[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Det verkar bara krångligt med
> spegellösa kameror...

Nog för att spegellösa kameror har nackdelar, men vad skulle vara "krångligt" med dem? Det enda du egentligen förlorar är fasdetekterande AF (fast det har vissa modeller, om än inte lika bra), och så får du en elektronisk sökare istället för en optisk, som i regel är mycket större dessutom.

Jag är övertygad om att det inte kommer finnas en enda spegelreflexkamera på marknaden inom 5-10 år. Det är stenåldersteknik helt enkelt.

Makten skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det verkar bara krångligt med
> > spegellösa kameror...
>
> Nog för att spegellösa kameror har nackdelar,
> men vad skulle vara "krångligt" med dem? Det enda
> du egentligen förlorar är fasdetekterande AF
> (fast det har vissa modeller, om än inte lika
> bra), och så får du en elektronisk sökare
> istället för en optisk, som i regel är mycket
> större dessutom.
>
> Jag är övertygad om att det inte kommer finnas
> en enda spegelreflexkamera på marknaden inom 5-10
> år. Det är stenåldersteknik helt enkelt.

Precis som det inte finns en enda analog kamera kvar nu...

42Hz skrev:
> Precis som det inte finns en enda analog kamera
> kvar nu...

Fniss! Jag borde väl ha skrivit ut "på marknaden som kan köpas nytt i butik", men jag trodde att alla skulle förstå det:-)

Men visst, en och annan bakåtsträvande tillverkare kommer säkert hänga kvar. Precis som att jag kommer att fortsätta att fota analogt, trots att säkert 99,99% av alla fotografer inte gör det.

Någon som vet vart man kan hitta billiga lösa monokablar med 3,5mm-kontakt? Jag tänkte bygga en PocketWizard-trigger att ha på styret, för att smidigt kunna fjärrutlösa kameran.

Köp lösa teleproppar och valfri skitkabel. Så länge det inte är någon information som ska gå i kabeln annat än av och på, spelar kvallan noll roll.

Luthman Photography skrev:
> Kjell & co brukar väl ha diverse sladdar rätt
> billigt?
>
> Jag är lite sugen på något liknande, hur hade
> du tänkt göra?

Jag hade tänkt fästa en enkel tryckknapp på styret, kanske slakta en ringklocka eller så för att få ett hyfsat fäste för den. Löder fast kabeln och triggar en PW någonstans på hojen. Finns sen en PW på kameran som triggar slutaren i sin tur. Kan även koppla på blixtar i systemet. :)

Makten skrev:
> Köp lösa teleproppar och valfri skitkabel. Så
> länge det inte är någon information som ska gå
> i kabeln annat än av och på, spelar kvallan noll
> roll.

Absolut, men jag är lite lat av mig och en färdig kabel brukar se lite snyggare ut. Hittar jag ingen färdig till rimligt pris så kommer jag självklart göra en själv. :)

Börjar få ihop min trigger. Eltejp är inte särskilt sexigt, men det funkar tills vidare.
trigger.jpg

Nu ska jag bara hitta något bra och hållbart sätt att fästa allt på styret. Slakta en ringklocka kanske? Hmm..

und3ad skrev:
> Börjar få ihop min trigger. Eltejp är inte
> särskilt sexigt, men det funkar tills vidare.
>
>
> Nu ska jag bara hitta något bra och hållbart
> sätt att fästa allt på styret.

Funkar inte eltejp där också?

Rattnalle skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Hehee.. Det konceptet snodde jag av Tobbe, var han
> > i sin tur snott det vet jag inte. =)
>
> Det är ett bra koncept så frågan är om någon var "först" :)

Jag började med en något moddad camelbak som fick fästöglor på sidorna av midjebältet, så jag kunde fästa min topload-väska i fyra punkter med enkla spännremmar. Sen skaffade jag bröstselen för det var sådant meck att ta på/av det hela.

Numer kör jag kameran bak i ryggan, det är dock för långsamt för "cykla före och plåta oregisserat när de andra kommer" som jag brukade. Men vill man få bra bilder är det ändå bättre att be personen köra om några gånger.

F.ö. kunde jag inte motstå Fuji X-T1:an och är löjligt nöjd efter någon månad, hett tips om inte jomper fått fingrarna ur än. Fokuserar snabbt och bra även på springande telingar. :)

Tobbe Arnesson skrev:
> ...
>
> F.ö. kunde jag inte motstå Fuji X-T1:an och är
> löjligt nöjd efter någon månad, hett tips om
> inte jomper fått fingrarna ur än. Fokuserar
> snabbt och bra även på springande telingar. :)

Jo, helt klart sugen på en Fuji X-T1.
Jag kommer (förmodligen) hålla mig tills nästa generation. Behöver egentligen inget nytt just nu och uppföljaren brukar vara lite förbättrad.

//j

rising skrev:
> und3ad skrev:
> -----
> > Börjar få ihop min trigger. Eltejp är inte
> > särskilt sexigt, men det funkar tills vidare.
> >
> >
> > Nu ska jag bara hitta något bra och hållbart
> > sätt att fästa allt på styret.
>
> Funkar inte eltejp där också?

Funkar gör det, men jag vill att fästet skall vara enkelt att sätta på och ta av. :)

Fick nyss reda på att en kollega har en 3D-skrivare hemma, så vi kanske löser det den vägen.

jesperC skrev:
> uppföljaren brukar vara lite förbättrad.

Fast ska man vänta på det är man fast i en evighetsloop. :)

Jag hade egentligen tänkt köpa en fullformatare i år, men det verkar som Canon håller på en eventuell EOS 3D till nästa år. 5d MK III är förvisso fin, men för lik den jag redan har i övrig spec för att vara värd att uppgradera till.

Jag fick ett paket igår. Har länge letat efter ett Minolta Beercan 70-210 f4 XX till min Sony a77. Kändes riktigt fint när jag testade på ungarna igår. Kul med klassiska objektiv :)

Nån som har erfarenhet av detta.

Tobbe Arnesson skrev:
> jesperC skrev:
> -----
> > uppföljaren brukar vara lite förbättrad.
>
> Fast ska man vänta på det är man fast i en
> evighetsloop. :)
>
> Jag hade egentligen tänkt köpa en fullformatare
> i år, men det verkar som Canon håller på en
> eventuell EOS 3D till nästa år. 5d MK III är
> förvisso fin, men för lik den jag redan har i
> övrig spec för att vara värd att uppgradera
> till.

Jo självklart. Hade jag haft minsta lilla behov av en ny kamera just nu så hade jag slagit till direkt.

//j

jesperC skrev:
> Hade jag haft minsta lilla behov av en ny kamera
> just nu så hade jag slagit till direkt.

”If you want to change your photographs, you need to change cameras. Changing cameras means that your photographs will change. A really good camera has something I suppose you might describe as its own distinctive aura.”

-- Nobuyoshi Araki

;)

Är det någon som använt Nikons 1-serie? Jag blev lite sugen på deras 1 AW kamera för att få en väderskyddad (system)kamera. Dessutom kan jag alltid kasta på mina existerande Nikon-objektiv med adapter.

cyklariskogen skrev:
> Är det någon som använt Nikons 1-serie?

Ja

Visserligen går det att använda de vanliga Nikonobjektiven, men då tappar man en stor del av den smidighet som är en av 1-systemets fördelar. Dessutom är sensorn betydligt mindre än på din dslr, så objektiven kommer att få en "brännviddsförlängning" (ja, det är fel term, men enkel att använda) som gör att du i stort sett bara kommer att få telen. Att sensorn är mindre påverkar så klart också bildkvaliteten negativt.

AW1 är bra, men jag hade satsat på att köra den med objektiv i 1-serien för att få ett litet smidigt system. Om jag dessutom inte var tvungen att ha ett vattentättt system hade jag kollat på något med större sensor.

Senast ändrad:
Tack. Hur är den att använda? Är den lilla sensors ett stort problem för kvaliteten, eller är det bara för stora förstoringar?

Jorå, jag är medveten om problemet med att slänga på vanliga objektiv. Det är snarare en nödlösning för vissa situationer. Det är vattenskyddet jag är ute efter, annars hade jag kört med micro4/3 som jag har använt lite och som har stort objektivurval.

Den är helt okej att plåta med om man är medveten om dess begränsningar. Jag tycker framför allt att det är schysst att den blir helt vattentät, där finns det ju inget annat alternativ.

De saker jag själv tycker är lite tråkigt med de mindre sensorerna är dels skärpedjupet, som aldrig kan bli lika kort som med en större sensor. Men även tonövergångarna, större sensorer, med större pixlar, ger bättre dynamiskt omfång vilket ger mjukare övergångar. Men som ett komplement till en existerande systemkamera eller om man inte är en stor bildnörd så är den schysst.

Tobbe Arnesson skrev:
>
> ”If you want to change your photographs, you
> need to change cameras. Changing cameras means
> that your photographs will change. A really good
> camera has something I suppose you might describe
> as its own distinctive aura.”
>
> -- Nobuyoshi Araki

Det där citatet är precis vad jag behövde. Jetzt Kaufen!

Luthman Photography skrev:
> Den är helt okej att plåta med om man är
> medveten om dess begränsningar. Jag tycker
> framför allt att det är schysst att den blir
> helt vattentät, där finns det ju inget annat
> alternativ.
>
> De saker jag själv tycker är lite tråkigt med
> de mindre sensorerna är dels skärpedjupet, som
> aldrig kan bli lika kort som med en större
> sensor. Men även tonövergångarna, större
> sensorer, med större pixlar, ger bättre
> dynamiskt omfång vilket ger mjukare övergångar.
> Men som ett komplement till en existerande
> systemkamera eller om man inte är en stor
> bildnörd så är den schysst.

Japp, det är vattentätheten jag är ute efter. Jag håller med om begränsningarna, men i mitt fall blir det mer teoretiska än praktiska begränsningar. För porträtt med mm-skärpedjup använder jag en d2h tillsammans med en 105/2:) Då ska jag trava iväg och känna på en också.

Jag tror den precis gick från VILL HA till MÅSTE HA
:)

Senast ändrad:
Och en liten historia om hur man inte ska göra när man "fotar"! Häromdagen åkte jag ut för
att fota lite i naturen. Väl på plats så visade det sig att det var ngt som fattades när jag
skulle slå på kameran. Fan, glömde att sätta i batterierna. Ridå! Det var den dagen. Får komma
ihåg att kolla att det finns batterier i innan man ger sig ut.
Idag med nyladdade batterier gav jag mig ut för att försöka fota sandödlan som är en svår gynnare
att träffa och få någon bra bild på men hade grym tur och fann en villig modell. Sagt och gjort-
ner på backen kröp jag runt och fotade tills jag såg att det stod ngt i displayen. "inget minneskort". Jamen vad fan i H-e nu hade jag glömt att sätta i minneskortet också. Där rök de
bilderna och den chansen! Fan fan fan!!!

Jag tror jag börjar bli senil!

Ja det ska naturligtvis inte vara singular på det, men eftersom jag är i experimentstadiet har jag bara en oexponerad rulle kvar av just den filmen. Ville inte ladda hemma eftersom jag tog rullen ur frysen minuten innan, bra om temperaturen får jämna ut sig lite först så man inte riskerar kondens på filmen.

SmakfullFilé skrev:
> Hej på er!
>
> Undrar lite om detta objektiv funkar bra till att
> fota mtb/dh/motocross/enduro?
> http://cdon.se/hemelektronik/canon/canon-ef-s-55-2
> 50-4-0-5-6-is-ii-p17687360

Det beror nog en del på hur snabb autofokus din kamera har. Cyklar, fän och annat som rör sig snabbt kräver en hel del av kameran när man fotar med teleobjektiv. Generellt sett är autofokusmotorerna i själva objektiven också söligare ju billigare de är. Vill man frysa rörelsen så behövs också hög ljusstyrka, men det kostar $$$.

