Kolla om din sigma måste få ny firmware för D5300 om det inte är en som du kan uppdatera själv, det var fischel med sigmaobjektiv och den och DF. Sen, utan att tjata på att du ska ha det, så är avtryckarfördröjning på tex m43 definitivt inte sämre än d5300, för "stillastående" motiv sannolikt bättre. Hoppar man upp till om-d e-m1 så är nog följande af bättre än d5300, men den är ju dyrare förstås (samt att du kan fota i duschen med den), men annars så är det sämre (har inte koll på Fuji, nex, samsung dock)
Men jag säger det inte för att det skulle vara bättre val för dina behov, det är bara för att framhålla att dslr vs spegellöst inte är avgörande i de frågorna: det skiljer mellan olika kameror pss som man inte kan säga att 29" är snabbare än 26". Många faktorer, olika behov och inga raka skiljelinjer.
Jag la min D90 på hyllan till förmån för om-d e-m5. Jag tror inte att det blir någon mer nikon dx för min del men det kommer sannolikt att bli FF om ett tag. Spegel eller ej är en mycket liten faktor i det valet när det kommer.