[ot] Våga visa dina naturbilder! ;-)

Jörgen_A

Aktiv medlem
Intressant. Du har roterat 180 grader och fipplat ngt med den gröna färgen!?
Ja. Det var så spegelblankt så jag blev nyfiken på hur det skulle se ut. Sen justerade jag ljus, kontrast och ökade mättnaden lite. Dra upp mättnaden är ett lätt trick att ta till för att få lite drag i naturbilder. Rekommenderas :)

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Liten soldyrkare mitt på stigen.
76129270-F51E-4881-8F7D-685C6E58CDAC.jpeg

GoranS

Aktiv medlem
Ja. Det var så spegelblankt så jag blev nyfiken på hur det skulle se ut. Sen justerade jag ljus, kontrast och ökade mättnaden lite. Dra upp mättnaden är ett lätt trick att ta till för att få lite drag i naturbilder. Rekommenderas :)
Jo, jag vet att man kan göra en massa saker med bilder i efterhand. Jag har dock inte ork att sitta och fippla med det utan jag får leva med de bilder kameran "råkar" ge med de inställningar jag valt när jag tog bilderna. Är förstås inte alls alltid att det blir en bra representation av hur jag upplevde det när jag tog bilden, men alternativet är för tidskrävande.

Sen har mitt fotande ändrats kraftigt under pandemin. Innan tog jag mest bilder när jag antingen var på semester eller gjorde något lite mer ovanligt. Nu har jag snarast använt kameran som ett sätt att tvinga mig att gå ut en sväng, mer eller mindre varje dag. Jag har insett att med hemjobb, vilket varit fallet för min del, hamnar jag väldigt lätt i att jag inte går ut, i synnerhet om vädret är kallt eller tråkigt. Och att gå samma gamla vägar vareviga dag blir ganska träligt tycker jag.

Får jag med mig en kamera så finns det dock nästan alltid något nytt att upptäcka. Dels ändras växtlighet, djurliv, ljus, etc. med årstiderna och dels kan man ta det som en utmaning att försöka se gamla bekanta saker på något nytt sätt. Denna typ av fotande har också lett till en explosion i bildmängd. Tidigare kunde jag förvisso ta 50-100 bilder per dag på en cykelsemester men nu vet jag inte hur många tusen bilder jag tagit det gångna året på saker i min näromgivning. Mycket är riktigt dåligt, men emellanåt blir någon bild lite rolig. Och jag tycker jag blivit lite bättre på att prediktera vad som inte kommer att bli bra så att jag helt enkelt inte tar så många "katastrofbilder".

Avslutar med en mer skrämd släkting till MP3-Sthlm:s kompis.
Snok.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer