[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> oj, jag fick svårt begär efter en GM1 som
> efterträdare till min coolpix P6000.

meh. ingen möjlighet till extern blixt.

JLarsson skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > oj, jag fick svårt begär efter en GM1 som
> > efterträdare till min coolpix P6000.
>
> meh. ingen möjlighet till extern blixt.

Då föreslår jag att du köper en och om du inte gillar den så ger du den till mig. Du kan få en SB-800 i utbyte ;)

Luthman Photography skrev:
> Bortser man från den ekonomiska skillnaden så
> får du ju också ganska mycket mer kamera i t.ex.
> en A7 än i en D5300 (eller liknande dslr).
>
> Tittar man på mft-segmentet så finns ju bland
> annat Panasonic GM1 som är helt sjukt liten, som
> en kompaktkamera, men fortfarande rätt bra
> bildkvalitet. Givetvis kräver det då att man
> inte hänger på ett stort objektiv, men med en
> fast 12 eller liknande så blir den rätt smutt.

Jag syftade på en direkt jämförelse mellan kameror som har samma sensorstorlek, vilket är rättvisast. Då får man ungefär samma bildkvalitet, men tjänar rätt mycket vikt och storlek med en spegellös kamera såsom NEX-6 jämfört med D5300.

42Hz skrev:
----------------------------
> Visst finns det sanslöst små spegellösa
> kameror, som kompaktkameror men igen, hänger man
> på ett vettigt objektiv så blir det i praktiken
> väldigt liten skillnad, du måste fortfarande
> förvara kameran på liknande sätt som en liten
> DSLR, vill man ha smidigt och litet så är det
> bättre med en bra kompaktkamera!

Vad är ett "vettigt objektiv" om jag får fråga? Tack vare att man inte har en spegel som kräver retrofokusobjektiv (utångspupillen längre bort från sensorn än brännvidden) så kan man göra objektiv för spegellösa kameror mindre vid samma prestanda och ljusstyrka.

Jag fattar inte riktigt varför allt måste vara svart eller vitt. En kompaktkamera blir en betydligt större kompromiss eftersom sensorn i regel är avsevärt mindre. Och jag menar att om man INTE behöver fräsig AF och snabbaste seriebildtagning så finns ingen som helst anledning att välja en spegelreflexkamera över en spegellös.

Ska man dessutom cykla med kameran är vinsten uppenbar med avseende på storlek och vikt.

42Hz skrev:
> Haha! Undrar vem som egentligen ser allt svart
> eller vitt?! =)

Touchė!

Makten skrev:
> finns ingen som helst
> anledning att välja en spegelreflexkamera över
> en spegellös.

Jag tycker man kan hålla sig till fungerande svenska formuleringar och välja något framför något annat. Det vore ju synd om det engelska språket och den amerikanska kulturen tog över för mycket.

42Hz skrev:
> Haha! Undrar vem som egentligen ser allt svart
> eller vitt?! =)

Var frågan svårbesvarad? Vi tar den igen: – Vad är ett "vettigt" objektiv enligt dig?

Gubbstark skrev:
> Jag tycker man kan hålla sig till fungerande
> svenska formuleringar och välja något framför
> något annat. Det vore ju synd om det engelska
> språket och den amerikanska kulturen tog över
> för mycket.

Både "över" och "framför" anger positiva positioner i förhållande till något. På vilket vis menar du att det ena ordet är lämpligare för att sätta ett val i förhållande till ett annat?

schture skrev:
> Jag tycker att Panasonic Lumix DMC-LX7 är en
> trevlig kompromiss.

Ja, jo, om man ska gå ner till kompaktkamera så finns många trevliga alterntiv:-) Jag har en Sony RX100 som är väldigt bra, men det blir ju inte i närheten av samma brusfrihet om det är det minsta mörkt tyvärr.

