[ot] I september kommer jag att rösta på?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Haha, där satte jag allt igång Happy. Denna lunchpausens aktivaste tråd.

Helst skulle jag rösta på miljöpartiet. Men i realiteten så har vi bara två block att rösta på och det ena går bort fullständigt. Då finns det bara ett block kvar och i det blocket finns det bara ett parti med en tydlig miljöpolitik. Därmed inte sagt att jag skulle önska centerpartiet som ensamt parti i en majoritetsregering, nej det skulle vara katastrofalt. Men som en aktör i koalitionen tycker jag nog att de har en given plats/funktion.

MVH
Magnus

Jag har av personliga skäl och erfarenhet noll intresse av att stödja eller rösta på ett parti som inte vill låta folk som arbetar och betalar skatt här få permanenta uppehållstillstånd. Å andra sidan har jag inget intresse av att Sverige ger permanenta uppehållstillstånd (däremot kan tillfälliga uppehållstillstånd vara motiverade) till de utlänningar som lever på bidrag.

Ser dock inte SDs migrationspolitik som särskilt annorlunda från (s) och m om man går tillbaka några år. Se Luciabeslutet som fattades 1989 av (s) med moderaternas och centerns stöd (även om Bildtregeringen upphävde beslutet 1991) exempelvis.

P.g.a. skattefrågan har jag svårt att stödja något vänsterparti. Om (s) söker sammarbete på högerut brukar de dock kunna komma med vettiga förslag, exempelvis skattereformen 1991 och avskaffandet av arvskatten och gåvoskatten.
Moderaterna har konsekvent sänkt skatterna för alla som arbetar. Det är bra tycker jag så det blir nog en röst på dem. Jag anser dock att de misslyckats i försvarspolitiken och de tycks sakna förmåga att praktiskt förbättra skolan. Jag tvivlar på att vänstersidan kommer införa nödvändiga reformer som att plocka bort störande elever ur klassrummen och gå lite fortare fram i låg ålder (låt elever gå om i tidig ålder om de behöver).

Larsaw: Jag tror vågen av främlingsfientlighet i Europa hänger ihop med att arbetslösheten är hög, många har det knapert många unga får inte ett jobb.
Då dyker vissa mer eller mindre obehagliga element upp som på ett eller annat sätt säger:

Det är inte ditt fel! Det är de där andras fel!

De andra kan vara "rasfrämlingar", utlänningar, judar, depraverade o.s.v. om det är ett nasseelement som uttalar sig
Det kan vara rika, kapitalister, fascister och antirevelutionära om det är ett vänsterelement som uttalar sig.

Jämför det med trista politiker som säger tråkigheter som att vi måste skära ner för alla, d.v.s. även just dig och mig och dina och mina närstående.

Många (inklusive jag själv) föredrar lösningar som de själva inte drabbas av framför sådanna där de själva får bita i det sura äpplet. Jag vet dock att det sällan är de där andras fel och att man nog får bita i det sura äpplet iallafall.

I tider då det går bra krävs inte obehagliga lösningar. Då står den trista politikern och säger: mindre skatter och mer grejer till alla. Då orkar folk inte lyssna på de obehagliga elementen.
Vissa av de obehagliga elementen själva kanske blir antagna till konstskola eller dylikt och lägger sin energi på mindre destruktiva saker.

Jag skaffade mig permanent uppehållstillstånd för att kunna snylta åt mig en utbildning.

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skaffade mig permanent uppehållstillstånd
> för att kunna snylta åt mig en utbildning.

är du en sån där kulturmarxist?

Ett forum blir inte bättre än dess medlemmar. Samma sak gäller för landet Sverige.

Om man släpper in vem som helst i ett forum får man också leva med att ibland läsa inlägg man ogillar jämfört med om man ställde krav på medlemmarna.

Att då ropa "byt forum" till dessa medlemmar påminner mig om arga demonstrationsplakat från extremkanterna.

Luktapåblommorna skrev:
> Nyfiken, vad är viktiga frågor för en om man
> röstar på centern?

Sannolikt hyfsat liberal ekonomisk politik i kombination med en miljömedvetenhet.

Fliken skrev:
> (fast inte har väl religion diskuterats på Happy
> - än ?).

Jodå. Det finns en lång "finns Gud?"-tråd nånstans.

Oskar skrev:
> Luktapåblommorna skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nyfiken, vad är viktiga frågor för en om man
> > röstar på centern?
>
>
> Sannolikt hyfsat liberal ekonomisk politik i
> kombination med en miljömedvetenhet.

I realiteten att man tycker det är helt ok att partiet sviker i samtliga profilfrågor.

JLarsson skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Jag skaffade mig permanent uppehållstillstånd
> > för att kunna snylta åt mig en utbildning.
>
> är du en sån där kulturmarxist?

Jag siktade på kulturtant, men det är nära nog.

Jag röstar på Tille som Lucia 2014. Börjar öva med Luciatåget redan i september, för att anknyta till trådrubriken.

Röstar på C gör man väl för att man gillar att ligga? ...med kor...

Som fotograf och ibland skribent känns ju inte PP aktuellt.

Jag tillhör också de som inte egentligen märker nån skillnad på de olika blocken vid makten. Men jag tror det beror på att jag till en rätt åtråvärd och stor väljarskara. Den gnälliga men egentligen rätt nöjda medelklassen. Märker man skillnad tillhör man antagligen den fattigare delen av Sverige eller den rikare. Vi nöjda medelklassare som ibland lägger mer pengar på hobbyn än vad andra har i årslön är nöjda så länge vi kan skaffa ny större tv till nyår.

/F

Som fotograf borde du ha bättre koll på vad PP står för!

Som att upphovsrätt är en dålig sak? eller har dom svängt i den frågan?

/F

fphotography skrev:
> Som att upphovsrätt är en dålig sak? eller har
> dom svängt i den frågan?

Nej, de anser inte att det är dåligt, däremot att det nuvarande systemet är kasst och missbrukas av storföretag. Samt att det inte är rimligt att införa galen lagstiftning likt IPRED för att försöka låsa sig fast vid en modell som inte längre håller.

Dessutom finns det andra betydligt större frågor för partiet än den om fildelning. Främst gäller det frågorna kring övervakningssamhället som byggs upp. Piratpartiet är det enda parti som aktivt och konsekvent arbetar mot FRA-lagen, datalagringsdirektivet, Lagen om elektronisk kommunikation, ACTA, osv. Samtliga riksdagspartier är antingen för dessa lagar eller finner det inte värt att ta strid mot jättarna (S+M) i sådana frågor.

Edit: Som skribent borde du även värna källskyddet. Det är också en väldigt viktig fråga för PP, där våra riksdagspartier håller på att steg för steg urholka skyddet.

Senast ändrad:
Guldfinger skrev:
> MP väljare är för mig en gåta. Läser de
> partiprogram?
>
> Kan ett parti blir mer "allt till alla" än MP?
>
> Flumskola,fri invandring,genusflum, allt till alla
> nu, o.s.v
>
> Att så många kan vara verklighetsfrånvända är
> frapperande och tragiskt.
>
> Men om folk vill att vi skall bli ett U-land igen
> så respekterar jag det. Fullt ut.

Håller med till fullo här.

Över huvudtaget är inte miljöfrågan i mina ögon längre en stor politisk fråga åtminstone i det här landet.
Miljörörelsen har redan vunnit här så tillvida att alla 8 riksdagspartier egentligen är ett litet miljöparti numera.
Sverige är globalt sett en liten fjärt på jorden, vi har nio miljoner av mer än sex miljarder invånare och även om vi helt slutar att producera avfall eller utsläpp så kommer det ändå inte att märkas totalt sett.
Vissa storstäder som Mexico City och ett antal till förorenar mer än vad hela Sverige gör.
Det enda MP kan åstadkomma med deras miljömål är att försvåra livet för de människor som av någon anledning vill äga en bil eller bosätta sig utanför någon av våra storstäder.

Miljöpartiet bestod en gång i tiden av människor som såg ett verkligt problem framför sig, övergödda sjöar, missbildade fiskar, industrier som nästintill saknade rökgasrening från sina skorstenar.
Den tiden är lyckligtvis förbi nästintill vill jag påstå och därtill har miljörörelsen tidigare varit framgångsrik.
MP av idag är dock en helt annat parti, dom är journalisternas älsklingar (läste någon gång om att 41% av dem stödde MP) och därigenom skyddade från den kritiska granskning som drabbar andra partier.

Skulle deras partiprogram bli regeringspolitik så är landet mycket snart ett U-land som citerande skribent redan skrivit.

Helt klart Sveriges farligaste parti.

Senast ändrad:
H. skrev:
>
> Edit: Som skribent borde du även värna
> källskyddet. Det är också en väldigt viktig
> fråga för PP, där våra riksdagspartier håller
> på att steg för steg urholka skyddet.

Apropå integritet så är nedastående axat från
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.541615/svt-skrotar-notes-for-flytt-till-molnet rörande SVT:s avskaffning av Notes:

"– Säkerheten är viktig i det här projektet. Kritik mot SVT:s trovärdighet kommer både internt och externt från andra media och privatpersoner, säger Johan Ribberheim.
...
– Om jag tittar på mig ser jag inte NSA som det största hotet utan i stället EU-direktiv om trafikdatalagring som ger myndigheterna åtkomst till digitala spår.
...
Men det betyder inte att han inte behöver ta hänsyn till Snowdenavslöjandena när SVT går över till en molntjänst.

– De externa hoten från FRA och NSA har ett stort publicistiskt värde som kan påverka oss väldigt mycket, säger han."

Vad tänker du på när du säger att de håller på att urholka källskyddet?

/F

fphotography skrev:
> Vad tänker du på när du säger att de håller
> på att urholka källskyddet?

Genom de övervakningslagar som jag listade i mitt tidigare inlägg blir det allt svårare att anonymt kontakta media för att lämna uppgifter.

Du kan läsa mer här: http://politik.piratpartiet.se/skydd-for-journalistik/

a.svensson skrev:
> Sverige är globalt sett en liten fjärt på
> jorden, vi har nio miljoner av mer än sex
> miljarder invånare och även om vi helt slutar
> att producera avfall eller utsläpp så kommer det
> ändå inte att märkas totalt sett.

Bra inlägg !! För oss i Sverige är det meningslöst att reglera hårdare än internationella överenskommelser som gäller alla, även Usa och Kina.
Har röstat på M förut, men nu är jag inte lika säker längre, gillar egentligen inte att skattepengar går till stora vinster för skol&sjuk-företag...

42Hz skrev:
> Som fotograf borde du ha bättre koll på vad PP
> står för!

Jag vet att repliken ej var riktad till mig, men jag trodde PP stod för Pensionärspartiet. :-(

Fast det har inte så mycket med källskyddet i sig att göra. Myndigheter har alltid haft möjligheter att övervaka vilka som tar kontakt med media. Att det blivit enklare ändrar inte på det faktum att det fortfarande är olagligt för myndigheter att efterforska en källa. Källor måste helt enkelt anpassa sig i likhet med alla andra i samhället och inte vara så lata att de drar en copy från sin arbetsmail till valfri redaktion.

En kontantkortstelefon kostar inte mycket att köpa in för ändamålet och har man något vettigt att komma med så kommer man garanterat att få ersättning för den av redaktionen. Vanliga brev funkar fortfarande osv.

FRA-lagen är verkligen inte bra men för källskyddets behov spelar det varken till eller från. Då finns det andra saker som är betydligt allvarligare hot och som funnits en bra tag innan FRA-lagen ens var aktuell.

/F

CyberBike skrev:
> a.svensson skrev:
> -----
> > Sverige är globalt sett en liten fjärt på
> > jorden, vi har nio miljoner av mer än sex
> > miljarder invånare och även om vi helt slutar
> > att producera avfall eller utsläpp så kommer
> det
> > ändå inte att märkas totalt sett.
>
> Bra inlägg !! För oss i Sverige är det
> meningslöst att reglera hårdare än
> internationella överenskommelser som gäller
> alla, även Usa och Kina.
> Har röstat på M förut, men nu är jag inte
> lika säker längre, gillar egentligen inte att
> skattepengar går till stora vinster för
> skol&sjuk-företag...

Kanske är svårt att kräva rättning i ledet utan att agera gott föredöme?

Fliken skrev:

> Kanske är svårt att kräva rättning i ledet
> utan att agera gott föredöme?

Kanske, men det finns ju inga garantier att andra följer efter... Om bensinen här kostar 30 kr så kör vi givetvis mindre, många här får sämre livskvalitet och ekonomi, och Kina bryr sig inte alls...

CyberBike skrev:
> a.svensson skrev:
> -----
> > Sverige är globalt sett en liten fjärt på
> > jorden, vi har nio miljoner av mer än sex
> > miljarder invånare och även om vi helt slutar
> > att producera avfall eller utsläpp så kommer
> det
> > ändå inte att märkas totalt sett.
>

+1

Det är ju genialisk inställning som går att tillämpa på det mesta. Jag tror till exempel att jag ska sluta betala skatt. Kan ju omöjligt märkas på statsfinanserna.