Men, för det priset tror jag det är en trevlig glugg så länge det inte börjar mörkna:-)

Makten skrev:
> SmakfullFilé skrev:
> -----
> > Hej på er!
> >
> > Undrar lite om detta objektiv funkar bra till
> att
> > fota mtb/dh/motocross/enduro?
> >
> http://cdon.se/hemelektronik/canon/canon-ef-s-55-2
>
> > 50-4-0-5-6-is-ii-p17687360
>
> Det beror nog en del på hur snabb autofokus din
> kamera har. Cyklar, fän och annat som rör sig
> snabbt kräver en hel del av kameran när man
> fotar med teleobjektiv. Generellt sett är
> autofokusmotorerna i själva objektiven också
> söligare ju billigare de är. Vill man frysa
> rörelsen så behövs också hög ljusstyrka, men
> det kostar $$$.
>
> Men, för det priset tror jag det är en trevlig
> glugg så länge det inte börjar mörkna:-)

Okej har inte så bra koll på kameror och dylikt har en budget canon 1100d har funkat bra att fota enduro och cross med 18-55 objektivet. Har ingen lust att lägga massa pengar (som jag inte har) på ett dunder objektiv. Men jag blir så jäkla velig när det kommer till sånt här då jag inte kan något om det. Kan du annars rekommendera något annat i ungefär samma prisklass?

SmakfullFilé skrev:
> Okej har inte så bra koll på kameror och dylikt
> har en budget canon 1100d har funkat bra att fota
> enduro och cross med 18-55 objektivet. Har ingen
> lust att lägga massa pengar (som jag inte har)
> på ett dunder objektiv. Men jag blir så jäkla
> velig när det kommer till sånt här då jag inte
> kan något om det. Kan du annars rekommendera
> något annat i ungefär samma prisklass?

Jag tror inte du får något bättre i den prisklassen, så om du inte är villig att gå upp ett par tusenlappar är det helt klart värt ett försök:-) Sen fotar jag inte alls den typen av motiv själv, så även om jag har bra koll på kamerateknik så är jag inte direkt rätt man att ge något heltäckande svar.

Men, ju längre brännvid (snävare bildvinkel, mer tele) man använder, desto klurigare blir det att fotografera saker i rörelse. Man måste ha kortare slutartid, vilket kräver högre ljusstyrka och/eller högre ISO-tal för att få skarpa bilder. Objektivet ifråga är ganska ljussvagt, så vänta dig inte några superresultat om det inte är ganska gott om ljus. Mitt på dan ska det inte vara några problem, möjligen undantaget om det är riktigt, riktigt gråmulet.

Autofokusen är också ganska kritisk med teleobjektiv och rörliga motiv, och samma omdöme får gälla där: Vänta dig inga superresultat eller träff varje gång.

------------

Köp, utvärdera och sälj begagnat med några hundralappars förlust om det inte funkar:-)

Makten skrev:
> Men, ju längre brännvid (snävare bildvinkel,
> mer tele) man använder, desto klurigare blir det
> att fotografera saker i rörelse. Man måste ha
> kortare slutartid, vilket kräver högre
> ljusstyrka och/eller högre ISO-tal för att få
> skarpa bilder. Objektivet ifråga är ganska
> ljussvagt, så vänta dig inte några
> superresultat om det inte är ganska gott om ljus.
> Mitt på dan ska det inte vara några problem,
> möjligen undantaget om det är riktigt, riktigt
> gråmulet.

Fast skärpa är ju lite relativt. Det behöver kanske inte vara skarpt i hela bilden för att bli en trevlig actionbild. Ett objektiv som det som länkades till kanske är bra att börja med. Sedan kan man känna efter att ha ägt det ett tag att "lite snabbare autofokus" eller "ännu lite ljusstarkare" är det som man är sugen att lägga mer pengar på. Om inte annat så ger nog det där en och annan bra bild emellanåt och det kanske är fullt tillräckligt. Och inte ens om man skulle lägga en årslön på kamerahus och teleobjektiv så är ju det någon garanti för att varje bild ska bli perfekt. Det är ju lite som med cyklar, man kanske har minst lika roligt på en för 10000kr som på en för 50000kr, och den dyrare är ändå ingen garanti för att man alltid kommer att vara snabbast.

Denna bild är tagen vid 70mm brännvidd med bländare f/10, ljuskänslighet ISO100 och 1/40s slutartid:
cykloumlrer7_zpsa8be9019.jpg

Behöver hjälp.

Har min katalog med alla bilder i iPhoto. Har tidigare redigerat med aperture men aldrig gillat det.
Har nu skaffat en prenumeration på adobe och laddat ned både PS och LR.

Kan jag fortsätta ha min katalog i iPhoto och ändå komma åt bilderna från LR eller PS? Hur är det smidigast att lösa detta annars?

MTBiker skrev:
> Behöver hjälp.
>
> Har min katalog med alla bilder i iPhoto. Har
> tidigare redigerat med aperture men aldrig gillat
> det.
> Har nu skaffat en prenumeration på adobe och
> laddat ned både PS och LR.
>
> Kan jag fortsätta ha min katalog i iPhoto och
> ändå komma åt bilderna från LR eller PS? Hur
> är det smidigast att lösa detta annars?

Jag vill inte besudla dina drömmar, men det där är just anledningen till att jag konsekvent låtit bli Lightroom och andra "databasprogram" som ska hålla på och fippla med mappstrukturerna åt en. Visst är det smidigt, men så fort man flyttar till en annan dator eller vill byta program så blir det ett helvete. För att inte tala om ifall du vill byta operativ.

Jag bygger upp mitt arkiv som mappsystem med en mapp för varje gång jag tömmer minneskortet och döper den till något lämpligt + datum. Sen använder jag Adobe Bridge för att förhandsgranska filerna, och de jag vill göra något åt fixar jag med i Adobe Camera RAW. Fixade filer dubbelsparar jag som nedskalade JPG för webpublicering och annat.

Detta är lite stenålder, men det funkar och kommer fortsätta funka oavsett vad jag byter till för annat program eller operativ.

Makten skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Behöver hjälp.
> >
> > Har min katalog med alla bilder i iPhoto. Har
> > tidigare redigerat med aperture men aldrig
> gillat
> > det.
> > Har nu skaffat en prenumeration på adobe och
> > laddat ned både PS och LR.
> >
> > Kan jag fortsätta ha min katalog i iPhoto och
> > ändå komma åt bilderna från LR eller PS?
> Hur
> > är det smidigast att lösa detta annars?
>
> Jag vill inte besudla dina drömmar, men det där
> är just anledningen till att jag konsekvent
> låtit bli Lightroom och andra "databasprogram"
> som ska hålla på och fippla med mappstrukturerna
> åt en. Visst är det smidigt, men så fort man
> flyttar till en annan dator eller vill byta
> program så blir det ett helvete. För att inte
> tala om ifall du vill byta operativ.
>
> Jag bygger upp mitt arkiv som mappsystem med en
> mapp för varje gång jag tömmer minneskortet och
> döper den till något lämpligt + datum. Sen
> använder jag Adobe Bridge för att
> förhandsgranska filerna, och de jag vill göra
> något åt fixar jag med i Adobe Camera RAW.
> Fixade filer dubbelsparar jag som nedskalade JPG
> för webpublicering och annat.
>
> Detta är lite stenålder, men det funkar och
> kommer fortsätta funka oavsett vad jag byter till
> för annat program eller operativ.

Jag gillar verkligen enkelheten med att ha bilderna i iPhoto. Men då är min följdfråga om nån vet hur man exporterar dem i RAW format från iPhoto så att jag sen kan plocka upp den i PS eller LR.

MTBiker skrev:
------------------------------------------------------->
> Jag gillar verkligen enkelheten med att ha
> bilderna i iPhoto. Men då är min följdfråga om
> nån vet hur man exporterar dem i RAW format från
> iPhoto så att jag sen kan plocka upp den i PS
> eller LR.

Jag gillar samma enkelhet. Jag försökte tidigare med en metod liknande Martins, men gav upp. Det är så sjukt mycket smidigare i ett databassystem.

I iPhoto är det bara att markera allt du vill få ut, välja exportera ur Arkivmenyn och välja bildformat original.

Jag själv använder Aperture och har backup på lite olika sätt. Ett är att jag alltid har två olika diskar där jag med jämna mellanrum exporterar ut allt som originalfiler i en mappstruktur efter projekt. Då kan jag oavsett om jag någon gång kraschar allt komma åt bilderna igen oavsett program. Men jag har svårt att se att framtiden på lite sikt kommer vara lösa bilder i mappar för någon.

Hep skrev:
> Men jag har svårt att se
> att framtiden på lite sikt kommer vara lösa
> bilder i mappar för någon.

Fast om det vore så, så hade MTBiker inte ens behövt fråga om hjälp;-) Databassystem funkar skitbra. Tills man vill ändra på något.

MTBiker skrev:
> Behöver hjälp.
>
> Har min katalog med alla bilder i iPhoto. Har
> tidigare redigerat med aperture men aldrig gillat
> det.
> Har nu skaffat en prenumeration på adobe och
> laddat ned både PS och LR.
>
> Kan jag fortsätta ha min katalog i iPhoto och
> ändå komma åt bilderna från LR eller PS? Hur
> är det smidigast att lösa detta annars?

Ja, LR är en databas som läser in var bilderna ligger i filsystemet och presenterar det som du organiserat filerna. Grundinställningen i LR är inte att flytta och rådda med mappar. Bilderna försvinner inte in ett svart hål utan är fortfarande fritt åtkomliga i filsystemet för valfritt program. Rekommendationen är att flytta bilder och mappar inne i LR, men det är inga problem att göra det på andra sätt. LR kommer markera med ett frågetecken att bilderna/mapparna inte hittas, varpå man klickar upp en meny från frågetecknet och pekar ut filernas nya plats.

Det är jätteenkelt att exportera bilder ur LR. Med olika förinställningar går det i en grisblink att exportera till webbformat med anpassat filnamn i fördefinierad storlek och färgrymd. Ytterligare en grisblink senare exporterar du samma bilder med en annan förinställning för tryckning. Und som weiter...

Markera en bild i LR och öppna den i PS, antingen som vanlig fil eller som Smart objekt. Markera flera filer i LR och välj från menyn att bygga ett panorama i PS, eller som HDR, eller som olika lager i PS.

Makten skrev:
> Hep skrev:
> -----
> > Men jag har svårt att se
> > att framtiden på lite sikt kommer vara lösa
> > bilder i mappar för någon.
>
> Fast om det vore så, så hade MTBiker inte ens
> behövt fråga om hjälp;-) Databassystem funkar
> skitbra. Tills man vill ändra på något.

Nu vet jag inte vad du menar riktigt. Det du citerar har väl inget att göra med om det är enkelt eller inte att exportera ur iP eller inte. Det var bara min personliga tro om vad som kommer ske i framtiden med filhantering. Jag är övertygad om att det mesta kommer lagras på ett mindre mappliknande sätt jämfört med idag och att man istället hittar sin info och sina filer med sökning och taggning i olika former. Om det är bra eller dåligt, eller om jag själv önskar det eller inte är en annan sak.

Fast om man går tillbaka till det där med att använda databaser och hur det påverkar byte av dator, program och operativ. Att byta program (databasformat) ställer absolut till det, men att byta dator ska väl inte vara något problem direkt. Och att flytta en LR-databas mellan operativ har funkat bra det med. Både mellan Mac och Windows och mellan Windows och Windows på Mac. Om en flytt av en bilddatabas leder till problem är det nog något annat som är knas.

Hep skrev:
> MTBiker skrev:
> ----->
> > Jag gillar verkligen enkelheten med att ha
> > bilderna i iPhoto. Men då är min följdfråga
> om
> > nån vet hur man exporterar dem i RAW format
> från
> > iPhoto så att jag sen kan plocka upp den i PS
> > eller LR.