(OT) Minusränta, får man pengar då? Hur fan funkar det?

Sent in i matchen om amortering. Bara som exempel på hur det kan funka i andra länder; i Slovenien kunde man till för några år sedan få som mest 15-åriga bostadslån. Nu tror jag detta har ändrats en del men inte särskilt drastiskt.
När jag sa att jag hade 30-åriga amorteringsplaner så tyckte de att det lät hur bra som helst. Men numera har vi i Sverige oändliga ...

Tillägg: numera har de som mest 30-åriga lån verkar det som.

Senast ändrad:
Att stegvis ta bort ränteavdraget tror jag är sunt och vettigt. Men för att inte utlösa en ekonomisk nedgång behöver det nog ske långsamt. Att sänka det med två procentenheter per år tycker jag är rimligt. Då är det avvecklat om 15 år.

Plåster. Ryck bort. Enligt alla undersökningar som görs har låntagarna stora marginaler så en 40%-ig ökning av räntedelen av månadskostnaden bör inte skrämma speciellt många. Det kommer tyvärr bli några som hamnar i dålig sits, men det känns ändå bättre än en potentiell krasch. Det går ju att kombinera med ett höjt grundavdrag så att de med låga löner får bättre möjlighet att möta upp ökade utgifter.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Att stegvis ta bort ränteavdraget tror jag är
> sunt och vettigt. Men för att inte utlösa en
> ekonomisk nedgång behöver det nog ske långsamt.
> Att sänka det med två procentenheter per år
> tycker jag är rimligt. Då är det avvecklat om
> 15 år.

Det tror jag också, en blocköverskridande överenskommelse om att ta bort ränteavdraget på kanske på 10-15 års sikt (2 eller 3% per år). Då får det inga märkbara, omedelbara konsekvenser för vanligt folks ekonomi men det är en tydlig signal om att man inte kan räkna med detta i bostadskalkylen framöver.

Att rycka bort plåstret tror jag inte på, man ska akta sig för radikala ingrepp i ekonomin i onödan. Dessutom kommer det aldrig att ske eftersom den regering som gör något sådant inte kommer att bli omvald av medelklassen, och det är alltid prio 1. ;-)

Ta bort ränteavdraget helt och hållet och använd hela den insparade kassan till skattelättnader på arbete.

heklamama skrev:
> "För att minska risken för att bostadspriserna
> faller kraftigt krävs att utbudet av bostäder
> ökar"
>
> "– Man måste få i gång byggandet, och då
> inte minst av billiga bostäder."
>
> Den ondsinte pessimisten tolkar dessa två utsagor
> som att vi ska behålla rejäla vinster i systemet
> samtidigt som vi skall bygga kåkstäder till
> populaset.
>
> Vill vi ha det så?
> Finns det inte en liten risk för att det kan gå
> dåligt.

Jag är helt övertygad om att det går att bygga billigare med bibehållen kvalitet. Fast jag tror inte att det går att göra det så billigt och i så stora volymer som behövs för att problemen skall lösas. Så stor del av problemet tror jag inte står att finna i hutlösa produktionspriser. Jag tror alltså att man bara kan mildra problemen genom att försöka kapa kostnader.

Huvudproblemet är nog snarare att andelen fattiga människor är för stor och förmodligen växande. Jag vet att det råder delade meningar om detta, men det verkar som att tendensen finns för ökande fattigdom och risk för fattigdom i Sverige.

Kanske är vi på väg in i ett läge som ser ut ungefär så som det såg ut då man bestämde sig för att lösa problemen genom folkhemsbygge och miljonprogram?

Jag anser att vi ska bygga modulbostäder, men att de enbart ska få användas för korta boendetider. Detta för att förhindra att "kåkstäder" växer fram.

Lämpligen tillverkas de i storlekar liknande fraktcontainrar (ca 12 x 2.5 meter bottenyta) och görs staplingsbara med snabbkopplingar för VA, värme och el.