Mina argument kring systemkameror handlar alltså om att man KAN få ner storlek och vikt genom att välja spegellöst, OM man är intresserad av bästa möjliga bildkvalitet. Men det är ju inte alltid ett alternativ heller. Sen skulle jag aldrig köpa en spegellös kamera för låååånga teleobjektiv och/eller om jag fotade sport eller sånt som kräver snabb och exakt AF.

Fro är riktigt kul! Ska se om han har något som känns relevant för mig.

En del av det jag fotar kräver både snabb AF och kort "slutarfördröjning" eller vad det nu kallas för på svenska. Det är värdelöst att fota cykling och andra rörliga sysselsättningar med kompaktkamera tycker jag.

För sånt där det funkar har jag som sagt redan andra kameror. Nu vill jag ha något som är ett kliv uppåt på alla sätt och vis från min D40 och låter mig återanvända den optik jag lagt ner massa pengar på.

Kolla om din sigma måste få ny firmware för D5300 om det inte är en som du kan uppdatera själv, det var fischel med sigmaobjektiv och den och DF. Sen, utan att tjata på att du ska ha det, så är avtryckarfördröjning på tex m43 definitivt inte sämre än d5300, för "stillastående" motiv sannolikt bättre. Hoppar man upp till om-d e-m1 så är nog följande af bättre än d5300, men den är ju dyrare förstås (samt att du kan fota i duschen med den), men annars så är det sämre (har inte koll på Fuji, nex, samsung dock)

Men jag säger det inte för att det skulle vara bättre val för dina behov, det är bara för att framhålla att dslr vs spegellöst inte är avgörande i de frågorna: det skiljer mellan olika kameror pss som man inte kan säga att 29" är snabbare än 26". Många faktorer, olika behov och inga raka skiljelinjer.

Jag la min D90 på hyllan till förmån för om-d e-m5. Jag tror inte att det blir någon mer nikon dx för min del men det kommer sannolikt att bli FF om ett tag. Spegel eller ej är en mycket liten faktor i det valet när det kommer.

Kung_Gustaf skrev:
> Finns det någon bra nätbaserad grundkurs som
> går igenom systemkamerans basicfunktioner?

Köp en Nikon så ingår ett fysiskt kurstillfälle. Det är väldigt basic.

gandhi skrev:
> Jag är på jakt efter ett fattigmansfisheye till
> min Panasonic GF2. Är inte riktigt redo att
> skaffa ett objektiv än utan tänkte börja med en
> lins som man skruvar på som ett filter på
> pannkaksobjektivet (46 mm filterstorlek). Vad tror
> ni som kan något om det här?
>
> http://www.digitaltoyshop.co.uk/Fish-eye_Lens_with
> _Macro_Panasonic_Lumix_DMC-GF2_t2312_896
>
> Finns det bättre alternativ?

Jag tror mer på det här: http://www.bhphotovideo.com/c/produ...s_v325040bw000_bcl_0980_fisheye_body_cap.html

Likvärdig bildkvalitet gissar jag på, men smidigare format och antagligen mycket mer välbyggt.

jomper skrev:
> En del av det jag fotar kräver både snabb AF och kort "slutarfördröjning"

Jag är ingen kalenderbitare när det gäller foto, jag är klart mer intresserad av bilden än utrustningen. Fuji XT-1 har dock väckt en del habegär, men vad jag läst och hört från en av Fujis egna X-fotografer är den ändå inte snabb nog för cykling+ANNAT. Spegelreflex är fortfarande överlägset när det går undan. Så jag håller igen köpimpulsen och väntar tills mitt system får nytt semiproffshus under 2015 eller så, det är egentligen fullformat som lockar mest.

swerider skrev:
> Hur många här har ställt ut?
> Vad är era erfarenheter?

