Dags för månadens kameranörderi:
En hyfsad kompaktkamera kan man inte vara utan om man inte vill gå miste om en hel del bilder. Min några år Canon S90 övertogs i våras av barnen, då jag köpte en Olympus XZ-1 för mindre än halva priset då ZX-2 kom. Med det automatiska objektivlocket kan den användas helt och hållet med en hand, ett krav på en kompaktkamera för mig.
Tyvärr finns det ingen kompaktkamera som är både bra och vädertätad, varför man behöver två. Jag köpte (också för halva priset) en Panasonic FT4, för att få bilder då man inte vågar använda en bättre kamera p.g.a hårt regn eller vatten i annan form. Bildkvaliteten är som väntat inte värst bra, men det kan i alla fall vara bättre än ingen bild alls. Videokvaliteten visade sig vara överraskande bra, se längre ner.
Jag bytte 2011 ner mig från ett Canon EOS-system med en Canon 60D till ett m43-system. Bildkvaliteten gick ner en aning, men i övrigt blev det ett riktigt lyft rent fotografiskt sett. Olympus E-P2 hade en fun-factor som som vida översteg den hos Canons kameror och hade inga problem med felfokus. Den kameran är sedermera såld, då jag skaffade en Panasonic GH2 för videoegenskapernas skull. Bildkvaliteten där är helt hyfsad och videokvaliteten bland det bästa man får hos systemkameror, vida överlägsen den hos t.ex Canon 60D. Fun-factorn var dock inte lika hög som hos Olympus PEN-kamerorna.
För drygt en månad sedan råkade jag se att Rajala sålde ut Olympus EM-5 till ett mycket bra pris. Av firmware-versionen att döma (1.0 då 1.7 redan kommit ut) hade någon tagit in ett alldeles för stort lager någonstans. Som stillbildskamera är den fantastisk rolig och ger en alldeles utmärkt bildkvalitet, enligt mina egna (ytliga) analyser aningen bättre än hos Canon 60D, vilket betyder att den inte ligger långt under de bästa APS-C kamerorna från Sony och Nikon.
Olympus EM-5 är med den ringa storleken och vikten, vädertätningen och den fantastiska bildstabilisatorn i huset (den enda vettiga placeringen) en mycket bra friluftskamera åtminstone för mina behov. Under överlevnadskursen för en månad sedan var det ont om tid att fotografera, mycket mörker och ingen möjlighet att ha ett stativ med, men det blev en del hyfsade bilder trots det. Här är ett exempel (ISO3200, 20 mm, f1.7, 1/10 s handhållet):
Ett utsnitt i 100 procent från förra bilden för den som har böjelser för pixelpeeping.
Nedan följer några observationer om videokvaliteten hos de olika kamerorna jag filmat med (sätt på högsta upplösningen vid behov).
Canon EOS 60D. Kvaliteten på videon lider säkert lite av att jag använde Windows Movie Maker och konverterade med MPEG Streamclip, men jag tycker ändå att 60D brister en del i upplösningen.
Olympus E-P2 var ju en rolig stillbildskamera, men videokvaliteten var klart sämre.
Panasonic GH2 med hackad firmware ger en alldeles utmärkt kvalitet.
Jag råkade även falla för hypen kring GoPro Hero 3 Black Edition, och hade en sådan i ett halvår, innan jag sålde bort den. Bildkvaliteten var i bästa fall mycket bra, men men jag ogillade fisheye-förvrängningarna och blev ingen vän av POV-perspektivet. Formfaktor var bra för chestmount och usel för allt annat.
Panasonic FT4 har en helt ok videokvaliteten.
Videoegenskaperna hos Olympus EM-5 hade jag inga högre förväntningar på, då den är begränsad med endast 30p bildhastighet och en dålig bitrate och codec, men kvaliteten överraskade ändå en aning och den är nog användbar för vissa saker.
Både Vimeo och YouTube degraderar ju videokvaliten en aning, och speciellt de bättre kamerorna har märkbart bättre videokvalitet med originalfilerna.