Dels i en variant som är ensamhushåll, typ, med bara en modul, dels en som utgörs av två som monteras ihop på plats, där ena har kök, badrum, entré och vardagsrum, och den andra har ett par sovrum och kanske mer förvaring. En modul har ca 25 kvadratmeter golvyta, så två moduler ger runt 50 kvm.

De ska då användas för studentboenden, asylboenden och liknande, där boendetiden är begränsad. När brist uppstår på en ort så flyttas modulerna snabbt och enkelt från ett ställe med överskott.

Med en effektiv och smidig tillverkning, med enhetlig utformning, går det att göra väldigt, väldigt billigt.

Allt som krävs är att Boverket lättar på sina kvävande regler.

Med kanske 20 000 såna här moduler fördelade på våra större städer, kommer en stor del av den akuta bostadsbristen att lösas, och man får ett naturligt instegsboende för unga, studerande och nykomlingar. Under tiden kan det mer permanenta byggandet fortskrida så det gradvis fyller behovet.

Om man också ser till att göra det lätt att byta till lämpligare bostad, och boendeform, när livssituationen förändras, så kommer många bostäder att frigöras och en bättre bostadsfördelning uppnås. Jag som jobbar i hemtjänsten ser ofta hur ensamma äldre bor kvar, väldigt ofta mot deras vilja, i stora villor eller stora lägenheter, när en plats på ett äldreboende eller en etta i markplan hade passat dem mycket bättre.

Alla är inte övertygade om att modulhus är lösningen:

"Bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) vill bygga modulhus för att lösa flyktingars behov av boende. Det riskerar att bli Sveriges dyraste och sämsta bostadslösning någonsin.
- - -
Med en kvadratmeterkostnad på nära 3 400 kronor överträffas allt annat hyresboende i Sverige – genom tiderna. En bostad motsvarande en normal trea på 70 kvadrat skulle få en reell hyreskostnad 19 800 kronor per månad.

– Det här skulle bli de säms­ta bostäderna till de högsta kostnaderna någonsin. Modulhusen är ett ekonomiskt, socialt och politiskt haveri. Det leder till utanförskap och visar att Sveriges politiker inte klarar av en helhetssyn på bostadsfrågan, säger Lennart Weiss, kommersiell direktör på Veidekke och tidigare S-politiker.

– Rimligtvis måste det finnas mer kostnadseffektiva sätt. Tillfälliga och lågkvalitativa bostäder är dåligt både socialt och ekonomiskt. Använd hellre pengarna till bostadscheckar åt de som akut behöver boende eller ge startlån för att ta sig in på bostadsmarknaden, säger Nancy Mattsson, chef för projektutveckling JM Bostad Stockholm.

Kritiken kommer också från alliansregeringens främste bostadsexpert, Ulf Perbo, som var statssekreterare hos förre bostadsministern Stefan Attefall (KD).

– Det blir väldigt undermåliga bostäder till en mycket hög kostnad. Det är en ren panikreaktion som riskerar att prägla bostadspolitiken under 10–20 år framåt, säger Ulf Perbo, i dag vice vd på branschorganisationen BIL Sweden.

– Detta skulle bli en extremvariant av social housing. Vi skulle fylla modulhus med folk och säga att det är ett tillfälligt boende. Vad gör vi då när det inte finns några alternativ när husen ska tas bort? fortsätter han."

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/kaplans-kalkyler-foer-modulhus-spricker-14737

Om man tänker sig att det bör gå att producera mera och billigare genom att kraven på bostäderna sänks, så bör man också fråga sig hur långt ned man är beredd sänka kraven, och varför dessa krav och byggnormer en gång infördes.

När jag pluggade byggnadsfunktionslära en kort period för ett antal år sedan, ansågs det vara ett mycket fotriktigt och tråkigt ämne. Så långt ifrån design man kunde komma. Men det är egentligen ett av de mest intressanta ämnena inom arkitektur. Inte minst om man sätter på de politiska glasögonen. Det finns en anledning till att en byggnad bör inrättas efter vissa normer.

Vi kan överföra samma tänk på skolvärlden: Det verkar inte gå att få igenom tillräckligt många elever med de krav vi har idag. Skall vi då sänka kraven fär vissa grupper?

Allt detta leder otvivelaktigt till nedmontering och försämring av just det som inte minst socialdemokraterna kämpat för, och till vissa delar lyckats bra med, under förra århundradet. Med små steg här och där vrids klockan tillbaka till det klassamhälle som var hatat av många, och som min generation (60-talister pch yngre) aldrig känt riktigt i skinnet tidgare. Det blir en bra läxa för oss.

Varför skulle de vara undermåliga och lågkvalitativa? Avlång planlösning betyder inte undermålig. Man får bara möblera lite annorlunda än man är van vid. Utrustningsmässigt skulle de bli som vilken modern lägenhet som helst.

Jag är väldigt pragmatisk i den här frågan. En riktig bostad, om än suboptimal, är bättre än ingen bostad eller ett otryggt boende.

Men självklart måste man villkora så att de inte blir permanenta. T ex att de bara får bebos av samma person under max 5 år, eller studietiden ut (i de fall utbildningen tar längre tid, men då i stället knutet till vissa krav på studietakt och resultat).

Det skulle bli väldigt bra bostäder till en väldigt låg kostnad. Tvärt emot vad den där Lennart Weiss säger.

Jag skulle tro att de kan byggas för under 10 000 kr/kvm. Med tio års "livslängd" skulle det innebära drygt 2000 kr/mån. Säg 500 kr/mån till för el/VA/värme. Det blir 1200 kr/kvm/år. Markarbeten för att kunna ställa upp dem är svårare att räkna på, men troligtvis går det på flera håll att bara plana ut och lägga en grund, med lite pålar, och dra vatten, el och avlopp. Men den kostnaden får slås ut på kanske 50 år. Ju fler man bygger för på en plats, desto lägre blir kostnaden per modul. En tusenlapp till per modul, kanske.

Snuten skrev:
> Om man tänker sig att det bör gå att producera
> mera och billigare genom att kraven på
> bostäderna sänks, så bör man också fråga sig
> hur långt ned man är beredd sänka kraven, och
> varför dessa krav och byggnormer en gång
> infördes.

T ex kraven på enormt mycket plats i hall, badrum och liknande, med hänsyn till rörelsehindrade, är vettigt i permanenta bostäder tänkta att finnas i kanske 50-100 år. De är inte alls relevanta för tillfälliga bostäder med hög genomströmning. Där räcker det att en mindre andel av modulerna anpassas på det viset. Smällen man får ta är att de andra inte blir lika tillgängliga för besökande, men än en gång måste pragmatism få råda. Det är bättre att alla får en vettig bostad än att bara ett fåtal bostäder byggs eftersom kraven är för höga.