Var det kul? :)

Jag har kommit fram till att 14 liter smågodisar räcker till 300 besökare med lite marginal och att Hemmakväll har ett bra sortiment på lösgodis som är individuellt förpackat. Dessutom är det avdragsgillt med vernissagegodis! :D

1278114_10151728445353882_961732367_o.jpg

Annat att tänka på:

* Jag ska köpa ett laserlinjeverktyg till nästa utställning, det skulle underlätta en rak kant i antingen ovan- eller underkant. Bosch Quigo för en femhundring på Jula.

* När det är krokar i taklisten är det mycket enklare med ståltråd än fiskelina och det behövs ingen stege när utställningen ska ned.

* Visitkort och lista. Sist skrev jag en liten text till varje bild på listan, det var väldigt uppskattat.

Har nån provat en spegellös kamera med hybrid-AF? Funkar det verkligen? Kontinuerlig AF, alltså?

/Dag

11 screenshots från en GoPro-film mergade till en 360-graders panorama. Nästa gång lovar jag att ha ett roligare motiv än E18 och kontorsbyggnader i halva bilden, men jag orkade inte gå så långt.

Fullsize: http://i.imgur.com/r8D2jCD.jpg

Makten skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Haha! Undrar vem som egentligen ser allt svart
> > eller vitt?! =)

> Både "över" och "framför" anger positiva
> positioner i förhållande till något. På vilket
> vis menar du att det ena ordet är lämpligare
> för att sätta ett val i förhållande till ett
> annat?

I det här sammanhanget är "över" helt enkelt dålig svenska och låter knasigt. Om jag får blanda mig i diskussionen. För övrigt kan man väl se allt i lite färg också? Till något helt annat: jag har skaffat mig en gammal Rolleicord och vill gärna ha lite tips och synpunkter på gamla TLR:er. Har tagit en provrulle och åtminstone ett par bilder blev otäckt skarpa. Slutaren verkar hålla tiden hyfsat på korta tider men inte alls från en tjugofemtedel och längre. Värt att renovera eller bara att hålla sig till det som funkar? Här en bild på pärlan:

_JAN80891.JPG

Hoppsan, där blev man förvånad. Har också en Rolleicord i samlingen men har inte lagt ner tid på att prova den än :-$ Var fixade du filmen och hur/var framkallar du?

Anders H skrev:
Till något helt
> annat: jag har skaffat mig en gammal Rolleicord
> och vill gärna ha lite tips och synpunkter på
> gamla TLR:er. Har tagit en provrulle och
> åtminstone ett par bilder blev otäckt skarpa.
> Slutaren verkar hålla tiden hyfsat på korta
> tider men inte alls från en tjugofemtedel och
> längre. Värt att renovera eller bara att hålla
> sig till det som funkar? Här en bild på
> pärlan:
>
>

Rätt vanligt att gamla mekaniska slutare tappar precisionen framförallt på längre tider. Har du tur är den stabil i sina tider, men de är för långa. Med tålamod kan du göra en översättningstabell och använda den även på längre tider ändå. Men räkna inte med att den är så stabil, då det rätt ofta svajar i hur illa de längre tiderna stämmer.

Om du verkligen tänker använda den och vill att tiderna ska stämma är det frågan om du inte borde leta efter en som funkar bättre istället för att renovera. Leta i så fall efter en Rolleiflex som är bättre. Rolleicorden kom till som en budgetvariant för amatörer och är klart sämre i precisionen. Men när den funkar är det en bra kamera. Optiskt är det inga fel på den alls och framförallt om du håller dig till svartvitt och inte pressar den för elakt med motljus och liknande.

Framkallar hemma, laddar dosan i en säck. Ganska knepigt med den breda filmen, mycket svårare än vanlig småbild. Hittade ett fempack Fuji Neopan Acros 100 ASA för inte mycket alls på ebay. (Det finns ganska mycket film där). Har scannat negativen. Blir tvungen att skaffa en annan scanner, min tar inte mellanformat så man blir tvungen att välja ut den bästa delen att scanna. Kameran kom in i samlingen helt nyligen, fyrahundra spänn, överkomligt.

