[OT] Happys symaskinstråd!

Någon som har tips på hur en syr tätt i silnylon? Smal tråd, smal nål, Sean sealer är givna men vilken söm? Rät mot rät? Rät mot avig? Följt av vikning och en andra söm? Ge gärna tips! :)

katten sa:
Tips om tejp.

/Andreas

Funkade superbra! Får redovisa mina senaste projekt här när jag fotat dem.

Jonatan F sa:
Någon som har tips på hur en syr tätt i silnylon? Smal tråd, smal nål, Sean sealer är givna men vilken söm? Rät mot rät? Rät mot avig? Följt av vikning och en andra söm? Ge gärna tips! :)

Några småtips:
* Överväg en riktigt spetsig nål, tex microsharp.
* Hur du vänder sidorna mot varandra när du syr beror ju på hur du vill att den färdiga prylen ska se ut. Men man vill oftast ha avigan inåt eftersom själva silikonbeläggningen sitter där och den annars kan skavas bort med tiden. Utsidan är ju också lite snyggare, tycker i alla fall jag.
* Om du är ute efter en vattentåligare söm så Googla tex French seam och Flat felled seam.
* Om tygerna glider så beror det på att överstycket inte hänger med när understycket matas fram, glidet uppstår mellan tygerna då Silikonet lever upp till sitt rykte. Experimentera med pressarfotstrycket. En pressarfot i teflon, eller med rullar, kan också göra att ovandelen hänger med lättare. Vissa lägger en remsa tunt papper mellan tygerna, typ tunt mönsterpapper, men det måste vara så tunt att det sedan kan rivas bort utan att skada sömmarna. Det finns även dubelhäftande tejper, jag använder en variant på 6 mm som hamnar i sömnsmånen och inte kleggar igen maskinen.
* Eftersom du nämner sealer gissar jag att du vill ha det "vattentätt", så skippa allt vad nålar heter. På tex Biltema köper du en handfull kraftiga småklämmor för några tior. Använd dem flitigt.
* Glöm inte att silikonbaserad sealer funkar bäst på silikon, lika på lika.

Senast ändrad:
Intressant med den dubbelhäftande tejpen. Skulle den kunna agera som substitut för nålar? Hittills har jag använt målartejp istället för nålar när det gäller vattentäta saker.

Perfekt med tipsen på sömmar. Nu har jag något att googla! Waterproof seam ger bara massa tips på hur en använder seam sealer.

Japp, vattentätt ska det vara :)

Jonatan F sa:
Intressant med den dubbelhäftande tejpen. Skulle den kunna agera som substitut för nålar? Hittills har jag använt målartejp istället för nålar när det gäller vattentäta saker.

Dubellhäftande tejp är bra. Klämmor är bra. Nålar - dåligt. Ungefär så skulle jag sammanfatta det.

Spontanköppte en symaskin i tron att det var något mer åt semi-industri-hållet. Är rädd att jag sliter ut min gamla Husqvarna med alla tjocka lager cordura och nylon i mina väsk-projekt.

Verkar mer ha varit ett bra hemma-maskin för vanligt folk. Underbart mekanisk dock! Har någon mer info? Lutar lite åt att jag ger bort den eftersom jag redan har en stark 50-talare.

Spontanköppte en symaskin i tron att det var något mer åt semi-industri-hållet. Är rädd att jag sliter ut min gamla Husqvarna med alla tjocka lager cordura och nylon i mina väsk-projekt.

Verkar mer ha varit ett bra hemma-maskin för vanligt folk. Underbart mekanisk dock! Har någon mer info? Lutar lite åt att jag ger bort den eftersom jag redan har en stark 50-talare.
IMG_6005.JPG

Bilagor

• IMG_6004.JPG
    IMG_6004.JPG
    248.7 KB · Besök: 192
  • IMG_6006.JPG
    IMG_6006.JPG
    218.5 KB · Besök: 204
Jonatan F sa:
Om man bortser från priset är moderna symaskiner faktiskt smidigare att sy med än gamla stålhingstar. Jag har haft en gammal Pfaff 332 som är en erkänt bra hushållsmaskin, men en modern maskin typ Janome Easy Jeans har en smidigare motor och automatisk trådspänning. Om du syr stora grejer kanske en gammal industrimaskin kan vara bra, men dess största styrka är kapacitet.

Det jag är mest orolig för är att motorer och transmission inte ska orka. Syr ju för jämnan i mer än vad min modernaste maskin orkar dra runt själv. Sedan kostade ovan 110kr ;)

Jonatan F sa:
Spontanköppte en symaskin i tron att det var något mer åt semi-industri-hållet...

Sök på Elna Grasshopper för mer info. Om jag minns min symaskinshistorik rätt så har den knägas. Det kräver kanske sin tillvänjning? Det är en bra hushållsmaskin, men industri är den inte. Om du letar efter något mer rejält men saknar plats så håll också ögonen öppna efter en sk ataljemaskin.

Edit: Om den är i ok skick kan du få långt mer än du betalde för den, så bra köp!

Edit II: Det är inte en Grasshopper. Det är en Transforma.

Senast ändrad:
Jonatan F sa:
Det jag är mest orolig för är att motorer och transmission inte ska orka. Syr ju för jämnan i mer än vad min modernaste maskin orkar dra runt själv.
Jag har en Janome Excel sedan flera år och den fixar 6 lager packremmar utan att protestera. Klart bättre motorstyrning än äldre stålhingstar.

Fortsätter driva den här tråden.

Testade lite prylar jag sytt i eftermiddagens snöoväder.

Regnholkar som lätt kan tas av vid regn/uppehåll utan att ta av skorna. Fungerade över all förväntan. Gott om plats i knäna, ingen instängd känsla pga. smidigt att öppna på sidan, lätta att ta av och på, sitter bra runt anklarna och god marginal mot kedjan. Tyvärr tog den blå tråden slut när jag sydde så lite av sömmarna är inte så vackra.

Sedan en feed-bag. Insåg att den var väldigt svår att öppna med tjocka handskar. Skulle nog må bra av en snodd att dra i för att öppna med.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    200.4 KB · Besök: 205
  • image.jpg
    image.jpg
    148.7 KB · Besök: 199
  • image.jpg
    image.jpg
    213.1 KB · Besök: 217
  • image.jpg
    image.jpg
    163.3 KB · Besök: 198
  • image.jpg
    image.jpg
    297 KB · Besök: 194
Jonatan F sa:
Fortsätter driva den här tråden.

Testade lite prylar jag sytt i eftermiddagens snöoväder.

Regnholkar som lätt kan tas av vid regn/uppehåll utan att ta av skorna. Fungerade över all förväntan. Gott om plats i knäna, ingen instängd känsla pga. smidigt att öppna på sidan, lätta att ta av och på, sitter bra runt anklarna och god marginal mot kedjan. Tyvärr tog den blå tråden slut när jag sydde så lite av sömmarna är inte så vackra.

Sedan en feed-bag. Insåg att den var väldigt svår att öppna med tjocka handskar. Skulle nog må bra av en snodd att dra i för att öppna med.

Kul att det slöjdas och funderas här. Min dotter är gravt upptagen av skolan så hon hinner ingenting. Synd att man inte hör av silvermannen så ofta.

Slöjdar vidare.

Inspirerad av outer shell och diskussionerna i bikepacking-tråden sydde jag ett par "pico panniers". Tanken är att fästa dem på exempelvis framgaffelbenen eller annan lämplig plats. Nu ska jag bara lösa polykarbonat-skivor att ha som fäste mot cykeln. Om någon har använt polykarbonat och har tips på lämplig tjocklek eller på bra leverantör är jag nyfiken. Akryl och liknande som biltema och jula har är svagare och sprödare tyvär.

Väskan tom och packad.
IMG_6061.JPG

image.jpg

image.jpg

Mall till bakstycket som skall skruvas fast på cykeln och som väskorna sedan ska spännas på.
IMG_6062.JPG

Senast ändrad:
Jag har inte kapellväv tillgängligt här hemma för att testa, men med min ärvda gamla symaskin (tidigt 60-tal) har jag kunnat sy två lager jeanstyg utan problem. Nu har jag planer på att sy ett rullfockskapell. Det kommer som mest bli två lager kapellväv eller ett lager kapellväv på ett lager "dragkedjetyg"/polyesterband. Vad tros om det? Funkis eller inte funkis?

Det beror helt klart på vad du har för maskin och vad du har för nålar framförallt.
Jag har precis sytt ett kapell, ett bomkapell samt tre framstycken till markiser i kapellväv med en gammal husqvarna Zig Zag och det gick bra, var lite stökigt att hitta exakt trådspänning och när det blev mer än 4 lager duk fick jag hjälpa till.
Dock köpte jag nålar anpassade för detta och det är nödvändigt då det annars trasslar sig väldigt lätt.

Maskinen är lätt antik men rätt rejäl. Bernina 530 Record. Tyvärr två nylonhjul internt, men resten i metall. Väldigt bra skick.

Skrev två lager tidigare, men tre blir det nog som mest.

Har läst att jeansnål är bra för detta.

Jag skulle tro att det funkar. Kolla bara att maskinen tar den storlek nålar som behövs och att det går att få till trådpänningen med lite tjockare tråd.

Jag hittade ingen kameraväska som jag gillade. Alla var i mitt tycke för tunga, klumpiga och hade en massa onödiga detaljer. Så jag sydde en egen väska. Min kameraväska väger 171 g och lastar en fullvuxen DSLR med 24-105 zoomobjektiv. Yttermaterialet heter Xpac VX21 och är helt vattentätt. Fodret med stötdämpning går att plocka ut vid behov. Min tanke var kunna använda väskan till annat än kamera när jag t ex är ute och reser. Jag sydde också på några extra öglor med baktanken att kunna konvertera den till midjeväska, bröstväska eller topplock på ryggsäcken vid fjällvandring.

Jag har hunnit testa väskan under en långresa och det var riktigt skönt med en smidig och lätt väska. Dämparfoamen och väskan är såpass följsam att jag helt enkelt knölat ned den i ryggsäcken ibland när jag haft kameran hängande runt halsen. Lätt är rätt.

AG_2018.03.01_CanonEOS5DMarkIV_00816.jpg

AG_2018.03.01_CanonEOS5DMarkIV_00820.jpg

Jag tog fram symaskinen och provsydde i ett par trasiga jeans. Fyra lager (dubbelvikt över en byxbenssöm) grovt jeanstyg märktes inte ens av. Den bara gled genom som varm kniv genom smör. Då tror jag nog att tre lager kapellväv borde funka bra också, eller vad tror ni?

30516017_10214214484929148_5738958437904023552_o.jpg

Tyvärr funkade inte maskinen. Inte pga tygtjockleken, utan pga trådtjockleken. Det gick fint att sy med tunn tråd i kapellväven, men det gick inte att sy med tjock tråd i ett lager tunt bomullstyg. Det ska tilläggas att trådspänningsvredet är trasigt, och ersatt med en mutter som passar dåligt. Så trådspänningen går inte att justera korrekt. Jag kunde bitvis få till hyfsade stygn, men det var inte så repeterbart och pålitligt.

Nämnde detta för ena brorsan när han ringde för att fråga om en cykelslang, och då kom han hit med deras modernare (90-tal) Husqvarna av enklare modell. Den ville inte alls vara med och leka. Jag ska testa lite mer i morgon, men den verkade inte alls trivas med nåt tyngre.

Focken får nog stå ut med UV under den här sommaren. Så får jag se om jag kan spara ihop till en rejäl arbetshäst till symaskin i höst. 6-7 k bör räcka till nåt vettigt.

Var slackar sömmen? På ovan eller undersidan? Det finns några små trådspänningstricks du skulle kunna prova beroende på var tråden "slackar".

Om du inte får ordning på den maskin du har så kolla efter en Pfaff 360 eller 362 på Blocket eller Tradera. De är populära bland båtfolk och du får en för ett par tusen.

Jag hoppas kunna få tips: jag skaffade en sånt drybag och skulle vilja byta ut karbinhaken mot ett vanligt spänne helt utan att behöva sy om remen.
sac-etanche-exped-endura_06.jpg

Har ni sett spänne som går att montera på ett befintligt rem?
Typ nåt som blandar det här
9046081339422_1111290__1_1_126064_jpg.jpg

Med det
MotorcycleHelmetPlasticReleaseBuckleSliderClipFastener-SKU105724-2-800x800.jpg

Nä, brorsans maskin orkade inte med att sy med så tjock tråd. Det blev hiskeligt dåliga stygn hur jag än justerade övertrådsspänningen. Och jag fick mata de flesta manuellt för att den helt enkelt inte orkade.

Så jag tog fram min gamla igen och fick faktiskt till slut till en ok tråddragning och trådspänning. Den ger tajta stygn, även om de inte är fullt så prydliga som jag skulle önska. Och den fixade det genom tre lager kapellväv, vilket är maximal tjocklek som jag räknar med i det här jobbet. Jag fick hjälpa till att veva manuellt på enstaka stygn, men jag tror den hakade upp sig på att den delvis gick längs tidigare provsömmar och "trasslade" sig där. Det såg bra ut ändå.

Tror faktiskt nu att jag kommer att kunna sy färdigt kapellet med min maskin, även om det inte kommer att gå så visslande snabbt som jag hade en vision om. Det är ungefär 100-120 m söm totalt, om jag syr två parallella sömmar på alla ställen. Inte säkert att jag gör.

Min erfarenhet är att grov tråd kräver grov nål för att maskinen skall orka. Det finns en ränna på nålens baksida och den måste vara rymlig nog.

/Martin

Nålarna jag skaffade har ränna fram. Men jag kanske borde försöka skaffa en grövre modell?

De jag har nu är s k jeansnålar storlek 100.

Vad använder du för tjocklek på tråden? Ett gammalt trick är att trä nålen löst på tråden. (Den ska alltså inte sitta i maskinen) Håll sedan tråden i ca 45 grader och om nålen glider ned fint och kontrollerat så är det rätt storlek.

Tjockleken på tråden vet jag inte. Köpte en rulle som rekommenderades av butiken (de syr även kapellprodukter själva). För ögat ser den ut att vara lite drygt dubbla diametern mot "vanlig" sytråd.

Får testa nåltricket. Men funkar det inte så är det i så fall nålen som behöver bytas.

geologen sa:
Nålarna jag skaffade har ränna fram. Men jag kanske borde försöka skaffa en grövre modell?

De jag har nu är s k jeansnålar storlek 100.
Det är rätt att rännan är fram. Fel av mig igår.
Jag kör ibland med betydligt grövre nål än jeansnål.

/Martin

Jeansnål 110 brukar vara den grövsta nålen man kan få tag på till vanliga hushållsmaskiner.

Står det någon beteckning på tråden, t.ex. Nm, tex, dTex, NE, DEN? Finns risk att du fick lite för grovtråd för vad din maskin klarar av. Tätvävttyg + beläggning gör att det är svårt att dra igenom tråden. Eventuellt så kan du öppna upp maskinen och spänna trådspännaren ännu mera invändigt. Fick ta till det tricket innan jag skaffade en industrimaskin.

Har du möjlighet att ta en närbild av sömmen på både rät- och avigsida?

Tråden heter Glace 25 och har följande beskrivning:

"Bomullsomspunnen polyestertråd med polerad finish som gör tråden glansigare är en vanlig sytråd. Detta innebär också att tråden inte dammar när man syr vilket skapar en trevligare arbetsmiljö. Denna tråd är speciellt anpassad till kapell, markiser, möbler m.m. 500 meter per spole."

Har nu sytt ihop tre av sex tygstycken. Totalt fem "längder" sömmar. 4.5 av dem blev bra. Sista halvan blev inte toppen. Men det är dubbla sömmar där, och det ser snyggt ut på utsidan, så jag kommer nog bara tejpa över med segeltejp för att låsa lite extra på den bakom. Det är inga stora laster som de här sömmarna ska utsättas för ändå.

Jag använder dubbelhäftande tejp, och det går markant trögare genom den. Samtidigt är det för smidigt i övrigt för att undvara.

Men nu är jag i alla fall igång. Tre tygstycken kvar, sen ska dragkedja, polyesterband och lite kardborre på. Värst av allt blir det nog när linlöparna ska fästas. De är av en ganska hård plast. Gjorda för att sys i, men med industrimaskiner, förstås. Räknar med att få handveva alla de sömmarna, om nu nålen ens tar sig igenom.
http://www.seaside.nu/sv/kapellbeslag-fasten/linlopare.html

geologen sa:
Har du nåt tips på bra nålmodell jag kan försöka skaffa? Nåt som kan tänkas finnas i butiker som säljer symaskinsgrejer.
De två grövsta jag har är märkta Nm 120/19 resp 140.
De är inte köpta i sybehörsaffär utan hos en serviceverkstad för symaskiner. Det var i mitten på 80-talet.

Min maskin är en Pfaff 332, inget märkvärdigt med andra ord. Jag har gjort allt från att sy gardiner till att serva båtens trampoliner i den.

/Martin

Nu är alla tyglängder ihopsydda. 8.7-ish meter, bestående av fem längder på 152 cm och resten i en längd. Att sy på polyesterband var busenkelt. Det tog maskinen som ingenting. Provsydde även en av linlöparna med hårdare plast, och den gick lätt att sy i! Det som ställer till det är tre lager med kapellväv, och särskilt om jag syr genom dubbelhäftande tejp. Så för de resterande sömmarna kommer jag nog att skippa tejpen. Annars får jag nog sitta och mata drygt 17 meter söm för hand...

Nyss sydde jag första "aviga" sömmen för dragkedjan på ena sidan. Ska sen vika över och sy ihop fållen med en söm till från utsidan. Så det blir en prydlig, vikt kant utåt. Det tog en bra stund. Jobbigast blir det nog att matcha dragkedjan på tvärsen, så det inte blir ojämnt... Jag saknar en bra tygmarkeringspenna. Typ krita eller nåt. Försökte med en tablett ur ett 11 år gammalt paket Dextrosol som jag hittade i förrådet, men den lämnade inte tillräckligt tydliga märken.

Nu i helgen ska jag upp till båten, så jag tar med det halvfärdiga kapellet och hissar upp det och ser så att det stämmer riktigt bra både på längd ("höjd") och omkrets. Så får jag färdigställa det nästa vecka.

Men det ser riktigt käckt ut hittills!

Saftigt med inspiration henne!
Handsyr huvudsakligen, linne och ylle blir det nästan uteslutande men kikar på att ta tag i att göra en enklare midjeväska för korta utflykter.
Någon som sitter och myser på ett mönster eller har gjort sig en egen väska och har lite råd och dåd?

Insåg på senaste övernattningen att jag behövde en väska för styret med gott om öppna-och-kasta-i-möjligheter samt hyfsat lätt att ta med in i tältet.

Bara testat att handla mat med den men den funkar ok. Behövs dock en skumgummikudde/spacer mot styrröret. Framförallt för mina cyklar med mer wirear där. Någon som har någon ide?

Bilagor

• IMG_6590.JPG
    IMG_6590.JPG
    484.5 KB · Besök: 184
  • IMG_6588.JPG
    IMG_6588.JPG
    246.9 KB · Besök: 200
  • IMG_6587.JPG
    IMG_6587.JPG
    188.3 KB · Besök: 172
Hissade upp det halvfärdiga kapellet i lördags förmiddag. Måtten var på pricken rätt! Så nu kan jag tryggt sy färdigt. Däremot svek mitt färgminne mig. Kapellduken hade två olika toner av blått på de två sidorna. En klassiskt mörk marinblå och en lite mer mellanblå. Ingen jättestor skillnad, men i alla fall. Min minnesbild av färgen på båtens bomkapell var att den var mellanblå och ganska ljus, så jag valde den ljusare blå färgen som utsida. Väl vid båten såg jag att till och med den mörkare blå på kapellduken var ljusare blå än bomkapellet. Nåja, färgen är inte sååå viktig. :)

När rullfockskapellet är klart ska jag faktiskt skaffa ett par meter duk till, och sy vindskydd för sittbrunnen. Såna som sitter på/i mantågen. Två enkla rektanglar med en okomplicerad fåll. Och sen några öljetter, troligtvis fyra per långsida (åtta totalt, varav fyra i vart och ett av hörnen). Måtten är 170 x 65 cm (tänker mig en liten "kjol" nertill så det överlappar relingslisten en aning, utanför öljetterna).

har en möjlighet att få pfaf 1027 för tusen spänn. Vet ej om jag betalar för mkt. Vill göra outdoor grejer för det mesta.

är det ok val? eller ska jag försöka hitta nåt billigare?

Så sjukt frustrerande att nålsögat är knivskarpt så att tråden skavs sönder hela tiden. Obegriplig konstruktion! Borde i stället vara en mjuk och välrundad öppning. Så fort det blir lite motstånd går tråden av och bildar en luddboll vid nålsögat.

Tillbaka
Topp