Snuten skrev:
> Alla är inte övertygade om att modulhus är
> lösningen:
>
> "Bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) vill bygga
> modulhus för att lösa flyktingars behov av
> boende. Det riskerar att bli Sveriges dyraste och
> sämsta bostadslösning någonsin.
> - - -
> Med en kvadratmeterkostnad på nära 3 400
> kronor överträffas allt annat hyresboende i
> Sverige – genom tiderna. En bostad motsvarande
> en normal trea på 70 kvadrat skulle få en reell
> hyreskostnad 19 800 kronor per månad.
>
> – Det här skulle bli de säms­ta bostäderna
> till de högsta kostnaderna någonsin. Modulhusen
> är ett ekonomiskt, socialt och politiskt haveri.
> Det leder till utanförskap och visar att Sveriges
> politiker inte klarar av en helhetssyn på
> bostadsfrågan, säger Lennart Weiss, kommersiell
> direktör på Veidekke och tidigare S-politiker.
>
> – Rimligtvis måste det finnas mer
> kostnadseffektiva sätt. Tillfälliga och
> lågkvalitativa bostäder är dåligt både
> socialt och ekonomiskt. Använd hellre pengarna
> till bostadscheckar åt de som akut behöver
> boende
eller ge startlån för att ta sig in på
> bostadsmarknaden, säger Nancy Mattsson, chef för
> projektutveckling JM Bostad Stockholm.
>
> Kritiken kommer också från alliansregeringens
> främste bostadsexpert, Ulf Perbo, som var
> statssekreterare hos förre bostadsministern
> Stefan Attefall (KD).
>
> – Det blir väldigt undermåliga bostäder
> till en mycket hög kostnad. Det är en ren
> panikreaktion som riskerar att prägla
> bostadspolitiken under 10–20 år framåt, säger
> Ulf Perbo, i dag vice vd på
> branschorganisationen BIL Sweden.
>
> – Detta skulle bli en extremvariant av social
> housing. Vi skulle fylla modulhus med folk och
> säga att det är ett tillfälligt boende. Vad
> gör vi då när det inte finns några alternativ
> när husen ska tas bort? fortsätter han."
>
> http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/kaplans-kalkyle
> r-foer-modulhus-spricker-14737

Men hur tänkte han där egentligen?
Det finns inga bostäder, så vi ger bostadscheckar till dem som har akuta behov...
Ska de bygga kojor av checkarna, eller hur menar han att de ska användas? Betala boenden som inte finns?

DeLiQ skrev:
> Men hur tänkte han där egentligen?
> Det finns inga bostäder, så vi ger
> bostadscheckar till dem som har akuta behov...
> Ska de bygga kojor av checkarna, eller hur menar
> han att de ska användas? Betala boenden som inte
> finns?

"säger Nancy Mattsson, chef för projektutveckling JM Bostad Stockholm."

1) Jag kanske är fördomsfull men jag tror att Nancy är kvinna
2) Jag kanske fortfarande är fördomsfull men jag tror att tanken kan ha något med att göra att JM Bostad bygger bostäder och att dela ut "checkar" som folk kan ge till byggbolag skulle kunna innebära att dessa checkar hamnar hos JM

DeLiQ skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alla är inte övertygade om att modulhus är
> > lösningen:
> >
> > "Bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) vill bygga
> > modulhus för att lösa flyktingars behov av
> > boende. Det riskerar att bli Sveriges dyraste
> och
> > sämsta bostadslösning någonsin.
> > - - -
> > Med en kvadratmeterkostnad på nära 3 400
> > kronor överträffas allt annat hyresboende i
> > Sverige – genom tiderna. En bostad
> motsvarande
> > en normal trea på 70 kvadrat skulle få en
> reell
> > hyreskostnad 19 800 kronor per månad.
> >
> > – Det här skulle bli de säms­ta
> bostäderna
> > till de högsta kostnaderna någonsin.
> Modulhusen
> > är ett ekonomiskt, socialt och politiskt
> haveri.
> > Det leder till utanförskap och visar att
> Sveriges
> > politiker inte klarar av en helhetssyn på
> > bostadsfrågan, säger Lennart Weiss,
> kommersiell
> > direktör på Veidekke och tidigare S-politiker.
>
> >
> > – Rimligtvis måste det finnas mer
> > kostnadseffektiva sätt. Tillfälliga och
> > lågkvalitativa bostäder är dåligt både
> > socialt och ekonomiskt. Använd hellre pengarna
> > till bostadscheckar åt de som akut behöver
> > boende eller ge startlån för att ta sig in
> på
> > bostadsmarknaden, säger Nancy Mattsson, chef
> för
> > projektutveckling JM Bostad Stockholm.
> >
> > Kritiken kommer också från alliansregeringens
> > främste bostadsexpert, Ulf Perbo, som var
> > statssekreterare hos förre bostadsministern
> > Stefan Attefall (KD).
> >
> > – Det blir väldigt undermåliga bostäder
> > till en mycket hög kostnad. Det är en ren
> > panikreaktion som riskerar att prägla
> > bostadspolitiken under 10–20 år framåt,
> säger
> > Ulf Perbo, i dag vice vd på
> > branschorganisationen BIL Sweden.
> >
> > – Detta skulle bli en extremvariant av
> social
> > housing. Vi skulle fylla modulhus med folk och
> > säga att det är ett tillfälligt boende. Vad
> > gör vi då när det inte finns några
> alternativ
> > när husen ska tas bort? fortsätter han."
> >
> >
> http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/kaplans-kalkyle
>
> > r-foer-modulhus-spricker-14737
>
>
> Men hur tänkte han där egentligen?
> Det finns inga bostäder, så vi ger
> bostadscheckar till dem som har akuta behov...
> Ska de bygga kojor av checkarna, eller hur menar
> han att de ska användas? Betala boenden som inte
> finns?

Jag kan hålla med om att det låter vimsigt. Kanske menar hon att det faktiskt finns en del bostäder (det kommer ju ut objekt hela tiden både på hyres- och köpesmarknaden), men att de i de ofta är på tok för dyra för de som behöver dem. Om suget ökade efter nyproduktion, skulle kanske byggandet öka.

Men som sagt, vimsigt. Öht är det vimsigt och osammanhängande när politiker gör bostadspolitiska utspel. Dessutom saknar man ofta helhetssyn. Man ser inte att A ger B som ger C som ger D osv, utan tror att man kan hoppa in med sina politiskt färgade favoritkäpphästar varsomhelst i händelsekedjan och lösa problemet.

Lyssnade på Nordegren och Epstein i p1 igår (eller förrgår?) och hörde en del av deras serie om bostadsfrågan. Det var en vänsterpartist och någon gök från ett av fd allianspartierna (centern?) som skulle duelldebattera om frågan. Underhållande men fullständigt vimsigt och bitvis direkt korkat. Man börjar inse att problemet inte kommer att lösas med de politiker vi har idag.

Senast ändrad:
TBone skrev:
> DeLiQ skrev:
> -----
> > Men hur tänkte han där egentligen?
> > Det finns inga bostäder, så vi ger
> > bostadscheckar till dem som har akuta behov...
> > Ska de bygga kojor av checkarna, eller hur
> menar
> > han att de ska användas? Betala boenden som
> inte
> > finns?
>
> "säger Nancy Mattsson, chef för
> projektutveckling JM Bostad Stockholm."
>
> 1) Jag kanske är fördomsfull men jag tror att
> Nancy är kvinna
> 2) Jag kanske fortfarande är fördomsfull men jag
> tror att tanken kan ha något med att göra att JM
> Bostad bygger bostäder och att dela ut "checkar"
> som folk kan ge till byggbolag skulle kunna
> innebära att dessa checkar hamnar hos JM

1) Hoppsan, visst Nancy är nog kvinna, det tror jag också. Jag skrev fel.
2) Säkert är JM ute efter lösningar de tjänar pengar på. Det jag reagerade på var akut behov. För mig är akut = jättebråttom.
Står man där med sina checkar vill man väl inte bo i en kartong i några månader medan man väntar på att bostäderna byggs. Har man tak över huvudet så går det säkert att vänta, men då är man bortanför det akuta stadiet (enligt min definition, men den kanske är fel i det här sammanhanget).

Men husvagnar? Det borde ju bli asbilligt. Tänk att man köper en beg vagn i gott skick för 100000 kr. Uppställningsplats för ca 2000-3000 kr/mån. Husvagnen håller i minst 5 år. Det blir ju lågt, jättelågt...

Snuten skrev:
> Men husvagnar? Det borde ju bli asbilligt. Tänk
> att man köper en beg vagn i gott skick för
> 100000 kr. Uppställningsplats för ca 2000-3000
> kr/mån. Husvagnen håller i minst 5 år. Det blir
> ju lågt, jättelågt...

