättre att argumentera för en marginal åt det säkra hållet
än att köra på. Jag tycker att både teknikoptimism och förändringar
i livsstil känns motiverade av en rad faktorer. Växthuseffekt och
energiförsörjning är bara några av dem.

En författare jag gillar, Jim Kunstler, som är inne i denna debatt utrycker sig så här:
--
Get this: the day is not far off when, for one reason or another, the flow of imported oil to the US will cease. But when that day comes, we will not be running our shit the way we have been running it. That day will be the end of the interstate highways, Walt Disney World, and WalMart -- in short, the way of life we are fond of calling "non-negotiable."
We are not going to run that shit on coal liquids or tar sand byproducts or oil shale distillates or ethanol or biodiesel, or second-hand french-fry oil. Nor on solar, wind, nuclear, or hydrogen. You can run things on that stuff, but not the biggies we run at their current scale.
--

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Fredagsot!
Underbart att "svart rakt igenom låter bättre"!! Vilken tur jag har att alla kablar i min hembio är ljusblåa då... Visst fan, ledarna i högtalarkablarna har olika färger... =P

Flätade ekrar? Tvinnade har har hört/sett att det finns, men flätade?

[OT] Fredagsot!
Startar denna subtopic i Fredagstråden på Maskros inrådan...

Jag börjar:

En "kverulantplatte" på en smörrebrödssylta i Köpenhamn. Lite av varje må jag säga...
Sill, Rostbiff, Remouladsås, Kartoffelsalat, Ost mm mm. Till detta en pilsner.

Och ja - de har WLAN i restauranten :)

[OT] Fredagsot!
Ville skrev:
> HAHa

>____________________________________________________________________
>Happys get 2006.

Happy get:
happy_goat.jpg

[OT] Fredagsot!
Mike å skrev:
> Den här tråden blev riktigt rolig efter alla
> sammanslagningar och dagens maxlast i
> cykelryggan:)

Jag kommer om en kvart. :)

[OT] Fredagsot!
Åkte du vilse?

Undrar om det är ett sammanträffande att ryggsäcken som har lastbilschaffisar/ägare som största målgrupp har mm-passning på en platta öl;)

[OT] Fredagsot!
jag kom och gick...

skulle haft en vit skjorta idag...men den var gul

jag vill ha 3 öl till
ibland 4
45 sek är ingen förhud
många dör i sömnen
när dom liksom lever

en blå knappp dundrar i mitten av ögat

jag gillar varken ögat eller den meningen jag skrev

hur gör man 3 växlar av 7 diken när man tänker i ett tåg som spårar ur..

sweden
back
forth
i bear fuck
a grizzly
...

[OT] Fredagsot!
nu är jag j.. ävligt törstig..

inte ens hela bigmollo med röven full av ot
kan tvåla in mina hayes bromsar

24 gudar får frispark
i ett autisktiskt
audutorium

[OT] Fredagsot!
Holy crap..
Sometimes I call myself a drunk. I'm merely a lightweight beertaster when compared to some of the true elite drunkards on this forum. And Caol ila is a damn good whiskey.
Cheers

[OT] Fredagsot!
Någon som HAR tips på vad man kan blanda ut en flaskA RÖTT SHIRAZ med?

Smakar baj...
Hur fasiken kan man dricka vin?
Strävt på tungan
hård i magen
supergay

[OT] Fredagsot!
bigmollo skrev:
> Mike å skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den här tråden blev riktigt rolig efter alla