Ska nog skita i att rösta också. Man lär ju inte precis avgöra valet.

Det är ju tur att en mindre spelares (Sveriges) agerande inte kan tjäna som förebild och visa vad som är möjligt eller exempelvis driva utveckling av (exporterbar) teknik.

/Johan

CyberBike skrev:
> skol&sjuk-företag...

Allt är inte globalt. Allt är inte koldioxid. Utsläpp i vår närmiljö drabbar oss hårdare än utsläpp på andra sidan jorden.

Är det bättre att samma skattepengar slösas bort i ineffektiva kommunala organisationer? Vinsterna kommer ju av att man med samma pengar gör jobbet bättre. På sikt kommer man naturligtvis dra ner på pengarna som skjuts in, och därmed vinsterna. Men sådana omställningar tar tid. Det kommer inte synas nästa år, men kanske nästa årtionde.

Ni som röstar på vänstern, är ni tappade, efterblivna eller helt enkelt bara dumma i huvudet?

Måste nog modifiera mina tyckanden till att gälla saker som orsakar utsläpp i atmosfären...

Lulle skrev:
> Ni som röstar på vänstern, är ni tappade,
> efterblivna eller helt enkelt bara dumma i
> huvudet?

Nädå, hör till de 2% som är mensamaterial. Ni som inte gör det, solidaritet, inget ord för er? Har ni läst någonting nån gång överhuvudtaget eller grundar ni era slutsatser på egna antagande?

Men trillar ofta ned i ett annat land pga vindar och så ... Global uppvärmning osv kan bara bromsas om dom "stora" utsläpps-länderna går med på internationella avtal.. Sverige har ingen betydelse i det sammanhanget.

a.svensson skrev:
> Guldfinger skrev:
>
> > Men om folk vill att vi skall bli ett U-land
> igen
> > så respekterar jag det. Fullt ut.
>
>
> Håller med till fullo här.
>
> Över huvudtaget är inte miljöfrågan i mina
> ögon längre en stor politisk fråga åtminstone
> i det här landet.>
> Skulle deras partiprogram bli regeringspolitik så
> är landet mycket snart ett U-land som citerande
> skribent redan skrivit.
>
> Helt klart Sveriges farligaste parti.

Som storstadbo och ingenjör har jag inga direkta farhågor för Miljöpartiets miljöpolitik. Det finns en poäng med att vara drivande och bäst i klassen. Det kan gynna oss i slutändan. Men det kan också lamslå och leda till flytt av verksamheter till länder med lägre krav.

Men för att vara bäst i klassen krävs det också kunskap och intellektuellt kapital - något som MP inte representerar.

Lulle skrev:
> huvudet?

Jag skulle nog kunna tänka mig att lägga en röst där bara för att irritera någon som gör ett så korkat inlägg. Bra jobbat!

Lulle skrev:
> huvudet?

Jäpp. Vi överlåter till dig att förvalta det intellektuella kapitalet.

Pfaff skrev:
> Lulle skrev:
> -----
> > Ni som röstar på vänstern, är ni tappade,
> > efterblivna eller helt enkelt bara dumma i
> > huvudet?
>
>
> Jäpp. Vi överlåter till dig att förvalta det
> intellektuella kapitalet.

Osäker på om ironi funkar där.

CyberBike skrev:
> skol&sjuk-företag...

Kommer rösta på det parti som har ballar nog att tillåta vinster i välfärden. För jag gillar att det inte bara är byggare och IT-nissar som ska få sko sig på mina skattepengar.

Men å andra sidan, om Mamma ligger på långvården så vill jag att mina skattebetalnigar går till henne och inte till ett konto i ett skatteparadis...

CyberBike skrev:
> Men å andra sidan, om Mamma ligger på
> långvården så vill jag att mina
> skattebetalnigar går till bra VVS, treglas-fönster och en fin tapet och inte till ett
> konto i ett skatteparadis...

Det får inte handla om att förbjuda en del av näringslivet, sug på den, att tjäna pengar. Reglering av hur vinster kan tas ut, oberoende av bransch, måste vara vägen!?!

Guldfinger skrev:
> a.svensson skrev:
> -----
> > Guldfinger skrev:
> >
>
> >
> > > Men om folk vill att vi skall bli ett U-land
> > igen
> > > så respekterar jag det. Fullt ut.
> >
> >
> > Håller med till fullo här.
> >
> > Över huvudtaget är inte miljöfrågan i mina
> > ögon längre en stor politisk fråga
> åtminstone
> > i det här landet.>
> > Skulle deras partiprogram bli regeringspolitik
> så
> > är landet mycket snart ett U-land som
> citerande
> > skribent redan skrivit.
> >
> > Helt klart Sveriges farligaste parti.
>
> Som storstadbo och ingenjör har jag inga direkta
> farhågor för Miljöpartiets miljöpolitik. Det
> finns en poäng med att vara drivande och bäst i
> klassen. Det kan gynna oss i slutändan. Men det
> kan också lamslå och leda till flytt av
> verksamheter till länder med lägre krav.
>
> Men för att vara bäst i klassen krävs det
> också kunskap och intellektuellt kapital - något
> som MP inte representerar.

Vi lever i en global värld och utan att ge våra företag tillgång till konkurrens kraftiga priser gällande energi och transport så lär investeringarna här hemma inte bli av den större arten.
Tyskland som länge varit Europas ekonomiska motor står inför stora framtida problem då miljörörelsen där fått igenom nedläggningen av deras kärnkraftverk vilket kommer att ge dem höga elpriser.
USA är faktiskt ett land så till viss del börjar återindustrialiseras då energipriserna där ligger långt under de i Europa samtidigt som också löneutvecklingen där stått relativt still åtminstone gentemot konkurrerande länder.

Många andra Europeiska länder inser behovet av billig el och flera av dem bygger eller planerar för nybyggnation av nya kärnkraftverk.
Vi i Sverige står med 10 reaktorer som börjar bli till åren, dom står för drygt hälften av vår elproduktion och någongång måste vi komma till ett vettigt beslut gällande vår framtida elförsörjning.
Vindsnurror och solenergi kan dagens teknik bara ersätta bråkdelar av den elen som idag produceras i kärnkraftverken.
Självklart borde vi redan nu planera för nya verk precis som exempelvis Finland nu gör.

Freddie L skrev:
> CyberBike skrev:
> -----
> > Har röstat på M förut, men nu är jag inte
> > lika säker längre, gillar egentligen inte att
> > skattepengar går till stora vinster för
> > skol&sjuk-företag...
>
> Kommer rösta på det parti som har ballar nog att
> tillåta vinster i välfärden. För jag gillar
> att det inte bara är byggare och IT-nissar som
> ska få sko sig på mina skattepengar.

När du själv blir gammal kanske du hamnar på ett äldreboende? Vill du då att någon tar hand om dej eller vill du att någon åker omkring i en fin bil och du får ligga i sängen och försöka klara dej själv?

Bullabus skrev:
> När du själv blir gammal kanske du hamnar på
> ett äldreboende? Vill du då att någon tar hand
> om dej eller vill du att någon åker omkring i en
> fin bil och du får ligga i sängen och försöka
> klara dej själv?

När jag blir gammal vill jag att det finns en fungerande äldrevård. I nuläget står det ju inte mellan fungerande offentlig- och vinstdrivande privatvård, utan mellan dysfunktionell offentlig och på kort sikt väldigt vinstdrivande privat.

Åldringarna och långvårdarna har det inte direkt bra idag. Avregleringen är ett sätt att komma närmre en lösning på det.

Sverige har egentligen väldigt bra förutsättningar inför en ganska trist global framtid... Vi har massor med "living-space", gott om plats, inte för mkt folk än så länge, bra tillgång till dricksvatten, vatten-kraft, inga galna grannländer som tex Nordkorea el Yemen, som sagt ovan så borde vi köra lite mer kärnkraft, synd att vi inte har lite oljefält också... Vi kommer inte att påverkas speciellt mkt av en global uppvärmning, so take it easy !!

Frågan kring vård och vinst handlar nog om huruvida pengarna tas från vården i sig på ngn annans bekostnad, eller om de frigörs i mer effektiv produktion. Och om lärdomar från det senare eller det förra kan användas i framtiden. Är vinst ngt ont eller ngt gott i och med den information som finns inneboende. Därom tvistar inte bara de lärde.

Det är väl 50-50 på vårdskandaler och offentlig eller privat produktion, om jag höftar i. Dock påpekas det senare oftare än det förra i pressen av ngn anledning.

Källa-på-det-ifrågasättarna får leta själva.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp