[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lånar tråden, har 11 basbelopp till förmånsbil och vill ha elbil. Vad ska jag kika på? Har en offert på en ID4, vilka andra ska jag inte missa? XC40? Ioniq 5?

Ionic och Kia. De bästa alternativen till Tesla idag.
ID4, Enyac och Polestar ligger efter på laddningen men kan vara alternativ ändå. XC40 om du jobbar på Volvo.

Ni som kör förmånsbil och har någorlunda vettig lön (typ 40k och uppåt), har ni tänkt på hur det slår på tjänstepensionen?

Ni som kör förmånsbil och har någorlunda vettig lön (typ 40k och uppåt), har ni tänkt på hur det slår på tjänstepensionen?
Äntligen en till som fattat att leasing med bruttolöneavdrag är en betydligt dyrare affär än man tror.
Ju yngre man är ju dyrare blir det...

Det gäller väl enbart om du har ett löneavdrag kopplat till bilen och tjänar över 48k någonstans. Alla har ju inte löneavdrag.

Jag har det och har tänkt på det, men resonerar som så att bilar kostar oavsett. Jag kan inte äga en nyare bil billigare än jag gör idag även om det kostar mig lite pension.

Edit: 44 375:-/mån är nivån

Senast ändrad:
Det gäller väl enbart om du har ett löneavdrag kopplat till bilen och tjänar över 48k någonstans. Alla har ju inte löneavdrag.

Jag har det och har tänkt på det, men resonerar som så att bilar kostar oavsett. Jag kan inte äga en nyare bil billigare än jag gör idag även om det kostar mig lite pension.
När ni blir pensionsfärdiga är ändå pensionsåldern 80 år....

Det är svåra leveranstider på de flesta bilarna dessvärre. Många landar in på nästa år om du beställer idag. Läste att Hyundai fått tilldelning på drygt 300 Ioniq5 till nästa (!) år.

Det är svåra leveranstider på de flesta bilarna dessvärre. Många landar in på nästa år om du beställer idag. Läste att Hyundai fått tilldelning på drygt 300 Ioniq5 till nästa (!) år.
Oj... komponentbrist fortfarande. Var inte pesten över?

sen enligt ny teknik är det uppseendeväckande prisskillnader på m3. vad är grejen, bedöms köparna extra korkade i sverige jämfört med t ex frankrike?
B24E09F3-5CA0-4E30-B32E-7BB604A59F08.jpeg

De jämför äpplen med päron. I Norge t.ex är det ingen moms på elbilar. I många länder (tyskland, USA?) är miljöbonusar etc avdragna redan vid köpet. I Sverige är det vagnsskadegaranti på tre år som jag inte tror några andra länder har.

Där har man ju en potatis att knäcka. Jag ska byta min bil om lite mindre än två år. Ska man beställa om ca ett år då för att veta att man får den i tid?

Vad händer om dom helt plötsligt får upp farten och den kommer på några månader??

Jag tror jag gör som sist, väntar tills det är dags och tar en lagerbil som någon handlare beställt för ~1 år sedan..

• Gilla
Reactions: BJS
Du gick ju över som en avlöning så du lever inte som du lär direkt. Välkommen till den ljusa sidan. Hoppas räckvidden räcker. Du kommer inte byta till fossilt igen(så länge du slipper betala själv).

Inte säker på att jag varit emot elbilen i sej.

Under 40000?
Är otroligt ointresserad av ekonomi (förutom en tjock plånbok)
så, har det någon betydelse för pensionen?
Kommer ha förmånsbil de 6 sista åren innan pensionen.

De jämför äpplen med päron. I Norge t.ex är det ingen moms på elbilar. I många länder (tyskland, USA?) är miljöbonusar etc avdragna redan vid köpet. I Sverige är det vagnsskadegaranti på tre år som jag inte tror några andra länder har.
men ändå intressant prisjämförelse som borde leda till en del parallellimport. enligt ryktet går beggade tesla från sverige till norge, men stämmer det du säger kan ju det i första hand bara gälla exemplar där momsen kan lyftas?

skulle man som privatköpare skaffa en några år gammal bil fritt inom eu verkar ju frankrike kunna vara ett ställe att kolla?

Under 40000?
Det har påverkan om du har itp1 eller itp2 också. Sen behöver du veta hur företaget hanterar det, en del generösa företag räknar inte med avdraget utan sätter av pensionen på din lön utan avdrag. Maila löne och fråga.

Lånar tråden, har 11 basbelopp till förmånsbil och vill ha elbil. Vad ska jag kika på? Har en offert på en ID4, vilka andra ska jag inte missa? XC40? Ioniq 5?
Jag har uppfattat att dom flesta elbilar saknar utrustning som man har tagit för givet på bilar det senaste decenniet, strålkastarspolning tror jag det bara är Xc40, Polestar, Enyaq, Q4 som har. Och sen var det lastlucka alt. 40/20/40 fällning av ryggstödet

men ändå intressant prisjämförelse som borde leda till en del parallellimport. enligt ryktet går beggade tesla från sverige till norge, men stämmer det du säger kan ju det i första hand bara gälla exemplar där momsen kan lyftas?

skulle man som privatköpare skaffa en några år gammal bil fritt inom eu verkar ju frankrike kunna vara ett ställe att kolla?
Man får se upp. Åtminstone på Nissan Leaf sitter d batterivärmare endast på bilar för nordiskt klimat. Denna batterivärmare finns inte på Leafar sålda söder om Norden och finns inte som tillval. Jag vet ej hur d e på nyare Leaf-modellen eller andra modeller.

Jag har uppfattat att dom flesta elbilar saknar utrustning som man har tagit för givet på bilar det senaste decenniet, strålkastarspolning tror jag det bara är Xc40, Polestar, Enyaq, Q4 som har. Och sen var det lastlucka alt. 40/20/40 fällning av ryggstödet
D där e nog din vilja att hitta fel på elbilar som uppfattar det. Variationen e nog lika stor bland elbilar som på fossilbilar.
Min gamla Leaf har strålkastarspolning. Baksätet delas 40/60, dock har den en funktion på passagerarsätet fram som jag ej sett på andra bilar; den fälls bakåt så den ligger platt mot baksätet (d kanske e vanlig o jag som inte utforskat). Jag har fått in en 180 cm frys och kunde stänga bakluckan utan att nåt tog emot.

Jag har ingen vilja att hitta fel, har ägt bilar utan strålkastarspolning innan och det vill jag inte göra igen. Och det är precis som jag skrev, utrustning man förväntar sig på moderna bilar ffa om dom kostar norr om en halv miljon. Att ha en lastlucka så att man kan få in 2-3 par skidor är samma sak.

Jag har ingen vilja att hitta fel, har ägt bilar utan strålkastarspolning innan och det vill jag inte göra igen. Och det är precis som jag skrev, utrustning man förväntar sig på moderna bilar ffa om dom kostar norr om en halv miljon. Att ha en lastlucka så att man kan få in 2-3 par skidor är samma sak.

Strålkastarspolning saknar jag på min GTE också.

Skidlucka, för vem är det egentligen? Det var tillval på en sprillans ny BMW jag hade som hyrbil 2020 tex, strålkastarspolning behövs inte vid en viss ljusstyrka. Simple as that. Jag har säkert åkt 20000 mil utan spolar och det är ju ingen dealbreaker, dock fick man ju torka av varje gång man tankade…

Under 40000?
Under 40k i månaden är pensionsinbetalningen betydligt lägre.
Men glöm INTE att även sjuklönen dvs SGI påverkas.
SGI används väl även i andra sammanhang om jag inte minns helt fel.
Om du har dessa avdrag strax innan pensionen blir kostnaden inte alls lika stor som om du varit yngre då tiden pengarna ska föräntas innan de tas ut är betydligt kortare.

Skidlucka, för vem är det egentligen? Det var tillval på en sprillans ny BMW jag hade som hyrbil 2020 tex, strålkastarspolning behövs inte vid en viss ljusstyrka. Simple as that. Jag har säkert åkt 20000 mil utan spolar och det är ju ingen dealbreaker, dock fick man ju torka av varje gång man tankade…
Det är för dom som köper en v90 eftersom Volvo sumpat 40/20/40

Jag använder det varje vecka när barnen ska på längdträning eller jag ska åka själv.

Det har påverkan om du har itp1 eller itp2 också. Sen behöver du veta hur företaget hanterar det, en del generösa företag räknar inte med avdraget utan sätter av pensionen på din lön utan avdrag. Maila löne och fråga.
Ja, och det beror på vilket avtalsområde man är inom också. ITP är ju för privatanställda tjänstemän, om 1888 är det vet jag inte men jag har fått intryck han jobbat på Volvo länge och har åldern vilket borde innebära ITP2 (om han är tjänsteman). För ITP1 spelar det ju inte jätteroll så där sent i arbetslivet (premierna hinner ju inte växa så länge), men är man yngre och ligger över brytpunkten där avsättningen motsvarar 35% av lönen kan det få stor påverkan. Exemplet jag länkade visar ett minskat pensionsbelopp på 1.3 miljoner. Det kan vara skillnaden mellan att kunna pensionera sig 4-5 år tidigare eller inte. För mig är det valet enkelt.

Men som sagt, det är ett exempel. Det jag säger är att man bör kolla upp detta och inte bara kolla på hur månadsutgiften just nu ser ut.

Batteribanken kostar mer än resten av bilen. Så man köper inte en elbil för halvmiljon, man köper ett batteri o får bilen runt vatteriet på köpet.