Husvagnsläger verkar dessutom bygga sig själva. Bara att anvisa plats. Supersmidigt!

...

> DeLiQ skrev:
Underhållande men
> fullständigt vimsigt och bitvis direkt korkat.
> Man börjar inse att problemet inte kommer att
> lösas med de politiker vi har idag.

Exakt samma sak säger Jan Jörnmark, bla här http://www.expressen.se/ledare/podcast/politiknorden/ledarpodd-jornmark-om-bostadspolitik/
Ett extremt utbildande avsnitt där Jörnmark talar om alla de beslut, och icke-beslut, som lett fram till dagens situation.
Jörnmark är ta mig fan briljant.

"The first lesson of economics is scarcity: there is never enough of anything to fully satisfy all those who want it. The first lesson of politics is to disregard the first lesson of economics."

Thomas Sowell

Sista ot-ot-inlägget från mig här på ett tag (det handlar ju faktiskt om minusränta).

Jag måste ändå ge geologen rätt i det att det helt säkert går att förbilliga bostadsbyggandet en del. Jag tror dock att man kan göra det utan att bygga "engångshus" och utan att försämra arbetsvillkoren för svenska byggjobbare.

Jag har själv jobbat lite på bygge och det lilla jag hunnit se då det gäller ineffektivitet, dåliga upphandlingar, vårdslöshet och slöseri med både material och arbetstid, förskräcker.

Här handlar det egentligen inte om traditionella byggjobbare i nån större omfattning. All montering och byggande sker i en fabrik, inte ute på en byggarbetsplats. Det enda som sker där bostäderna ska vara är att lyfta modulerna på plats och ansluta rör och ledningar. Förmodligen handlar det inte om mer än ett par timmar per modul där de ska upp. Trappor och annat kring dem byggs också modulvis, och lyfts på plats av en liten arbetsstyrka.

Så fort vi börjar prata om permanenta bostäder ökar kostnaderna mångfalt, så att bara bygga lite billigare där har bara marginell effekt på bostadstillförseln.

geologen skrev:
> Här handlar det egentligen inte om traditionella
> byggjobbare i nån större omfattning. All
> montering och byggande sker i en fabrik, inte ute
> på en byggarbetsplats. Det enda som sker där
> bostäderna ska vara är att lyfta modulerna på
> plats och ansluta rör och ledningar. Förmodligen
> handlar det inte om mer än ett par timmar per
> modul där de ska upp. Trappor och annat kring dem
> byggs också modulvis, och lyfts på plats av en
> liten arbetsstyrka.
>
> Så fort vi börjar prata om permanenta bostäder
> ökar kostnaderna mångfalt, så att bara bygga
> lite billigare där har bara marginell effekt på
> bostadstillförseln.

Problemet är att de riskerar att bli permanenta och vips har vi kåkstäder som ingen vågar riva eftersom då står människor utan boende. Nä tack.

switchback skrev:
> Jag tyker inte mann ska såga kaplans förslag!
> Han är en mycket kompetent man.

På vad då?

Jag misstänker starkt en axis of evil inom bankkartellen:
Så länge vi kan hålla räntorna på ett minimum kommer folk att låna miljarders fantasiljoner, vi har ju "hyfsad" hehe marginal där så bostadspriserna kommer att öka stadigt och fint med amorteringsfrihet och allt, namnam. Och så kan våra filialer, nischbanker och internetbanker, som korkskallarna tror är fristående, låna ut till kontantinsatsen. Sånt sätter fart på priserna, och utlåningen hehe... Typ.

Så är det nån som vill hålla priserna uppe är det kapitalet, storbankernka.

staine skrev:
> Jag misstänker starkt en axis of evil inom
> bankkartellen:
> Så länge vi kan hålla räntorna på ett minimum
> kommer folk att låna miljarders fantasiljoner, vi
> har ju "hyfsad" hehe marginal där så
> bostadspriserna kommer att öka stadigt och fint
> med amorteringsfrihet och allt, namnam. Och så
> kan våra filialer, nischbanker och
> internetbanker, som korkskallarna tror är
> fristående, låna ut till kontantinsatsen. Sånt
> sätter fart på priserna, och utlåningen hehe...
> Typ.
>
> Så är det nån som vill hålla priserna uppe är
> det kapitalet, storbankernka.

Känner ni stanken,
från Enskilda Banken??!!

geologen skrev:
> Så det är bättre att de står utan bostad
> direkt i stället. Fin prioritering där! :/

Svårt att svara på den frågan. Har dåligt med siffror hur det ser ut idag tyvärr. Tror också ändå att du underskattar hur snabbt det går att få fram, och hur mycket byggbolagen kommer att sko sig på de där modulerna om staten lägger in minsta peng. Så räkna med att det kommer kosta lika mycket som du tror plus varenda krona som staten subventionerar. Detta kommer de självklart ta ut som hyra:)

DT skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Jag misstänker starkt en axis of evil inom
> > bankkartellen:
> > Så länge vi kan hålla räntorna på ett
> minimum
> > kommer folk att låna miljarders fantasiljoner,
> vi
> > har ju "hyfsad" hehe marginal där så
> > bostadspriserna kommer att öka stadigt och
> fint
> > med amorteringsfrihet och allt, namnam. Och så
> > kan våra filialer, nischbanker och
> > internetbanker, som korkskallarna tror är
> > fristående, låna ut till kontantinsatsen.
> Sånt
> > sätter fart på priserna, och utlåningen
> hehe...
> > Typ.
> >
> > Så är det nån som vill hålla priserna uppe
> är
> > det kapitalet, storbankernka.
>
> Känner ni stanken,
> från Enskilda Banken??!!

Mjae, staten vill nog gärna hålla priserna uppe också. Så, jag vill göra ett tillägg till DT - staten och kapitalet, dom sitter i samma båt...

Senast ändrad:
cyklariskogen skrev:
> DT skrev:
> -----
> > staine skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag misstänker starkt en axis of evil inom
> > > bankkartellen:
> > > Så länge vi kan hålla räntorna på ett
> > minimum
> > > kommer folk att låna miljarders
> fantasiljoner,
> > vi
> > > har ju "hyfsad" hehe marginal där så
> > > bostadspriserna kommer att öka stadigt och
> > fint
> > > med amorteringsfrihet och allt, namnam. Och
> så
> > > kan våra filialer, nischbanker och
> > > internetbanker, som korkskallarna tror är
> > > fristående, låna ut till kontantinsatsen.
> > Sånt
> > > sätter fart på priserna, och utlåningen
> > hehe...
> > > Typ.
> > >
> > > Så är det nån som vill hålla priserna
> uppe
> > är
> > > det kapitalet, storbankernka.
> >
> > Känner ni stanken,
> > från Enskilda Banken??!!
>
> Mjae, staten vill nog gärna hålla priserna uppe
> också. Så, jag vill göra ett tillägg till DT -
> staten och kapitalet, sitter i samma båt...

ameh, det skulle ju jag just skriva, juuh

:P

Äntligen lite vettig minusränta, åtminstone finns det nån som kan rik på det. (Ursäkta vridna bilden)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    127.9 KB · Besök: 39
P1-programmet Kaliber just nu om ränteavdraget. Skrämmande intressant. Blir nog till att svänga in på Lidl på vägen hem och köpa några plattor vita bön-burkar.

Snuten skrev:
> P1-programmet Kaliber just nu om ränteavdraget.
> Skrämmande intressant. Blir nog till att svänga
> in på Lidl på vägen hem och köpa några
> plattor vita bön-burkar.

Vad var budskapet då?

Morgonens ränteavdragsnyhet i radion var annars att det även finns fattiga bolånetagare som skulle få det tufft om ränteavdraget försvann och inte bara den välbärgade medelklassen. Obligatorisk intervju med ensamstående mamma med tunna ekonomiska marginaler: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6280825

Även om det naturligtvis stämmer i sak så kom jag inte undan känslan av att den vinklingen var lite "planterad".

Budskapet? Låna inte så jävla mycket och räkna inte med ränteavdrag och låg ränta. Ungefär.

Det går sällan att skylla på att man är trångbodd när man hävdar att man "måste" köpa nytt. Intervju med kvinna på bostadsvisning i centrala Göteborg. Hon menade att de "inte kom vidare" (i livet) genom att bo i sin trea med barn. OK, det är jobbigt att vara trångbodd, det vet jag av pågående erfarenhet, men om det trots allt funkar rent praktiskt, kan det vara att föredra framför att hamna i den situation som mannen i programmet som levt på existensminimum i mer än tjugo år nu (sen 90-talskraschen). Hans äktenskap hade kraschat. Han beviljades inte skuldsanering. Han lät uppgiven även om hans berättelse tolkades av en röstskådis. Fy fan.

Snuten skrev:
> som mannen i programmet som levt på
> existensminimum i mer än tjugo år nu (sen
> 90-talskraschen). Hans äktenskap hade kraschat.
> Han beviljades inte skuldsanering. Han lät
> uppgiven även om hans berättelse tolkades av en
> röstskådis. Fy fan.

Det är faktiskt rätt bisarrt att det finns människor som än idag lever i ekonomisk misär pga fastighetskrisen i början av 90-talet. Det är ju ändå ett kvarts sekel sedan. Vet inte om det är reglerna kring skuldsanering som är alltför strikta eller vad det är, men det känns inte rimligt.

Ränteavdraget kostar tydligen mer än polisen kostar - 30 miljarder per år för staten. Vinnarna finns främst i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Jag tror att ränteavdraget bör fasas ut. Kanske under en 15-25 årsperiod. Fast detta kan vara en akademisk fråga med tanke på hur statens finanser sannolikt kommer att utvecklas de kommande åren. Det kan ju bli fråga om tvärbroms och då ryker nog avdragen.

Ehm. Fixar man inte att ränteavdraget börjar fasas ut ens med dagens låga räntor (som dessutom medför att ränteavdraget inte blir så stort) så ska man nog se över sin boendesituation redan nu, innan det är för sent. Man kommer nämligen få väldigt stora problem om räntorna rör sig lite uppåt.

jomper skrev:
> Ehm. Fixar man inte att ränteavdraget börjar
> fasas ut ens med dagens låga räntor (som
> dessutom medför att ränteavdraget inte blir så
> stort) så ska man nog se över sin
> boendesituation redan nu, innan det är för sent.
> Man kommer nämligen få väldigt stora problem om
> räntorna rör sig lite uppåt.

Det var just den kombinationen man varnade för i programmet. Som jag förstår det är det endast en tidsfråga innan räntefesten tar slut. Frågan är hur man gör med avdraget. Imf mfl internationella sakkunniga varnar för det osunda med ränteavdrag. Som vanligt verkar svenska politiker tro att de besitter någon slags specialkunskap som resten av världen inte känner till. Men förr eller senare brukar verkligen komma ikapp även dessa.

jomper skrev:
> Ehm. Fixar man inte att ränteavdraget börjar
> fasas ut ens med dagens låga räntor (som
> dessutom medför att ränteavdraget inte blir så
> stort) så ska man nog se över sin
> boendesituation redan nu, innan det är för sent.
> Man kommer nämligen få väldigt stora problem om
> räntorna rör sig lite uppåt.

+1/0

Man får nog skilja mellan vad politiker tycker vore bra i teorin och vad de vågar föreslå i praktiken. De vill ju bli omvalda också... ;-)

Tillbaka
Topp