Jonatan F sa:
Någon som har tips på hur en syr tätt i silnylon? Smal tråd, smal nål, Sean sealer är givna men vilken söm? Rät mot rät? Rät mot avig? Följt av vikning och en andra söm? Ge gärna tips! :)
Några småtips:
* Överväg en riktigt spetsig nål, tex microsharp.
* Hur du vänder sidorna mot varandra när du syr beror ju på hur du vill att den färdiga prylen ska se ut. Men man vill oftast ha avigan inåt eftersom själva silikonbeläggningen sitter där och den annars kan skavas bort med tiden. Utsidan är ju också lite snyggare, tycker i alla fall jag.
* Om du är ute efter en vattentåligare söm så Googla tex French seam och Flat felled seam.
* Om tygerna glider så beror det på att överstycket inte hänger med när understycket matas fram, glidet uppstår mellan tygerna då Silikonet lever upp till sitt rykte. Experimentera med pressarfotstrycket. En pressarfot i teflon, eller med rullar, kan också göra att ovandelen hänger med lättare. Vissa lägger en remsa tunt papper mellan tygerna, typ tunt mönsterpapper, men det måste vara så tunt att det sedan kan rivas bort utan att skada sömmarna. Det finns även dubelhäftande tejper, jag använder en variant på 6 mm som hamnar i sömnsmånen och inte kleggar igen maskinen.
* Eftersom du nämner sealer gissar jag att du vill ha det "vattentätt", så skippa allt vad nålar heter. På tex Biltema köper du en handfull kraftiga småklämmor för några tior. Använd dem flitigt.
* Glöm inte att silikonbaserad sealer funkar bäst på silikon, lika på lika.