Jag använder det varje vecka när barnen ska på längdträning eller jag ska åka själv.
Jag tror BMWs tillval är en lucka med s.k. skidpåse. Dvs när du skickar in skidorna är det som en påse som vecklas ut inåt kupén. Så det är nog mest för alpinskidor, svårt att se den räcker till för 2 m långa längdskidor. Annars tror jag fällbart baksäte är standard numer, och på senare år är mittdelen fällbar vilket jag tycker är ett bättre alternativ för längdskidor (för vuxna).

Ja, och det beror på vilket avtalsområde man är inom också. ITP är ju för privatanställda tjänstemän, om 1888 är det vet jag inte men jag har fått intryck han jobbat på Volvo länge och har åldern vilket borde innebära ITP2 (om han är tjänsteman). För ITP1 spelar det ju inte jätteroll så där sent i arbetslivet (premierna hinner ju inte växa så länge), men är man yngre och ligger över brytpunkten där avsättningen motsvarar 35% av lönen kan det få stor påverkan. Exemplet jag länkade visar ett minskat pensionsbelopp på 1.3 miljoner. Det kan vara skillnaden mellan att kunna pensionera sig 4-5 år tidigare eller inte. För mig är det valet enkelt.

Men som sagt, det är ett exempel. Det jag säger är att man bör kolla upp detta och inte bara kolla på hur månadsutgiften just nu ser ut.
Absolut vet man inte eller tänker inte på det så är det ju verkligen bra att känna till. Volvo kan ju vara som min arbetsgivare och betala enligt itp1 oavsett när du är född, kollektivavtal efter 2006 så får företaget välja själva itp1/2.

Jag har itp1 och förlorar pension, men resonerar som så att bilen är mycket billigare för mig att "äga" som förmånsbil än att köpa en privat. Det ger mig möjlighet att spara mer än jag förlorar, visserligen nettopengar men ändå. Men det beror lite på lite speciella omständigheter, där min bil knappt kostar mig något pga att den drar lite och ersättningen för bensin är ganska hög och jag kör mycket i tjänsten.

Men jag är ju inte säker på att det blir en till bil via företaget nästa gång det beror på hur kostnaderna ser ut. Jag räknar igenom det och väljer för varje period. Har alternativet att tacka nej och köra hyrbil om jag vill.

Jag tror BMWs tillval är en lucka med s.k. skidpåse. Dvs när du skickar in skidorna är det som en påse som vecklas ut inåt kupén. Så det är nog mest för alpinskidor, svårt att se den räcker till för 2 m långa längdskidor. Annars tror jag fällbart baksäte är standard numer, och på senare år är mittdelen fällbar vilket jag tycker är ett bättre alternativ för längdskidor (för vuxna).
Ja jag tänkte iofs bara på delbart säte, påsen har jag inte. 40/20/40 har jag.

Strålkastarspolning saknar jag på min GTE också.
det lär vara krav på strålkastarspolning bara om halvljuset har mer än en viss styrka, jag tror 2200 lumen. sen finns det ju som har självbevarelsedift att montera denna viktiga funktion oavsett.

en bil utan strålkastarspolning är helt enkelt inte aktuell för mig personligen, mest landvägsmil som det blir. man vill ju gärna kunna passera mer än tre långtradare på motorvägen en smutsig vinterkväll...

men det går ganska lätt att eftermontera. titta t ex på hembyggena på svensksålda lexus.

största problemet är var placera spolbehållaren. sitter den högre än munstyckena måste det till avstångningsventiler för att inte vätskan skall rinna ut spontant.

med eller utan strålkastarspolare är återkommande nanobehandling av lampglasen en vettig insats. lär ingå i serviceprogrammen för en del bilar

det lär vara krav på strålkastarspolning bara om halvljuset har mer än en viss styrka, jag tror 2200 lumen. sen finns det ju som har självbevarelsedift att montera denna viktiga funktion oavsett.

en bil utan strålkastarspolning är helt enkelt inte aktuell för mig personligen, mest landvägsmil som det blir. man vill ju gärna kunna passera mer än tre långtradare på motorvägen en smutsig vinterkväll...

men det går ganska lätt att eftermontera. titta t ex på hembyggena på svensksålda lexus.

största problemet är var placera spolbehållaren. sitter den högre än munstyckena måste det till avstångningsventiler för att inte vätskan skall rinna ut spontant.

med eller utan strålkastarspolare är återkommande nanobehandling av lampglasen en vettig insats. lär ingå i serviceprogrammen för en del bilar
Jag har kört 7000 mil nu på två år och det är inget jag saknar nämnvärt faktiskt. Men jag nöter mest mindre vägar och har heljusautomatik så jag kör nästan aldrig på vanligt halvljus.

Arbetare

De avtalen har jag inte koll på, men gissningsvis bör det ha mindre påverkan. Dels för att du är relativt nära pensionen, dels för att det brukar vara på löner över 40-45k som tjänstepensionsavsättningar ökar (för att kompensera att man då är över taket för den allmänna pensionsavsättningen). Å andra sidan kan ju avsättningen till allmänna pensionen påverkas då, antar jag.

Cybertruck, Roadster och Semi. Alla extremt försenade..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp