[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

OK det är inte Sthlm, men det är finfina förhållanden på Siljan. (Österviken mellan Tällberg och Leksand är hur bra som helst, speciellt norr om Sommarland)

Rekommenderas!

Rättviken och Storsiljan har en del partier med överis/glasis som inte är särskilt "styrande", men ändå kräver lite fokus.

Senast ändrad:
Nån som har åkt på fin njutbar is nånstans,åkte i Drevviken idag helt okej sämre vid Hökarängsbadet. :)

Tro det eller ej! Men det börjar blir dags att skaka liv i den här tråden! :-)

Heja kyla! Bu för snö! (Förutom i fjällen där de gör lite nytta)

Tämnaren - Vällen - Gisslaren , grunda sjöar i Uppland bör kunna närma sig rätt snart om de kalla nätterna och dagarna fortsätter . - Nån som har koll däruppe?

I Helgen var det is på Dammtorpssjön i Nacka.
Testade iofs inte bärigheten, men ändå...
Som sagt, det börjar närma sig! Tjoho!

/H

Det var ett par som trotsade 29 mm is på dammtorpssjön. Sog och Boe verkar ha luftat grillerna.

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur vanligt är det att det går att åka
> sträckan dammtorpssjön - ältasjön? Det verkar
> vara en häftig tur med alla smala passager.

Det brukar gå halvtidigt på säsongen. Men det brukar gå några dagar de flesta säsonger...

Jag har en gång lyckats åka Sicklasjön-Kalvfjärden tur och retur (med några promenader)...

Jo men, det är den första kärnisen man vill åt tror jag, sen ligger isen, det kommer nederbörd/snö och pajjar upplevelsen och åkförmågan. Iofs kan det ju töa, blåsa bort en del, bli stöpis mm, men ja, is är färskvara :)..
Förra säsongen åktes det friskt på Drevviken, Flaten mm, sen förflyttades det till Mälaren, sen kan det bli havsis ifall det fryst på och är fint på sådana ställen.

Senast ändrad:
Precis så. Is är färskvara. När man åker Ältaån så får man inte glömma att stanna för våfflor vid Brotorpstugan!

Jo, det har man ju insett. Hoppas att det blir kallt och snöfritt då. Jag har inte åkt så mkt så jag håller mig nog från havsisen ett tag till.

inte alls, poängen är att det funkar på olika ställen vid olika tidpunkter, därav sssk:s gigantiska medlemsantal, man vill ha israpporterna.

Luthman Photography skrev:
> Några dagar? Långfärdsskridskosäsongen i
> sthlmsområdet verkar vara lika lång som
> vågsurfningssäsongen.

Vi utbildade långskrinnarna som har tillgång t. israpporterna får inte berätta här om ställen m. färska kärnisar liksom farligt för allmänheten. :)

Knuff!

nu kanske det närmar sig!

Tilltagande minusgrader från torsdag, minus 5 fredag, minus 10 lördag, minus 12 på söndag.
soligt lördag söndag.. Kanske kan bli premiär på söndag på Tämnaren? Tror ni det finns chans? Sjön är ju grund och hyfsat nedkyld redan.. Eller krävs det nån dag till ?

MoeJoe skrev:
> Knuff!
>
> nu kanske det närmar sig!
>
>
> Tilltagande minusgrader från torsdag, minus 5
> fredag, minus 10 lördag, minus 12 på söndag.
> soligt lördag söndag.. Kanske kan bli premiär
> på söndag på Tämnaren? Tror ni det finns
> chans? Sjön är ju grund och hyfsat nedkyld
> redan.. Eller krävs det nån dag till ?

Har slipat två par långfärdsskridskor men är för feg för att prova is med 90% chans till vinterbad. Återkommer när den är pålitlig där jag brukar åka.

Jag kör själv fortfarande försäsongsträning på Studan, helt utan risk för plurrande. Men idag (2/12) på väg hem vid 11-snåret såg jag en kille på cykel med full utrustning – troligen på väg att medelst bil ta sig ut på vanskliga nattgamla isar på Tämnaren eller dylikt.

Letar israpporter nu inför veckan, men lyckas inte hitta något bättre än http://www.isplanket.com
Var kan man få tag på vettig information om isarna?

Vettig information om is får man i allmänhet bara om man är medlem i tillämplig skridskoklubb. Jag gillar och ogillar tanken med det - jag ger inte så värst mycket för stadscowboys när det gäller självinsikt och disciplin på is, samtidigt som jag har svårt för undanhållande av info.

Ja varför inte bjussa på israpporter här ? Med bruk av all info på egen risk?
Min avsikt i alla fall. Jag åkte skidor vid Tämnaren igår, isen har lagt sig men tyvärr med lite snö ovanpå så den sjön är nog suboptimerad rätt länge nu om det inte töar och fryser igen.
Så jag hoppas på Gisslaren och Vällen för nästa helg .

Utsikt från Ulvsundabron i morse, isläggning pågår (kanske även var en Halo på G?)
ulvsundabron2.jpg

Annars: http://www.isplanket.com/

Fint i Västerås man har plogat en bana där är det slät och fint annars var det lite knagligt fast helt OK helt vindstilla och några minusgrader

Bilagor

• power.jpg
    power.jpg
    22.1 KB · Besök: 164
Fjättern här nere sägs vara fin. Ser fint ut i havsviken hemma, blankis i större delen av viken, men jag vet inte om det bär. Har varit under nollan i drygt två dygn iaf.

Ja det blev en hel del bilåkande idag men vi fick till det till slut!

Först Tämnaren norr om Uppsala på förmiddagen efter Stargaten från Stockholm.. - Där var isen ganska skrovlig med några centimeter snö ovanpå. Isen var dock betryggande tjock. Vi gjorde ändå ett varv runt öarna på ca 8 kilometer och sedan fick det räcka, premiären avklarad i alla fall.

1.JPG

Sedan fullt spett ner till Erken norr om Norrtälje med dämpade förhoppningar, start ca 12.30. Men där var det riktigt hyfsad stöpis, en stabil 3a på 5gradig skala kan man väl säga. Vi blåste glatt hela varvet på ca 27 kilometer med ett lunch-stopp i västra ändan. Såg några paråkare samt två större sällskap.

6.JPG

Nästa helg blir det nog Sörmlands-sjöar, kanske Båven, och jag ska börja hålla uppsikt över Singöfjärden med så småningom..

Körde i Fjällnora (utanför Uppsala) idag. Bra isar på den plogade slingan, dock mycket folk. Brukar vara bäst att åka ut tidigt på morgonen innan uthyrningen öppnar.

Ganska många snabba åkare ute som man kan kunde bli kränkt av.

Om man vill åka havsis så är Landfjärden frusen, ställ bilen vid (eller ta bussen till) Häringe Slott och kliv på vid deras bastubrygga. I ändarna så är det gammal is med snö på som töat och frusit till men större delen är nyfrusen sen några dagar tillbaka.

Även intill bryggan kunde jag stå på isen och stampa utan knak.

Så här såg det ut på Vallentunasjön idag. Bästa åkningen jag haft där de senaste tre vintrarna. Ingen snö och bra is över hela sjön.

Jag såk folk som åkte på kalvfjärden i Tyresö idag i alla fall. Vet ej hur tjockt det var, men de jag såg gick ju inte igenom i alla fall :p Tror dock inte att man kan ta sig ut ur luraström där det strömmar.

Hann ut på Ekoln i måndags innan snön kom på tisdagen. Det var helt ospårat på isen, så ingen hade nog vågat sig ut tidigare, utom en morgonpigg issurfare.

Jag mötte tre skrinnare som hade tagit sig upp från Sånka i Gorran, men då hade de åkt på nyisen, som jag höll mig undan. Vreta udd, ni vet . :-/

Efter brottarkylan utan snö nån vecka finns det goda chanser till episk åkning i stockholms-skärgårdarna nu till helgen. Kanske tar ett skott på Trosa Skärgård på lördag. :-)

Ni var väl ute i helgen hoppas jag?! Episk åkning med vintersol och härliga isar..

7.JPG

Gaaahhhh! Denna helgen var det jobbigt att sitta hemma, med 2 småpojkar och en tokgravid sambo, och läsa den ena färdrapporten efter den andra. Fick tokabstinens och stack ut med brorsan när alla låg och sov. Man får vara glad för det lilla... ...

skridsko.png

Vi följde med strömmen och åkte krogrännet. Vallentunasjöns is var nog sämst ur kvalitetssynpunkt, men skönast att åka på för det var minst folk. Edsviken och Brunnsviken var ett härke att köra på. Folk överallt. Dags att slipa skridskorna iaf.

Appel skrev:
> Gaaahhhh! Denna helgen var det jobbigt att sitta
> hemma, med 2 småpojkar och en tokgravid sambo,
> och läsa den ena färdrapporten efter den andra.
> Fick tokabstinens och stack ut med brorsan när
> alla låg och sov. Man får vara glad för det
> lilla... ...
>
>

+1 på den, min pappahelg med två små snoriga flickor....det ryckte i benen vid mälarens strand på lördagspromenaden. Söva och tejpa fast barnen i sängen, åka lite skridskor...Hmm?

Nå, nästa helg kanske.....

MoeJoe skrev:
> Ni var väl ute i helgen hoppas jag?! Episk åkning med vintersol och härliga isar..
>

Absolut! Hela helgen. :-)
Åkte till Wik och Skokloster på lördagen och till Sigtuna och tillbaka på söndagen. Fina isar, om än något buliga alltsomoftast.

Missade vinterbadet i Erikssund med en halvtimme. http://www.unt.se/sigtuna/tva-gick-genom-isen-2256845-default.aspx

Kanske finns chanser till fina, omstöpta sjöisar nu i helgen?

(Gissar att det är tveksamt i stora delar av skärgården just nu)

-Nån som t.ex. har span på Båven i sörmland?

Kanske tar ett skott däråt imorgon i ottan.
Kan bli snö lördag eftermiddag & söndag..

Tillbaka
Topp