Anders H skrev:
> I det här sammanhanget är "över" helt enkelt
> dålig svenska och låter knasigt. Om jag får
> blanda mig i diskussionen. För övrigt kan man
> väl se allt i lite färg också?

Det är väl en smakfråga:-) Jag tycker inte att någon av varianterna låter eller ser sämre ut än den andra.

> Till något helt
> annat: jag har skaffat mig en gammal Rolleicord
> och vill gärna ha lite tips och synpunkter på
> gamla TLR:er. Har tagit en provrulle och
> åtminstone ett par bilder blev otäckt skarpa.
> Slutaren verkar hålla tiden hyfsat på korta
> tider men inte alls från en tjugofemtedel och
> längre. Värt att renovera eller bara att hålla
> sig till det som funkar? Här en bild på
> pärlan:

Tjusigt!!! Jag har en jätterutten TLR som läcker ljus som ett såll, men skarpt blir det och det är sjukt trevligt att fota med den.
Jag antar att det är centralslutare i objektivet på den där, och då är det förmodligen två olika urverk för långsamma och snabba slutartider, om jag inte minns fel. Det kan hjälpa att helt enkelt knäppa loss på långsamma tider för att få fjutt på maskineriet igen. Förmodligen beckar det igen eftersom det används betydligt mindre ofta, om kameran inte mestadels stått på stativ.

Det trevliga med (negativ) film är att den ju tål grav överexponering, så det behöver inte vara nåt större problem i praktiken. I alla fall inte om man framkallar själv. Jag gjorde ett ofrivilligt test för något år sedan då jag råkade överexponera FEM steg, och kunde sen få ut ett likvärdigt resultat som med den bild jag tog direkt efter med rätt exponering.

Skönt att det börjar bli ljus igen, hoppas man hinner ut och fota lite innan allt grått återkommer.

Jag har en Olympus OM-D E-M1 sen ett par veckor. Så har inte hunnit testa jättemycket. Men den klarar kontinuerlig AF riktigt bra än så länge. Har fotat skidåkning där den kan köra kontinuerlig AF i ca 6 frames/s. Med låst AF så kan den ta 10 frames/s. Mycket trevligt.

För övrigt tycker jag spegellösheten ger många fördelar. Man får ju en massa bra info på skärmen. Realtidshistogram är mycket praktiskt och man kan mycket bättre se vad den låser fokusen på när man för kontinuerlig. Och hela kameran är betydligt mycket kompaktare än min gamla Canon 500D, dock inte direkt fickstorlek.

Kameran kör en kombination av phase-shift och kontrast AF, har inte helt satt mig in i hur det fungerar.

Fläskade även på och köpte finobjektivet till att 2.8 12-40 som är mycket fint!

Luthman Photography skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Någon anledning att inte köpa denna och ha
> som
> > all-roundobjektiv?
> >
> >
> http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se
>
> > /info.php?article=24105hsmni
> >
> >
> http://www.canonrumors.com/wp-content/uploads/2013
>
> > /10/sigma24105.jpg
>
>
> Om man kan leva med storleken ser jag inga hinder.

Tja, lite större hade ju inte skadat. ;)

f4-Zoom-Lens-Comparison.jpg

Visst Nikons är marginellt lättare, kortare, har mer tele och VR men kostar ~2000:- mer fast den nog inte är optiskt bättre.

42Hz skrev:
> Någon anledning att inte köpa denna och ha som
> all-roundobjektiv?
>
> http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se
> /info.php?article=24105hsmni
>
> http://www.canonrumors.com/wp-content/uploads/2013
> /10/sigma24105.jpg

Personligen skulle jag välja en Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD. Absolut inget fel på Sigman men Tamrons nya fin-serie har verkligen fått lovord vad gäller effektiv bildstabilisering och skärpa.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2470vcN

Tamron-SP-24-70mm-f2.8-Di-VC-USD.jpg

//Källis

Nu antar jag att det var brännviddsomfånger 42Hz var ute efter. Då hjälper det föga att Tamrons objektiv är fina.

42Hz: Just ja, du kör Nikon. Ja, då är det väl bara att sätta in pengarna. :)

Ja, den har jag också kikat på, tyvärr ligger Sigman en lite bit över smärtgränsen redan när det gäller pris.

Senast ändrad:
Få se om någon har svaret på mitt problem? Då och då när jag fotar så blir det ingen bild.
Alltså, får upp felmeddelande "bilden kan ej visas". Vad kan det bero på? Kameran eller
minneskortet? Använder en pentax k-x med sandisk ultra minneskort.

Jag brukar få upp sådana meddelanden på min Pentax om det ligger konstiga filer eller mappar på minneskortet. Men om det blir så vid vanlig fotografering så vet jag inte riktigt vad det kan bero på. har du Formaterat minneskortet på länge? Om inte, börja där.

Makten skrev:

Det kan
> hjälpa att helt enkelt knäppa loss på
> långsamma tider för att få fjutt på
> maskineriet igen. Förmodligen beckar det igen
> eftersom det används betydligt mindre ofta, om
> kameran inte mestadels stått på stativ.

Tack för tipset! Jag tror att de snabba tiderna kom igång på det viset. Jag ska fyra av de långsamma en massa gånger också när jag byter film nästa gång.

Vill ha ett billigt och smidigt resestativ. Vad ska jag ha?

Har tittat på det här;

http://www.manfrotto.com/befree

Men tycker det är precis över vad jag vill betala. vad finns det för trevliga alternativ?

Edit. Lätt är inte så viktigt, då jag är fullvuxen, men det får gärna vara rejält hoppfällbart.
/J

Senast ändrad:
Jacoba skrev:
> Vill ha ett billigt och smidigt resestativ. Vad
> ska jag ha?
>
> Har tittat på det här;
>
> http://www.manfrotto.com/befree
>
> Men tycker det är precis över vad jag vill
> betala. vad finns det för trevliga alternativ?
>
Kolfiberstativ givetvis. :)

42Hz skrev:
> Äh, det fick bli Sigman. Har ju 14 dagar att
> bestämma mig slutgiltigt. =)
>
>
> version=3&rel=0

*tumme upp*

Sigma brukar ju lyckas med sina gluggar :-D

har fullständigt flippat in på micro 3/4 sedan jag köpte min bmpcc filmkamera. Sitter nu med ett konstant flin och kan svårligen besinna mig från att konstant trycka på köpknapparna till detta smidiga system. Har nu en bmpcc, en GX7:a, objektiv: lumix 20mm f1,7, lumix 12-35 f2,8, Olympus 75mm f1,8, olympus 75-300 f4,8 Mk2....

och det känns bara som början.... suck :-)

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=215245

Vernersson skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Äh, det fick bli Sigman. Har ju 14 dagar att
> > bestämma mig slutgiltigt. =)
> >
> >
>
>
> > version=3&rel=0
>
>
> *tumme upp*
>
> Sigma brukar ju lyckas med sina gluggar :-D

Hoppas det, kostar ju en slant. :)
5 år garanti och möjlighet att uppgradera firmware känns ändå hyfsat framtidssäkert, verkar som man dessutom kan få bajonettfattningen utbytt om man byter kamerafabrikat!

42Hz skrev:
> Äh, det fick bli Sigman. Har ju 14 dagar att
> bestämma mig slutgiltigt. =)

Vi ser fram emot dina bilder. Ut och plåta nu!

42Hz skrev:
>
>
> Hoppas det, kostar ju en slant. :)
> 5 år garanti och möjlighet att uppgradera
> firmware känns ändå hyfsat framtidssäkert,
> verkar som man dessutom kan få bajonettfattningen
> utbytt om man byter kamerafabrikat!

Det var som rackarns.....
Hade jag ingen aning om att det ens var i närheten av möjligt... :D

Tillbaka