jingleyschmidt
Aktiv medlem
[ot] Våga visa dina naturbilder! ;-)
Vrinneviskogen igår. Som vanligt. :D
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Väldigt tjusigt som vanligt och pluspoäng för fotot på bubblan!Slängde på morfars gamla Chinon 50mm f/1.9 på min Nikon Z6. Kul att testa gamla objektiv och fokusera manuellt. Med dagens kameror kan man ju få något som kallas "focus peaking", en funktion som försöker highlighta det som är i fokus, så det går ju rätt bra ändå. Utan den så hade nog 9 av 10 foton varit liiiite ur fokus. ;D Men det kanske är charmen också? Har inte bestämt mig än.
Visa bilaga 507851
Visa bilaga 507850
Visa bilaga 507849
Väldigt tjusigt som vanligt och pluspoäng för fotot på bubblan!
Det är kul att leka med gamla objektiv på nya kameror - har själv ett gäng (pun intended) objektiv med M42-gänga som är roliga att plåta med.
Vi kanske ska blåsa liv i Happys Foto-tråd istället för att fylla upp denna tråd med fotosnack ?Tack! Haha ja, jag har ett par med M42-gänga också, sen ett par med Pentax K-fäste. Tänkte som sagt försöka leka lite mer med gamla objektiv framöver. Billigare än att köpa nya för tusentals kronor hela tiden. ;D
Några foton från dagens promenix. Fokus på fåglar, men så fick jag syn på en söt ekorre som satt och mumsade. Köpte ett Nikkor AF-P 70-300mm f/4.5-5.6 för ett tag sen och nu kom det till pass. Smidigt objektiv när man rör på sig och inte sitter still och väntar in fåglarna. Nackdelen är ju just 300mm, men jag tror det kan fungera! Tills vidare... ;)
Visa bilaga 509717
Visa bilaga 509720
Visa bilaga 509719
Visa bilaga 509718
Man tycker ju att 300mm borde räcka bra för småfåglar men dom är bra små ändå. :)
Känns som 500mm är minimum! ;) $$$$$
Lite får man ju offra för att få en bra bild! ;)Mja, det beror på hur seriös man vill bli antar jag! Men dom blir ju större, tyngre och dyrare också. Man ska ju orka släpa på skiten med. :D Jag har ingen lust att sitta i gömsle i timtal och vänta in rätt ögonblick. :P
Kanske den dagen kroppen ger vika och jag inte orkar gå längre. :D Men man kan få mysiga foton ändå utan att fylla hela skärmen med en fågel. :DLite får man ju offra för att få en bra bild! ;)
Vackert!Fortsätter med tre favoriter från gårdagens sväng i Vrinneviskogen.
Visa bilaga 509771
Visa bilaga 509770
Visa bilaga 509772
inte bara som vanligt, jag tycker minsann Jingley börjar ta bilder av hög klass ?Som vanligt, väldigt härliga bilder!