[ot] Våga visa dina naturbilder! ;-)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Vrinneviskogen igår. Som vanligt. :D

_DSC5091_Small.jpg

_DSC5142_Small.jpg

_DSC5147_Small.jpg

_DSC5153_Small.jpg

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Slängde på morfars gamla Chinon 50mm f/1.9 på min Nikon Z6. Kul att testa gamla objektiv och fokusera manuellt. Med dagens kameror kan man ju få något som kallas "focus peaking", en funktion som försöker highlighta det som är i fokus, så det går ju rätt bra ändå. Utan den så hade nog 9 av 10 foton varit liiiite ur fokus. ;D Men det kanske är charmen också? Har inte bestämt mig än.

_DSC5481_Small.jpg

_DSC5412_Small.jpg

_DSC5390_Small.jpg

Mediokern

Aktiv medlem
Slängde på morfars gamla Chinon 50mm f/1.9 på min Nikon Z6. Kul att testa gamla objektiv och fokusera manuellt. Med dagens kameror kan man ju få något som kallas "focus peaking", en funktion som försöker highlighta det som är i fokus, så det går ju rätt bra ändå. Utan den så hade nog 9 av 10 foton varit liiiite ur fokus. ;D Men det kanske är charmen också? Har inte bestämt mig än.

Visa bilaga 507851
Visa bilaga 507850
Visa bilaga 507849
Väldigt tjusigt som vanligt och pluspoäng för fotot på bubblan!
Det är kul att leka med gamla objektiv på nya kameror - har själv ett gäng (pun intended) objektiv med M42-gänga som är roliga att plåta med.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Väldigt tjusigt som vanligt och pluspoäng för fotot på bubblan!
Det är kul att leka med gamla objektiv på nya kameror - har själv ett gäng (pun intended) objektiv med M42-gänga som är roliga att plåta med.

Tack! Haha ja, jag har ett par med M42-gänga också, sen ett par med Pentax K-fäste. Tänkte som sagt försöka leka lite mer med gamla objektiv framöver. Billigare än att köpa nya för tusentals kronor hela tiden. ;D

Mediokern

Aktiv medlem
Tack! Haha ja, jag har ett par med M42-gänga också, sen ett par med Pentax K-fäste. Tänkte som sagt försöka leka lite mer med gamla objektiv framöver. Billigare än att köpa nya för tusentals kronor hela tiden. ;D
Vi kanske ska blåsa liv i Happys Foto-tråd istället för att fylla upp denna tråd med fotosnack 😉

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tog ut det gamla Soligor 28mm f/2.8-objektivet i Vrinneviskogen idag. För min typ av fotografering så är den inte direkt optimal. Dels inte så ljusstark som jag föredrar, men också väldigt soft wide open. Bländar man ner till 5.6 så blev det lite bättre, så kanske inte ett dumt objektiv för lite vyer och landskap.

Missade lite fokus på blomman här, men vi kan väl låtsas att det är charmen med att fokusera manuellt? ;) Annars tyckte jag det blev himla härligt, så därför fick den laddas upp ändå.

_DSC5557_Small.jpg

_DSC5552_Small.jpg

Ingen fantastiskt bild, men tyckte det såg så himla vackert ut med träden som smält samman här! Två träd som håller hand i skogen. Fint ju! ;)
_DSC5531_Small.jpg

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Några foton från dagens promenix. Fokus på fåglar, men så fick jag syn på en söt ekorre som satt och mumsade. Köpte ett Nikkor AF-P 70-300mm f/4.5-5.6 för ett tag sen och nu kom det till pass. Smidigt objektiv när man rör på sig och inte sitter still och väntar in fåglarna. Nackdelen är ju just 300mm, men jag tror det kan fungera! Tills vidare... ;)

_DSC6249_Small.jpg

_DSC6357_Small.jpg

_DSC6314_Small.jpg

_DSC6284_Small.jpg

42Hz

Aktiv medlem
Några foton från dagens promenix. Fokus på fåglar, men så fick jag syn på en söt ekorre som satt och mumsade. Köpte ett Nikkor AF-P 70-300mm f/4.5-5.6 för ett tag sen och nu kom det till pass. Smidigt objektiv när man rör på sig och inte sitter still och väntar in fåglarna. Nackdelen är ju just 300mm, men jag tror det kan fungera! Tills vidare... ;)

Visa bilaga 509717
Visa bilaga 509720
Visa bilaga 509719
Visa bilaga 509718

Man tycker ju att 300mm borde räcka bra för småfåglar men dom är bra små ändå. :)
Känns som 500mm är minimum! ;) $$$$$

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Man tycker ju att 300mm borde räcka bra för småfåglar men dom är bra små ändå. :)
Känns som 500mm är minimum! ;) $$$$$

Mja, det beror på hur seriös man vill bli antar jag! Men dom blir ju större, tyngre och dyrare också. Man ska ju orka släpa på skiten med. :D Jag har ingen lust att sitta i gömsle i timtal och vänta in rätt ögonblick. :P

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Liten kvällspromenad runt Åbackarna igår. Det roliga var att jag såg både bäver och häger men lyckades inte få någon av dom på bild! Hägern blev livrädd, skrek som en galning och stack iväg så fort jag fick syn på den och bävern dök ner under vattnet innan jag hann få upp kameran. Hade blivit skitbilder men ändå!

_DSC6541_Small.jpg

_DSC6519_Small.jpg

_DSC6502_Small.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer